Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein
door
phdirk
Vandaag
om 20:22:19
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage
door
WimC
Vandaag
om 20:18:10
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 20:15:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Frank 123
Vandaag
om 20:09:27
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel
door
AlbertG
Vandaag
om 19:54:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:47:21
Probleem met inloggen
door
VAM65
Vandaag
om 19:43:02
3D print wagons: de benodigde onderdelen
door
Floris Dilz
Vandaag
om 19:18:38
Wat hebben treintjes met Kerst te maken?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:06:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
roco
Vandaag
om 18:49:12
LS Models 2025
door
Corné81
Vandaag
om 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen
door
TonM
Vandaag
om 18:04:28
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:59:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht
door
R1954
Vandaag
om 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:39:49
Goede wensen voor 2026
door
Alewijn
Vandaag
om 17:22:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:49:24
TEE RGP 1 Jouef versus REE Modeles
door
MathynK
Vandaag
om 15:24:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Silvolde
Vandaag
om 15:20:15
Minibaan Visserskaai H0
door
Frits C
Vandaag
om 15:08:47
ESU V5 Decoder setting
door
Remunj
Vandaag
om 15:06:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
Vandaag
om 15:03:07
Revier Rheinbrenner (H0)
door
Jelmer
Vandaag
om 14:32:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 13:59:06
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
BramFokke
Vandaag
om 13:40:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:52:02
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 12:51:24
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag
door
moonlicht
Vandaag
om 12:45:01
Koemo ballastlijm; welk alternatief?
door
Ronald69
Vandaag
om 11:22:16
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails voor Amerikaanse baan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Rails voor Amerikaanse baan (gelezen 3187 keer)
De Tukker
Offline
Berichten: 14
Rails voor Amerikaanse baan
«
Gepost op:
28 February 2018, 16:13:15 »
Hallo,
Als nieuwkomer in het modelspoor gebeuren, kwam ik tot de ontdekking (na het lezen op forums en op de beurs) dat ik met mijn Amerikaanse H0 loks problemen zou krijgen met de Fleischmann Profi rails en wissels. Heb diverse merken , zoals : Athearn , Bachmann , Life Like , Walthers,Rivarossi, Tyco en meerdere uit de jaren '60-'70 enz. Met als langste lok, de Bachamnn DD40loco.
Net geleerd wat de code 100 betekent, de huidige rails die ik heb zijn dus niet geschikt. Heb wel wat Atlas, Bachmann, FELLER Garet, liggen, maar zijn of zilverkleurig , of messingkleurig.
Vraag is , welke rails zijn het meest geschikt voor een Amerikaanse H0 baan ?
Mvrgr.
«
Laatst bewerkt op: 28 February 2018, 16:54:29 door Bert van Gelder. Reden: Titel
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
«
Reactie #1 Gepost op:
28 February 2018, 16:25:26 »
Hebben ze je ook verteld waaruit die zogenaamde problemen dan bestaan?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ArjanB
Offline
Berichten: 1674
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
«
Reactie #2 Gepost op:
28 February 2018, 16:45:06 »
Misschien er een problem met de hoogte van de wiel flenzen (zeker voor oudere modellen) mbt to gebruik op fleischmann profi of rocoline rails. Dat heb je met sommige oudere Europese modellen ook wel eens op Rocoline. Profirail heb ik niet dus daar kan ik niks overzeggen
Arjan
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
Martin Welberg
FYA !!!
Offline
Berichten: 9400
OO. Organisatie OntraXS!
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #3 Gepost op:
28 February 2018, 17:37:47 »
Pak Peco code 83, dat is naar US voorbeeld en super betrouwbaar..
Gelogd
Mvgr. Martin
https://www.youtube.com/c/martinwelbergscenicstudios
Mooie grasjes enzo
https://www.facebook.com/martinwelbergscenicstudios/
De Tukker
Offline
Berichten: 14
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #4 Gepost op:
28 February 2018, 20:52:12 »
Goedenavond,
Dank voor de reactie, ga op zoek naar de meerdere code's voor de baan. Ik moet nog bouwen, kan nu nog veranderen,
Mvrgr.
Gelogd
Karben
Offline
Berichten: 1462
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #5 Gepost op:
28 February 2018, 21:16:49 »
Bestaat Shinohara rail nog?
Dan Shinohara Code 70. Normaal- en smalspoor alsmede drie sporen. Dwarsliggers in wissels naar Amerikaans voorbeeld. Ook flexibele wissels leverbaar.
Gelogd
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.
ex-DR V100
Offline
Berichten: 1215
1 gele trein maakt nog geen NS ...
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #6 Gepost op:
28 February 2018, 23:03:19 »
Deze ?:
https://www.walthers.com/shinohara-track
Walthers heeft een groot assortiment rails
Marc
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3353
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #7 Gepost op:
28 February 2018, 23:09:00 »
maar ja, de vraag blijft wat nou het probleem van profi is. Als de locs op code 70 en 83 kunnen rijden, dan moet het qua spoorstaafhoogte toch ook op profi kunnen rijden. Er moet dan toch een andere reden zijn voor de 'problemen' bij profi?
Qua realisme kun je inderdaad beter iets anders nemen dan profi, maar dat is weer een andere discussie.
Gelogd
Reinier
AndrevdG
Offline
Berichten: 2176
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #8 Gepost op:
28 February 2018, 23:14:51 »
Het grootste probleem dat ik heb met de Fleischmann profirails en Amerikaanse locs/wagons/Kadee koppelingen, is de radius van de bochten, S-slingers, en een klein hoogte verschil op bijvoorbeeld de tongen van wissels.
Koppelingen uit de US vinden het niet leuk om te scherpe bochten tegen te komen, de haakjes zitten vaak (meestal?) aan de bak vast, en hebben slechts een kleine uitslag. Wagons van Fleischmann, Artitec, Roco, en vele andere Europese merken hebben vaak haakjes die veel meer naar rechts en links kunnen, en daarmee bochten van een kleinere radius aankunnen.
Met de flensen heb ik nog nooit last gehad. Een 'ovaal' met grote ruimte bochten werkt prima, maar zodra ze over een S-bocht komen, (denk aan twee wissels achter elkaar), of R2 rails, gaat het meteen mis. En de rails mag ook geen enkele kleine hobbel hebben, dan ontkoppelen de Kadee koppelingen ook vaak.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27047
Re: Rails voor Amerikkaanse baan
«
Reactie #9 Gepost op:
28 February 2018, 23:29:36 »
Citaat van: ArjanB op 28 February 2018, 16:45:06
Misschien er een problem met de hoogte van de wiel flenzen
Bij Amerikaanse modellen is dat probleem er zeker niet. Die hebben altijd lagere flenzen gehad dan Europese modellen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18588
Modelrailroading is fun!
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #10 Gepost op:
01 March 2018, 09:51:38 »
- Shinohara en Walthers voeren hetzelfde railassortiment.... want Shinohara maakt dat.
- Peco code 100 gaat goed, beter is Peco 83. Die is ontwikkeld voor Amerikaans materieel. Peco 75 gaat ook prima voor US, was/is ooit de standaard voor Fremo USA.
- Profirail is idd niet het meest geschikt voor US materieel. Hart/puntstukken zijn te "ruim" en de RP25 wielen vinden dat niet fijn. Ook zijn de radiussen van de wissels te scherp voor Amerikaans materieel (lees zij hebben geen NEM schacht en de koppelingen zitten star gemonteerd aan de wagenbak. En die hebben een bepaalde ruimte nodig).
- Messingkleurig zou ik persoonlijk niet gebruiken, te gevoelig voor vervuiling en corrosie. Been there, done that
Beste optie? Peco code 83. Prima spul, nette prijzen, uitstekende kwaliteit en voor de US markt ontwikkeld. Peco heeft mijn voorkeur vanwege de betrouwbaarheid en robuustheid.
Oh ja, de radiussen; voor 6 asser locs hou je het beste minimaal 60cm aan. De 4-assers nemen genoegen met 55 of 50cm. Hiermee heb je ruimte genoeg voor de koppelingen en ook onderling gekoppeld gaat dat allemaal veel beter. Ook hier; been there, done that.
Succes!
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
zuylen
Offline
Berichten: 4512
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #11 Gepost op:
01 March 2018, 10:51:27 »
Zie ook problemen met de krappe Fleischmann bochten. Koop dan nooit de meegebogen wissels van Fleischmann. Daar zullen de lange stoomlocs moeite mee hebben en deze zullen dan ontsporen.
Gelogd
zuylen is helaas in januari 2025 overleden
meino
Offline
Berichten: 2375
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #12 Gepost op:
01 March 2018, 11:05:50 »
Hier hebben ze Shinohara code 70 en code 83
linkje
groet Meino
Gelogd
A clean desk is a sign of an empty mind
Kranenberg een exercitie in code70
De CanBus komt naar Kranenberg
ES44C4
Offline
Berichten: 1538
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #13 Gepost op:
01 March 2018, 14:30:17 »
Mijn amerikaans materieel rijdt prima op Roco code 100 rails en 9.30 graden wissels.
Alleen op de hartstukken van de wissels zakken de wielen iets, maar dat vind ik niet storend.
In ieder geval heb ik geen last van ontsporingen.
Terzijnertijd wil ik alles gaan vervangen door Peco code 83 flexrail met betonnen dwrsliggers en Walthers/Shinohara code 83 wissels.
Gelogd
De Tukker
Offline
Berichten: 14
Re: Rails voor Amerikaanse baan
«
Reactie #14 Gepost op:
01 March 2018, 21:07:45 »
Hallo,
Dank voor de verdere informatie. Weet nu welk plan ik moet maken.
Rails : PECO 83.
Proberen mijn Fleischmann Profi rails misschien te ruilen of te verkopen .
Het vreemde is dat ik bij diverse Bachmann rails, die bij de sets zaten,het idee had dat die van Lima komen.
mvrgr,
Hans
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Rails voor Amerikaanse baan