Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door NS264
Vandaag om 19:32:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Einde Koemo ballast ??? door Hasenwald
Vandaag om 19:22:44
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: En dan nu, toch die digitalisering...  (gelezen 5901 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 383
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2021, 13:57:11 »
Tja Lorre, spijtig dat het kennelijk niet zo leeft in België. Ik heb de indruk dat juist in Coronatijd de belangstelling voor modelspoor in Nederland weer toeneemt.

Je zou je eerst moeten afvragen wat je met digitaal rijden beoogd. Wil je alles automatisch of (semi) handmatig rijden, 2-rail of toch 3-rail, vind je elektronica en zelf programmeren leuk en ben je daar handig in? Dat is volgens mij bepalend voor de aanschaf van een voor jou beste centrale/besturingsprogramma en bedieningsunit. Een goede modelspoorwinkelier kan jouw wensen vertalen in de aanschaf van de voor jou meest geschikte spullen.

Concreet. Ik heb Peco flexrail en wissels aangeschaft. Niet de goedkoopste maar solide en nauwkeurig gebouwde wissels. En een ESU Ecos centrale. Ook niet het goedkoopst maar voor mij prettig omdat daar heel veel (en intuitief) op ingesteld kan worden. En er kunnen twee treinen tegelijk mee bediend worden met de optie voor het aansluiten van extra handsets.

Voor het maken van een banenplan heb ik op de PC het programma AnyRail gebruikt. Maar er zijn ook andere apps voor het ontwerp van je baan. Betaal iets voor een licentie en je kunt er heel veel mee. Ik vond een uiteindelijk ontwerp essentieel. Je kunt het bij een winkelier of op dit forum laten beoordelen en zo nodig aanpassen. Daarna ben ik er niet meer van afgeweken; dat voorkomt dat je tijdens de aanleg railaanpassingen moet gaan doen (lees:slopen).
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 14:04:14 door RBlok »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2021, 14:35:11 »
Misschien nog een simpele vraag, maar kan elke digitale loc op een digitaal aangestuurde baan?

Want ik zie soms DCC staan, maar soms ook andere "protocols".
Bijna alle nieuwe treinen die uitkomen, snappen DCC. Zelfs marklin bouwt het in hun treinen tegenwoordig. Oudere markllin treinen zullen DCC niet snappen. Marklins control units vanaf de MS2 en hoger kunnen naast Mfx en MM2 ook DCC genereren.

Veel centrales zijn multiprotocol, dat wil zeggen dat ze naast DCC vaak nog andere protocollen kennen zoals bijvoorbeeld MM2 en Mfx van Marklin.

Citaat
Mits inachtneming van wisselstroom en gelijkstroom uiteraard...
Is niet gerelateerd aan digitaal. Digitaalstroom of 'spanning' is noch wisselstroom noch gelijkstroom. Met gelijkstroom en wisselstroom bedoel je waarschijnlijk 2-rail en 3-rail maar ook dat is niet relevant.

Om concreet antwoord te geven op je vraag: nee, maar de kans dat jij dit probleem zal ervaren met DCC is nihil.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2021, 15:21:33 »
@Bas, thx
Dus als ik het goed begrijp kan een Märklin met ingebouwde DCC op een met Piko A-rails gelegde baan, aangestuurd door een Z21?
Hypothetisch.
Ik ben op zoek naar een loc en ik merk dat het aanbod aan Märklin veel groter is dan de rest.

@Rian bedankt voor de info!

Een algemene opmerking: ik zie dat heel veel tweedehands door de bemiddeling van Catawiki verhandeld wordt. Is dat de nieuwste trend? Ik vraag me af waarom men niet liever rechtstreeks (ver)handelt. Of is dat een garantie voor betrouwbaarheid?

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2021, 15:44:39 »
Alle "gelijkstroom"locs zijn in principe wel met een decoder uit te rusten dus digitaal te maken. Beter is om een digitaal voorbereide loc te kopen en daar dan een decoder in te plaatsen. Of je koopt een volledig digitale loc. Die hoef je alleen maar op de rails te zetten. En uiteraard het goede adres te programmeren.
Je kan een Marklin loc met ingebouwde DCC chip heel goed op DCC laten rijden. Alleen zal er bij sommige oudere Marklin locs wel een verbouwing plaats moeten vinden. Allereerst zijn alle Marklin locs zowel met het linker spoorwiel en het rechter spoorwiel doorverbonden. Dit is massa. Op de sleper komt bij het oude systeem de spanning. Bij Digitaal DCC moet ten eerste de doorverbindeng tussen beide spoorwielen ongedaan gemaakt worden. Vooral bij stoomlocs is dat heel erg lastig. Soms zijn er nieuwe wielsets verkrijgbaar bij Marklin die geïsoleerd zijn. Maar dat betekent meer kosten. Er zijn nieuwere Marklin locs die wel op "gelijkstroom" zijn om te bouwen door alleen de sleper er onder uit te halen. Ook maakte Marklin het verleden een aantal locs onder het merk Hamo als gelijkstroommodel. Dan kun je daar gemakkelijker een decoder in zetten. Maar voordat je dat doet, moet je een beetje inzicht hebben in hoe je een decoder in een loc plaatst. Anders zou ik dat door een winkelier laten doen.
Ik heb veel informatie verteld: Maar met de informatie op deze site moet er toch al wel een beetje uit te komen zijn. Anders kun je uiteraard alles gewoon vragen!! Want gebruiksaanwijzingen zijn niet altijd even duidelijk. ;D
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 15:46:19 door zuylen »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2021, 15:45:20 »
Nou niet helemaal, want hoewel de marklin wel DCC snapt, kan hij nog steeds niet over piko A gleis rijden puur om het feit de Marklin een 3-rail loc is en piko A gleis een 2-rail systeem. Een marklin loc kan alleen op marklin rails rijden vanwege de middengeleider.

Buiten dat om zou ik sws geen marklins kopen. Ze zijn A, veels te duur, B zijn niet beter dan andere merken en C die K-rails van ze is ook 2x zo duur als andere rails.
En koop onder geen beding een marklin central station. De z21 die je wilt, is een erg goede keuze.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2021, 16:00:30 »
Zuylen, gebruik alsjeblieft niet het woord "gelijkstroom" of "wisselstroom" voor digitale locs zelfs niet met "aanhalingstekens". Voor je het weet, gaan mensen er weer over discussieren en ontstaat er weer een nieuw draadje. Bovendien moeten we Lorre hier niet gaan verwarren en verkeerde dingen aanleren.

Alle "gelijkstroom"locs zijn in principe wel met een decoder uit te rusten dus digitaal te maken...

..Marklin locs die wel op "gelijkstroom" zijn om te bouwen door alleen de sleper...

Allereerst zijn alle Marklin locs zowel met het linker spoorwiel en het rechter spoorwiel doorverbonden. Dit is massa. Op de sleper komt bij het oude systeem de spanning.
Je legt ten onrechte een connectie tussen het "oude systeem" en de sleper. Nu vermoed ik dat je met "oude systemen" analoge marklin treinen bedoelt, maar buiten dat om. Het is onzin, want het "nieuwe systeem" krijgt ook nog steeds spanning van de sleper.


Bij Digitaal DCC moet ten eerste de doorverbindeng tussen beide spoorwielen ongedaan gemaakt worden.
De D van DCC staat voor Digital dus dat is een beetje dubbelop, nu maakt dat niet uit maar ook hier leg je een niet-bestaand verband tussen DCC en een stroomgeleide 3-rail as.

Uitleg als dit, kan voor nieuwkomers erg verwarrend zijn. Gebruik correcte termen en ga geen verbanden tussen 3-rail/2-rail en DCC/"oude systeem" analoog leggen die niet zijn. Ik wil je niet boosmaken ofzo, zou ik dit niet zeggen, dan doet geheid iemand anders het wel.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 16:02:06 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #21 Gepost op: 12 januari 2021, 16:07:20 »
Nog even samenvattend en de verhalen over verbouwingen en oude systemen negerend:

In het startbericht gaf je aan te willen kiezen voor Roco of Piko rails. Daarmee kies je voor het tweerailsysteem. Alle gangbare merken in H0 gebruiken dit systeem, behalve Marklin. Märklin gebruikt het drierailsysteem, dat wil zeggen dat er tussen de spoorstaven nog puntjes zitten, die stroom doorgeven via een sleper die onder de locomotief hangt.

Een Märklin-loc kan, of het nou een analoog model is of een digitaal model, dus niet op een tweerailbaan rijden.

Het is wel zo dat Märklin ook modellen maakt voor het tweerailsysteem, maar dat doen ze onder de merknaam Trix (en vroeger onder de merknaam HAMO). Als je dus een model uit het Märklin-assortiment wilt hebben, moet je eens kijken of dat model ook onder de naam Trix verkrijgbaar is. Het lijkt me overigens sterk dat het Märklin-assortiment veel groter is dan dat van alle tweerailmerken bij elkaar...

Wat protocol betreft: De tweerailmerken gebruiken standaard het DCC-protocol. Maar de z21 zendt naast DCC standaard ook het Märklin Motorola (MM)-protocol uit, dus een MM-decoder kan er ook mee aangestuurd worden.
Reinier

Martijn_vK

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #22 Gepost op: 12 januari 2021, 16:47:54 »
Het ligt er inderdaad aan hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Alles kan in principe, maar als je liever gaat voor eenvoud heb je nu twee keuzes te maken: ga ik voor tweerail of voor drierail, en koop ik kant-en-klare rails of ga ik er een echte modelbaan van maken met zelf aangelegde ballast etc etc.

De eerste keuze is denk ik het belangrijkste, want het ombouwen van modeltreinen is iets waar je maar net zin in moet hebben. Märklin biedt veel drierail-modellen aan, maar het eventuele ombouwen naar tweerail is een stuk lastiger. Een tweerail-model van een andere fabrikant is meestal een stuk makkelijker om te bouwen. Maar, ga je voor eenvoud dan kies je voor één van de twee systemen en blijf je daarbij.

De tweede keuze, de rails. Gooi de Lima-zooi maar weg, want daar digitaal mee gaan klooien is garantie voor frustratie. Beter wat moderners halen. Hoeft niet heel duur te zijn. Kies je voor drierail, dan kan je voor kant-en-klare Märklin-rails gaan in versie met of zonder bedding. Daarnaast zijn er nog vele fabrikanten van tweerail-rails om uit te kiezen met of zonder bedding. En de versies zonder bedding kun je zelfs eventueel nog voorzien van losse puntcontacten om met drierailtreinen te gaan rijden. Ik heb bijvoorbeeld Peco-rails en gebruik daarbij losse strips met puntcontacten. Vind ik mooier, maar is wel veel meer werk. Kant-en-klaar met bedding en al, of het nou tweerail of drierail is, is vele malen makkelijker want je legt neer en kan rijden.

Qua digitale aansturing is er ook veel keuze en maakt het merk in principe weinig uit. Alleen even opletten welke protocollen worden ondersteund. Met een Z21 kun je je computer op je baan aansluiten en alles bedienen met muis en beeldscherm.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2021, 16:55:25 »
Ik had het woord wisselstroom wel tussen aanhalingstekens gezet! En ik probeerde maar weer eens iets zo simpel mogelijk te maken. En wat krijg ik dan.... een hoop bagger over me heen :(.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 16:56:57 door zuylen »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2021, 17:29:21 »
Beschouw het niet als bagger maar als een goedbedoelde terechtwijzing.
Ik heb ook een hekel aan de termen wisselstroom en gelijkstroom als het eigenlijk om het onderscheid tussen 3-rail en 2-rail gaat. Dus ik zou je willen vragen: help mee om deze onzintermen uit de wereld te helpen door ze niet meer te gebruiken.

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #25 Gepost op: 12 januari 2021, 17:43:47 »
ok, ik begrijp intussen dat modelspoor de gemoederen kan doen oplopen :)

@Martijn_vK ik ga voor tweerail, waarschijnlijk Roco of Piko. zonder bedding
@bask185 intussen heb ik bij MCH een z21 wlan aangekocht. Nu nog de juiste locs vinden, maar dat lukt wel.
@Reinier Z. bedankt voor de samenvatting :)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2021, 19:04:06 door Lorre »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #26 Gepost op: 12 januari 2021, 18:46:17 »
Om de spraakverwarring nog wat groter te maken heeft Roco het geniale idee opgevat om twee verschillende centrales in de markt te zetten: de z21 en de Z21  >:(.
De z21 is een wit apparaat en de Z21 een zwarte. Deze laatste heeft meer mogelijkheden dus voor het juiste begrip hier op het forum is het wel handig als het helemaal duidelijk is welke van de twee je hebt aangeschaft.

Groeten,
Bert

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #27 Gepost op: 12 januari 2021, 19:03:47 »
groot gelijk, ik heb het aangepast...

Lazer1

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
    • Fleischmann profi digitaal
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #28 Gepost op: 12 januari 2021, 20:06:59 »
Dag Lorre,

Ik zie dat je van gent bent.
Ik woon in Brecht (tussen Antwerpen en Breda, niet ver van station Noorderkempen).
Ik heb al een tijdje een Z21 centrale en ben daar zeer tevreden over. Je bestuurt je treinen met elke smartphone, ipad, tablet, etc (meteen een mooie oplossing voor je afgedankte spullen).

Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden, dus als je een en ander eens 'live' wil komen bekijken en besturen ben je altijd welkom.
Hier kan je de bouw van mijn nieuwe baan volgen : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95655.msg3222166457#msg3222166457

Aarzel intussen iet om je vragen af te vuren, daar dient dit forum voor..

mvg
Rudy
Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

Lorre

  • Offline Offline
  • Berichten: 28
Re: En dan nu, toch die digitalisering...
« Reactie #29 Gepost op: 12 januari 2021, 21:49:52 »
Dag Rudy,

dat ziet er een geweldige baan uit. Kan ik alleen maar van dromen.
Misschien kom ik eens langs, als dat virus zijn biezen gepakt heeft.
en ja, ik heb veel vragen. En soms worden die beantwoord. Maar zoals Rian eerder al zei: "De ene oplossing creëert soms een volgend probleem". En zo creëert het ene antwoord een volgende vraag.
Ik zal er eentje stellen over de z21-centrale. Heb je een internetkabel nodig tot waar de router zit? Of kan je met je baan op zolder gaan zitten, zolang je maar wifi hebt? (waarschijnlijk niet de slimste vraag, ik weet het)

Lorre