Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
  

Auteur Topic: En dan nu, toch die digitalisering...  (gelezen 5843 keer)

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
En dan nu, toch die digitalisering...
« Gepost op: 10 januari 2021, 14:37:51 »
Hallo collega-liefhebbers van het modelspoor,

eerst en vooral wens ik jullie een zorgenvrij 2021 met een snelle prik.
Het is intussen decennia geleden dat ik van mijn tante een modelspoorbaan cadeau gekregen heb (jaren 80, Lima).
Pakweg 20 jaar geleden namen mijn broer en ik de baan nog eens ter hand en breidden die uit met een zeer bevredigend resultaat tot gevolg.
Dat was allemaal analoog uiteraard.
Nu zou ik heel graag opnieuw beginnen, digitaal deze keer. Wat ik heb: Lima-sporen van minstens 30 jaar oud, de rest is weg.
Ik weet het, de vragen die ik heb zijn al ettelijke keren gesteld maar ik vind weinig antwoorden uit de recente periode.
Mijn plan is een spoor te bouwen, niet te ingewikkeld, met twee à drie locomotieven (die ik nog niet heb). De nadruk zal op de modelbouw liggen, maar een trein die doorheen het landschap rijdt, is toch altijd een mooi zicht.
Dus daarom en bij deze, voor diegenen die me een handje willen helpen, deze vragen.
- ik ga Piko A-rails of RocoLine-rails kopen. Goed idee? Of zouden die Lima-rails nog kunnen dienen?
- eens de rails gelegd, heb ik een trafo en dergelijke nodig om alles te bedienen. Daar ben ik al niet meer 100 procent mee. Want het aanbod is groot. Ik dacht aan een Multimaus van Roco, maar dat is niet voldoende veronderstel ik? Daar hoort nog een z21 bij? Is dat voldoende? En is dat dat 1 Multimaus per trein? (ik veronderstel van niet)
- kan je dan gewoon de verbinding maken met de rails dmv een aansluitkabel die je in de winkel koopt?
- of kan ik een startset (die sterk genoeg) kopen en die meteen aansluiten op de baan?
- ik heb ook nog veel vragen over de bediening van de rails/seinen/lichten enzo, maar daar ga ik jullie (voorlopig) niet mee vervelen en proberen door het forum te struinen.

Hartelijke groet en alvast bedankt voor de tips!

Lorre
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 21:33:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2021, 14:44:57 »
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2021, 14:49:59 »
Rails: Ik zou die oude rails niet meer gebruiken. Piko A, Rocoline of een ander gangbaar en goed verkrijgbaar railsysteem zouden mijn voorkeur hebben.

Een Multimaus is geen trafo, maar digitale bediening. Je zou kunnen beginnen met een multimaus+versterker 10764+een trafo of andere adapter. Vroeger was dit de standaard configuratie in Roco startsets, en deze bediensetjes worden nog wel los verkocht voor weinig geld. Tegenwoordig is een z21+Multimaus+adapter de gangbare configuratie in een startset, en ook hier geldt dat deze bediensets vaak wel los worden verkocht. Met een z21 kan iets meer, maar als je ambitie niet verder gaat dan gewoon treinen met de hand bedienen en verder geen poespas, dan is zo'n setje met een 10764 nog heel goed bruikbaar.

In principe is één maus voldoende, maar voor het bediengemak bij meerdere rijdende treinen tegelijk is een extra Maus handig.

Aansluitkabels zijn los te koop. Ze zitten ook in startsets.

Als je een startset kunt vinden met daarin een trein die je aanstaat, dan zou ik zo'n startset kopen. Een goedkopere manier om een trein+rails+digitale bediening+aansluitkabel te kopen, is er niet.
Reinier

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2021, 15:42:29 »
@Ferdinand dat had ik nog niet gedaan, maar zal het zeker doen, bedankt!
@Reinier dat is zowat hetgeen ik wilde weten, super.

Ik heb vier rijtuigen van de DRG, dus een startset met een DRG-lok zou cool zijn, maar zo zijn er niet echt veel.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2021, 17:16:02 »
Of deze, vaak goedkoop en nieuw te krijgen voor onder de E 100,-  Ben je in een keer klaar:

55017 PIKO SmartControl Light

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2021, 17:52:40 »
Ik heb vier rijtuigen van de DRG, dus een startset met een DRG-lok zou cool zijn, maar zo zijn er niet echt veel.

Nog een tip: Als je geen leuke startset kunt vinden, dan kun je de onderdelen van de digitale besturing ook kopen zonder startset. Maar ga dan niet de spullen los bij Roco bestellen, dan betaal je de hoofdprijs. Je kunt beter even rondsnuffelen op internet: Er zijn genoeg particulieren en winkeliers die startsets uit elkaar halen en de inhoud los verkopen. Dus de trein aan klant A, de rails aan klant B en de digitale besturing aan klant C. Zo koop je gloednieuwe spullen tegen een veel interessantere prijs. Voorbeeld (er zijn nog meer aanbieders): https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1650332024-complete-digitale-besturing-set-z21.html?previousPage=lr

Je kunt natuurlijk ook zelf een complete startset kopen en de spullen die je niet interesseren weer doorverkopen. Heb ik in het verleden ook een aantal keren gedaan.
Reinier

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2021, 18:05:43 »
ah, bedankt!
dus daarmee heb ik alles wat de besturing betreft?
geen extra kabels nodig, behalve aansluitkabels?
mijn baan zal ongeveer 3,5m X 1m lang zijn (de buitenzijde), dit zal daarvoor volstaan veronderstel ik?

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2021, 18:16:37 »
Qua besturing is dit inderdaad alles wat je nodig hebt. Je locs moeten natuurlijk wel voorzien zijn van een decoder. Je wissels ook, als je die digitaal wilt aansturen.

Het formaat van je baan doet er niet zoveel toe. Het aantal treinen wel. Als er veel treinen tegelijk moeten rijden, dan heb je een booster nodig. Maar dat is bij de 2 a 3 locomotieven die je wilt hebben niet aan de orde.

Reinier

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2021, 18:21:21 »
ik snap het.
2 à 3 wordt idd het maximum.
wat die wissels betreft, het digitaliseren gebeurt met een apart aan te kopen decoder, toch?
En nu ben ik uiteraard ook aan het zoeken gegaan naar een digitaal treinstel, maar wat betekent "digitaal voorbereid"?
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 18:24:40 door Lorre »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2021, 18:30:04 »
Decoders voor wissels moet je inderdaad apart kopen. Er zijn decoders voor één wissel, maar ook decoders waar je meerdere wissels op kunt aansluiten. En je wissel moet dan natuurlijk wel een elektrische aandrijving hebben. Als de decoder een digitaal commando krijgt vanuit de centrale, geeft hij een elektrische puls aan de aandrijving.

'Digitaal voorbereid' betekent: Er zit geen decoder in, maar je kunt er wel makkelijk eentje inzetten, zonder dat je zelf hoeft te solderen. Gewoon de kap van de loc halen, decoder in de daarvoor bestemde houder steken en de loc weer dicht doen.
Reinier

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: en dan nu, toch die digitalisering
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2021, 18:42:02 »
Bedankt Reinier.
Zo ben ik al veel wijzer geworden.

groeten,

Lorre

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2021, 22:13:32 »
En qua rails maakt het allemaal weinig uit, als ze maar schoon zijn. Niet met schuurpapier natuurlijk, maar met railgum. Rij gewoon digitaal (en analoog) op Fleischman messing modelgleis. Uit de 60 jaren der vorige eeuw, toen nog niemand van digitaal had gehoord......

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2021, 11:59:13 »
Misschien nog een simpele vraag, maar kan elke digitale loc op een digitaal aangestuurde baan?
Mits inachtneming van wisselstroom en gelijkstroom uiteraard...
Want ik zie soms DCC staan, maar soms ook andere "protocols".

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2021, 12:40:21 »
Hallo Lorre,

Ook ik was weer beginneling in modelspoor, na een onderbreking van meer dan 40 jaar. Nu ben ik sinds een jaar begonnen met een digitale baan. Er kom idd heel veel informatie op je af. En de ene oplossing creëert soms een volgend probleem... Gaandeweg denk je soms: was ik maar nooit aan DCC begonnen, maar uiteindelijk komt er overzicht en een mooi licht.
Wat ik gedaan heb is een goede detaillist zoeken, je daar face-to-face laten voorlichten en de bulk van je spullen kopen. Met die 'bagage' kun je verder, ook op dit prachtige forum. En verder natuurlijk op beurzen gaan neuzen en praten. Voor dat laatste eerst maar wachten tot de Coronatijd voorbij is.

Rian

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2021, 13:11:04 »
Hey Rian,

er komt inderdaad heel wat op je af als je beslist digitaal te gaan.
Een goede detaillist is inderdaad levensbelangrijk, want die zou ik graag de sokken van zijn/haar lijf vragen, maar helaas is niet alleen corona een obstakel op dit moment, maar structureler heb ik de indruk dat er steeds minder zijn.
Ik woon in het Gentse en de laatste winkel die met modelspoor bezig was (voorzover ik weet) is hier al minstens tien jaar geleden verdwenen. Nu weet ik wel dat er zoiets is als het internet, maar iemand in levende lijve vragen stellen, is toch handig.
En inderdaad, dit forum is een fantastische bron aan informatie, dat is een feit.
Maar daarmee is mijn vraag niet beantwoord natuurlijk ;)