Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 138095 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #645 Gepost op: 22 May 2025, 14:24:45 »
Een tractievoertuig moet tegenwoordig voldoen aan sterkte eisen, heeft antiklim buffers, bij diesel aan luchtvervuilingseisen en ERMTS e.d. Je kunt op internet zoeken op de diverse
eisen want alles is door de EU en de railbedrijven gepubliceerd.
Mvrgr

Als een type voertuig is goedgekeurd is het goed gekeurd. Daarom kan historisch materieel gewoon blijven rijden met de originele type goedkeuring, zonder constructie wijzigingen (behalve ATB). Al die Duitse stomers mogen hier ook ronden rijden, geloof niet dat die aan de botsnormen en anti klim buffers voldoen… punt is dan je moet wel een exacte replica bouwen en constructie wijzigingen goed onderbouwen. De papierwinkel is alleen meer werk dan het bouwen zelf.

De type goedkeuring verdwijnt niet ineens als de trein niet meer fysiek bestaat. Overigens zal de type goedkeuring gelden voor een compleet treinstel (net als bijvoorbeeld een plan U) en drie delen van een treinstel zijn nog beschikbaar, ik zie niet waarom je onder de oude type goedkeuring het treinstel niet zou mogen aanvullen tot weer een compleet treinstel. Als RFO (bijv.) botst met een 1800 en besluit de halve loc nieuw te laten bouwen, hoeft die helft toch ook niet ineens aan de huidige normen te voldoen, gewoon weer opbouwen naar originele tekeningen.

Niet dat ik denk dat het gaat gebeuren hoor, maar onmogelijk is het denk ik niet.

Groeten Edwin.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #646 Gepost op: 22 May 2025, 17:15:08 »
Onzin! Door een van de medewerkers van ILT is het me echt anders uitgelegd.
Mvrgr

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #647 Gepost op: 22 May 2025, 18:06:28 »
Ik dacht net als Erwin dat een toelating geldig blijft ,maar nu denk ik dat de rijtuigen  ondertussen in Canada gewees  zijn.
 Wie weet wat de Canadezen hebben gewijzigd ? Het rem systeem misschien veranderd?
Iets aan de draaistellen?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2882
  • Twentelijn 1968-1980
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #648 Gepost op: 22 May 2025, 18:43:17 »
Onzin! Door een van de medewerkers van ILT is het me echt anders uitgelegd.
Mvrgr

Hoewel ik het met je eens denk te zijn gaat zomaar onzin roepen me wat ver. Misschien kun je het onderbouwen? Dit heb ik erover gevonden:

https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen

https://www.ilent.nl/onderwerpen/spoorvoertuigen/ontheffing-technische-specificaties

Ik lees niets over ontheffing op basis van ouderdom tekeningen, maar ik zit ook niet in de materie. Misschien heb ik wel verkeerd gezocht. Laten we samen eens zoeken hoe het zit en niet zomaar roepen. Dat doe ik zelf ook nooit :-X
« Laatst bewerkt op: 22 May 2025, 18:49:01 door 1200blauw »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #649 Gepost op: 22 May 2025, 19:45:53 »
Tja, ik heb ooit bij ILT binnen gezeten en in die vergadering is het me mondeling uitgelegd. Intussen heb ik de referenties opgevraagd en wacht dus op de reactie die overigens best even op zich kan laten wachten!
Mvrgr

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26675
    • Pagina van klaas
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #650 Gepost op: 22 May 2025, 19:49:57 »
Vooropgesteld dat ik weinig weet van regelgeving. Ik weet alleen dat ATB verplicht is. Daar wordt alleen in uitzonderlijke gevallen ontheffing voor verleend.
Wat de anti-climbers betreft zien ik wel verschillen. Ik ken die ribbeldingen alleen van de Flirt. Maar op b.v. de SNG en de VIRM zitten ze niet en dat zijn toch ook vrij recente treinstellen. Waarom dit verschil?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

StefanNL_Plays

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
  • :D
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #651 Gepost op: 22 May 2025, 19:52:47 »
..Maar op b.v. de SNG en de VIRM zitten ze niet en dat zijn toch ook vrij recente treinstellen. Waarom dit verschil?..

SNG (en SLT / ICNG) heeft ze zeker wel. Deze zitten verstopt onder de beplating in de neus ;). VIRM (eigenlijk nog IRM tijdperk) was voor zover ik weet ontworpen voordat dit een ding werd.

Terug on topic, is het al bekend waar het stel naartoe gaat?
Uiteindelijk komt alles goed :)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #652 Gepost op: 22 May 2025, 21:31:46 »
We kunnen natuurlijk ook de hondekop vier in TEE kleuren schilderen.... Rijdt als de brandweer en twee neuzen
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #653 Gepost op: 22 May 2025, 21:53:21 »
Schrijf alvast maar op als ze van toepassing zouden zijn: EN 12663-1 sterkte bak, EN13749-2023 sterkte draaistellen. Er is ook een  norm voor de uitstoot van de dieselmotoren.
Mvrgr

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #654 Gepost op: 23 May 2025, 07:29:11 »
Wat ik me nu afvraag: zou het überhaupt kunnen? Dus

- stel dat je het geld bij elkaar krijgt
- stel je hebt de tekeningen
- stel je weet aan wet en regelgeving te voldoen of ontheffing te krijgen (die stomers krijgen het ook voor elkaar)


Is er dan een partij die het kan? Wie zou zo een motorwagen kunnen bouwen? Die rijtuigen geloof ik wel, maar wie heeft de kennis en kunde nog voor zo een motorwagen?
« Laatst bewerkt op: 23 May 2025, 19:03:44 door Martijn193. Reden: Typo »
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7483
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #655 Gepost op: 23 May 2025, 07:55:44 »
Als je het bestek ergens in oost Europa neerlegt met wat goede begeleiding gaat het vast wel lukken. Het is allemaal conventionele techniek.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #656 Gepost op: 23 May 2025, 09:59:39 »
Wat denk je van BEMO?
Mvrgr

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #657 Gepost op: 23 May 2025, 10:01:14 »

Terug on topic, is het al bekend waar het stel naartoe gaat?

Leek.

orientexpress

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #658 Gepost op: 23 May 2025, 10:02:37 »
Leek als in bij Nienoord?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #659 Gepost op: 23 May 2025, 10:06:19 »
Waar precies in Leek weet ik niet.