Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 09:49:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Layne, Somewhere South. door tothebeach
Vandaag om 09:25:04
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:18:27
Kibri station CALW ingekort als NS station door eichddraig
Vandaag om 08:29:06
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:28:21
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
  

Auteur Topic: Zolderbaan in de Keistad, H0  (gelezen 11008 keer)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Zolderbaan in de Keistad, H0
« Gepost op: 24 December 2020, 23:02:53 »
Goedenavond,

De kerstvakantie is begonnen! Na jaren van plannen en kleine voorbereidingen wil ik een start maken met mijn treinbaan.
Voor het laatst had ik een treinbaan toen ik 10 jaar oud was en daarna is deze in dozen beland.
Een paar jaar terug een eigen huis gekocht en met een grondige verbouwing ook de zolder op kunnen knappen.
Dat is een mooie plek voor een treinbaan!

Ik ga mijn baan bouwen op basis van Fleischmann Profi gleiss met betonbedding.
Ik heb al veel rails bij gekocht, veel tweedehands.
Ik wil me zelf niet vastleggen op een tijdperk of bepaald landschap. Het wordt een leuke mix van Nederlandse en Duitse treinen.
Zie hier een foto van het wagenpark:


Ik heb in dit topic al het volgende baanplan gemaakt:


Verder ben ik creatief met de soldeerbout en kan ik m'n weg vinden met Arduino's. Ik ben erg enthousiast geworden van de Mardec wisseldecoders en ArLoco bezetmelders. Die spullen werken prima en geven mij ruimte om meer geld uit te geven aan andere dingen.

Maar hier dus een paar plaatjes voor de start.


Het zaagwerk is in zomer 2019 al gedaan. Ik sta er versteld van hoeveel tijd ik nodig had om na te denken wat ik wil en om de spullen te verzamelen. Daarnaast is het hobby en geen werk.
Het is een L-vormige baan van 260 x 220 cm.
De baan is in twee delen geheel verrijdbaar gemaakt. De twee delen heb ik vastgeklemd met een of twee lijmklemmen.


Je ziet hier twee voedingen en de ringleiding. Er moeten nog draden voor 12v gepannen worden.
Ik maak zoveel mogelijk gebruik van 2,5mm2 VD draad.


Ik maak gebruik van twee apparaatvoedingen. Het zijn geschakelde voedingen die netjes 24V gelijkstroom uitpoepen.
Ik heb er zelf met multiplex behuizingen om gemaakt. Iedere voeding heeft drie of vier aansluitingen. Daar heb ik deze connectors op gezet.
Misschien een beetje lomp en het waterdichte is wel overbodig, maar ze klemmen goed en zijn oerdegelijk.


Aan de onderkant van de voedingen, vanaf de vloer gezien heb ik 4 step down converters geplaatst die 24V omzetten naar een lagere spanning.
Een daarvan staat al ingeregeld op 12v, de rest neem ik in gebruik wanneer ik ze nodig heb.


De rails sluit ik aan op de rondleiding middels T-TAP connectors. Die waren niet duur op Ali. Vanaf daar ga ik met dun draad naar de rails.

Ik hoop met een paar dagen plaatjes te posten van mijn vorderingen!
Ik hoop dat jullie het leuk gaan vinden om het te volgen.
Tips en applaus zijn altijd welkom  :)
« Laatst bewerkt op: 02 February 2021, 14:51:48 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek. »

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2020, 23:21:05 »
ik zou nog wel een toegangsgat links achterin plannen. Het is dan allemaal wel verrijdbaar,
maar met rails erop wordt het een hoop gedoe in geval van nood.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #2 Gepost op: 25 December 2020, 11:30:33 »
Mooi Erik! Fleischmann profi is geen betonbedding maar gewone ingebedde rails als totaal :)

Over je tafel; ga je die 2 delen hopelijk toch wel met een vorm van permanente verbinding maken? Ik zie in je railplan zoveel overgangen dat telkens uit elkaar halen tot grote problemen zou kunnen leiden.

ik zou nog wel een toegangsgat links achterin plannen.

Dat zeker :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #3 Gepost op: 25 December 2020, 11:51:29 »
Leuk plan Erik
Volgens mij komt er zwaar materieel te rijden als ik de constructie van de tales bekijk met die CLS regels.

Cor

Carl

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2020, 21:33:17 »
Leuk om te volgen Erik, ik ben benieuwd naar de vorderingen

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6290
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #5 Gepost op: 26 December 2020, 10:11:14 »
Mooie onderbouw Erik. Goede fundatie is halve werk  (y).

Maar zoals Ronald ook al aanhaalde, ik zou wel nog wat maken om de koppeling van de 2 delen “maatvast” te maken zodat je straks de overgangen goed uitgelijnd houdt als de delen van elkaar zijn gewest.

Succes en plezier met de bouw.

Gr Frank
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2020, 10:33:25 »
Je zult er al wel rekening mee hebben gehouden, maar uit eigen ervaring: treinen ontsporen overal wel eens. Dus dan is het belangrijk dat je overal bij kunt.

Dus ook in de hoek, op niveau -1. Veel mensen bouwen kruipgaten, deurtjes in het landschap, enzovoort. Hoe ga jij dat in de verre hoek doen?


Dit plaatje maakte Die Welt bij Miniatur Wunderland in Hamburg, waar je in korte broek moet gaan om een trein bovenop een brug terug in de rails te zetten...
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2020, 14:06:52 »
Van dik hout zaagt men planken. Werd hier al opgemerkt.
En met luxe hout bouwt men verder :)

Ik had nog wat resten eikenhouten rachels gevonden en die ga ik gebruiken voor het bevestigen van de platen multiplex:




Ik probeer alles zo waterpas mogelijk te leggen. Ook omdat ik op dit punt in de baan geen helling nodig hebt. Het is een hels karwei om een plank op alle vier de punten waterpas te krijgen. Hoe nauwkeurig moet het eigenlijk zijn? Moet het waterpas zijn of perfect waterpas?
Iemand nog een tip om het waterpas krijgen makkelijk aan te pakken?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2020, 14:16:48 »
Eigenlijk moet je raamwerk al waterpas zijn. Maar zo te zien heb je in de poten geen stelmogelijkheid.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #9 Gepost op: 26 December 2020, 15:27:11 »
Voordat je de platen gaat vast schroeven zou ik toch eerst nog eens naar je raamwerk kijken....

Ik zie dat vanaf de voorzijde gezien het eerste en ook het tweede kruis, in het midden, niet echt vlak ligt... de middenbalk in de lengte tov de dwarsbalk.

Je raamwerk moet zuiver vlak zijn, anders kan je doen met de waterpas wat je wilt maar dan krijg je de plaat nooit vlak.

Een goede, vlakke en stabiele ondergrond voorkomt een hoop ellende achteraf.

Succes !

Ferry

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 2139
    • Baan in Los Angeles
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #10 Gepost op: 26 December 2020, 18:17:59 »
Veel succes Erik.  (y)

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2020, 03:11:04 »
Nu wiebelen de draden overal tussendoor. Dat wordt later redelijk onoverzichtelijk. De gaten zitten vaak in het midden van een spant. Kunnen die niet beter aan een zijkant geboord zijn? En dan de draden in een draadgoot leggen?
Zie: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17254.msg1398282#msg1398282
« Laatst bewerkt op: 27 December 2020, 03:14:55 door Martin Hornis. Reden: link toegevoegd »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18035
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2020, 11:50:58 »
Misschien nog even een reactie op het koppelen van de baandelen? ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 344
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2020, 13:02:27 »
Ik zal een reactie geven.
Het koppelen van de baandelen wordt nu gedaan door twee lijmklemmen. die kunnen verschuiven bij het loshalen of klemmen.
Ik was van plan om dwars door de houten balken gaten te boren zodat daar twee slotbouten door kunnen.
Het is een goede tip om hier op te letten.

Het achterste gedeelte kan ik bij omdat de treintafel compleet verrijdbaar blijft. Ik kan deze twee meter de kamer in trekken en een halve meter naar rechts rollen. Dan kan ik erom heen lopen en er aan de achterkant bij.

Dan de twee observaties over het niet perfect waterpas zijn van het raamwerk en de niet verstelbare poten.
Ik heb hier alleen een primaire reactie op en geen reactie in nette bewoording. Het komt als weinig constructief binnen. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat ik een beginnende hobbyist en geen timmerman ben en ik zo goed mogelijk mijn best doe om er iets van te maken.

Als je nog een keer goed kijkt naar deze foto dan zie je hier eikenhout stukken lat omhoog staan:

Daarop komen de platen multiplex. Aanpak volgens de encylopedie van deze site. Met deze aanpak kan ik dus de kleine hoogteverschillen in de tafel zelf wegwerken. Ik zocht naar een tip hoe ik de latjes handig op hoogte af kan stellen. Dat hoeft dus niet meer want ik heb het inmiddels zelf voor elkaar gekregen.

Tenslotte de reactie over dat de draden onoverzichtelijk zouden worden.
Ik kan toch kleuren zien? Er zijn inmiddels 4 verschillende kleuren draad. Die kan ik uit elkaar houden, lijkt mij....

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • **
Re: Mijn allereerste H0-baan
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2020, 13:45:25 »
Ik heb hier alleen een primaire reactie op en geen reactie in nette bewoording. Het komt als weinig constructief binnen. Het enige wat ik erover wil zeggen is dat ik een beginnende hobbyist en geen timmerman ben en ik zo goed mogelijk mijn best doe om er iets van te maken.

Hallo Erik,

Ik heb mijn reactie gegeven om juist wel een constructieve bijdrage te geven, jammer dat je het zo opvat...

Je hebt een stevig raamwerk gemaakt met voldoende ondersteuning voor de multiplexplaat. Waar ik op doelde is vrij makkelijk op te lossen door de halfhoutverbinding passend te maken zodat de kruising van de balken vlak ligt.
Dan heb je een voldoende stevig raamwerk met voldoende ondersteuning.

Wat je nu doet, met klosjes de boel vlak krijgen, heeft tot gevolg dat je veel minder ondersteuning hebt voor de plaat met risico van doorbuigen als gevolg.

Maar goed, doe hiermee wat je goed dunkt. Het is namelijk heel zuur als je later tot de ontdekking komt dat de basis niet goed is en dan is het vaak te laat...

Grt

Ferry