Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)  (gelezen 7793 keer)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Gepost op: 07 januari 2021, 12:59:47 »
Zo, nu de coupérijtuigen af zijn ga ik door met dit 'tussendoortje'. Afgelopen zomer al een kleine start gemaakt en nu als eerste aan de beurt om af te maken.
Helaas zitten er een paar mankementen aan de kit, die ik tweedehands via een veilingsite heb weten te bemachtigen. Desalniettemin deel ik graag de bouw met jullie.

------------------------


Grootste gedeelte van de kit uitgepakt. Eén aantal zaken die opvallen:
- Ik moet een nieuw dak maken uit een stuk messing plaat
- Bij één van de kopwanden is de 'lip' afgebroken (lag los in het doosje)
- Het messing is ontzettend vies, dat moet schoon zijn bij het solderen!
- De opschriften zijn erg oud, mijn ervaring is dat dit niet meer goed is. Daarom ga ik nieuwe opschriften tekenen.



Ik ben maar eens begonnen met de bak, in mijn keukentje vond ik een bruikbare ronding op de zijkant van een messenblok. Zo gezegd zo gedaan en er zat al snel een bocht in de wand.



Kopwandjes en deurtjes zaten er snel in. Elke keer de stukken die ik wil solderen grondig schoonmaken met schuurpapier en glasvezelpotlood.



Het lipje er weer aan gesoldeerd. Dit is niet echt netjes met die dikke klodders tin, maar dat leek mij hier wel zo verstandig, het is lekker stevig. Een driehoekje geplaatst om de soldeerverbinding te versterken. Eén van de problemen is hiermee opgelost.



Op het onderstel (middenas heb ik even losgehaald) en met het bovenlicht krijgt het al gelijk een herkenbare vorm! (y)



Het volgende probleem: er is iets fout gegaan bij het etsen. Het verbaast mij dat dit als reguliere kit verkocht is... Maar ik denk dat ik de eerste ben die dit na al die jaren ziet. De komende tijd ga ik dus heel secuur schuren totdat al die oneffenheden eruit zijn. Moet goed komen.

Wat wil ik daarna gaan doen:
- Nieuw dak maken, misschien houd ik het demontabel;
- Diverse losse onderdelen aanbrengen;
- Handgrepen op de deuren wegvijlen en losse handgrepen plaatsen;
- Bufferbalk onderstel wegzagen en nieuw messing U-profiel plaatsen i.c.m. verende buffers;
- Kortkoppelingsmechanisme plaatsen (ribu).

Groet, Mathyn

Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #1 Gepost op: 07 januari 2021, 13:34:21 »
Leuke kit, ook ooit al eens gebouwd.
De brievenbus zit hier steeds rechts in het laatste raam, maar zit in het echt maar aan een zijde van de wagen.
Bij sommige is deze ook verplaatst naar het vak naast het raam.
Bij de zijde van de kachelschoorsteen, hoort de brievenbus rechts te zitten.

Links boven naast de instapdeur zit ook nog een kort sluitseinijzer voor de gele vlag (ten teken dat er personeel aan boord was, dus mocht er niet gerangeerd worden)

Foto's van deze wagen zijn schaars, maar in de railhobby van nov 1979 blz 332 staat er een foto van in.

Groeten arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #2 Gepost op: 07 januari 2021, 14:54:02 »
Hoi Mathyn,

Leuke kit, veel plezier met het bouwen!

De opschriften zijn erg oud, mijn ervaring is dat dit niet meer goed is. Daarom ga ik nieuwe opschriften tekenen.

Wat bij mij nog wel eens wil werken (soms ook niet, dus geen garantie): Leg de opschriften op een leeg stuk transferpapier en zet het aan de randen vast met plakband. Kras over de opschriften zoals je ook op het model zou doen totdat de opschriften aan het transfervel kleven. Verhit het afwrijfvel dan met een fohn totdat het uit zichzelf loslaat. Als het goed is gegaan, kan je daarna de opschriften als waterslide opbrengen.

En als het niet goed is gegaan, kan je altijd nog nieuwe opschriften tekenen.

Het volgende probleem: er is iets fout gegaan bij het etsen. Het verbaast mij dat dit als reguliere kit verkocht is... Maar ik denk dat ik de eerste ben die dit na al die jaren ziet. De komende tijd ga ik dus heel secuur schuren totdat al die oneffenheden eruit zijn. Moet goed komen.

Misschien het beste om de putjes op te vullen met soldeertin of met autoplamuur en de boel daarna vlak te schuren. Dat is in ieder geval makkelijker dan een laagje messing weg te schuren en je voorkomt ook dat het messing ter plaatse te dun wordt.

Foto's van deze wagen zijn schaars, maar in de railhobby van nov 1979 blz 332 staat er een foto van in.

In het boek "De Erfenis", blz 75 staat een duidelijke foto van de P4023. (En erboven een iets minder duidelijke van de P4056.)

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2021, 15:00:15 door TonM »

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #3 Gepost op: 07 januari 2021, 15:48:16 »
Leuk, deze heb ik ook, maar als gebouwd model bemachtigd. Ik heb er overigens een ingekort Roco-onderstel onder gezet, die is een stuk fijner dan de Fleischmann en heeft kortkoppelingsmechanieken.
Achtergrond; de NCS is met dit model begonnen en heeft ca 4 stuks in dienst gehad tot ze stopten en de Staatsspoor een deel van het materieel van de NCS overnam. Die vonden de postrijtuigen zo leuk dat ze er nog een aantal hebben bijbesteld. Wel met een iets langere radstand en uiterlijk kleine verschillen, maar toch. Je herkent de NCS exemplaren het makkelijkst aan de torpedo-ventilatoren opzij van de lichtkap in plaats van de roosters. Heb ik even geen plaatje van, maar check elke foto van zo'n postrijtuig, dan vind je er vanzelf een. De ex NCS NS P 4019 heeft het het langste uitgehouden.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #4 Gepost op: 07 januari 2021, 16:10:12 »
Leuk model inderdaad. Lang inzetbaar omdat de laatste twee pas in 1956 buiten dienst gingen. Succes met de bouw (y)

Gert, welk Roco onderstel heb je er precies voor gebruikt, weet je dat nog? Ik heb dit postrijtuigje ook maar het gebruikte Fleischmann onderstel doet m.i. enigszins afbreuk aan het model vanwege de (Flm typische) te dikke stelbalk waardoor de buffers ook te hoog staan en wil ik dat vervangen door een nieuw onderstel (met kortkoppelmechaniek).
Groeten,
Richard

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #5 Gepost op: 07 januari 2021, 16:23:38 »
Ik heb het onderstel van de 44205A gebruikt, deze dus;


Met dank aan Marnan, helaas daar uitverkocht :-[ . Het rijtuig is er in veel kleur- en dus nummervarianten, maar als je op de wandindeling let herken je m wel; 44512 of 44527 is ook goed.

Het deel tussen eindassen en bufferbalken kun je zo laten, die afstand klopt. Tegelijk laat je de KK mechanieken ook heel  ;) .
Je moet de delen tussen middenas en eindassen inkorten. Uiteraard oppassen voor de 'schuifbak' waarin de middenas schuift, maar met het andere gedeelte kun je doen wat je wilt. Alleen het haakje voor het veertje van de KK mechanieken sneuvelt, maar daar is wel iets op te vinden.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2021, 16:25:29 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2021, 17:13:09 »
Dank Gert! (y)
Ik ga dan maar op zoek naar een van deze nummers als donor. Erg prettig overigens dat de afstand tussen de bufferbalk en buitenste assen niet veranderd hoeft te worden.
Wellicht is dit ook een optie voor Mathyn, uiteraard wel meer werk dan inbouw van Ribu's in het Flm onderstel maar het loon der moeite is dan wel een postrijtuig dat qua hoogte en fijnheid beter aansluit bij andere schaalmodellen.
Groeten,
Richard

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2021, 22:16:11 »
Het is zeker een leuke kit! Daarom wil ik hem ondanks de gebreken ook zo goed mogelijk bouwen.

@Arjen:
Scherp van die brievenbus! Dat wist ik nog niet. Ik denk alleen niet dat ik aan één zijde van de wagen de brievenbus van rechts naar links ga verplaatsen.

Er zijn meerdere foto's te vinden in de beeldbank van de NVBS. Ik heb er nu 9. Plus twee afbeeldingen in de Erfenis, blz. 75.

@Ton:
Verwarmen met een föhn heb ik bij mijn C10c opschriften geprobeerd, maar dat hielp daar niet. Ik vraag mij ook af of de opschriften na verwarmen, als ze al los laten, wel goed blijven plakken. Ik ga liever voor een meer betrouwbare optie door zelf wat te tekenen. Toch bedankt voor de tip. Dat van die putjes met tin vullen vind ik een goede! Lekker solmuren.

@Gert:
Dat van het onderstel is interessant! Het Fleischmann onderstel is inderdaad iets te hoog.. Daar wilde ik nog naar kijken, echter is een Roco onderstel wel zo makkelijk. Even marktplaats afspeuren dus.

--------------------
Beetje achtergrondinfo over het rijtuig:

De rijtuigserie P4020-4064 is gebouwd tussen 1891-1906 in opdracht van de SS. Er zijn verschillende deelseries geweest, ieder met iets verschillende uiterlijke kenmerken. Het zijn kleine details, maar als je goed kijkt naar de tekeningen in HUA ontdek je ze wel. Onder andere de plaats van de brievenbus en het bijbehorende verkleinde raam zijn hier voorbeelden van.

Deelserie 4020-4034: fabrikant Métallurgique, bouwjaren 1891.
Deelserie 4035: fabrikant Wpc. Zwolle., bouwjaar 1895.
Deelserie 4036-4040: fabrikant Métallurgique, bouwjaren 1895.
Deelserie 4041: fabrikant Wpc. Utrecht, bouwjaar 1897.
Deelserie 4042: fabrikant Wpc. Zwolle., bouwjaar 1897.
Deelserie 4043-4055: fabrikant Wpc. Utrecht, bouwjaar 1899.
Deelserie 4056-4060: fabrikant Métallurgique, bouwjaar 1905.
Deelserie 4061-4064: fabrikant Wpc. Utrecht, bouwjaar 1906.
(Info van materieelgids 1924)

Ze hadden een kachelverwarming en gasverlichting.
In de beginjaren reden ze rond met een trap aan één van de kopwanden en een balustrade op de lichtkap. Dit is in 1922 vervallen.

Uiterlijke kenmerken deelseries
Brievenbus onder verkleind raam: 4020-4035
Brievenbus onder verkleind raam: 4039-4046 >>andere kachelpijp. Roedes in deurraam.
Brievenbus naast raam: 4047-4064 >>roedes in deurraam.

In 1930 zijn de ijzers voor de ramen in de lichtkap komen te vervallen.

In 1939/1940 zijn de volgende rijtuigen afgekeurd:
P 4023.
P 4028.
P 4060.

In 1940 is een gedeelte gedeclasseerd tot Dg, echter door de oorlog niet allemaal. Het resterende gedeelte heeft tot aan hun afkeuring als P rondgereden. Tot Dg zijn de volgende:
P 4020 > Dg 2602
P 4021 > Dg 2603
P 4022 > Dg 2604
P 4024 > Dg 2605
P 4025 > Dg 2606
P 4026 > Dg 2607
P 4027 > Dg 2608
P 4031 > Dg 2609
P 4032 > Dg 2610
P 4035 > Dg 2611
P 4048 > Dg 2613
P 4049 > Dg 2614
P 4058 > Dg 2615
P 4061 > Dg 2616
(Info overgenomen van de materieeltekeningen in HUA.)

De laatste twee postrijtuigen uit deze serie hebben het uitgehouden tot augustus 1955 (Erfenis, blz. 80). De 4047 en 4056 gingen toen uit dienst.

Reizigersdienst
Ik heb een foto van de P4041 in 1947 die in de reizigersdienst is ingezet als derde klasse personenrijtuig. Dit vanwege de grote schaarste aan reizigersmaterieel.

Ik heb negen foto's uit de NVBS beeldbank, echter weet ik even niet of ik die openbaar mag delen. Stuur maar een PB met je e-mail als je op zoek bent naar foto's van deze postrijtuigen.

-----------

Met de Philotrain kit kan een rijtuig uit de serie 4039-4046 gemaakt worden. De deuren hebben roedes en de brievenbus zit onder het kleine raam. Eventueel kan je de raamroedes eruit zagen om een lager nummer te maken. Alle rijtuigen in deze reeks komen op basis van bovenstaande info in aanmerking als na-oorlogse P en niet als Dg.

Groet, Mathyn

PS: eventuele aanvullingen op bovenstaande informatie zijn altijd welkom!
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2021, 22:26:13 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2021, 23:28:56 »
Prima.

NCS P 1-4, later NS P 4016-4019
Radstand 6.400 mm, lob 11.145 mm, hoogte 4.080 mm

(ter vergelijk; Staatsversie:
Radstand 7.000 mm, lob 11.140 mm, hoogte 4.0575 mm)

De brievenbus is onder het meest linkse raam gepositioneerd, de kachel stond in een andere hoek naast de deur dan de Staatsspoorversie en er waren minderlichtpunten en op andere plekken.
Ook misten de roeden in de deuren en waren er de torpedo's opzij van de lichtkap ( 3 aan elke kant in het paneel waar de Staatsversie de roosters heeft).
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2021, 08:26:14 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #9 Gepost op: 08 januari 2021, 11:00:46 »
Mathyn,

Waarschijnlijk kende je deze al, maar je weet nooit.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=64136.0

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #10 Gepost op: 08 januari 2021, 14:38:32 »
De laatste twee postrijtuigen uit deze serie hebben het uitgehouden tot augustus 1955 (Erfenis, blz. 80). De 4047 en 4056 gingen toen uit dienst.

Daarna werden deze nog aangewezen als werkwagen;
De P 4047 werd verbouwd tot werkwagen met nummer 149501, in 55 vernummerd tot 177130, afvoer onbekend
De P 4056 werd verbouwd tot werkwagen met nummer 160512, in 56 vernummerd tot 177132, afvoer 1967

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #11 Gepost op: 22 april 2021, 12:43:10 »
Kuch kuch, even afstoffen hier. Ik ben het rijtuig niet vergeten, maar tussendoor ben ik eerst met een bouwopdracht voor iemand anders bezig. Er zit al aardig vaart in de 'aangenomen opdracht'. Het zijn kitjes van Seinarm en MKmodelbouwstudio en wederom een genot om te bouwen. Een zandwagen, veewagens en goederenwagen. Er gaat nog vrij veel detail in zo een klein wagonnetje zitten. Het remwerk is een feest. In ieder geval een leuk tusendoortje dat ik graag met jullie deel!















Zodra dit af is komt de postwagen terug op het bureau, samen met een vijftal HSM rijtuigen; 2x A3B5c en 3x C10c.

Groet, Mathyn
« Laatst bewerkt op: 22 april 2021, 12:45:42 door MathynK »
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2021, 12:12:23 »
Weer zo'n mooi topic :)
[volgmode]
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2021, 14:42:11 »
Klantenwerk, goed voor de inkomsten! ;D ;) Alle gekheid, mooi hoor  (y)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re: Bouw van een NS P4020-4064 (Philotrain kit 23)
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2021, 20:13:19 »
@Eric, je bent altijd welkom om mijn geknutsel in messing te volgen  (y)

@Ronald, het lijkt er bijna op ja! Ik heb voor deze opdracht geen geld ontvangen, maar het had gekund. Best een interessante business, alleen hou ik dan geen tijd meer over voor mijn eigen bouwsels. Alle gekheid op een stokje, ik hou het wel bij mijn eigen projectjes. Ik zou alleen in de toekomst wel eens een keer een paar kitjes/etsplaten uit willen brengen. Ach wie weet wat de toekomst nog bied. Ambitie genoeg.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram