Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.  (gelezen 11185 keer)

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #15 Gepost op: 30 januari 2021, 18:10:41 »
Allen, nogmaals bedankt voor de reacties.

De sporen is waar ik op het moment het meest over pieker.
Ik ge vooral US modellen rijden ( mengeling MTH, Broadway limited, Athearn ) maar er zullen na verloop van tijd zeker ook modellen uit europa op rijden.
Er was een opmerking dat 83 gemaakt is voor de amerikaanse martk.
In de specs van de locs staan ook de andere codes ondersteund.
Kies ik nu toch beter voor 83 kan het ook met de andere aangezien ze in de specs staat geschreven dat ze hier ook op kunnen rijden??

Stijn

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2021, 18:15:50 »
hoi,

Dat moet geen probleem zijn. kijk eens naar dit draadje: Rails voor Amerikkaanse baan.

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 18:18:37 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #17 Gepost op: 30 januari 2021, 20:40:05 »
Het Amerikaanse van Peco code 83 zit in de dwarsliggerafstanden. Die zijn anders dan bij sporen voor Europese voorbeelden. Technisch maakt het niet uit, het is vooral het aanzien dat verschilt.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2021, 09:52:41 »
Beste allen,

Na de vele tips en onderzoek denk ik te starten met code 83.
Nu heb ik ge.en schrik van de digitale sturingen omdat ik daar dagdagelijks met bezig ben ivbm werk.
toch ga ik klein beginnen om ervaring op te doen met spoor leggen etc.
Aangezien ik met lange locs ga rijden wil ik wel dat het er mooi blijft uitzien.
Ik denkt mijn baan te designen naar big boy normen
Die lange locs hebben wel een min bocht diameter waar ze technisch kunnen op rijden maar dat vind ik dat ze niet mooi door de bachten / wissels gaan.
Welke min diameter raden jullie aan voor het mooi laten rijden van grote locs.
Hoe gaaat dat met wisselovergangen?
Ik heb al gekeken in de encyclopedie maar niet direct iets gevonden?

Stijn

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2021, 10:47:25 »
Ik zou in het zicht werken met flexrails, die zo vloeiend mogelijk leggen en in flauwe bochten. Uit het zicht zou ik bepalen welke locs er zijn of moeten komen en welke radius die minimaal nodig hebben. Daar werk je dan mee, of net een maatje groter om zeker te zijn. Uit het zicht maakt het immers niet uit hoe het eruit ziet, maar je wilt wel je materieel zo efficiënt mogelijk op de juiste plaats hebben.

Als je met code 83 gaat werken heb je van het merk dat je gaat gebruiken vast ook wel hele fraaie flauwe wissels, maar daar kan ik je niet mee helpen.


@1200 blauw.

Aangezien ik dus enkel over die 2 marklinlocs 3 rail beschik en dat het enige is wat ik heb en mijn voorkeur vooral naar US steamlocs gaat is dat dus de reden waarom ik naar 2 rail overstap omdat ik daar een veel grotere keus heb en daarom doe ik die 2 marklinlocs dus weg.

Stijn

Dat had ik al begrepen ;)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2021, 11:27:23 »
Ik ga vooral US modellen rijden ( mengeling MTH, Broadway limited, Athearn )
Hallo Stijn,

Zelf rijdt ik Canadees. Rapido heeft ook een goede sortering locs. Wel op de ingebouwde decoder letten bij USA/Canada producten. Ik kocht een mooie stoomloc bij Broadway Limited maar daar bleek een minder compatible decoder in te zitten. Deze om moeten laten wisselen met een Loksound decoder. Mogelijk kun je dan beter kiezen voor een decoder voorbereide loc en deze zelf van een (niet US) decoder voorzien.
Ik gebruik zelf Peco code 100 rails; alles flex. Die hoogte is wat 'veiliger' als je ouder materieel gebruikt. En ik meen dat Peco code 100 ook meer soorten (en kortere) wissels heeft. Houdt wel rekening met een flinke radius als je de Big Boy wilt gaan rijden (minimum 22 inch / 56 cm). En meer is natuurlijk mooier.

Rian   
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2021, 11:31:31 door RBlok »

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2021, 12:15:46 »
@Rblok,

Wat is het probleem met de Broadway limited?
Ik sta op het punt een nieuwe Broadway limited aan te schaffen en wens die op 2rail DCC te laten rijden.
Aangezien die DCC ondersteund, wat zou dan het probleem kunnen zijn?

Stijn

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2021, 12:21:59 »
Mijn specifieke probleem was dat de ingebouwde Paragon decoder niet geschikt was om ABC (rem)signalen te verwerken. Bovendien kwam de aansluiting van deze decoder niet overeen met de (standaard) plug die ESU en anderen gebruiken. Ombouw is uiteindelijk wel gelukt.

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2021, 17:51:28 »
Ik ga dus klein beginnen zodat ik de rails leer leggen en voldoende kan experimenteren met het digitaal rijden.
Ik had gedacht om met een dubbele ovaal te starten waar in de 2 bochten 2 wissels staan om van ovaal te wisselen.
Vervolgens wil ik nog een paar blokken toevoegen zodat ik ook met terugmelders kan leren werken en dit naar mijn hand zetten alvorens te grote gekke dingen te starten.
Nu probeer ik iets in elkaar te steken op basis van PECO 83 en SCRAM ( gratis ) maar ik kom er niet helemaal uit.
De reden is natuurlijk dat ik daar geen ervaring in heb en je buiten die wissels enkel de flexrail kan leggen in die software.
Ik was op zoek naar wat te doen en zeker niet te doen bij het maken van een baanpla.
In de marklin catalog staan duidelijke voorbeelden van wissels in elke vorm en hoe de juiste combinaties te maken.
Ik was does ook op zoek naar deze info betreffende PECO rails 83.
Op hun website zie ik wel publicaties zoals
https://peco-uk.com/collections/modellers-library/products/track-plans-for-layouts-to-suit-all-locations
en
https://peco-uk.com/collections/modellers-library/products/your-guide-to-modelling-american-railroads
Zijn dit zaken die mij kunnen helpen?

Stijn

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2021, 18:02:37 »
Stijn,

Ik heb AnyRail gebruikt voor mijn baanontwerp. Een betaald account kost iets maar dan krijg je veel mogelijkheden. Gemakkelijk om mee te werken en complete railbibliotheken voor zowel Peco 100 als 83.

Rian

Dr_Hippo

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #25 Gepost op: 01 februari 2021, 12:34:44 »
Ik heb mijn eerste stappen in anyrail gezet.
Ik zie bij PECO dat ze templates hebben voor bochten om u track mooie te leggen. Als beginner lijkt het mij een goed idee om daar gebruikt van te maken.
Ik zie ook Track Gauge hebben om de juiste afstand tussen de sporen te houden.
Ik vind echter niet wat deze afstand is en wil dat juist ingeven in anyrail.

Kan iemand mij daarbij helpen aub?
alvast bedankt
Stijn

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #26 Gepost op: 01 februari 2021, 15:32:47 »
Stijn,

De veilige afstand bij H0 tussen de sporen is 47,5 mm (hart op hart 65 mm). Ik gebruik 2 mm dik kurk als bedding onder een spoor; breedte totaal 44 mm breed (2 stroken van 22 mm met afgeschuinde kanten buitenkanten). Je vind daar genoeg YouTube filmpjes over.

AnyRail heeft de mooie optie om flexrail vloeiend te maken (rechtermuisknop als je op een railstuk staat). Daardoor 'duikt' je trein niet direct een bocht in maar wordt dat mooi vloeiend.

Rian

VvKan

  • Gast
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #27 Gepost op: 01 februari 2021, 16:14:29 »
58 of 59 mm railafstand, hart op hart, was vroeger een standaardmaat voor rail, later overgenomen meestal in de termen R1 en R2.  Hoe de verhoudingen nu liggen bij het gebruik van de zogeheten 30 cm wagons (Europees) weet ik niet, maar de afstanden blijven meestal gelijk.
Dat wil zeggen, dat bij gebruik van bijvoorbeeld R3 en R4 als minimum, deze een straal hebben van ongeveer 475 en 535 mm.,  maar nog steeds een hart op hart afstand hebben van 58/59 mm.  Ik weet niet welke railsoort hierboven bedoeld wordt, maar dat is dus wel zeer extreem en nergens voor nodig.  Zeker niet waar het gaat om, zoals gezegd, lange loc's mooi door bochten te laten rijden.   Daar is zelfs 535 mm. in mijn ogen veel te weinig voor.

Bij een ontwerp van mij (overigens nooit uitgevoerd)  van een station met complexe railvoering heb ik destijds alleen Roco Line R10 gebruikt en de 10 graden wissels.  Dwz dat de minimum boogstraal ongeveer op 1 meter lag.  Maar in de vrije baan was de minimum boogstraal 3 meter ( 300 meter bij 1:100), dus dat is al gesmokkeld en dan nog bij een behoorlijk krappe boog voor het echte spoor in een hoofdspoor.

Ik denk dat als je ergens rond de meter gaat zitten je in ieder geval iets acceptabel moois aan het bouwen bent, maar hoeveel de onderlinge afstand dan zou kunnen zijn weet ik niet.  Ook omdat voor zover ik weet Amerikaans materiaal wat breder is dan het Europese.  Maar ik schat zo dat je ergens rond de 45 of misschien zelfs 40 mm kunt komen, hart op hart wel te verstaan.

Belangrijke vraag is dan wel:  heb je wel zoveel ruimte of is het wishfull thinking ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #28 Gepost op: 01 februari 2021, 16:30:16 »
Bij zoiets basics als spoorafstanden altijd eerst de NEM bestuderen.
https://morop.org/downloads/nem/de/nem112_d.pdf
https://morop.org/downloads/nem/de/nem103_d.pdf

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: Mijn eerste treinbaan en 1000 vragen.
« Reactie #29 Gepost op: 01 februari 2021, 16:34:46 »
Ik hanteer op de rechte sporen een hart op hart afstand van 46mm, in de bogen is dat verruimt naar ongeveer 52mm.
Kleinste boogstraal is tussen de 70-75cm. De langste rijtuigen die ik heb (303mm lang) gaan daar zonder problemen doorheen.
Alles is met code 70 (Shinohara) en code 75 (Peco) flexrails gedaan.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg