Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Dave.......
Vandaag om 02:47:22
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door EddyK
Vandaag om 00:45:39
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 00:13:33
Configureren GCA50/GCA50a door **Jelle**
Vandaag om 00:05:57
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
17 August 2025, 23:06:34
Uhlenbrock Iris door saskia
17 August 2025, 23:05:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
17 August 2025, 22:38:04
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
17 August 2025, 22:22:43
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
17 August 2025, 21:55:36
Station Roodeschool door Torikoos
17 August 2025, 21:46:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
17 August 2025, 21:39:42
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door cor_b
17 August 2025, 21:26:51
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door decauville_nl
17 August 2025, 21:22:28
Raadplaatje door GerardvV
17 August 2025, 20:51:57
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
17 August 2025, 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
17 August 2025, 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 August 2025, 20:17:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 August 2025, 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
17 August 2025, 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
17 August 2025, 19:58:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
17 August 2025, 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
17 August 2025, 18:56:27
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
17 August 2025, 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
17 August 2025, 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 August 2025, 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
17 August 2025, 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
17 August 2025, 16:14:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
17 August 2025, 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
17 August 2025, 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
17 August 2025, 15:10:51
  

Auteur Topic: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 134091 keer)

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #135 Gepost op: 14 January 2021, 21:27:09 »
Klopt, recente versies zijn niet mogelijk omdat juist deze serie in 1996/1997 verbouwd is. De serie met BPk was veel groter en de serie 441-483 heeft als langste gereden.
Ook afgezien van die verbouwing, was het rond 2003/2004 exit 401-438. De 441-483 en ook de 800/900'en zijn zo verregaand anders, dat je niet onder het maken van forse vormvariant(en) uit komt als je die wilt produceren.
Jammer dat Roco het niet doet zoals Piko tegenwoordig, waar de mallen uit delen bestaan, en veel makkelijker ook de andere varianten te maken zijn.
Roco gebruikt dat inmiddels ook wel, kijk maar naar de 218. Er komt nu volgens de aankondiging een Citybahn-218 als vormvariant met aangepast dak om aan te sluiten bij hoe dat er bij de betreffende deelserie uit zag. De CB 218 is voor de Nederlandse kijker overigens ook interessant, want deze machines kwamen in de jaren '80 planmatig tot Arnhem vanuit Kleve-Kranenburg-Nijmegen. Zeker met de D-trein waarvan de rijtuigen door de ÖBB gesteld werden (in C1 kleurstelling) een fraaie combinatie.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #136 Gepost op: 14 January 2021, 22:15:53 »
Nieuwe vraag voor de kenners  ;)  Als je onderstaande loc van Roco neemt ...




Bron: https://www.roco.cc/de/product/240892-0-0_1000_0-2-0-0-0-002-0/products.html


... en je plakt er een paar NS logo'tjes op van KleiNSpoor, heb je dan deze loc:




(c) Floris de Leeuw (soory Floris, dat ik hem even gepikt heb :-X )  Bron: https://flic.kr/p/2kdmhjy
Ligt eraan hoe streng je bent dit specifieke nummer heeft geen NL toelating.
Voor grootspoorfoto's zie site

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #137 Gepost op: 14 January 2021, 23:26:41 »
De 434 is bruikbaar van mei 1989 (aflevering na revisie waarbij de 2-en zijn aangebracht, de vignetten zijn herplaatst en de koersrol is verplaatst) tot november 1996 (binnenname voor ombouw bagageafdeling
En ja in te zetten met de koffiestellen dus
Wanneer is de 434 voorzien van nieuwe 2-delige ramen? Dat vind ik ook nogal tijdsbepalend. Ik denk dat die eerder dan 1996 vervangen zijn.
Volgens deze foto zelfs voor 1991: https://flic.kr/p/dc91mR

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #138 Gepost op: 14 January 2021, 23:38:22 »
En als Chris meeleest: ik weet niet of die Strukton loc "Nicole" al besproken is met Roco, maar wellicht kun je onderstaande versie ook gelijk meenemen?  ;D
Misschien voor de lente/zomer/herfst nieuwtjes?
Maar waar zoiets als die BAM Rail Rs (art. nr. 77683) dan ineens vandaan komt? Iemand een foto van de inzet van zo'n wagen? Kan me niet indenken deze ooit gezien te hebben, is die echt redelijk gangbaar op de Nederlandse sporen?
Gewoon uit nieuwsgierigheid zou ik wel eens willen weten hoe en door wie dan bedacht wordt "die gaan we nu eens in model maken". Er lijken me toch modellen te bedenken waar meer belangstelling voor zal zijn.

De OBB Vectron Rh1293 (art. nr 71958) is volgens de tekst geschikt voor inzet in Nederland. Enige kans dat we die daadwerkelijk hier gaan zien rijden? Bijvoorbeeld voor die nachttrein naar Wenen die er lijkt te komen? Of is ie hier al geweest en heb ik dat gewoon gemist?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #139 Gepost op: 15 January 2021, 08:26:17 »
Dit is geen Ks maar een Rgs. Twee van dergelijke wagens heb ik in 2014 tijdens werkzaamheden op Utrecht Centraal gezien. Het betrof de NL-BAM 37 84 355 6 755-7 Rgs en NL-BAM 37 84 391 6 081-3 Rgs.



Bij het vergroten van de afbeelding van deze wagen op de Roco site is het nummer 37 84 391 6 081-3 NL-BAM Rgs te lezen. Dat nummer komt overeen met de wagen op de onderste foto.

Martijn

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #140 Gepost op: 15 January 2021, 08:39:02 »
Nog even over de sik : Op de foto van Chris staat de 368 afgebeeld met grote lampen,bordes op het dak en een blauw zwaailicht, en het NS logo boven het nummer. Ik kwam een foto tegen van de 368 in Mei 1985 op de site van Rob van der Rest, waar de 368 te zien is zonder het NS logo, en gezien de datum is het kort voor het aanbrengen van de rode zwaailamp :

https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen/Arnhem%2016-05-1985/Arnhem%2016-05-1985.htm

Het NS logo op de Sikken zie je eind jaren 80 regelmatig voorkomen maar begin/midden jaren 80 nog sporadisch.
Zonder het logo op de 368 heb je goed kloppend model mijn inziens.

Mischa

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #141 Gepost op: 15 January 2021, 09:39:55 »
Jammer dat Roco het niet doet zoals Piko tegenwoordig, waar de mallen uit delen bestaan, en veel makkelijker ook de andere varianten te maken zijn.
Je bedoelt dat Roco zich net als Piko niet druk hoeft te maken dat de indeling van de ramen en deuren niet klopt, zoals bij de GTW's van Piko?
Als het maar verkoopt....
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #142 Gepost op: 15 January 2021, 10:09:40 »
Daar blij je ook maar over doorgaan, er is toch aangegeven waarom die keus is gemaakt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #143 Gepost op: 15 January 2021, 10:46:00 »
@Marcel112 en rail4marcel: dank nog voor de antwoorden  :)

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #144 Gepost op: 15 January 2021, 10:46:34 »
Maar met "alleen" het ontwikkelen van een nieuwe ABk-bak en een minimale aanpassing aan de Bk-bak (hoger half raam, vergelijkbare aanpassing als cabineramen), neemt het aantal mogelijkheden enorm toe. In ieder geval de deelseries V4-V6 en de gerenoveerde varianten uit de hogere bouwseries.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #145 Gepost op: 15 January 2021, 10:47:55 »
Heeft het niet te maken met het feit dat Roco stiekem best wat jaartjes geleden al begonnen is met de ontwikkeling van de Plan V en de uitwisselbare mallen iets is wat toen nog vrij nieuw was en pas daarna gebruikelijk is geworden? Kijkend naar bijvoorbeeld de 1200 en Vectron kan Roco wel diverse verschillende varianten op de markt brengen zonder problemen. De GTW draait ook al een behoorlijke tijd mee bij Piko en lijkt me dus ook niet te vergelijken bij nieuwe ontwikkelingen van de afgelopen 3-5 jaar.
Voor grootspoorfoto's zie site

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3615
    • Flickr
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #146 Gepost op: 15 January 2021, 11:24:18 »
Ja dat denk ik ook

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5571
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #147 Gepost op: 15 January 2021, 12:04:54 »
@ spoorzeven : weet je de datum bij je foto's?
Volgens het Sikkenboek werden de bordessen in 1981 aangebracht, dus 1974-1981 zonder bordes, 1981-1985 met bordes. (Na 1985 met rode zwaailamp)
Even al mijn Sikken-met-kraan foto's bekeken. De jongste zonder bordes is van 09/81 (de 309) en de oudste met bordes is van 09/80 (de 276) en dus al eerder dan 1981. De foto hierboven van de 368 is van 08/77 en die van de 227 dateert van 07/81. Het bordes op de 276 is geplaatst tussen mei en september 1980 want die heb ik in beide versies.
Groet, Frank

Jean-Pierre

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
    • flickr fotopagina
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #148 Gepost op: 15 January 2021, 12:26:07 »
Ik had wel interesse in set 74055 (2x Bcm van BTE), maar het blijkt dat deze deels overlapt met ACME 55158. Beide hebben een rijtuig met nummer 814. Ik hoop dat Roco dat nog aanpast, want dan is deze set interessant om de stam BTE rijtuigen langer te maken

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #149 Gepost op: 15 January 2021, 12:54:39 »
Heeft het niet te maken met het feit dat Roco stiekem best wat jaartjes geleden al begonnen is met de ontwikkeling van de Plan V en de uitwisselbare mallen iets is wat toen nog vrij nieuw was en pas daarna gebruikelijk is geworden? Kijkend naar bijvoorbeeld de 1200 en Vectron kan Roco wel diverse verschillende varianten op de markt brengen zonder problemen. De GTW draait ook al een behoorlijke tijd mee bij Piko en lijkt me dus ook niet te vergelijken bij nieuwe ontwikkelingen van de afgelopen 3-5 jaar.


Maar was het niet zo dat destijds de Plan V-mallen beschadigd/incompleet uit China zijn teruggekomen? En dat men om die reden al die jaren geen nieuwe Plan V's kon maken? En dat er dus nieuwe mallen moesten worden gemaakt?

Steijn