Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Dave.......
Vandaag om 04:30:29
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door Ludo1957
Vandaag om 02:19:00
Wat is de vereiste minimum boogstraal bij spoorwegen oor 160km/h ? door Dwergsein
Vandaag om 00:28:51
NS 6700 dierenserie etchmodels door Ivo tB
Vandaag om 00:02:24
EMV - Stationskwartier Eindhoven 1920-1950 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:57:09
Busch: Jacht op wild zwijn door naakte man vereeuwigd in plastic door Jan-Peter
28 juli 2021, 23:55:04
BNLS-module: "Nuenen-Tongelre" door Edsko Hekman
28 juli 2021, 23:53:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 23:49:59
3D/RM: AHOB in H0 door Jan-Peter
28 juli 2021, 23:42:44
GVBA 396 messing model door hrp
28 juli 2021, 23:30:16
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:50:29
Een soort modules voor onder de bank door Ferdinand Bogman
28 juli 2021, 22:48:54
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door St00mboy
28 juli 2021, 22:45:43
Restauratie van Henschel stoomtramloc vordert door Piet Groot
28 juli 2021, 22:21:36
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Hans van de Burgt
28 juli 2021, 21:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door DaStig
28 juli 2021, 21:33:42
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
28 juli 2021, 21:18:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door guus43
28 juli 2021, 21:10:39
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door bask185
28 juli 2021, 20:55:31
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
28 juli 2021, 20:53:10
Zoldergem - nieuwe start op zolder in HO-schaal - 7m x 3.4m door DaStig
28 juli 2021, 20:28:49
Brawa Rheingold door MathynK
28 juli 2021, 20:13:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
28 juli 2021, 19:40:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
28 juli 2021, 19:30:43
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
28 juli 2021, 19:23:47
Beginner met N spoor, Ecos, Digikeijs 4088 door Hans Tijssen
28 juli 2021, 18:53:11
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
28 juli 2021, 18:50:46
Gezocht: foto's van rondloods te Brig (CH) door Te 2/2
28 juli 2021, 17:59:14
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
28 juli 2021, 17:33:33
Welke CV is uitrijtijd van nieuwe roco sik? door Bert van Gelder
28 juli 2021, 17:20:04
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 6519 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21207
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #30 Gepost op: 01 februari 2021, 16:56:58 »
Meino, wat jij hebt gedaan klopt precies met NEM112 (y)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Veroniek
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #31 Gepost op: 01 februari 2021, 17:00:11 »
MOROP ?  Hadden we het hier niet over Amerikaans rijden ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #32 Gepost op: 01 februari 2021, 19:10:45 »
Klaas, dat toont maar weer aan dat die NEM normen niet uit de lucht komen vallen.
Ik was uitgegaan van de hart afstand in het echt (4m) dat is in H0 46mm. de 52mm in de bogen is proefondervindelijk bepaald, door met rijtuigen en locs te proberen. Dat leverde op dat bij 52 mm er geen onderlinge aanvaringen plaatsvonden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21207
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #33 Gepost op: 01 februari 2021, 20:45:24 »
Oja, het ging over Amerikaans Dan zou je kunnen kijken of de NMRA een soortgelijke norm heeft. En anders de Meinomethode toepassen, d.w.z. proefondervindelijk bepalen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #34 Gepost op: 01 februari 2021, 22:11:19 »
Stijn,
ik wil nog even wat zeggen, je wilt uiteindelijk Amerikaans en Europees gaan rijden. Over code 70 van Shinohara kan ik kort zijn, mr Shinohara is jaren geleden gestopt, wat je nog kunt krijgen is restvoorraad. Dus moeizaam. Peco code 83 is er gewoon, alleen, let op, het is voor de Amerikaanse markt, en is dus ontwikkeld voor het rp25 wielprofiel. Dat heeft een flenshoogte van 0.6mm. Europeese merken hebben vrijwel altijd een hogere flens (>=1mm). Dat betekend dat Europees materiaal zal gaan ratelen over de wissels. Peco heeft voor de Europese markt ook code75 materiaal, wat wel geschikt is. Ik raad je daarom aan om met Peco code75 te gaan werken. Dat heb ik voor delen van mijn baan ook gedaan.
Nog iets anders, ik weet niet hoe je staat tegenover zelfbouw van electronica, maar je zou voor een DCC centrale ook eens kunnen kijken naar de MDRRC-II centrale van Robert Evers (die zelf ook actief is hier op het forum) in combinatie met een Roco 10764 als booster.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 127
  • Carpe Diem
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #35 Gepost op: 02 februari 2021, 06:19:24 »
Is dat niet precies andersom Meino?
Code 83 is toch hoger dan code 75?
Ikzelf gebruik Tillig code 83 en herken dit probleem niet.
Carpe Diem - straks ben je dood

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #36 Gepost op: 02 februari 2021, 08:25:08 »
Toch nog even in de cijfers gedoken.
Ik heb indertijd de afstand 65 mm h-o-h gebruikt op basis van de NMRA gegevens. Daar wordt, afhankelijk van de bochtradius al snel meer dan 2 inches als railafstand genoemd. Daarom heb ik voor de zekerheid 65 mm (iets meer dan 2,5 inch) aangehouden maar dat is wellicht 5 mm overdreven. 
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2021, 08:28:37 door RBlok »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #37 Gepost op: 02 februari 2021, 10:07:33 »
Is dat niet precies andersom Meino?
Code 83 is toch hoger dan code 75?
Ikzelf gebruik Tillig code 83 en herken dit probleem niet.

Dat klopt. maar het is niet alleen de railhoogte, maar ook de hoogte van de railspijkers, en in het geval van de Peco Code83 de opvulling van de puntstukken in de wissels. Daar is ook hier op het forum wel wat draadjes over te vinden. Tillig is ook code83 net als andere merken, maar daar is rekening gehouden met de Europese flenzen. Rp25 wielen zullen dan in de puntstukken iets zakken, maar dat is niet zo.n probleem.
En ja Code75 heeft een iets lagere railhoogte, maar ook daar is rekening gehouden met de hogere Europese flenzen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Veroniek
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #38 Gepost op: 02 februari 2021, 10:30:08 »
Ik lees in de NMRA norm bij een radius van 32 inch (813 mm) mm een afstand van 2 1/2 inch  = 63,5 mm.  hart op hart wel te verstaan.  Dat beschouwen ze als de kleinste radius voor grote loc's.  Dus daar zit je wel goed, volgens de norm.
Bij 40 inch (1016 mm) komen ze op 2 3/8  = 60,5 mm.
Als ik het allemaal goed begrijp.

Die afstanden vind ik vrij groot, dus dan zou het best kunnen, dat het materieel breder is ( ???) dan hier gangbaar en dat lange loc's heel erg ver uitsteken in de bochten.
Het feit, dat ze 32 inch als minimum aangeven betekent voor mij, dat dat dus technisch wel kan, maar geen gezicht is, voor Amerikaanse (zicht) normen dan.

Klopt mijn  berekening en gedachtengang ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21207
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #39 Gepost op: 02 februari 2021, 10:39:08 »
Veroniek, geef even aan uit welke NMRA standard je dit haalt, want ik kan het niet vinden.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
  • Veroniek
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 1211
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #41 Gepost op: 02 februari 2021, 12:12:02 »
Aangezien ik ook wat Amerikaans materiaal heb, een Challenger van Rivarossi en een F7 stam van Stewart, heb ik even wat op mijn baan uitgeprobeerd. Eerst eens naar de breedte gekeken. De Challenger is 39mm en de F7 is 36mm breed.
Het NS materiaal (o.a. NS1100, Plan D) is 34mm breed.
De F7 stam heeft geen probleem met de huidige baan geometrie (45mm HOH voor de rechte stukken en 52mm in de bogen). Dat had ik ook niet verwacht omdat de F7 draaistellen heeft en ook niet erg lang is. De Challenger zit meer op de rand. Op de rechte stukken is een HOH afstand van 46mm eigenlijk voldoende, maar in de bogen is een HOH afstand van 52mm (boogstraal 75cm) waarschijnlijk net te krap.
Als je dus met dat soort stoomlocs (BigBoy, Challenger etc) wilt gaan rijden zou ik te HOH afstand met ongeveer 1cm wijder zetten, dus op het rechte stukken 52-55mm en in een boog van 75cm een HOH afstand van 60-62mm gebruiken. Maar als er alleen diesels gebruikt worden, dan is dat, denk ik, niet nodig en kun je uitgaan van de NEM112 norm. Overigens in de VS en Canada zijn er natuurlijk niet veel dubbelsporige trajecten en ik weet ook niet wat daar in de 1:1 situatie de standaard afstand tussen de sporen is. In Nederland is dat 4-5m.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #42 Gepost op: 02 februari 2021, 14:21:33 »
Amai amai amia,

Allen bedankt voor jullie reactie en ik ben blij dat ik voldoende aandacht geef aan de sporen.
Met al de reacties in acht genomen ben ik even naar de specs van mijn 2 toekomstige locs gaan kijken ( besteld maar nog niet in mijn bezit )
Het gaat over de MTH DM&IR yellowstone 2-8-8-4 en de Broadway Limited C&O J3a 4-8-4
In de specs van de MTH staat: RP25 Metal weels, Operates On Code 70,83 and 100 trax
In de specs van de broadway limited staat; zie ik niet direct  iets over de weels maar veronderstel RP25, compatible with 70,83 en 100 Rail.

Dus met jullie in het achterhoofd dat er ook wel na verloop van tijd europeese modellen op gaan rijden weet ik het even niet meer ???????

@ Meino: Ik ga niet direct beginnen met een centrale in elkaar te steken. Zelf heb ik een hogere opleiding Elektronica maar ik ben daar in mijn beroep zoveel met bezig dat ik dat achterwege ga laten. Er zal al genoeg elektriciteit / elektronica en solderen bijkomen ivbm sporen, bezetmelders signalen wissels etc.....



Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1186
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #43 Gepost op: 02 februari 2021, 15:40:59 »
Het is geen gezicht een BigBoy over te krappe bogen/wissels. Eigenlijk past het beter in de rubriek over net niet . Vorig jaar was de BigBoy op tour en ergens is een filmpje dat hij over een eigenlijk te krappe boog gaat. Piepen en knarsen en overal lieden die keken of er geen wieltje opgetild werd.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #44 Gepost op: 02 februari 2021, 15:42:35 »
Voor de zekerheid code 100 gaan rijden? Ik zal wel tegen de schenen van sommige realisten aanschoppen ;)  maar ik moet echt goed kijken om het verschil tussen de verschillende railhoogten te zien.
Of een andere bril gaan kopen...