BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Lorre op 10 januari 2021, 14:37:51

Titel: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 10 januari 2021, 14:37:51
Hallo collega-liefhebbers van het modelspoor,

eerst en vooral wens ik jullie een zorgenvrij 2021 met een snelle prik.
Het is intussen decennia geleden dat ik van mijn tante een modelspoorbaan cadeau gekregen heb (jaren 80, Lima).
Pakweg 20 jaar geleden namen mijn broer en ik de baan nog eens ter hand en breidden die uit met een zeer bevredigend resultaat tot gevolg.
Dat was allemaal analoog uiteraard.
Nu zou ik heel graag opnieuw beginnen, digitaal deze keer. Wat ik heb: Lima-sporen van minstens 30 jaar oud, de rest is weg.
Ik weet het, de vragen die ik heb zijn al ettelijke keren gesteld maar ik vind weinig antwoorden uit de recente periode.
Mijn plan is een spoor te bouwen, niet te ingewikkeld, met twee à drie locomotieven (die ik nog niet heb). De nadruk zal op de modelbouw liggen, maar een trein die doorheen het landschap rijdt, is toch altijd een mooi zicht.
Dus daarom en bij deze, voor diegenen die me een handje willen helpen, deze vragen.
- ik ga Piko A-rails of RocoLine-rails kopen. Goed idee? Of zouden die Lima-rails nog kunnen dienen?
- eens de rails gelegd, heb ik een trafo en dergelijke nodig om alles te bedienen. Daar ben ik al niet meer 100 procent mee. Want het aanbod is groot. Ik dacht aan een Multimaus van Roco, maar dat is niet voldoende veronderstel ik? Daar hoort nog een z21 bij? Is dat voldoende? En is dat dat 1 Multimaus per trein? (ik veronderstel van niet)
- kan je dan gewoon de verbinding maken met de rails dmv een aansluitkabel die je in de winkel koopt?
- of kan ik een startset (die sterk genoeg) kopen en die meteen aansluiten op de baan?
- ik heb ook nog veel vragen over de bediening van de rails/seinen/lichten enzo, maar daar ga ik jullie (voorlopig) niet mee vervelen en proberen door het forum te struinen.

Hartelijke groet en alvast bedankt voor de tips!

Lorre
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Ferdinand Bogman op 10 januari 2021, 14:44:57
Heb je de encylopedie al gevonden?

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Digitale_baanbesturing
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Reinier Z. op 10 januari 2021, 14:49:59
Rails: Ik zou die oude rails niet meer gebruiken. Piko A, Rocoline of een ander gangbaar en goed verkrijgbaar railsysteem zouden mijn voorkeur hebben.

Een Multimaus is geen trafo, maar digitale bediening. Je zou kunnen beginnen met een multimaus+versterker 10764+een trafo of andere adapter. Vroeger was dit de standaard configuratie in Roco startsets, en deze bediensetjes worden nog wel los verkocht voor weinig geld. Tegenwoordig is een z21+Multimaus+adapter de gangbare configuratie in een startset, en ook hier geldt dat deze bediensets vaak wel los worden verkocht. Met een z21 kan iets meer, maar als je ambitie niet verder gaat dan gewoon treinen met de hand bedienen en verder geen poespas, dan is zo'n setje met een 10764 nog heel goed bruikbaar.

In principe is één maus voldoende, maar voor het bediengemak bij meerdere rijdende treinen tegelijk is een extra Maus handig.

Aansluitkabels zijn los te koop. Ze zitten ook in startsets.

Als je een startset kunt vinden met daarin een trein die je aanstaat, dan zou ik zo'n startset kopen. Een goedkopere manier om een trein+rails+digitale bediening+aansluitkabel te kopen, is er niet.
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Lorre op 10 januari 2021, 15:42:29
@Ferdinand dat had ik nog niet gedaan, maar zal het zeker doen, bedankt!
@Reinier dat is zowat hetgeen ik wilde weten, super.

Ik heb vier rijtuigen van de DRG, dus een startset met een DRG-lok zou cool zijn, maar zo zijn er niet echt veel.
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Dwergsein op 10 januari 2021, 17:16:02
Of deze, vaak goedkoop en nieuw te krijgen voor onder de E 100,-  Ben je in een keer klaar:

55017 PIKO SmartControl Light
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Reinier Z. op 10 januari 2021, 17:52:40
Ik heb vier rijtuigen van de DRG, dus een startset met een DRG-lok zou cool zijn, maar zo zijn er niet echt veel.

Nog een tip: Als je geen leuke startset kunt vinden, dan kun je de onderdelen van de digitale besturing ook kopen zonder startset. Maar ga dan niet de spullen los bij Roco bestellen, dan betaal je de hoofdprijs. Je kunt beter even rondsnuffelen op internet: Er zijn genoeg particulieren en winkeliers die startsets uit elkaar halen en de inhoud los verkopen. Dus de trein aan klant A, de rails aan klant B en de digitale besturing aan klant C. Zo koop je gloednieuwe spullen tegen een veel interessantere prijs. Voorbeeld (er zijn nog meer aanbieders): https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-vrije-tijd/modeltreinen-h0/m1650332024-complete-digitale-besturing-set-z21.html?previousPage=lr

Je kunt natuurlijk ook zelf een complete startset kopen en de spullen die je niet interesseren weer doorverkopen. Heb ik in het verleden ook een aantal keren gedaan.
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Lorre op 10 januari 2021, 18:05:43
ah, bedankt!
dus daarmee heb ik alles wat de besturing betreft?
geen extra kabels nodig, behalve aansluitkabels?
mijn baan zal ongeveer 3,5m X 1m lang zijn (de buitenzijde), dit zal daarvoor volstaan veronderstel ik?
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Reinier Z. op 10 januari 2021, 18:16:37
Qua besturing is dit inderdaad alles wat je nodig hebt. Je locs moeten natuurlijk wel voorzien zijn van een decoder. Je wissels ook, als je die digitaal wilt aansturen.

Het formaat van je baan doet er niet zoveel toe. Het aantal treinen wel. Als er veel treinen tegelijk moeten rijden, dan heb je een booster nodig. Maar dat is bij de 2 a 3 locomotieven die je wilt hebben niet aan de orde.

Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Lorre op 10 januari 2021, 18:21:21
ik snap het.
2 à 3 wordt idd het maximum.
wat die wissels betreft, het digitaliseren gebeurt met een apart aan te kopen decoder, toch?
En nu ben ik uiteraard ook aan het zoeken gegaan naar een digitaal treinstel, maar wat betekent "digitaal voorbereid"?
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Reinier Z. op 10 januari 2021, 18:30:04
Decoders voor wissels moet je inderdaad apart kopen. Er zijn decoders voor één wissel, maar ook decoders waar je meerdere wissels op kunt aansluiten. En je wissel moet dan natuurlijk wel een elektrische aandrijving hebben. Als de decoder een digitaal commando krijgt vanuit de centrale, geeft hij een elektrische puls aan de aandrijving.

'Digitaal voorbereid' betekent: Er zit geen decoder in, maar je kunt er wel makkelijk eentje inzetten, zonder dat je zelf hoeft te solderen. Gewoon de kap van de loc halen, decoder in de daarvoor bestemde houder steken en de loc weer dicht doen.
Titel: Re: en dan nu, toch die digitalisering
Bericht door: Lorre op 10 januari 2021, 18:42:02
Bedankt Reinier.
Zo ben ik al veel wijzer geworden.

groeten,

Lorre
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Dwergsein op 10 januari 2021, 22:13:32
En qua rails maakt het allemaal weinig uit, als ze maar schoon zijn. Niet met schuurpapier natuurlijk, maar met railgum. Rij gewoon digitaal (en analoog) op Fleischman messing modelgleis. Uit de 60 jaren der vorige eeuw, toen nog niemand van digitaal had gehoord......
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 12 januari 2021, 11:59:13
Misschien nog een simpele vraag, maar kan elke digitale loc op een digitaal aangestuurde baan?
Mits inachtneming van wisselstroom en gelijkstroom uiteraard...
Want ik zie soms DCC staan, maar soms ook andere "protocols".
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 12:40:21
Hallo Lorre,

Ook ik was weer beginneling in modelspoor, na een onderbreking van meer dan 40 jaar. Nu ben ik sinds een jaar begonnen met een digitale baan. Er kom idd heel veel informatie op je af. En de ene oplossing creëert soms een volgend probleem... Gaandeweg denk je soms: was ik maar nooit aan DCC begonnen, maar uiteindelijk komt er overzicht en een mooi licht.
Wat ik gedaan heb is een goede detaillist zoeken, je daar face-to-face laten voorlichten en de bulk van je spullen kopen. Met die 'bagage' kun je verder, ook op dit prachtige forum. En verder natuurlijk op beurzen gaan neuzen en praten. Voor dat laatste eerst maar wachten tot de Coronatijd voorbij is.

Rian
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 12 januari 2021, 13:11:04
Hey Rian,

er komt inderdaad heel wat op je af als je beslist digitaal te gaan.
Een goede detaillist is inderdaad levensbelangrijk, want die zou ik graag de sokken van zijn/haar lijf vragen, maar helaas is niet alleen corona een obstakel op dit moment, maar structureler heb ik de indruk dat er steeds minder zijn.
Ik woon in het Gentse en de laatste winkel die met modelspoor bezig was (voorzover ik weet) is hier al minstens tien jaar geleden verdwenen. Nu weet ik wel dat er zoiets is als het internet, maar iemand in levende lijve vragen stellen, is toch handig.
En inderdaad, dit forum is een fantastische bron aan informatie, dat is een feit.
Maar daarmee is mijn vraag niet beantwoord natuurlijk ;)
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: RBlok op 12 januari 2021, 13:57:11
Tja Lorre, spijtig dat het kennelijk niet zo leeft in België. Ik heb de indruk dat juist in Coronatijd de belangstelling voor modelspoor in Nederland weer toeneemt.

Je zou je eerst moeten afvragen wat je met digitaal rijden beoogd. Wil je alles automatisch of (semi) handmatig rijden, 2-rail of toch 3-rail, vind je elektronica en zelf programmeren leuk en ben je daar handig in? Dat is volgens mij bepalend voor de aanschaf van een voor jou beste centrale/besturingsprogramma en bedieningsunit. Een goede modelspoorwinkelier kan jouw wensen vertalen in de aanschaf van de voor jou meest geschikte spullen.

Concreet. Ik heb Peco flexrail en wissels aangeschaft. Niet de goedkoopste maar solide en nauwkeurig gebouwde wissels. En een ESU Ecos centrale. Ook niet het goedkoopst maar voor mij prettig omdat daar heel veel (en intuitief) op ingesteld kan worden. En er kunnen twee treinen tegelijk mee bediend worden met de optie voor het aansluiten van extra handsets.

Voor het maken van een banenplan heb ik op de PC het programma AnyRail gebruikt. Maar er zijn ook andere apps voor het ontwerp van je baan. Betaal iets voor een licentie en je kunt er heel veel mee. Ik vond een uiteindelijk ontwerp essentieel. Je kunt het bij een winkelier of op dit forum laten beoordelen en zo nodig aanpassen. Daarna ben ik er niet meer van afgeweken; dat voorkomt dat je tijdens de aanleg railaanpassingen moet gaan doen (lees:slopen).
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: bask185 op 12 januari 2021, 14:35:11
Misschien nog een simpele vraag, maar kan elke digitale loc op een digitaal aangestuurde baan?

Want ik zie soms DCC staan, maar soms ook andere "protocols".
Bijna alle nieuwe treinen die uitkomen, snappen DCC. Zelfs marklin bouwt het in hun treinen tegenwoordig. Oudere markllin treinen zullen DCC niet snappen. Marklins control units vanaf de MS2 en hoger kunnen naast Mfx en MM2 ook DCC genereren.

Veel centrales zijn multiprotocol, dat wil zeggen dat ze naast DCC vaak nog andere protocollen kennen zoals bijvoorbeeld MM2 en Mfx van Marklin.

Citaat
Mits inachtneming van wisselstroom en gelijkstroom uiteraard...
Is niet gerelateerd aan digitaal. Digitaalstroom of 'spanning' is noch wisselstroom noch gelijkstroom. Met gelijkstroom en wisselstroom bedoel je waarschijnlijk 2-rail en 3-rail maar ook dat is niet relevant.

Om concreet antwoord te geven op je vraag: nee, maar de kans dat jij dit probleem zal ervaren met DCC is nihil.

Bas
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 12 januari 2021, 15:21:33
@Bas, thx
Dus als ik het goed begrijp kan een Märklin met ingebouwde DCC op een met Piko A-rails gelegde baan, aangestuurd door een Z21?
Hypothetisch.
Ik ben op zoek naar een loc en ik merk dat het aanbod aan Märklin veel groter is dan de rest.

@Rian bedankt voor de info!

Een algemene opmerking: ik zie dat heel veel tweedehands door de bemiddeling van Catawiki verhandeld wordt. Is dat de nieuwste trend? Ik vraag me af waarom men niet liever rechtstreeks (ver)handelt. Of is dat een garantie voor betrouwbaarheid?
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: zuylen op 12 januari 2021, 15:44:39
Alle "gelijkstroom"locs zijn in principe wel met een decoder uit te rusten dus digitaal te maken. Beter is om een digitaal voorbereide loc te kopen en daar dan een decoder in te plaatsen. Of je koopt een volledig digitale loc. Die hoef je alleen maar op de rails te zetten. En uiteraard het goede adres te programmeren.
Je kan een Marklin loc met ingebouwde DCC chip heel goed op DCC laten rijden. Alleen zal er bij sommige oudere Marklin locs wel een verbouwing plaats moeten vinden. Allereerst zijn alle Marklin locs zowel met het linker spoorwiel en het rechter spoorwiel doorverbonden. Dit is massa. Op de sleper komt bij het oude systeem de spanning. Bij Digitaal DCC moet ten eerste de doorverbindeng tussen beide spoorwielen ongedaan gemaakt worden. Vooral bij stoomlocs is dat heel erg lastig. Soms zijn er nieuwe wielsets verkrijgbaar bij Marklin die geïsoleerd zijn. Maar dat betekent meer kosten. Er zijn nieuwere Marklin locs die wel op "gelijkstroom" zijn om te bouwen door alleen de sleper er onder uit te halen. Ook maakte Marklin het verleden een aantal locs onder het merk Hamo als gelijkstroommodel. Dan kun je daar gemakkelijker een decoder in zetten. Maar voordat je dat doet, moet je een beetje inzicht hebben in hoe je een decoder in een loc plaatst. Anders zou ik dat door een winkelier laten doen.
Ik heb veel informatie verteld: Maar met de informatie op deze site moet er toch al wel een beetje uit te komen zijn. Anders kun je uiteraard alles gewoon vragen!! Want gebruiksaanwijzingen zijn niet altijd even duidelijk. ;D
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: bask185 op 12 januari 2021, 15:45:20
Nou niet helemaal, want hoewel de marklin wel DCC snapt, kan hij nog steeds niet over piko A gleis rijden puur om het feit de Marklin een 3-rail loc is en piko A gleis een 2-rail systeem. Een marklin loc kan alleen op marklin rails rijden vanwege de middengeleider.

Buiten dat om zou ik sws geen marklins kopen. Ze zijn A, veels te duur, B zijn niet beter dan andere merken en C die K-rails van ze is ook 2x zo duur als andere rails.
En koop onder geen beding een marklin central station. De z21 die je wilt, is een erg goede keuze.

Mvg,

Bas
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: bask185 op 12 januari 2021, 16:00:30
Zuylen, gebruik alsjeblieft niet het woord "gelijkstroom" of "wisselstroom" voor digitale locs zelfs niet met "aanhalingstekens". Voor je het weet, gaan mensen er weer over discussieren en ontstaat er weer een nieuw draadje. Bovendien moeten we Lorre hier niet gaan verwarren en verkeerde dingen aanleren.

Alle "gelijkstroom"locs zijn in principe wel met een decoder uit te rusten dus digitaal te maken...

..Marklin locs die wel op "gelijkstroom" zijn om te bouwen door alleen de sleper...

Allereerst zijn alle Marklin locs zowel met het linker spoorwiel en het rechter spoorwiel doorverbonden. Dit is massa. Op de sleper komt bij het oude systeem de spanning.
Je legt ten onrechte een connectie tussen het "oude systeem" en de sleper. Nu vermoed ik dat je met "oude systemen" analoge marklin treinen bedoelt, maar buiten dat om. Het is onzin, want het "nieuwe systeem" krijgt ook nog steeds spanning van de sleper.


Bij Digitaal DCC moet ten eerste de doorverbindeng tussen beide spoorwielen ongedaan gemaakt worden.
De D van DCC staat voor Digital dus dat is een beetje dubbelop, nu maakt dat niet uit maar ook hier leg je een niet-bestaand verband tussen DCC en een stroomgeleide 3-rail as.

Uitleg als dit, kan voor nieuwkomers erg verwarrend zijn. Gebruik correcte termen en ga geen verbanden tussen 3-rail/2-rail en DCC/"oude systeem" analoog leggen die niet zijn. Ik wil je niet boosmaken ofzo, zou ik dit niet zeggen, dan doet geheid iemand anders het wel.

Mvg,

Bas
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Reinier Z. op 12 januari 2021, 16:07:20
Nog even samenvattend en de verhalen over verbouwingen en oude systemen negerend:

In het startbericht gaf je aan te willen kiezen voor Roco of Piko rails. Daarmee kies je voor het tweerailsysteem. Alle gangbare merken in H0 gebruiken dit systeem, behalve Marklin. Märklin gebruikt het drierailsysteem, dat wil zeggen dat er tussen de spoorstaven nog puntjes zitten, die stroom doorgeven via een sleper die onder de locomotief hangt.

Een Märklin-loc kan, of het nou een analoog model is of een digitaal model, dus niet op een tweerailbaan rijden.

Het is wel zo dat Märklin ook modellen maakt voor het tweerailsysteem, maar dat doen ze onder de merknaam Trix (en vroeger onder de merknaam HAMO). Als je dus een model uit het Märklin-assortiment wilt hebben, moet je eens kijken of dat model ook onder de naam Trix verkrijgbaar is. Het lijkt me overigens sterk dat het Märklin-assortiment veel groter is dan dat van alle tweerailmerken bij elkaar...

Wat protocol betreft: De tweerailmerken gebruiken standaard het DCC-protocol. Maar de z21 zendt naast DCC standaard ook het Märklin Motorola (MM)-protocol uit, dus een MM-decoder kan er ook mee aangestuurd worden.
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Martijn_vK op 12 januari 2021, 16:47:54
Het ligt er inderdaad aan hoe moeilijk je het jezelf wil maken. Alles kan in principe, maar als je liever gaat voor eenvoud heb je nu twee keuzes te maken: ga ik voor tweerail of voor drierail, en koop ik kant-en-klare rails of ga ik er een echte modelbaan van maken met zelf aangelegde ballast etc etc.

De eerste keuze is denk ik het belangrijkste, want het ombouwen van modeltreinen is iets waar je maar net zin in moet hebben. Märklin biedt veel drierail-modellen aan, maar het eventuele ombouwen naar tweerail is een stuk lastiger. Een tweerail-model van een andere fabrikant is meestal een stuk makkelijker om te bouwen. Maar, ga je voor eenvoud dan kies je voor één van de twee systemen en blijf je daarbij.

De tweede keuze, de rails. Gooi de Lima-zooi maar weg, want daar digitaal mee gaan klooien is garantie voor frustratie. Beter wat moderners halen. Hoeft niet heel duur te zijn. Kies je voor drierail, dan kan je voor kant-en-klare Märklin-rails gaan in versie met of zonder bedding. Daarnaast zijn er nog vele fabrikanten van tweerail-rails om uit te kiezen met of zonder bedding. En de versies zonder bedding kun je zelfs eventueel nog voorzien van losse puntcontacten om met drierailtreinen te gaan rijden. Ik heb bijvoorbeeld Peco-rails en gebruik daarbij losse strips met puntcontacten. Vind ik mooier, maar is wel veel meer werk. Kant-en-klaar met bedding en al, of het nou tweerail of drierail is, is vele malen makkelijker want je legt neer en kan rijden.

Qua digitale aansturing is er ook veel keuze en maakt het merk in principe weinig uit. Alleen even opletten welke protocollen worden ondersteund. Met een Z21 kun je je computer op je baan aansluiten en alles bedienen met muis en beeldscherm.
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: zuylen op 12 januari 2021, 16:55:25
Ik had het woord wisselstroom wel tussen aanhalingstekens gezet! En ik probeerde maar weer eens iets zo simpel mogelijk te maken. En wat krijg ik dan.... een hoop bagger over me heen :(.
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 januari 2021, 17:29:21
Beschouw het niet als bagger maar als een goedbedoelde terechtwijzing.
Ik heb ook een hekel aan de termen wisselstroom en gelijkstroom als het eigenlijk om het onderscheid tussen 3-rail en 2-rail gaat. Dus ik zou je willen vragen: help mee om deze onzintermen uit de wereld te helpen door ze niet meer te gebruiken.
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 12 januari 2021, 17:43:47
ok, ik begrijp intussen dat modelspoor de gemoederen kan doen oplopen :)

@Martijn_vK ik ga voor tweerail, waarschijnlijk Roco of Piko. zonder bedding
@bask185 intussen heb ik bij MCH een z21 wlan aangekocht. Nu nog de juiste locs vinden, maar dat lukt wel.
@Reinier Z. bedankt voor de samenvatting :)
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Bert V op 12 januari 2021, 18:46:17
Om de spraakverwarring nog wat groter te maken heeft Roco het geniale idee opgevat om twee verschillende centrales in de markt te zetten: de z21 en de Z21  >:(.
De z21 is een wit apparaat en de Z21 een zwarte. Deze laatste heeft meer mogelijkheden dus voor het juiste begrip hier op het forum is het wel handig als het helemaal duidelijk is welke van de twee je hebt aangeschaft.

Groeten,
Bert
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 12 januari 2021, 19:03:47
groot gelijk, ik heb het aangepast...
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lazer1 op 12 januari 2021, 20:06:59
Dag Lorre,

Ik zie dat je van gent bent.
Ik woon in Brecht (tussen Antwerpen en Breda, niet ver van station Noorderkempen).
Ik heb al een tijdje een Z21 centrale en ben daar zeer tevreden over. Je bestuurt je treinen met elke smartphone, ipad, tablet, etc (meteen een mooie oplossing voor je afgedankte spullen).

Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden, dus als je een en ander eens 'live' wil komen bekijken en besturen ben je altijd welkom.
Hier kan je de bouw van mijn nieuwe baan volgen : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95655.msg3222166457#msg3222166457

Aarzel intussen iet om je vragen af te vuren, daar dient dit forum voor..

mvg
Rudy
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 12 januari 2021, 21:49:52
Dag Rudy,

dat ziet er een geweldige baan uit. Kan ik alleen maar van dromen.
Misschien kom ik eens langs, als dat virus zijn biezen gepakt heeft.
en ja, ik heb veel vragen. En soms worden die beantwoord. Maar zoals Rian eerder al zei: "De ene oplossing creëert soms een volgend probleem". En zo creëert het ene antwoord een volgende vraag.
Ik zal er eentje stellen over de z21-centrale. Heb je een internetkabel nodig tot waar de router zit? Of kan je met je baan op zolder gaan zitten, zolang je maar wifi hebt? (waarschijnlijk niet de slimste vraag, ik weet het)

Lorre
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: gruspoor op 12 januari 2021, 22:32:23


(waarschijnlijk niet de slimste vraag, ik weet het)
Ik heb geen antwoorden voor je, maar alleen de niet gestelde vraag is een domme vraag...
Groetjes Gert


Soest in H0

Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 12 januari 2021, 23:06:35
Inderdaad,
en mijn leraar Nederlands in het laatste jaar middelbaar zei altijd: "Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden".
:)
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Reinier Z. op 12 januari 2021, 23:40:17
De z21 functioneert zonder internetverbinding. De WLAN-router hangt met een kabeltje aan de z21 en vormt z'n eigen draadloze wifinetwerkje, zodat je de boel kan bedienen met een smartphone, tablet of WLAN Maus.

Volgens mij is een internetverbinding alleen nodig als je apps moet downloaden of updates moet binnenhalen.
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lazer1 op 13 januari 2021, 08:54:32
inderdaad, via de draadloze router maak je verbinding met je devices om je baan en treinen mee te bedienen, dus geen internet nodig.
Je kan aan diezelfde router ook een PC hangen om alzo ook je locs of wissels etc te besturen via itrain etc.
Heel veel mogelijkheden dus en eenvoudiger dan je denkt, dus geen stress..

Rudy
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: diesel2 op 16 januari 2021, 17:33:36
Goedemiddag
Ben als diesel2 ook splinternieuw op dit forum, en ben onlangs ook weer begonnen met afstoffen van de oude Fleischmann spullen. De laatste aanschaf van materieel dateert uit mijn studententijd bij Vleugels Schin op Geul begin jaren 80. Dus ben ik een analoog adept. Echter ook ik wil toch proberen een uitstapje naar de digitale wereld te maken, hoe onervaren ik ook ben. Ben onlangs bij enkele zaken geweest en d enk dat de Roco z21 en Rocomaus voldoende is als ik 2 tot 3 treinen wil laten rijden. Echter de,wissels wil ik vooralsnog via de oude trafo en de welbekende groene kastjes laten werken. Kan dit langs elkaar gebruikt worden ?
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Bert van Gelder op 16 januari 2021, 17:34:55
Kort en krachtig: jazeker.

Gewoon in kleine stapjes beginnen!

Gr, Bert
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Ronaldk op 16 januari 2021, 17:40:12
hoi,

denk dat de Roco z21 en Rocomaus voldoende is als ik 2 tot 3 treinen wil laten rijden. Echter de,wissels wil ik vooralsnog via de oude trafo en de welbekende groene kastjes laten werken. Kan dit langs elkaar gebruikt worden ?

Geen probleem. Dat doen meer mensen. Dat is een normale combinatie. De treintjes digitaal. De wissels met de hand, elektrisch of op een andere manier.

Groet Ronald.
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: diesel2 op 16 januari 2021, 18:44:58
Bedankt voor jullie antwoord. Ik heb nogal wat vragen maar dat komt mettertijd wel. Op basis van wat ik allemaal lees en bekijk op fora en internet met foto's en filmpjes vind ik dat erg inspirerend. Echter ieder bouwt binnen het eigen fantasie idioom. Dus we gaan klein beginnen. ( 3.40 X 1.20 M ) We zijn in goed gezelschap.
Titel: Re: En dan nu, toch die digitalisering...
Bericht door: Lorre op 18 januari 2021, 12:33:12
absoluut!