Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Zolderbaan in de Keistad, H0  (gelezen 9574 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #15 Gepost op: 27 december 2020, 14:35:30 »
Hi Ferry,

Bedankt voor je reactie. Nu snap ik het ook iets beter.

Maar is dat wat er in de encyclopedie beschreven wordt eigenlijk niet goed dan?
Zie hier en dan het kopje Stroken.
Dat is wat ik probeer na te doen, misschien snap ik iets verkeerd...

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #16 Gepost op: 27 december 2020, 14:43:03 »
Hallo Erik,

Denk dat ik begrijp waar het schort... ik ging/ ga er van uit dat je de complete plaat als basis gebruikt.  Als dat idd zo is dan is mn eerste reactie van toepassing.

Indien je alleen stroken voor het baantrace uitzaagt en die op klossen laat rusten, dan is het idd niet zo relevant.

Succes !

Grt

Ferry

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #17 Gepost op: 27 december 2020, 14:44:18 »
Dat idee om met stroken te werken is juist heel goed. Ik doe dat al heel lang. Maar dat was uit je eerdere verhaal niet duidelijk.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #18 Gepost op: 31 januari 2021, 16:16:13 »
Even een update over deze baan: er is in de afgelopen weken weinig gebeurt.

Hout
Ik had meer hout (multiplex) nodig en daar was niet makkelijk aan te komen met de lockdown van de bouwmarkten.
Uiteindelijk is dat toch gelukt:


Ik denk dat het het handigste is om de rails nu helemaal (alles in een keer dus) te leggen, zoals ik bedacht had in het baanplan. Dan kan ik zien of het werkt zoals ik in gedachten heb zodat ik daarna de stroken kan aftekenen en uit kan zagen.

Aansluitingen
Ik denk intussen na over hoe ik de aansluitingen van de bezetmelders en de stroomvoorziening onzichtbaar aan de rails maak. In de proefopstelling (simpel ovaaltje) heb ik de draden voor de voeding aan de raillassen gesoldeerd zodat je die vanaf de bovenkant niet ziet. Maar ik denk dat hetzelfde me niet gaat lukken met de draden voor de bezetmelders omdat ik in het blok gebruik wil maken van lange stukken flex rail, dus weinig raillassen per blok.
Ik heb de tip van deze video geprobeerd, maar dat lukt niet met de flexrails die ik heb. het H0-rails is blijkbaar stugger/moeilijker dan het N-rails zoals in de film. Heeft er iemand een tip hoe je iets netjes onzichtbaar aan kan sluiten op flexrails (zachte bedding) of aan de kleine stukken profi rails (harde bedding)? Bijvoorbeeld door vanaf onder de rails een gat naar boven te maken zodat de draad recht onder de railstaaf uitkomt?

Blokken bij de keerlus?
Tegelijkertijd heb ik het baanplan uitgewerkt in Rocrail:

Ik heb een vraag over de blokken die ik moet maken bij de keerlus linksonder. Daar zitten ook twee wissels, naar de sporen horizontaal.
Moet ik blokken en bezetmelders plaatsen bij 12 en 13? Ik denk het wel, want als de keerlus bij 10 gebruikt wordt, dan mag er niets anders rijden bij 12 en 13. Maar als ik dan zo doordenk, zou Rocrail dan zo slim zijn dat blok 12 en 13 vrij gehouden worden wanneer er iets door blok 10 (de keerlus) rijdt)?

Advies is van harte welkom :-)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #19 Gepost op: 31 januari 2021, 17:05:22 »
Hallo Erik,

Hoe het precies in Rocrail wordt geregeld weet ik niet, maar in Koploper zou ik er gewoon één wisselstraat van maken. Je kunt inderdaad ook wel werken met blokken tussen de wissels, maar dat doe ik alleen maar als er tussen de wissels een behoorlijke afstand zit (meer dan 50 cm in HO).
In neem aan dat Rocrail ook die keuzemogelijkheid heeft.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #20 Gepost op: 31 januari 2021, 19:45:07 »
Ja Rocrail is wel zo slim. Extra blokken zijn niet nodig, je kunt de rails tussen de wissels gewoon bij de wissels betrekken.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #21 Gepost op: 02 februari 2021, 14:52:38 »
Hallo Erik,

Je topic is van naam veranderd...  ;)

Gr, Bert
Team moderatoren.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #22 Gepost op: 07 februari 2021, 16:38:37 »
Omdat het buiten toch sneeuwt en het ook koud is, vandaag een uurtje aan de treinbaan gewerkt. Ik ben met de bovenste vier sporen van het onderste niveau aan de slag gegaan:






Nu loop ik een beetje vast met het op maat maken van de baan. Ik heb de sporen nu gelegd zonder flexrails maar met normale stukken. De lengte van de baan komt dan niet overeen met de baan gemaakt met flexrails zoals ik ze in het ontwerp had gemaakt.
Ik weet niet zeker of het handig is om de flexrails nu al op maat te zagen omdat ik eerst nog goed wil testen. Stel dat ik het nu op maat zaag en ik kom er bij mijn testen achter dat ik het anders wil dan gedacht, dan heb (dure) flexrails verzaagd die ik misschien niet meer kan gebruiken.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #23 Gepost op: 08 februari 2021, 15:43:34 »
Stel dat ik het nu op maat zaag en ik kom er bij mijn testen achter a) dat ik het anders wil dan gedacht, b) dan heb (dure) flexrails verzaagd die ik misschien niet meer kan gebruiken.
c) Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Dat zijn weerkerende dilemma's.
a) Wat had je anders gewild? Een ander baanplan?
b) De langste stukken verzaagde flexrails kun je later eventueel voor kortere stukken hergebruiken. Naderhand zal het restafval beperkt zijn tot wat (te) korte stukken.
c) Er vanuit gaan dat je ca. 15% (bij alles!) meer uit moet geven dan je gedacht had. Wellicht valt het dan binnen het 'budget' van 115%. En zie die 15% maar als leer- en ontwikkelingsgeld voor jezelf. De menselijke geest is helaas beperkt. Vaak kom je naderhand op nieuwe/betere ideeën.
« Laatst bewerkt op: 08 februari 2021, 15:45:17 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #24 Gepost op: 05 december 2021, 22:05:33 »
Dag allemaal.

Het is bijna een jaar geleden dat ik iets postte over mijn baan in wording. Een hele tijd heb ik er geen aandacht aan kunnen besteden.
Ik heb er nu weer tijd voor en ben de afgelopen dagen weer verder gegaan.

In december 2020 was dit mijn baanplan


Nu had ik ergens in de afgelopen maanden de Xtreme keerlusmodule besteld. Die wilde ik eens testen.
Ik ben dus begonnen met het leggen van de keerlus volgens de bovenstaande bouwtekening. De test, heb ik overigens nog niet gedaan.

Ik kwam er toen achter dat de tekening en de praktijk twee verschillende dingen zijn. Ik kwam niet helemaal mooi uit met het stuk flexrail. Dat sloot niet netjes aan bij de wissel.

Test 1:

Dit kan ik niet mooi aansluiten.

Test 2, met net andere stukken rails:

Lukt ook niet

Bij de derde test lukt het wel, zo te zien:


Ik heb het baanplan erop aangepast. Op het baanplan lijkt het er niet mooi meer uit te zien maar dat is dus in het echt niet zo. Het nieuwe baanplan:


Let niet op de zig-zag in de paarse baan rechts onderin, die is zo gekomen omdat ik links met andere bochten ben gaan werken dan oorspronkelijk ingetekend. Die zig-zag moet ik er nog uit halen.

Nu zit ik een beetje te twijfelen hoe ik verder zal gaan. Kunnen jullie mij adviseren?
1. De complete baan verder leggen.
2. De flexrail voor de keerlus op maat zagen zoadat ik de keerlus kan gaan testen

Wat zouden jullie doen?

Ik heb nog een paar andere dingen waar ik wat tips bij kan gebruiken. Mag ik om jullie advies vragen?
Vraag 1: hoe maak ik met een dremel de flexrail op maat? Het zagen van de rails is het makkelijkste denk ik maar ik vraag me af hoe ik de bedding moet afsnijden e.d. Ik heb op Youtube gezocht naar filmpjes maar ik kan niet iets vinden wat me verder helpt.  Iemand een tip voor een goed filmpje of een duidelijke instructie?
Vraag 2: hoe zorg je ervoor dat de bedding van een flexrail mooi aansluit op een ander stuk (flex) rail? Heel erg mooi afsnijden? Of vul je dat op met het een of ander?
Vraag 3: Wat is de tip om draden mooi aan te sluiten op de rail? Nog steeds met een klein boortje een gaatje boren aan de binnenkant van de rails? Of zijn er manieren waarbij je bij rails met bedding zo kan boren dat je recht onder een spoorstaaf uitkomt waardoor je alleen van onderen een gat hebt?
Vraag 4: Draden voor de spanning naar de ringleiding komen er vrij snel aan, anders gaat het testrijden met horten en stoten. Maar in welk stadium zouden jullie de draden voor de bezetmelders eraan maken? meteen bij het leggen, dus stukje voor stukje? Of op het allerlaatste?

Overigens heeft Wullem NS (hier bekend op het forum) mijn oude Roco 1601 locje opgeknapt en weer tot leven gebracht onder nummer 1734. Hierbij een mooi plaatje op de testbaan.

Ik ben er hartstikke blij mee.

Ik doe mijn best om mijn volgende update niet te lang te laten duren.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #25 Gepost op: 05 december 2021, 22:39:03 »
Het is hobby toch.. dus alle tijd. ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #26 Gepost op: 15 december 2021, 09:57:42 »
Update van mijn kant. De afgelopen dagen wat kleine dingen gedaan.

Keerlusmodule
Ik heb de keerlusmodule werkend gekregen.
Met wat extra hulp van Wim Ros (schema gekregen voor hoe aan te sluiten) is het mij gelukt:


Aangesloten op de voedingsleiding die onder de baan ligt:

Draden moeten nog netjes weggewerkt worden. Ik werk hier met het dunste draad, 0,14mm2.

Het schema wat me geholpen heeft (wat ik niet kon vinden op de website van RoSoft):


Ik moet nog iets aanpassen aan de keerlus, namelijk het rechterdeel wat richting de wissel heb ik nu opgelost met railstukken die ik uiteindelijk niet wil gebruiken. Ik wil daar een stuk flexrail gebruiken wat mooier aansluit (waarschijnlijk).

Zagen van rails
Hier heb ik ook over nagedacht. Ik zag het niet zitten om (flex)rail uit de losse hand door te slijpen met de Dremel. Ik zou iets van een zaagbank willen hebben waarbij de rails langs de slijpschijf gaat. De oplossing hiervoor vond ik in het verslag van Anton zijn baan. Klik hier.
Om zo'n zelfde constructie te maken heb ik voor mijn Dremel flexibele as een tweetal klemmen in bestelling staan bij iemand met en 3D printer. Anton heeft het geluk dat zijn flexibele as een recht model is wat makkelijk te klemmen lijkt, maar mijn model as is ovaal van vorm dus lijkt me moeiulijk te klemmen. En voor die €7,50 aan 3D-geprinte klemmen, is het wel een leuk experiment.
Bedoeling is dus om de Dremel te fixeren op een plank of op een lat en de rail er langs te bewegen. Dat laatste wil ik met de hand doen of ik maak een karretje/geleiding met behulp van Lego en wieltjes. We zullen zien...

Treinbaan vastzetten
Een jaar terug kreeg ik de tip om na te denken over hoe ik de twee delen van de baan altijd in dezelfde positie krijg, als ik deze zou loskoppelen. Ze werden nu bij elkaar gehouden door een lijmklem maar dan heb ik nog steeds de mogelijkheid om de delen niet telkens op dezelfde positie te plaatsen.
Ik heb de oplossing gevonden in twee scharnieren, een aan de voorkant en een aan de achterkant van de baan.
Als ik de delen los wil halen dan haal ik de scharnierpen eruit. De pen zorgt ervoor dat de delen altijd weer op dezelfde plek aan elkaar komen:



Wordt vervolgd...

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #27 Gepost op: 15 december 2021, 16:22:05 »
Hoi Erik,
Was er nog niet aan toegekomen maar nu heb ik het even uitgeprobeerd. Gaat prima. Voor de veiligheid is het belangrijk dat je de slijpschijf zodanig door de rail snijdt dat de rail wordt aangedrukt en het slijpsel naar beneden gaat. Op de foto heb ik het verkeerd om gedaan.






en een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=XoGfLRANQDk

Groet, Anton
« Laatst bewerkt op: 15 december 2021, 16:30:59 door Anton Maris »

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #28 Gepost op: 04 januari 2022, 11:34:16 »
De afgelopen dagen druk geweest met de baan. Onder andere de keerlus erin gelegd met Flexrail, de keerlusmodule aangesloten en 5 wissels achter een Mardec decoder gehangen.

Keerlus
Keerlus gelegd met Flexrail. De flexrail zit op de foto gezien rechtsboven, bij de aansluiting naar de wissel.
Ik heb de flexrail met de Dremel gezaagd, ging prima. Heb een tijdje zitten denken hoe ik onder de railstaven en bij de ballast ruimte kan maken voor raillassen, maar antwoord niet gevonden. Ik lees her en der dat je de ruimte kan frezen (uit de hand of met een freesmachine op statief?) of de ballast kan wegsnijden, maar heb geen idee hoe je dat netjes kan doen. Hier was het niet nodig. Ik heb de flexrail aan het multiplex vastgemaakt met spijkertjes.


Wissels en wisseldecoder
Wissels gelegd (misschien nog niet helemaal inde deflinitieve positie. Nummers zijn de DCC-adressen.


Mardec-decoder, samen met 4-weg mostfet print en een zelf inelkaar gekluste aansluitprint voor de spoelenwissels. Op die laatste print zitten vrijloopdiodes voor de spoelen.


Hier is nog werk te doen. Meeste draden hangen netjes maar het is warboel van Dupont-kabels. Op zoek naar dupont-kabels van een langere lengte (30-50 cm) en van 1 kleur.


De keerlusmodule
Enigsinds redeljk weggewerkt.


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #29 Gepost op: 04 januari 2022, 12:06:08 »
Voor Dupont kabels kan je kijken naar de materialen om ze zelf te maken. Dan kan je ze zo lang maken als je wilt.

AliExpress verkoopt complete setjes.

En die jezelf een plezier en begin gewoon met kabelgoten  ::) je krijgt er geen spijt van.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)