Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 20:28:42
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
Vandaag om 20:20:53
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Vislijn
Vandaag om 20:03:27
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:22:17
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:35:28
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:02:37
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 12:15:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:00:31
  

Auteur Topic: Zolderbaan in de Keistad, H0  (gelezen 11039 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #30 Gepost op: 15 January 2022, 23:30:41 »
Update: Afgelopen bezig geweest met de draden-warboel onder te tafel. De wisselaansturing moest netter. Dus ik heb alles op een stuk multiplex vastgemaakt.



Groene draden zijn voor het signaal van de Arduino naar de MOSFETs. De geel/blauwe-draden lopen van de MOSFETs naar de aansluitprints voor de wissels. Met dit bord kan ik straks 6 wissels aansturen.

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • Modelspoor is magisch
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #31 Gepost op: 16 January 2022, 09:16:28 »
Hoi Erik, met dezelfde Dremel opstelling heb ik ook gleufjes aan weerszijden naast de railstaven gemaakt. Met een smalle beitel of Stanley mesje vervolgens het stukje plastic tussen de gleufjes verwijderd.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/Gesneden-rail.jpg

De bovenste rail is de standaardrail van 20 cm de onderste een zelf ingekorte versie.

evexel

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #32 Gepost op: 16 January 2022, 10:28:16 »
Hallo Erik,

Leuk om dit topic te volgen kom zelf ook uit de Keistad en ben met een baan bezig met Rocoline (met en zonder bedding).

Voor op maat maken rails gebruik ik ook de dremel. Meestal markeer ik met een stift hoelang de rails moet worden en monteer de rail op een blok hout in de bankschroef om vervolgens op maat te zagen.

Betreft de draden begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld met gaatje boren in de rail? Ik soldeer de draden aan de zijkant van de rail.

Groeten,
Edwin

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3277
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #33 Gepost op: 16 January 2022, 11:15:37 »


Betreft de draden begrijp ik niet helemaal wat je bedoeld met gaatje boren in de rail? Ik soldeer de draden aan de zijkant van de rail.

Groeten,
Edwin

Op de buiten kant dan wel te verstaan. Persoonlijk soldeer ik ze vaak aan de onderkant van de raillassen. (waar je de rail mee aan elkaar schuift.)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 869
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #34 Gepost op: 16 January 2022, 11:51:52 »
Het hele idee van het rechtstreeks aan de rail solderen van de voeding is dat je dan op termijn geen last krijgt van overgangsweerstanden in de raillassen. Met het aan de raillas solderen van de voeding hef je dat voordeel weer op ;D

Als je draad onzichtbaar wilt aanbrengen kan dat door een stukje kunststof onder het railprofiel weg te snijden en de draad aan de onderzijde van de rail te solderen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #35 Gepost op: 22 January 2022, 22:18:37 »
Hallo,

Hierbij een update van de werkzaamheden.
De afgelopen dagen vooral bezig geweest met de structurele dingen van de treinbaan. De baan stond namelijk niet recht. Ik heb hem met veel stellen en wat wiggen aardig waterpas gekregen. Ook meteen maar nieuw hout voor het rechterdeel gekocht en op maar gezaagd, dat bestond eerder uit losse delen die niet mooi in elkaar vielen.
Overzicht

Hier links zie je ook een rollenbank. Voor de grap ga ik die met een Arduino met DCC++ EX aansturen.

Overzicht

Beetje aan het puzzelen met de standaard rechte stukken. Hier komt uiteindelijk op maat gezaagde flexrails.

Wisseldecoder

Dit was ook nog iets wat liep. de Wisseldecoders (Mardec + relais) netjes op een bord multiplex gemaakt. Links en rechts twee latten waar het stukje multiplex mooi achter klem blijft liggen.

Vervolg..
Ik denk dat ik de rails nu verder ga leggen zodat ik testrondjes kan rijden.
Het is nog steeds de bedoeling dat het hout later weer in stroken gezaagd wordt (strokenmethode). Ik wilde dat eigenlijk van begin af aan doen (bij de bouw) maar dat lukt me niet. Ik bouw voor het eerst een treinbaan dus ik moet stapje voor stapje kijken hoe het gaat en gaandeweg leren. Ik kan hout maar een keer verkeerd zagen dus dat stel ik zolang mogelijk uit.
Ergens in het proces moet er ook nog isolatiemateriaal komen tussen strook en rails (aldus de ervaringsdeskundigen). Is iets wat ik nog moet uitzoeken of over moet nadenken (niet welk materiaal maar de aanpak).

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #36 Gepost op: 24 January 2022, 16:41:45 »


Langs het randje....
Dit is wel heel spannend....

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #37 Gepost op: 24 January 2022, 18:03:11 »
Bedankt voor deze updates. Aub blijven doen. (y)

Ik ga zelf ook een baan (starterset) met arduino bouwen omdat het leuk is.  8)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #38 Gepost op: 26 January 2022, 14:42:35 »
Hulde aan de lettertang/labelwriter. Ziet er toch professioneel uit?  :P


Met deze MARDEC-installatie kan ik de vijf linkse wissels (dus alle bij en boven de keerlus) automatisch bedienen vanuit Rocrail.

Mijn baan in Rocrail:


Ik kan iedereen aanraden om de Rocrail-filmjes van Albert op Youtube te volgen. Erg handig als je er nog onbekend mee bent!

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #39 Gepost op: 26 January 2022, 17:22:28 »
Die zijn echt geniaal. Hoop dat hij ze nooit weg haalt.  (y)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #40 Gepost op: 06 February 2022, 12:18:04 »
Update van de baan: de laatste weken wat klein onderhoud gedaan aan de baan. Een poetswagen gekocht voor het schoonhouden van de rails en wat meer stroomaansluitingen gemaakt.
Het ziet er nu zo uit:


Omdat ik nog weinig modelspoor ervaring heb, had ik besloten de baan eerst op het hout uit te leggen en daarna pas de stroken uit te zagen voor de definitieve baan. Ik zie anderen hier op het forum de baan ontwerpen en  te leggen en het lijkt bijna in een keer goed te zijn.Dat is mij niet gelukt, onder andere bij de bocht linksachter in de hoek (bij het gordijn) die ik te krap had ingetekend. Dat is vervangen voor een bocht met een grotere straal.

De buitenkant van de baan ligt dus nu en er worden proefrondjes gereden. Ik kom er nu achter dat de keerlus niet handig ligt. Ik kan een rondje maken tegen de klok in, door de keerlus en dan rijdt ie weer rondjes met de klok mee.
Maar als ik eenmaal rondjes rijd met de klok mee kan ik nooit meer de keerlus in om een rondje tegen de klok in te rijden.
Daar ben ik niet tevreden over, ik wil altijd beide kanten op.
Er moet dus iets aangepast worden in het bestaande ontwerp of er moet iets nieuws bedacht worden.

In mijn oorspronkelijke baanplan had ik twee keerlussen bedacht, links boven elkaar. Die heb ik op dezelfde manier getekend en dus zal deze tweede keerlus het probleem niet oplossen. Ik kan daar misschien iets aanpassen.

Een ander idee wat door mijn hoofd gaat is om deze tweede laag eerst niet te bouwen. Ik vind dit al moeilijk genoeg, laat staan dat ik met hoogtes moet gaan werken. Dan zou ik misschien iets van de ruimte in het midden kunnen gebruiken om daar een voorziening kan maken om te keren. Misschien een spoortje diagonaal van rechtsonder naar linksboven....

Als jullie daar mooie ideeën voor hebben, dan hoor ik ze graag.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #41 Gepost op: 24 April 2022, 21:08:20 »
Tijd voor een kleine update.
De afgelopen weken is er aardig wat tijd gestoken in het oplappen/repareren/perfectionaliseren van het materieel. Een beetje nog wat aan de baan gebouwd.

Vandaag een wisseldecoder (MARDEC) onder de baan geplaatst.


Deze zit aan de meest rechterkant onder de baan, op de foto's hieronder helemaal vooraan.
Op 1 wissel na zijn alle wissels nu digitaal.

Verdere lay out:






Wordt vervolgd..

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Zolderbaan in de Keistad, H0
« Reactie #42 Gepost op: 18 January 2025, 15:09:42 »
Dag allemaal,
Ik ben een hele tijd niet meer actief geweest op het forum. De reden daarvoor is dat ik verhuisd ben. De treinbaan is dus afgebroken. Het afgelopen jaar ben ik dus bezig geweest met verhuizen en met verbouwen. Nu het weer een beetje rustig is begint de modelspoorhobby weer een beetje te kriebelen. Ik denk niet dat de baan snel weer komt maar ik zat eraan te denken om het materieel uit de doos te halen en netjes weg te zetten in een vitrine. Ondertussen eens wat projecten oppakken (digitaliseren en restaureren).
Ik wilde de lessen van een eigen treinbaan meenemen voor een volgende. Dus ik heb voor mezelf de volgende lessen genoteerd:

  • Het is een kwestie van geduld. Ik had oorspronkelijk gehoopt een jaar te besteden aan het opbouwen van de baan en het tweede jaar aan het aankleden of decoreren van de baan. Nou dat is niet gelukt, na 5 jaar was eindelijk de constructie een beetje op orde.
  • Houd je aan het ontwerp. Op een gegeven moment had ik geen zin meer om het ontwerp te volgen waardoor de keerlus er verkeerd in kwam en ik in feite maar een kant op kon rijden.
  • Meer aandacht voor de bedrading. Dat moet de volgende keer maar in nette kokers, leidingen of wat dan ook. Nu was het te slordig waardoor ik ook last had van storingen. Delen spoor die gewoon geen spanning meer hadden o.i.d.
  • Niet meer een eigen baanplan verzinnen, omdat ik daarvoor niet genoeg kennis heb. Volgende keer ga ik aan de slag met een bestaand ontwerp.
  • Andere rails dan Fleischmann profi rails met bedding. Ik vond het lastig om de bedding te snijden/te zagen waardoor twee delen niet netjes op elkaar aansloten. Ik denk dat ik in de toekomst rails ga nemen zonder bedding en de bedding er achteraf in maak.
  • Groot is niet altijd handig. want elke meter extra kost tijd. Ik had een L-vormige baan, de volgende keer ga ik een rechthoekige maken.

De volgende keer dat ik me meld met een nieuw baanplan of nieuwe treinbaan zal nog wel even duren denk ik. Ik wil jullie allemaal heel graag bedanken voor alle hulp, tips en adviezen. Wat mij betreft kan dit draadje in het archief of op slot.