Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Huup
Vandaag om 00:11:53
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: Staatsspoor 3as post in 0  (gelezen 19094 keer)

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1551
    • Raamsdonk spoor 0
Staatsspoor 3as post in 0
« Gepost op: 29 March 2015, 09:51:10 »
Bijna tegelijk met de 8100 had ik ook een 3as post getekend, en aangezien de 8100 ets goed bevallen is, heb ik ook de 3as post laten etsen. Is natuurlijk heel anders dan een lok, maar dit model stond ook wel op mijn wenslijstje, vandaar dus.
 Nu de 8100 vs 2 tekening vrijwel klaar is om naar de etser te sturen, en we aan het puzzelen zijn, hoe verder met de onderdelen, hebben we weer tijd "over" en ben ik met de postwagen begonnen.
 En al met al is het al snel een leuk modelletje, erg opvallend zo met de licht kap.
 Deze gaat in SS uitvoering gemaakt worden, dus met alle "toeters en bellen.


De dakrand heb ik dikker gemaakt met een 1x1 mm profiel,



wel oppassen met het "gat" van de deur, de zijwand is daar natuurlijk zwak, de bak moet je verstevigen met strips op profielen.



 En hier met de meeste spullen erop. Er zitten balansijzers op de etsplaat, maar ook zou je ene onderstel kunnen maken met 2 0-scale onderstellen. Aspotten kloppen dan niet, natuurlijk kun je ook helemaal zelf een onderstel uit profielen en onderdelen maken, het is net wat je wilt.
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #1 Gepost op: 29 March 2015, 12:37:05 »
En dit wordt de NS versie.

.

Eerst heb ik een hulpstrip over de deuropening gesoldeerd om knikken te voorkomen en daarna een twee frame's (uit de randen van de etsplaat).
Beide frames lopen niet exact aan de randen, want bovenop is er ruimte nodig om de spanten te laten steunen en onderop is 0,7 mm vrijgehouden om de bodemplaat met onderstel in te laten verzinken.


Voor de stevigheid van het model heb ik de tussenwanden bij de deur compleet laten doorlopen. Er is nauwelijks inkijk van bovenuit dus....


Idem voor de stevigheid een stel dakspanten en als het zou moeten kunnen die later weer weg.


Het vloertje voor de deur moet weg en een vloertje onder de deur moet worden aangebracht.


Een strip langs de lichtkoepel vergemakkelijkt het van binnenuit aanbrengen/solderen van het dak.


wordt vervolgd.


« Laatst bewerkt op: 29 March 2015, 12:44:16 door FritsT »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5558
  • Team Mitropa
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #2 Gepost op: 29 March 2015, 12:43:43 »
Ik moet deze in Ho nog een keer in  SS kleurtjes spuiten ;D
Biezenwerk zal wel weer een drama worden. ::)

tbrandsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • stroomlijners
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #3 Gepost op: 29 March 2015, 19:04:36 »
Hoi
Wat leuk dit te zien.
Ik heb hem in HO een tijdje geleden uit styreen gemaakt naar een tek. uit de
emmer van floortjes public file en  photobook van Floris Dilz.
staan tek in van dit soort rijtuigen.
Hij stond ook te boek als post-theemuts.
Hoop niet dat je 't erg vind dat ik een fotootje in jouw draadje stop???
Ik hoor wel van je,wordt een mooi wagen.!! (y)

Groet Ed

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #4 Gepost op: 29 March 2015, 19:49:01 »
Juist leuk, dus als je meer bouwfoto's hebt....zet ze maar neer

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #5 Gepost op: 29 March 2015, 20:07:20 »
Op de Busecker Spoor Nul dagen vond ik bij Addie Model scharnieren in diverse soorten en maten. De kleinste dan maar op deze wagen? ja.



Eigenlijk vind ik ze net ietsje te groot, maar wel leuk
Afmeting 3x5 mm.
De deur is geen opdekdeur geworden, maar past precies in de sponning. Aan de linker binnenkant heb ik een stripje als aanslag gesoldeerd.
Deurklink volgt.


De staf van de gietboom heb ik laten zitten en steken door geboorde gaatjes. Goed stevig.
De veer is van het soort dan normaliter tussen de koppelingen van een Märklin wagentje hangt.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #6 Gepost op: 30 March 2015, 00:01:11 »
Voor de luchtroosters in de lichtkoepel heeft Edwin een leuke oplossing bedacht.



Ik heb ze als volgt gemonteerd:

1. Vlak op de lichtkoepel en achterzijde rooster voorvertind.


2. Rooster met klemmen vastdrukken.


Vloeimiddel er op en vlammetje er over. Toen bleek dat de roosters zelf niet vastzaten en bij het oppakken van het model....juist, plat.

3. Tussen de roosters een niet te klein stukje tin leggen, ruim vloeimiddel en het vlammetje er over. En toen zat alles vast.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #7 Gepost op: 31 March 2015, 23:49:56 »
Zo ziet de kap er nu uit. Alleen de seinijzers op de hoeken nog, maar die doe ik t.z.t. want die raken om een of andere manier altijd krom en messing meerdere malen buigen...... nee.



Tijdens Nederland-Spanje... 7 stuks gemaakt op de draaibank. Multitasking.


en nog wat detailwerk:



Op een foto van de NS uitvoering zie ik nog de trap. Inmiddels overbodig omdat de gaslampen zijn vervangen, maar gewoon leuk om erop te zetten. Heeft de Philo H0-versie trouwens ook.




« Laatst bewerkt op: 31 March 2015, 23:57:43 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #8 Gepost op: 01 April 2015, 12:24:24 »
Nu komt het onderstel aan de beurt.

Als eerste goed passen en meten hoever de stelbalken uit elkaar MOETEN komen te staan. Dus NIET hoe ver ze volgens tekening uit elkaar horen. Het wordt een model dat moet rijden en gezien het en drie-asser is moeten de wielen zijdelingse speling hebben. De wielas moet wel in de aspot blijven zitten, maar ook niet te strak.
Kortom, de afstand tussen de stelbalken wordt bepaald door de te gebruiken wielas.

Nu alles goed afmonteren (niet doorsolderen !) en testen. Dan pas detailleren.



« Laatst bewerkt op: 01 April 2015, 12:26:30 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #9 Gepost op: 01 April 2015, 22:49:29 »
Ik heb het verder (gemakszuchtig) even anders afgewerkt daar ik in mijn voorraad nog 6 kant en klare, afgeveerde scheenplaat/aspot-elementen had liggen. Weliswaar met afwijkende aspotten, maar die zijn t.z.t. te vervangen.....

Door de functionele vering en de op alle assen 1,5 mm zijdelingse speling, loopt de wagen nu moeiteloos door een Peco wisselstraat en over een modulescheiding met afwijkende railhoogte van 0,5 mm.



« Laatst bewerkt op: 01 April 2015, 22:54:51 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #10 Gepost op: 02 April 2015, 15:40:20 »
De langstrede (of loopplank, hoe noem je dat ding?) was vanmorgen aan de beurt. Met allerlei stripjes en onderdelen uit de voorraad kwam ik een heel eind.

te beginnen met het eindresultaat.


en nu de details

1. driekoeksteun en bovenste opstaptrede bij de deur.


2. trede gewoon in de stelbalk gesoldeerd.


3. afwijkende steun op de bufferbalk

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1283
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #11 Gepost op: 02 April 2015, 20:25:11 »
Verdorie, dat wordt wel heel mooi zo!  (y) (y)

Gerard

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #12 Gepost op: 03 April 2015, 20:32:56 »
De constructie van de onderkant is afwijkend van wat ik gewend ben.
Zeg dat de stelbalk 6 mm hoog is, dan zitten er binnen in  meestal 2 lagen (haaks op elkaar) van 3 mm.
Bij deze wagen is dat niet het geval. Alles is 6 mm hoog en in verstek aan elkaar gemaakt. (materiaal: hout ! )



Ik heb 6x2 mm profiel gebruikt en in het midden een gat van 1,5 mm voor de trekstang.
De posities van de dwarsbalken is iets aangepast om de modelonderdelen er in te krijgen. De koppeling steekt in model verder naar binnen dan 1:1 en hoe het zit met de veer in de trekstang wordt me uit de tekening niet duidelijk. Nu passen de remcylinder en de veer die ik heb in ieder geval in het vak
« Laatst bewerkt op: 03 April 2015, 20:39:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #13 Gepost op: 03 April 2015, 23:13:34 »
Under construction..................



Het schema op de SS tekening is nu ook duidelijk.
1. Blauw: remleiding
2. Groen: doorgaande stoomverwarming
3. Geel: trekstang
Verwarrend dat de remcylinder in de gele leiding lijkt te zitten. Is dus niet zo. Trekstangen aan de remcylinder zijn niet ingekleurd, maar lopen over de gele heen, naar het paarse gedeelte rond de as.




AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Staatsspoor 3as post in 0
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2015, 08:03:25 »
Hoi Frits,

Is het onderdeel in het midden van de gele lijn niet de trekwerkveer. Deze zit normaal in het midden van de bak aan de trekwerkstangen vast, om de krachten van het trekwerk over te brengen naar de wagenbak.
Het lichtblauwe deel rechtsboven zou de tank van je remcilinder kunnen zijn.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)