Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 22:08:26
Roco 2400, h0 door Huup
Vandaag om 22:08:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 22:06:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:43:41
Project seaside Germany door Sikko
Vandaag om 21:29:36
Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
  

Auteur Topic: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?  (gelezen 7835 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4027
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #15 Gepost op: 25 December 2020, 11:11:51 »
Op Kijfhoek  liggen weer  andere wisselstellers bij de heuvel, zie ik zojuist  dus dat zijn niet de zwarte stellers  waar ik het over had.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22582
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #16 Gepost op: 25 December 2020, 11:43:16 »
Bedankt allemaal, vooral Klaas voor wat maten.
Dan zou een oplossing zijn om de zwarte steller aan één kant in te korten. De breedte en hoogte daarvan kloppen goed.
Zelf maken is ook niet zo’n heksentoer inderdaad. Maar ja, die jongens stonden er nu eenmaal.  :)
Ga ik misschien alsnog doen als ik de allernieuwste wisselsteller wil. Die liggen tussen de tongen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #17 Gepost op: 25 December 2020, 11:56:43 »
Allernieuwste steller?
De gele Ebiswitch kennen we al een jaar of 20, en worden nu uitgefaseerd.
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#18/52.29360/4.96386

De nieuwste wisselsstellers zijn hydraulisch, en worden voor 1:29 hogesnelheidswissels gebruikt.
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#16/52.3270/5.0112

Deze gaan de 1:34 wissels vervangen die zijn voorzien van Siemens stellers;
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#14/52.3372/4.9874
Een steller voor de tong en een voor het puntstuk, de bediening gaat via stangen naar de tong of het puntstuk

Of de hogesnelheidswissels voorzien van ebiswitches;
https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail.php#14/52.3087/4.9496
vier stellers voor de tong, drie voor het puntstuk

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22582
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #18 Gepost op: 26 December 2020, 10:56:31 »
Okay, dan niet zo nieuw.  :)

Correctie, de witte wisselmotor is niet afkomstig van teQmodels, maar uit de spoorobjecten van Mitchell. Ik weet niet of hij de proporties ooit heeft aangepast, maar de printkwaliteit zal ondertussen wel een stuk beter/gladder zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #19 Gepost op: 26 December 2020, 11:20:49 »
De zwarte is wel van teQmodels, maar die slaat ook de plank mis. Ze hebben uitgerekend een buitenbeentje gemaakt dat bijna niemand kent. Toch wel raar dat een fabrikant zo slecht naar het echte voorbeeld kijkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #20 Gepost op: 26 December 2020, 15:54:24 »
Goedemorgen,
Het zwarte model op een van de eerste draadjes  lijkt mij  of gewoon fout  ,of het is een model van een z.g.n. "Snelloper".
Dat waren stelllers op de rangeerterreinen die bij een  (rangeer) heuvel lagen.
Die hadden een een wormaandrijving op het grote tandwiel. De motor eindschakelaars waren ook anders (koperen rollen )
De maten waren dus ook helemaal anders .
Ik weet niet of ze nog wel bestaan ,omdat de meeste heuvelinstallaties er niet meer zijn. Mss nog in Amersfoort op een sti lplekje of op Kijfhoek ?
Dan moet ik eens kijken op de Prorail luchtfoto's denk ik nu..   ;)
Peter
Amersfoort zijn allemaal ter plaatse bediende hydraulische wissels geworden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2611
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2020, 14:02:21 »
Op basis van de maten van Klaas en de foto's heb ik de wisselsteller in 3D getekend. Degene die de STL file wil hebben moet maar even een PB sturen.



Gr. Frits
Groet Frits

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22582
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #22 Gepost op: 01 January 2021, 20:57:20 »
Nog een vervolgvraag. Ik neem aan dat de wisselsteller aan beide zijden van het wissel kan worden geplaatst. Maar is er nog een voorkeur als er aan beide zijden ruimte voor is? Of wordt dat eerder bepaald door praktische zaken als de nabijheid van een kabelgoot of zoiets?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #23 Gepost op: 01 January 2021, 21:02:34 »
Kijkend naar diverse opstellingen denk ik dat er een voorkeur is voor de kant van het rechtdoorgaande spoor. Maar ook een voorkeur voor de buitenkant van een sporenbundel. Dus niet tussen de sporen als er aan de buitenkant ruimte is.

Om voorbeelden te zoeken kun je kijken op https://twiav.nl/nl/luchtfoto_prorail_blog.php
Dat is een vrij nieuwe site met luchtfoto's van het hele Nederlandse spoornet.
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 21:08:14 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #24 Gepost op: 01 January 2021, 21:15:45 »
Henk,

Op Welkom bij Klassieke beveiliging.com  vind ik bij de linkse foto op de tweede rij tussen de de rails van de overloopwissels een langwerpige kast.
Geen idee of en wat het is maar lijkt dat niet wat op jouw zwarte dingetje?
Jeroen

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 366
    • Flickr fotopagina
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #25 Gepost op: 01 January 2021, 22:56:58 »
Hoi Henk,

De witte is een NSE wisselsteller, welke vanaf de jaren 60 in gebruik is in Nederland. De steller kan aan beide zijden geplaatst worden, maar wordt (zoals Klaas al aan gaf) vooral aan (buiten)zijden geplaatst zodat deze goed bereikbaar is voor onderhoud en aansluiting op het kabelbed. Daarnaast wordt ook gekeken naar werkruimte voor storingen, en soms past de wisselsteller ook fysiek niet aan één zijde. Helpt dit je voldoende verder?

Succes! Laurens
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 22:59:15 door Sikje248 »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26833
    • Pagina van klaas
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #26 Gepost op: 01 January 2021, 23:18:51 »
Jeroen, dat langwerpige ding is geen kast maar een betonnen balk, de z.g. vrijbalk. Die geeft aan hoe ver een trein kan komen zonder het verkeer op het naastliggende spoor te storen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #27 Gepost op: 01 January 2021, 23:43:01 »
Oei, ik had gehoopt dat ik de foto niet hoefde te bewerken omdat dat misschien problemen oplevert met de beheerder van klassieke beveiliging


Klaas, het gaat niet om dat ding in de rode cirkel, maar in de groene.





foto van KlassiekeBeveiliging.com
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 23:44:58 door Jeronimos. Reden: url-aanpassing »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8610
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #28 Gepost op: 01 January 2021, 23:46:49 »
Dit is overigens een oude foto van station Wierden.
Jeroen

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Hoe Nederlandse wisselsteller plaatsen?
« Reactie #29 Gepost op: 02 January 2021, 01:00:49 »
NSE wisselsteller

Waar staat "NSE" voor?