Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 01:33:10
Overbrenging 50 0073 van VSM naar ZLSM 3 december door V200-G2000
Vandaag om 00:36:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijn v m
Vandaag om 00:13:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 maart 2024, 23:45:13
liliput L131999 (NS 3500 "Goudvink") handleiding gezocht door ArjanB
01 maart 2024, 23:31:28
Bestaande STL voor houder Lima CD motor aanpassen door Pauldg
01 maart 2024, 23:24:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Schachbrett
01 maart 2024, 23:11:18
opbouw treinbaan weer opgepakt door Schachbrett
01 maart 2024, 22:54:44
Bouw Bührtal III door Schachbrett
01 maart 2024, 22:50:27
US diorama in H0 door bigboynl
01 maart 2024, 22:31:02
Driewegwissel en rocrail door GeerC
01 maart 2024, 22:24:38
Hulp bij digitaliseren LS Models 17021 (6-delige TEE RAe) door SplatmanNL
01 maart 2024, 20:27:45
DR5000 doet niet wat die zou moeten doen. door Ben
01 maart 2024, 19:44:18
Van V36 naar Staatsmijnen 123 door Nez Cassé
01 maart 2024, 19:40:28
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door grossraumwagen
01 maart 2024, 19:38:36
Laag-Baarlo door Mark Lin
01 maart 2024, 19:25:46
Treinverzameling verzekeren door Ronald Halma
01 maart 2024, 19:13:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Piet Groot
01 maart 2024, 19:11:28
Station Baarn HIJSM door Ronald Halma
01 maart 2024, 18:46:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
01 maart 2024, 17:44:49
n-spoor locs vallen stil (stroomafname) door Nijboer
01 maart 2024, 17:25:20
Trapje tender Br 01 104 (Roco 63210) door Hasenwald
01 maart 2024, 17:19:00
H0 Fleischmann analoog baanplan 'Mariënstad'. door Klaas Zondervan
01 maart 2024, 17:09:40
Industriële scenery door MarcNL
01 maart 2024, 16:26:34
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald Halma
01 maart 2024, 16:01:54
Tillig rails door cor_b
01 maart 2024, 15:17:11
Oplichting.. ? door Tinus Trein
01 maart 2024, 14:11:00
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 maart 2024, 13:41:03
  

Auteur Topic: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg  (gelezen 45121 keer)

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #180 Gepost op: 09 augustus 2022, 15:37:23 »
Ehm zo ongeveer?
Groet,
Michel

Michel, Ja zo ongeveer.

Ik denk dat ik profielen verticaal wil met daartussen bielzen met wisselende hoogtes omdat ik zowel kolen als ander stortgoed wil kunnen opslaan en verplaatsen met de portaalkraan knijpbak.

Ik heb totaal 480 mm lengte en 45 mm breedte voor de opslag waarbij ik aan de één van uiteinden een open ruimte wil om de plaatselijke kolenboer, resp. een landbaan kipkar wil kunnen beladen. Ik kan het dus opdelen in meerdere compartimenten en ik denk dat ik niet 1 lange maar twee of drie opslag eenheden bouw. Dan kunnen er verschillende stortgoederen worden opgeslagen.



Als ik je goed begrijp is het zoeken naar de juiste dikte/hoogte verhouding van houten latten om het profiel van een biels terug te laten komen.
Dank voor je inzichten. Eric

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8356
    • Rangeerbanen
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #181 Gepost op: 09 augustus 2022, 16:03:19 »
Graag gedaan. Die laatste bielzen heb ik geverfd met Vallejo verf:
•   Valljeo 70822 German C Black Brown
•   Vallejo 70941 Burnt Umber

En dan een enkele drybrush met
•   Valljeo 70875 Beige brown
•   Vallejo 70989 Sky Grey of
•   Vallejo 70993 White grey.

Groet,
michel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #182 Gepost op: 23 november 2022, 19:58:33 »
JA , ik kreeg al een waarschuwing dat er 30 dagen geen bericht geplaatst was en dat klopt wel.
Beetje druk met andere dingen gehad, die niet publiceerwaardig waren.

Maar nu een vraag over seinbeelden op een rangeerterrein en wel dat van de Versorgungslage Fützen van mijn modelbaan.

Dankzij een tip op dit platform heb ik het boekje "Exploitatie en seinen" bemachtigd en doorgenomen.
Maar de vraag is natuurlijk of ik het goed begrepen heb.



Bij deze een vraag aan de BNLS-forumleden over mijn eerste poging voor de seinen op het rangeerterrein.
Onderstaand is het emplacement Fützen op mijn Alt-(ernative)-Wutachtalbahn weergegeven



Ik probeer mijn toegepast logica gelijk te vermelden om na te gaan of dat klopt.

1. Ra 10 bord Stopteken voor rangeren.
De toegang tot het rangeerterrein krijgt een Ra 10 bord.
a. Dat is rechtsonder voor de 2 verzorgingssporen en de 3 afstelsporen achter de segmentdraaischijf
b. Dat is ook zo voor het rangeerspoor daarboven wat eindigt boven de kolen en slakkenopslag.
c. dat is ook zo voor het uithaalspoor bij de groeve.

2. Ra11 wachtsein (de W):
Om te zorgen dat treinen niet zomaar het rangeerterrein/spoor afrijden plaats ik een Ra11 wachtsein (de W) bij de uitgangen van deze drie situaties onder 1.
a. Ik plaats dit Ra11 wachtsein ook voor de inspectieputten resp. weegbrug. Je mag die niet zomaar oprijden, mede omdat de portaalkraan in dit bereik actief kan zijn.

3. Sh0/Sh1 Dekkingssein
Om duidelijk te maken dat daarachter niet zomaar kan worden opgereden.
a. op de segmentschijf aan beide zijden van de segmentbrug die draait.
b. bij het rangeerspoor nabij de groeve (of volstaat de Ra10 al.)
c. ik twijfel of dat ook bij het rangeerspoor boven de kolen/slakkenopslag moet (of volstaat de Ra10 al.)
d. ik twijfel of dat ook bij alle afstelsporen en verzorgingssporen moet (of volstaat de Ra10 al.)

4. Bij de halte wordt een Ne5 stopbord geplaatst aan weerszijden van de halte. Dus geen HP0/1 of HP2 sein.

5. Bij de stootblokken een Sh2 rood stopbord plaatsen (of is dit erg te veel van het goede?)

6. Bij de gelijkvloerse kruising (rechts boven) is sprake van gevaarzetting en dus aan alle zijden een HP2.
Of is hier een andere oplossing mogelijk die op Nebenstrecken werd toegepast zoals met de Ne1 borden.

7. De Fluitborden BÜ4 "P" verwacht ik bij elke tunnel en overweg en perron/Bahnsteig.
Is dat logisch? Ik heb ze nu nog weggelaten.

8. Ben ik nog wat vergeten?

Ik hoop natuurlijk op goed advies. Eric :)

VvKan

  • Gast
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #183 Gepost op: 23 november 2022, 21:43:09 »
Vergeten ?  Eerder veel te veel op zo'n kleine ruimte, betwijfel of ze dat in het echt zo zouden doen.  Door de bomen de signalen niet meer zien ?
Wees er van bewust, dat zo'n rangeerder speciale toestemming heeft om bepaalde bewegingen uit te voeren.  Dus zonder signalen.

Als je bij de segmentdraaischijf en de inspectieputten al 3x een Wartesignal hebt staan, waar is de meest rechtse 4e dan voor waar de sporen bij elkaar komen ?  Voor het inrijden of het uitrijden ?  Voor het uitrijden van het terrein af is al een HP2 beschikbaar, dus ik neem aan voor het inrijden.  En 20 meter verderop weer een volgende  ???

Als je deze indeling gemaakt hebt op grond van het boekje, hou er dan rekening mee, dat daar de werkelijkheid aangehouden is, maar dan heb je het over sporen van tientallen, zo niet honderden meters.  En jouw terrein is ongeveer 1: 500 (geschat), dus ik zou me behoorlijk beperken en de rest met vlaggen of radioverbinding afhandelen.
« Laatst bewerkt op: 23 november 2022, 21:46:59 door VvKan »

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #184 Gepost op: 24 november 2022, 09:36:27 »
Veroniek,

Ja het is er erg druk en krap tussen de heuvels op de alt-Wutachtalbahn.
Het bouwen en inrichten in de jaren heeft (anders dan op het echte Fützen) dit drukke landschap opgeleverd.

Op bassi van jouw reflectie kan het Wartensignal (Inrijden) aan het begin dus vervallen.
Het Rangeerterreinbord bij het inrijden volstaan dus.
En ik ga overwegen de W-signalen te vervangen door spoorwegpersoneel met vlaggen.

Dank voor je reflectie.

Eric

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #185 Gepost op: 25 november 2022, 18:53:45 »
Veroniek gaf al aan dat het druk is op de versorgungslage Fützen in mijn Alt-Wutachtalbahn.
Dat heeft te maken met de ontstaansgeschiedenis van dit emplacement.

Aanvankelijk waren alleen de drie onderste opstelsporen aanwezig.
Een van deze sporen was om de gewonnen Muschelkalk te vervoeren.
De sporen werden aangelegd in de eerste groeve.
Het terrein waar nu de inspectieputten, ontslak-installatie en bekolen zijn, was toen niet beschikbaar voor de spoorwegen.
Het moest nog worden 'abgebaut'.

En dus werd een Machinehalle met twee opstelsporen direct aan de bergwand gebouwd.
Daarvoor moest ook een stuk bergwand afgegraven worden, alwaar nu een muur prijkt.
Er was ruimtegebrek en dus verscheen er een kleine segmentdraaischijf.

Kolen werden met een Landesbahn aangevoerd vanuit de groeve.
Daar had met ook kolen nodig en de landesbahn lag er grotendeels al.
Omdat er in het begin slechts één stoom aangedreven locomotief was, werd een met de hand aangedreven Spillwinde (lier) geplaatst.
Dit om wagons en de locs die niet onder stoom waren, met de lier te kunnen verplaatsen.

E.e.a. is zichtbaar op deze tekening.



Pas later werd een overeenkomst met de Muschelkalk groeve gesloten.
https://lgrbwissen.lgrb-bw.de/geologie/schichtenfolge/trias/muschelkalk
Muschelkalk komt langs de Duits Zwitsers grens aan de oostzijde van het Schwarzwald (hier in de Wutachschlucht) veel voor.

Na afgraven ontslaat ook een dergelijke wand zoals op de foto.
Een wand, die ik nog na wil gaan bouwen.
Ik zag dat je dat met lagen ribkarton kan nabootsen.
Maar dat komt later.



In ruil voor een uithaalspoor naar de groeve kon een stuk, reeds ontgonnen mergelgroeve worden aangekocht voor uitbreiding van het emplacement.

In het nieuwe emplacement werd een aanvoerspoor voor de kolenbunker aangelegd en 2 opstelsporen met inspectieputten, waterkranen en een ontslak-installatie.
Ook mogelijkheden tot mechanisch bezanden werden later aangebracht net als een mechanisch aangedreven Spillwinde installatie.

Wel werd aldaar later een kleine weegbrug geplaatst omdat die niet in het uithaalspoor naar de steen/mergelgroeve paste.
De oude inspectieput liet men gewoon zitten, maar die raakte in onbruik.

Inspiratie vond ik bij de BLNS encyclopedie - Stoomlokomotievendepot https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Het_stoomlocomotievendepot

En zo ontstaat een situatie die , als je het vanaf nul zou mogen doen, er qua ontwerp en exploitatie anders uit zou zien.  :-\  Eric





Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #186 Gepost op: 14 maart 2023, 15:48:53 »
Er is weer bouw-activiteit op de Alt-Wutachtalbahn.

En hoewel de volgers geen notificaties meer krijgen (waarom is dat eigenlijk?) wil ik de BNLS-ers mee laten kijken in mijn vorderingen, resultaten  en dilemma's bij het modelspoorbouwen.

De komende dagen/weken volgen weer berichten over een aantal onderwerpen die ik sluimerend wat verder heb gebracht:

Het aankleden van de Versorgungslage Fützen met
a. Besandungsanlage
b. Tankstelle
c. Gleiswaage
d. Bockkran
e. Güterbahnsteig mit Kran
f. Portalkran mit kohlenbansen
g. Machinehalle
h. Segmentscheibe
i. Spillwinde

Deze onderdelen zijn op het kleine Betriebswerk BW van Fützen ondergebracht.



Zichtbaar op deze foto is het aankoppelen van module 3a aan module 3b waardoor de contouren van de groeve zichtbaar worden.
Daar ga ik (na inspiratie van meester gipsbouwer Wim) eerst muren met steunberen en nissen plaatsen.
Daarboven komen de Muschelkalk-wanden en de sporen van de Landbahn die daarbij gebruikt werd.

Helemaal aan de onderzijde is de lineaire actuator met spindel zichtbaar die de portaalkraan kan laten rijden over de kolenopslag.

Eric
 


Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3714
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #187 Gepost op: 14 maart 2023, 15:55:18 »
test... volgens mij moet ik bij het volgende bericht in dit topic gewoon een notificatie krijgen.

Leuk om weer eens wat te zien van je baan Eric, het seinenplan werd mij echter net even iets te complex om daar inhoudelijk nog mijn zegje over te doen.

Ben benieuwd naar je komende updates.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #188 Gepost op: 14 maart 2023, 16:09:05 »
Jelmer,

Leuk dat je zo snel reageert,
Dat geeft motivatie tot publiceren.

Ja dat Seinenplan was ook te complex, zoals Veroniek al opmerkte.
Dat is dus de prullenbak in gegaan. Alleen het Wachtsein blijft over.

Overigens gaan er wel meer ideeën en/of bouwresultaten de prullenbak in.
Zoals de grote donkerbruine muurportalen die op de wanden boven het rangeer terrein zaten.
Ooit had ik het idee om zo zicht te houden op de daar rijdende treinen maar ik wil daar nu dus met gips Muschelkalk-wanden gaan bouwen.
Binnenkort moet ik maar eens in Winterswijk in de groeve voor inspiratie gaan kijken.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3714
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #189 Gepost op: 14 maart 2023, 16:11:33 »
ja, lukt niet altijd, nu had ik even pauze..

Ik heb notificatie van nieuw bericht ontvangen in mijn mail.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1136
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #190 Gepost op: 14 maart 2023, 18:09:50 »
Goed bezig!
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2176
  • DB Tijdperk III
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #191 Gepost op: 14 maart 2023, 21:59:48 »
Leuk dat je zo snel reageert,
Dat geeft motivatie tot publiceren.
Ik reageer niet veel in jouw draadje, maar ik lees het wel. Dus lekker doorgaan met publiceren (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3695
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #192 Gepost op: 15 maart 2023, 09:49:36 »
Ik volg ook wel en geniet van de update met foto, die ik aanklik en vergroot om eens goed te bekijken. Knap, hoe je alle vernuft in weet te passen in de beperkte ruimte.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 21923
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #193 Gepost op: 15 maart 2023, 09:53:24 »
Geweldig bezig Eric! Ik volg het met belangstelling  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

Eric v C

  • werkt aan eigen variant Wutachtalbahn Sauschwänzlebahn
  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Fleischmann H0 modelbouwer
    • Alt(ernatieve) Wutachtalbahn
Re: Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
« Reactie #194 Gepost op: 15 maart 2023, 12:25:22 »
Dank voor jullie reactie volgers.
Dan neem ik jullie vandaag mee in mijn keuze voor de installatie voor het bezanden.

Bezanden: één van de 6 stappen om een (stoom)-locomotief na gebruik/inzet weer bedrijfsgereed te maken:
https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnbetriebswerk

Bezanden oh ja waar was dat ook al weer voor.
Om grip te hebben op de wielen die op de 'gladde' rails frictie moeten hebben om de krachten over te brengen.

Dat is (zo ver ik dat kan overzien) aan de orde bij:
- het wegrijden (voorkomen van doorslaan van de wielen) door te snelle overbrenging van krachten
- tijdens het rijden (de gladde rails door blaadjes of wat dan ook)
- bij het remmen ( om sneller tot stilstand te komen

Er is dus een plek nodig op het BW (hoe klein dan ook) om zand te kunnen opslaan en vervolgens te kunnen 'laden' in de locomotief.

Ik zocht naar een 'Besandungsanlage' die:
- past in de periode van de bouw en gebruik van het BW (BetriebsWerk) (Epoche II/III)
- niet te hoog is omdat de hoogte verhoudingen in de modelbaan dan verstoord kunnen worden
- past in het gebied (Zuid-Oost Duitsland)(Zwarte Woud) waar de Alt-Wutachtalbahn zich positioneert

Uitdaging 1: Na het raadplegen van vrijwel alle fabrikanten van dergelijke 'Anlagen' viel mijn oog op de retro versie van Pola H0



Een installatie die met hout is opgebouwd boven op een werkruimte voor het BW-personeel.
En met een zandbunker/opslag die passend leek en voldeed aan mijn eisen.

Uitdaging 2: Het is zoals gezegd een retro versie en niet zomaar te bestellen.
Gelukkig kopen de gerenommeerde (web)winkels soms ook oude inventaris en winkeldochters op.
Voor slechts 2 euro werd ik eigenaar van deze retro versie.

Uitdaging 3: Hij moet ook fysiek passen, want de afmetingen van de standaard versie uit de bouwdoos zijn te fors.
Ten eerste de 'Anlage' moet in het puntstuk tussen Spillwinde en Gleiswaage worden opgenomen.
Dat vraagt om enkele aanpassingen:
- De werkruimte en bovenliggend dak komen binnen het profiel van één van de sporen: Dus afsnuiten dak en laten inspringen van de werkruimte ter plekke.
- De zandbunker moet de vorm van een puntstuk krijgen.
- De houten toren moet iets naar achteren en dus ook naar boven gezet worden om op de dakhelling aan te sluiten

Oh ja , En de eerder geplaatste Spillwinde staat op de verkeerde plaats.
Die gaan we eerst maar verplaatsen om ruimte te maken.



PS. Ik gebruik 'dummy'-plattegrondjes om de compositie en plaatsing eerst te bekijken.

Eric