Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 11189 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #30 Gepost op: 01 februari 2021, 16:56:58 »
Meino, wat jij hebt gedaan klopt precies met NEM112 (y)

VvKan

  • Gast
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #31 Gepost op: 01 februari 2021, 17:00:11 »
MOROP ?  Hadden we het hier niet over Amerikaans rijden ?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #32 Gepost op: 01 februari 2021, 19:10:45 »
Klaas, dat toont maar weer aan dat die NEM normen niet uit de lucht komen vallen.
Ik was uitgegaan van de hart afstand in het echt (4m) dat is in H0 46mm. de 52mm in de bogen is proefondervindelijk bepaald, door met rijtuigen en locs te proberen. Dat leverde op dat bij 52 mm er geen onderlinge aanvaringen plaatsvonden.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #33 Gepost op: 01 februari 2021, 20:45:24 »
Oja, het ging over Amerikaans Dan zou je kunnen kijken of de NMRA een soortgelijke norm heeft. En anders de Meinomethode toepassen, d.w.z. proefondervindelijk bepalen.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #34 Gepost op: 01 februari 2021, 22:11:19 »
Stijn,
ik wil nog even wat zeggen, je wilt uiteindelijk Amerikaans en Europees gaan rijden. Over code 70 van Shinohara kan ik kort zijn, mr Shinohara is jaren geleden gestopt, wat je nog kunt krijgen is restvoorraad. Dus moeizaam. Peco code 83 is er gewoon, alleen, let op, het is voor de Amerikaanse markt, en is dus ontwikkeld voor het rp25 wielprofiel. Dat heeft een flenshoogte van 0.6mm. Europeese merken hebben vrijwel altijd een hogere flens (>=1mm). Dat betekend dat Europees materiaal zal gaan ratelen over de wissels. Peco heeft voor de Europese markt ook code75 materiaal, wat wel geschikt is. Ik raad je daarom aan om met Peco code75 te gaan werken. Dat heb ik voor delen van mijn baan ook gedaan.
Nog iets anders, ik weet niet hoe je staat tegenover zelfbouw van electronica, maar je zou voor een DCC centrale ook eens kunnen kijken naar de MDRRC-II centrale van Robert Evers (die zelf ook actief is hier op het forum) in combinatie met een Roco 10764 als booster.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Carpe diem
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #35 Gepost op: 02 februari 2021, 06:19:24 »
Is dat niet precies andersom Meino?
Code 83 is toch hoger dan code 75?
Ikzelf gebruik Tillig code 83 en herken dit probleem niet.
Carpe Diem

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #36 Gepost op: 02 februari 2021, 08:25:08 »
Toch nog even in de cijfers gedoken.
Ik heb indertijd de afstand 65 mm h-o-h gebruikt op basis van de NMRA gegevens. Daar wordt, afhankelijk van de bochtradius al snel meer dan 2 inches als railafstand genoemd. Daarom heb ik voor de zekerheid 65 mm (iets meer dan 2,5 inch) aangehouden maar dat is wellicht 5 mm overdreven. 
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2021, 08:28:37 door RBlok »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #37 Gepost op: 02 februari 2021, 10:07:33 »
Is dat niet precies andersom Meino?
Code 83 is toch hoger dan code 75?
Ikzelf gebruik Tillig code 83 en herken dit probleem niet.

Dat klopt. maar het is niet alleen de railhoogte, maar ook de hoogte van de railspijkers, en in het geval van de Peco Code83 de opvulling van de puntstukken in de wissels. Daar is ook hier op het forum wel wat draadjes over te vinden. Tillig is ook code83 net als andere merken, maar daar is rekening gehouden met de Europese flenzen. Rp25 wielen zullen dan in de puntstukken iets zakken, maar dat is niet zo.n probleem.
En ja Code75 heeft een iets lagere railhoogte, maar ook daar is rekening gehouden met de hogere Europese flenzen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

VvKan

  • Gast
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #38 Gepost op: 02 februari 2021, 10:30:08 »
Ik lees in de NMRA norm bij een radius van 32 inch (813 mm) mm een afstand van 2 1/2 inch  = 63,5 mm.  hart op hart wel te verstaan.  Dat beschouwen ze als de kleinste radius voor grote loc's.  Dus daar zit je wel goed, volgens de norm.
Bij 40 inch (1016 mm) komen ze op 2 3/8  = 60,5 mm.
Als ik het allemaal goed begrijp.

Die afstanden vind ik vrij groot, dus dan zou het best kunnen, dat het materieel breder is ( ???) dan hier gangbaar en dat lange loc's heel erg ver uitsteken in de bochten.
Het feit, dat ze 32 inch als minimum aangeven betekent voor mij, dat dat dus technisch wel kan, maar geen gezicht is, voor Amerikaanse (zicht) normen dan.

Klopt mijn  berekening en gedachtengang ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #39 Gepost op: 02 februari 2021, 10:39:08 »
Veroniek, geef even aan uit welke NMRA standard je dit haalt, want ik kan het niet vinden.

VvKan

  • Gast

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #41 Gepost op: 02 februari 2021, 12:12:02 »
Aangezien ik ook wat Amerikaans materiaal heb, een Challenger van Rivarossi en een F7 stam van Stewart, heb ik even wat op mijn baan uitgeprobeerd. Eerst eens naar de breedte gekeken. De Challenger is 39mm en de F7 is 36mm breed.
Het NS materiaal (o.a. NS1100, Plan D) is 34mm breed.
De F7 stam heeft geen probleem met de huidige baan geometrie (45mm HOH voor de rechte stukken en 52mm in de bogen). Dat had ik ook niet verwacht omdat de F7 draaistellen heeft en ook niet erg lang is. De Challenger zit meer op de rand. Op de rechte stukken is een HOH afstand van 46mm eigenlijk voldoende, maar in de bogen is een HOH afstand van 52mm (boogstraal 75cm) waarschijnlijk net te krap.
Als je dus met dat soort stoomlocs (BigBoy, Challenger etc) wilt gaan rijden zou ik te HOH afstand met ongeveer 1cm wijder zetten, dus op het rechte stukken 52-55mm en in een boog van 75cm een HOH afstand van 60-62mm gebruiken. Maar als er alleen diesels gebruikt worden, dan is dat, denk ik, niet nodig en kun je uitgaan van de NEM112 norm. Overigens in de VS en Canada zijn er natuurlijk niet veel dubbelsporige trajecten en ik weet ook niet wat daar in de 1:1 situatie de standaard afstand tussen de sporen is. In Nederland is dat 4-5m.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #42 Gepost op: 02 februari 2021, 14:21:33 »
Amai amai amia,

Allen bedankt voor jullie reactie en ik ben blij dat ik voldoende aandacht geef aan de sporen.
Met al de reacties in acht genomen ben ik even naar de specs van mijn 2 toekomstige locs gaan kijken ( besteld maar nog niet in mijn bezit )
Het gaat over de MTH DM&IR yellowstone 2-8-8-4 en de Broadway Limited C&O J3a 4-8-4
In de specs van de MTH staat: RP25 Metal weels, Operates On Code 70,83 and 100 trax
In de specs van de broadway limited staat; zie ik niet direct  iets over de weels maar veronderstel RP25, compatible with 70,83 en 100 Rail.

Dus met jullie in het achterhoofd dat er ook wel na verloop van tijd europeese modellen op gaan rijden weet ik het even niet meer ???????

@ Meino: Ik ga niet direct beginnen met een centrale in elkaar te steken. Zelf heb ik een hogere opleiding Elektronica maar ik ben daar in mijn beroep zoveel met bezig dat ik dat achterwege ga laten. Er zal al genoeg elektriciteit / elektronica en solderen bijkomen ivbm sporen, bezetmelders signalen wissels etc.....



Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #43 Gepost op: 02 februari 2021, 15:40:59 »
Het is geen gezicht een BigBoy over te krappe bogen/wissels. Eigenlijk past het beter in de rubriek over net niet . Vorig jaar was de BigBoy op tour en ergens is een filmpje dat hij over een eigenlijk te krappe boog gaat. Piepen en knarsen en overal lieden die keken of er geen wieltje opgetild werd.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #44 Gepost op: 02 februari 2021, 15:42:35 »
Voor de zekerheid code 100 gaan rijden? Ik zal wel tegen de schenen van sommige realisten aanschoppen ;)  maar ik moet echt goed kijken om het verschil tussen de verschillende railhoogten te zien.
Of een andere bril gaan kopen...