Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-03-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Huisvuil Rome naar Amsterdam door Maarten.T
Vandaag om 09:41:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:37:11
Modeltrein foto's uit je oude familiealbum door hervé
Vandaag om 09:26:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:22:31
Ronald bouwt een basic micro van 0,2 m2 voor een demo op OntraXS door Ronald Halma
Vandaag om 09:15:49
Delft NGSF door hrp
Vandaag om 08:41:50
trein en wissels doen het niet door spoorijzer
Vandaag om 08:22:36
Maasmuiden Haven door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:21:21
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
Vandaag om 08:04:34
Artitec Ford 5000 door C-rails
Vandaag om 05:59:57
Piko NS 2000, materieelbespreking. door henk
Vandaag om 05:57:41
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 00:29:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2023, 23:54:01
Daz door Huup
28 maart 2023, 23:50:09
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
28 maart 2023, 23:19:20
Personen rijtuigen door Knootje
28 maart 2023, 23:02:57
Module MOx door basjuh1981
28 maart 2023, 22:37:08
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door MOVisser
28 maart 2023, 22:34:38
Digikeijs? door Martijn193
28 maart 2023, 22:24:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
28 maart 2023, 21:57:13
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
28 maart 2023, 21:41:43
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
28 maart 2023, 21:29:11
Frans loodsje et cetera door Noordernet
28 maart 2023, 21:21:12
Haandrecht zolderdam H0 door orientexpress
28 maart 2023, 21:07:01
Puttense treinkelder door phdirk
28 maart 2023, 21:03:19
Fotoimpressie van mijn HO baan. door HST
28 maart 2023, 20:42:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
28 maart 2023, 20:38:25
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Pauldg
28 maart 2023, 20:25:13
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Golfer
28 maart 2023, 20:01:05
Wageningse gasfabriek 1920 door ingenium
28 maart 2023, 19:57:06
  

Auteur Topic: Vraagjes over tramspoor e.d.  (gelezen 739 keer)

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Vraagjes over tramspoor e.d.
« Gepost op: 12 november 2022, 18:10:18 »
Beste allemaal,

Ik ben een "leer"diorama aan het plannen en ik neig steeds meer om wat met een tram te gaan doen. Nu heb ik mij de afgelopen week eens goed ingelezen ( ook op dit forum ) en las dat de H0 trammetjes conform werkelijkheid redelijk kleine boogstralen kunnen berijden.'

Nu komt bij mij meteen de vraag naar boven, welk ( fabricaat ) rails worden hiervoor gebruikt? Zelfde voor de wissels..

Ik hoor graag van jullie!

Alvast bedankt,

Bart
« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 09:40:40 door ltmdepot »
Met vriendelijke groet,

Bart

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2667
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 12 november 2022, 18:44:38 »
Bart,

Gebruik gewoon 16,5 mm rails, bv Fleischmann of Roco.
Voor gelede trams is de straal van 25 cm goed bruikbaar.
Mbt kruisingen en wissels: idem dito.
Houdt wel rekening met de snelheid van je trams. Vaak rijden ze op videos met snelheden die me aan autoracebanen uit de jaren 60 doen denken.

Zie ook topic "Tramrails in de straat aanleggen?"

Succes.
Ronald

Ps: ik schreef eerder straal van 50 cm. Dat was de diameter, de straal is dan 25cm. Excuus.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2022, 22:40:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
    • kusee.nl
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 12 november 2022, 20:42:53 »
Op mijn baan gebruik ik Piko-A flexrails. Die zijn tot iedere (kleine) boogstraal te buigen. Met mijn tweeassige trammetre  (Weense tram van Halling) lukte op een testbaantje een straal van 20 cm nog goed. Om problemen op langere termijn toch tegen te gaan heb ik 25 cm aangehouden. Rijdt daar zonder problemen doorheen. Bedenk bij de aanleg wel, dat raillassen problemen gaan geven, de flexrail wil zich weer recht buigen. Goed vastzetten, of nog beter, geen raillas in dergelijke bochten.

Wim K

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 12 november 2022, 20:47:32 »
Dank beide!
Met vriendelijke groet,

Bart

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1451
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 12 november 2022, 21:04:00 »
En doordat de flenzen van de tramwielen een stuk kleiner zijn dan die van treinen, zijn die gevoeliger oneffenheden, en dus ook raillassen zoals boven genoemd.  Geldt ook bij het aanleggen van spoor in een straat. Een heel kleine hobbel kan al voor problemen zorgen.

Groetjes, Frank

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 554
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 12 november 2022, 23:58:47 »
Denk ook eens aan een smalspoor tram, bij H0 kan je heel goed N railmaterieel en aandrijvingen gebruiken.
Trams reden en rijden in werkelijkheid vaak op meterspoor en 75 cm. spoor.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10311
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2022, 08:09:37 »
Meterspoor kwam en komt vaak voor, dat is H0m met 12mm spoor wat overeen komt met spoor TT.
Trams op 750mm ken ik niet. De trams in Ybbs en Dubrovnik reden op 760mm, maar die zijn al ruim 50 jaar geleden opgeheven.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 2667
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2022, 08:29:43 »
Reed de GTW niet op 75cm spoor?
Stoom natuurlijk.
Ronald
Groet,
      Ronald

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 554
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2022, 10:32:40 »
De stoomtrams hebben tot september 1957 in de Achterhoek gereden.
Maar in de Gelderse Achterhoek zijn ze al vroeg met motorrijtuigen gestart.
De TMDG is begin jaren 20 begonnen met twee derdehands motortrams, gebouwd door Diatto in 1905 voor een tentoonstelling in Milaan.
De oorspronkelijke Fiat motoren zijn pas in 1927 vervangen door Ford motoren.
Deze twee motortrams zijn pas in 1933 bij de GTW buiten dienst gesteld en gesloopt.

Verder hebben op het smalspoornet in de Achterhoek meerdere twee en vierassige motorrijtuigen dienst gedaan van verschillende types en fabricaten.
Ze zijn in de jaren 30 vervangen door autobussen van de GTW.

« Laatst bewerkt op: 13 november 2022, 10:36:55 door Piet Groot »

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: Vraagjes over tramspoor e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2022, 13:59:55 »
Inmiddels mijn eerste spinsels als "artistieke impressie " op papier gezet, wat vinden jullie ervan ?
( Niet op schaal, ook niet echt in verhouding ).

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104811.msg3222348453;topicseen#msg3222348453
Met vriendelijke groet,

Bart