Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat is dit voor plaat tegen de rail? door henk
Vandaag om 13:41:24
Roco BR112 Loc ... welke loc decoder met sound raden jullie aan ? door VAM65
Vandaag om 13:39:11
Vroeger in Breedorp door tothebeach
Vandaag om 13:28:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 13:22:33
Laag-Baarlo door heuvelbaan
Vandaag om 13:10:00
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:08:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 12:57:17
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door NS264
Vandaag om 12:56:17
PB speculaas... door cor_b
Vandaag om 12:48:23
Exact-Train 2022, nieuws van de fabrikant. door spoorzeven
Vandaag om 12:38:30
Roco Railpro 604 inbouw condensator door San-Markos
Vandaag om 12:21:14
NS 6000 (in schaal 0) door peterha
Vandaag om 12:15:44
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 12:06:36
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 11:46:06
Advies gevraagd bij gebruik Micro set en Micro sol door Mispoes
Vandaag om 11:41:07
't Is niets (h0, opp=0,46 m2) door tothebeach
Vandaag om 11:29:01
Kerst- en nieuwjaarswensen (eind 2022) door DJV
Vandaag om 11:01:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:54:43
NS 2400 serie in spoor 0 door DJV
Vandaag om 10:35:54
Station Rekerdam door Joran
Vandaag om 09:58:49
Emplacement Mijdrecht door NS264
Vandaag om 09:58:48
De 01 1075 van de SSN in schaal 0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:35:51
Opheffingsuitverkoop Beelen Modelbouw Utrecht. door NL-modelspoor
Vandaag om 09:23:11
Ik loop vast door NS264
Vandaag om 09:13:19
Brand bij VSM, Historische wagons verwoest door Eric B
Vandaag om 08:52:36
30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten door SteeF_NS92
Vandaag om 00:20:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 december 2022, 23:50:08
Rijnstraat door Rob Ellerman
02 december 2022, 23:22:34
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
02 december 2022, 22:53:26
Een soort modules voor onder de bank door gdh
02 december 2022, 22:08:01
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 24201 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 363
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #180 Gepost op: 09 augustus 2022, 15:37:23 »
Ehm zo ongeveer?
Groet,
Michel

Michel, Ja zo ongeveer.

Ik denk dat ik profielen verticaal wil met daartussen bielzen met wisselende hoogtes omdat ik zowel kolen als ander stortgoed wil kunnen opslaan en verplaatsen met de portaalkraan knijpbak.

Ik heb totaal 480 mm lengte en 45 mm breedte voor de opslag waarbij ik aan de één van uiteinden een open ruimte wil om de plaatselijke kolenboer, resp. een landbaan kipkar wil kunnen beladen. Ik kan het dus opdelen in meerdere compartimenten en ik denk dat ik niet 1 lange maar twee of drie opslag eenheden bouw. Dan kunnen er verschillende stortgoederen worden opgeslagen.



Als ik je goed begrijp is het zoeken naar de juiste dikte/hoogte verhouding van houten latten om het profiel van een biels terug te laten komen.
Dank voor je inzichten. Eric
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2022, 16:15:02 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7818
    • Rangeerbanen
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #181 Gepost op: 09 augustus 2022, 16:03:19 »
Graag gedaan. Die laatste bielzen heb ik geverfd met Vallejo verf:
•   Valljeo 70822 German C Black Brown
•   Vallejo 70941 Burnt Umber

En dan een enkele drybrush met
•   Valljeo 70875 Beige brown
•   Vallejo 70989 Sky Grey of
•   Vallejo 70993 White grey.

Groet,
michel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 363
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #182 Gepost op: 23 november 2022, 19:58:33 »
JA , ik kreeg al een waarschuwing dat er 30 dagen geen bericht geplaatst was en dat klopt wel.
Beetje druk met andere dingen gehad, die niet publiceerwaardig waren.

Maar nu een vraag over seinbeelden op een rangeerterrein en wel dat van de Versorgungslage Fützen van mijn modelbaan.

Dankzij een tip op dit platform heb ik het boekje "Exploitatie en seinen" bemachtigd en doorgenomen.
Maar de vraag is natuurlijk of ik het goed begrepen heb.



Bij deze een vraag aan de BNLS-forumleden over mijn eerste poging voor de seinen op het rangeerterrein.
Onderstaand is het emplacement Fützen op mijn Alt-(ernative)-Wutachtalbahn weergegeven



Ik probeer mijn toegepast logica gelijk te vermelden om na te gaan of dat klopt.

1. Ra 10 bord Stopteken voor rangeren.
De toegang tot het rangeerterrein krijgt een Ra 10 bord.
a. Dat is rechtsonder voor de 2 verzorgingssporen en de 3 afstelsporen achter de segmentdraaischijf
b. Dat is ook zo voor het rangeerspoor daarboven wat eindigt boven de kolen en slakkenopslag.
c. dat is ook zo voor het uithaalspoor bij de groeve.

2. Ra11 wachtsein (de W):
Om te zorgen dat treinen niet zomaar het rangeerterrein/spoor afrijden plaats ik een Ra11 wachtsein (de W) bij de uitgangen van deze drie situaties onder 1.
a. Ik plaats dit Ra11 wachtsein ook voor de inspectieputten resp. weegbrug. Je mag die niet zomaar oprijden, mede omdat de portaalkraan in dit bereik actief kan zijn.

3. Sh0/Sh1 Dekkingssein
Om duidelijk te maken dat daarachter niet zomaar kan worden opgereden.
a. op de segmentschijf aan beide zijden van de segmentbrug die draait.
b. bij het rangeerspoor nabij de groeve (of volstaat de Ra10 al.)
c. ik twijfel of dat ook bij het rangeerspoor boven de kolen/slakkenopslag moet (of volstaat de Ra10 al.)
d. ik twijfel of dat ook bij alle afstelsporen en verzorgingssporen moet (of volstaat de Ra10 al.)

4. Bij de halte wordt een Ne5 stopbord geplaatst aan weerszijden van de halte. Dus geen HP0/1 of HP2 sein.

5. Bij de stootblokken een Sh2 rood stopbord plaatsen (of is dit erg te veel van het goede?)

6. Bij de gelijkvloerse kruising (rechts boven) is sprake van gevaarzetting en dus aan alle zijden een HP2.
Of is hier een andere oplossing mogelijk die op Nebenstrecken werd toegepast zoals met de Ne1 borden.

7. De Fluitborden BÜ4 "P" verwacht ik bij elke tunnel en overweg en perron/Bahnsteig.
Is dat logisch? Ik heb ze nu nog weggelaten.

8. Ben ik nog wat vergeten?

Ik hoop natuurlijk op goed advies. Eric :)
« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 20:09:31 door Eric v C »
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1671
  • Veroniek
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #183 Gepost op: 23 november 2022, 21:43:09 »
Vergeten ?  Eerder veel te veel op zo'n kleine ruimte, betwijfel of ze dat in het echt zo zouden doen.  Door de bomen de signalen niet meer zien ?
Wees er van bewust, dat zo'n rangeerder speciale toestemming heeft om bepaalde bewegingen uit te voeren.  Dus zonder signalen.

Als je bij de segmentdraaischijf en de inspectieputten al 3x een Wartesignal hebt staan, waar is de meest rechtse 4e dan voor waar de sporen bij elkaar komen ?  Voor het inrijden of het uitrijden ?  Voor het uitrijden van het terrein af is al een HP2 beschikbaar, dus ik neem aan voor het inrijden.  En 20 meter verderop weer een volgende  ???

Als je deze indeling gemaakt hebt op grond van het boekje, hou er dan rekening mee, dat daar de werkelijkheid aangehouden is, maar dan heb je het over sporen van tientallen, zo niet honderden meters.  En jouw terrein is ongeveer 1: 500 (geschat), dus ik zou me behoorlijk beperken en de rest met vlaggen of radioverbinding afhandelen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 21:46:59 door VvKan »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 363
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #184 Gepost op: 24 november 2022, 09:36:27 »
Veroniek,

Ja het is er erg druk en krap tussen de heuvels op de alt-Wutachtalbahn.
Het bouwen en inrichten in de jaren heeft (anders dan op het echte Fützen) dit drukke landschap opgeleverd.

Op bassi van jouw reflectie kan het Wartensignal (Inrijden) aan het begin dus vervallen.
Het Rangeerterreinbord bij het inrijden volstaan dus.
En ik ga overwegen de W-signalen te vervangen door spoorwegpersoneel met vlaggen.

Dank voor je reflectie.

Eric
Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 363
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #185 Gepost op: 25 november 2022, 18:53:45 »
Veroniek gaf al aan dat het druk is op de versorgungslage Fützen in mijn Alt-Wutachtalbahn.
Dat heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis van dit emplacement.

Aanvankelijk waren alleen de drie onderste opstelsporen aanwezig.
Een van deze sporen was om de gewonnen Muschelkalk te vervoeren.
De sporen werden aangelegd in de eerste groeve.
Het terrein waar nu de inspectieputten, ontslak-installatie en bekolen zijn, was toen niet beschikbaar voor de spoorwegen.
Het moest nog worden 'abgebaut'.

En dus werd een Machinehalle met twee opstelsporen direct aan de bergwand gebouwd.
Daarvoor moest ook een stuk bergwand afgegraven worden, alwaar nu een muur prijkt.
Er was ruimtegebrek en dus verscheen er een kleine segmentdraaischijf.

Kolen werden met een Landesbahn aangevoerd vanuit de groeve.
Daar had met ook kolen nodig en de landesbahn lag er grotendeels al.
Omdat er in het begin slechts één stoom aangedreven locomotief was, werd een met de hand aangedreven Spillwinde (lier) geplaatst.
Dit om wagons en de locs die niet onder stoom waren, met de lier te kunnen verplaatsen.

E.e.a. is zichtbaar op deze tekening.



Pas later werd een overeenkomst met de Muschelkalk groeve gesloten.
https://lgrbwissen.lgrb-bw.de/geologie/schichtenfolge/trias/muschelkalk
Muschelkalk komt langs de Duits Zwitsers grens aan de oostzijde van het Schwarzwald (hier in de Wutachschlucht) veel voor.

Na afgraven ontslaat ook een dergelijke wand zoals op de foto.
Een wand, die ik nog na wil gaan bouwen.
Ik zag dat je dat met lagen ribkarton kan nabootsen.
Maar dat komt later.



In ruil voor een uithaalspoor naar de groeve kon een stuk, reeds ontgonnen mergelgroeve worden aangekocht voor uitbreiding van het emplacement.

In het nieuwe emplacement werd een aanvoerspoor voor de kolenbunker aangelegd en 2 opstelsporen met inspectieputten, waterkranen en een ontslak-installatie.
Ook mogelijkheden tot mechanisch bezanden werden later aangebracht net als een mechanisch aangedreven Spillwinde installatie.

Wel werd aldaar later een kleine weegbrug geplaatst omdat die niet in het uithaalspoor naar de steen/mergelgroeve paste.
De oude inspectieput liet men gewoon zitten, maar die raakte in onbruik.

Inspiratie vond ik bij de BLNS encyclopedie - Stoomlokomotievendepot https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Het_stoomlocomotievendepot

En zo ontstaat een situatie die , als je het vanaf nul zou mogen doen, er qua ontwerp en exploitatie anders uit zou zien.  :-\  Eric




Meer nog dan het verleden
Interesseert mij de toekomst
Want daarin ben ik van plan te leven
-quote Albert Einstein-

Kijk waar we staan op https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96946.0