Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: NS 2200 zonder en met demper, hebben deze gemengd in voorspan gereden?  (gelezen 12191 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Beste allen,
Zoals bekend hebben de 2200 een aantal jaren nadat zij in dienst waren gekomen een geluidsdemper gekregen. Mijn vraag is, hebben die locs in die tijd in voorspan gereden waarbij de ene wel en de andere niet een demper had? Ik heb alle boeken en het internet op nageslagen, maar kan nergens een foto vinden. Wie weet meer? Wie heeft een foto die hij/zij wou delen hier?
Dank en groeten,
Marco

« Laatst bewerkt op: 24 februari 2021, 19:42:46 door Bert van Gelder »

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2021, 11:45:59 »
Een foto of ander bewijsmateriaal heb ik er niet van, maar aangezien het onwaarschijnlijk is dat alle 150 2200'en destijds in één dag van een uitlaatdemper zijn voorzien ligt het voor de hand dat er gedurende de ombouwperiode loc's met en zonder demper hebben samen gereden.
Meer NS in spoor 1!

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2021, 12:25:39 »
Op de site van Stichting Museum Materieel Railion, www.smmr.nl vindt je op de gelinkte pagina, vrijwel onderaan een foto van de 2301,2302,2269 en 2271. De laatste 2 locs zijn nog zonder demper. (Als mijn ogen me niet bedriegen).

« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 12:34:07 door Jeronimos »
Jeroen

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2021, 12:28:48 »
Beste allen,
Zoals bekend hebben de 2200 een aantal jaren nadat zij in dienst waren gekomen een geluidsdemper gekregen. Mijn vraag is, hebben die locs in die tijd in voorspan gereden waarbij de ene wel en de andere niet ..............

2200'en hebben nooit in voorspan gereden!! Zou er op iedere lok een mcn gezeten moeten hebben!
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 12:35:37 door Joshua »
Groet JKLX

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2021, 12:34:26 »
Op de site van Stichting Museum Materieel Railion vindt u een foto van de 2301,2302,2269 en 2271. De laatste 2 locs zijn nog zonder demper.

Niet nog zonder demper, maar weer zonder demper. Verwijderd omdat ze hier terzijde staan en wachten op sloop. (Zelf) rijdend zonder demper in geel/grijs is nooit voor gekomen.
Grtz!
Tedo

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2021, 12:37:02 »
Klopt helemaal, begin jaren 60, dus lang voor de huisstijl, waren alle 2200'n voorzien van demper.

Niet in voorspan inderdaad, maar wel tot max. 4 stuks in treinschakeling.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2021, 12:39:29 »
2200'en hebben nooit in voorspan gereden!! Zou er op iedere lok een mcn gezeten moeten hebben!
Niet helemaal waar, de 2200'en hebben dat natuurlijk wel gedaan in aanvulling met een E-lok ervoor ;)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2021, 12:58:09 »
Ik denk dat hier sprake is van niet helemaal correct taalgebruik aangaande "voorspan".
Heb heel wat ertstreinen gezien met vier 2200en er voor en later ook een 1600 met twee maal 2200 er achter.. Dan zat in de achtercabine een rood lampje en als de machinist ondersteuning behoefde  dan ging het rode lampje aan en wist de machinist van de multiplele 2200 dat hij moest gaan douwen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2021, 13:47:26 »
Ik denk dat hier sprake is van niet helemaal correct taalgebruik aangaande "voorspan".
Heb heel wat ertstreinen gezien met vier 2200en er voor en later ook een 1600 met twee maal 2200 er achter.. Dan zat in de achtercabine een rood lampje en als de machinist ondersteuning behoefde  dan ging het rode lampje aan en wist de machinist van de multiplele 2200 dat hij moest gaan douwen.

Schrijver dezes gaf als voorbeed een samenstelling van 2200'en onderling en dat is duidelijk een voorbeeld die niet in de praktijk voorkwam, of de achterste lok(en) waren in opzending en dan was het gewoon een trein, getrokken door een lok. Of ze waren  stuurstroomtechnisch doorverbonden en dan is het multipel rijden.
Het voorbeeld van de 'dubbele ertstreinen' is een ander voorbeeld. Daar is inderdaad tusen de 1300 of 1600 en de daarachter lopende diesels wel sprake van voorspan, de diesels waren immers bezet door een tweede mcn. De diesels onderling reden niet in voorspan, maar waren multipel geschakeld. Echter niet bij een lege dubbele ertstrein, dan liepen ze, onbezet, in opzending mee. Vooorwaarde is wel dat de loks onderling met de stuurstroomkabel doorverbonden waren en dat de batt.schak "in" stond de dieselmotor(s) draaide(n) enz. enz.
Het verhaal van ht rode lampje dat aangehaald werd moet ik ook even ontzenuwen. Ik heb jaren op die combinaties gereden en bij de start kreeg je een grote tas met snoer mee en een wit lampje, die je plaatste in de achterste cabine voor het raam. Voorin de schakelaar om die aan- of uit te zetten, waarmee de machinist tractie vroeg van de diesels als de tweede mcn niet in slaap gevallen was.  :) De tas was echter zo zwaar dat ik andere afspraken maakte met de collegae door de elok te rijden met de voorst panto 'op' en bij lichten van de tweede kon dat waargenomen worden door de 2e mcn en gaf hij tractie. Daarop had ik in de zomer variaties door de middenvinger op te steken uit het zijraam.  ;D Door de ervaring wist je precies waar het spoor langdurig af- of opliep en was er veel minder sprake van onderlinge vormen van communicatie en wist je precies waar je met de diesels tractie moest geven. Voorste mcn was altijd degene die de trein onder controle had, want de remkranen op de lokken erachter waren in de afsluitstand.
Groet JKLX

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2021, 14:21:45 »

Ik twijfel erg sterk bij deze foto. Op de voorste loc lijkt een demper te zitten, maar ook weer niet. ???


Beoordeel zelf: [size=78%]Beeldmateriaal (hetutrechtsarchief.nl)[/size]


(Sorry voor mijn eerdere reactie die niet correct was, blijkbaar)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 14:40:26 door Jeronimos. Reden: Inhoud aangepast »
Jeroen

ReneN

  • Gast
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2021, 14:57:48 »
Waarschijnlijk gaat het om een demper die zwart is van het vele roet en daarom slecht zichtbaar. De 2200'en hebben rond 1960 deze voorziening gekregen, de foto is al uit de huisstijlperiode.

Pro

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2021, 15:05:50 »


Bedoelde foto is uit 1969, de dempers werden kort na indienst stellen al aangebracht, eind vijftiger jaren. Kan me ze zonder demper nog herinneren. Op de kleuterschool rond 1956/-57 reden ze nog zonder en als kindvond ik het al oorverdovend. Ik heb een beelduitsnede gemaakt en middels Adobe backlight correctie toegepast. Het lijkt erop dat het een vervuilde demper is op de voorste lok. Simpele oplossing volgens de Benelux CSI.  ;D

Afbeeelding enkel geplaatst als info en niet als discussiepunt, zie reactie op de hierna volgende posting hoe een ander z'n modus is in dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 15:42:40 door Joshua »
Groet JKLX

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2021, 15:13:26 »
Ieder zijn menig. Ik twijfel nog steeds. Want het is net of ik de bladeren van de onderste rij takken van de boom/bomen op de achtergrond door de demper zie schijnen. Als ik voldoende inzoom.


Zullen  we hierbij maar laten?
Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2021, 15:34:25 »
Jeroen: alle 150 locs van de serie 2200 hebben tussen oktober 1960 en pakweg medio 1961 (bij de jongste foto die ik heb kunnen traceren van een 2200 zonder demper staat de opnamedatum 170861) een geluiddemper gekregen (op grond van CW 59158) en altijd behouden (tot afvoer en sloop). En ondergetekende heeft ook het aanbrengen meegemaakt (daar lette je op als je een 2200 zag).
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 11:44:01 door spoorzeven. Reden: Recente info toegevoegd »
Groet, Frank

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: NS 2200 zonder en met demper
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2021, 16:02:09 »
daar lette je op als je een 2200 zag
Hm, kennelijk zijn we van dezelfde leeftijd. ;-)

BTW, heeft iemand wel eens een kleurenfoto van een 2200 zonder demper gezien?