Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
16 June 2025, 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
16 June 2025, 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
16 June 2025, 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
16 June 2025, 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
16 June 2025, 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
16 June 2025, 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
16 June 2025, 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
16 June 2025, 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
16 June 2025, 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
16 June 2025, 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
16 June 2025, 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
16 June 2025, 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
16 June 2025, 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
16 June 2025, 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
16 June 2025, 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
16 June 2025, 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
16 June 2025, 11:09:34
  

Auteur Topic: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM  (gelezen 130067 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #630 Gepost op: 20 May 2025, 23:33:21 »
Heb het hele draadje nog eens doorgelezen. Allerlei opties komen langs, o.a. weer een nieuwe motorbak. Tenzij er een organisatie/sponsor achter staat met 10 miljoen als buffer is dat
een onmogelijkheid. Optie 2 is evt rijden zoals in Canada, zoek dan een geschikte locomotief. Optie 3, nog niet genoemd is een dieselloc tussen bak 2 en 3. Waarom? Omdat beide kopbakken waarschijnlijk nog steeds hun originele toelating kunnen hebben en er wel zo wel een rijdende combinatie tot stand komt. Vwb fondsen uit Brussel, ik weet/wist niet beter dan dat die fondsen voornamelijk aan "cross-border" projecten worden toegekend en dan is Zwitserland geen EU-lid, jammer dus.
Maar zoals bij mij gebruikelijk, mijn ideeen ruil ik graag in voor betere!
Mvrgr

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #631 Gepost op: 21 May 2025, 00:58:56 »
Klopt,  maar die zijn ook alweer verkocht.

Aan de 2454 crew, die hebben ook geholpen het ding te transporteren naar het NTM. Dus mocht er ooit wat nodig zijn willen die vast wel weer wat verkopen/helpen. Dat lijkt me niet perse een uitdaging.

Groeten Edwin.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5344
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #632 Gepost op: 21 May 2025, 07:01:09 »
een onmogelijkheid. Optie 2 is evt rijden zoals in Canada, zoek dan een geschikte locomotief. Optie 3, nog niet genoemd is een dieselloc tussen bak 2 en 3.

Als je het doet, doe het dan goed. Liever 20 jaar langer sparen / lobbyen en uiteindelijk een TEE zoals hij was, dan sneller met rare combinaties willen gaan rijden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #633 Gepost op: 21 May 2025, 08:57:50 »
Precies, de 60163 Tornado in het Verenigd Koninkrijk heeft ook 18 jaar gekost om te bouwen.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8837
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #634 Gepost op: 21 May 2025, 10:35:47 »
nou, dan hebben we nog een jaar:  ;)

Citaat
De Stichting TEE Nederland heeft de vijf naar Europa teruggehaalde rijtuigen verworven en op 25/26 juni 2006 naar Zwolle overgebracht. Sinds 2007 stond het treinstel op het emplacement Dijksgracht te Amsterdam te wachten op herstel. Het ligt in de bedoeling hen, na restauratie en herbouw van de ontbrekende motorwagen, in de toekomst weer in te zetten. Kort voor het 50-jarig jubileum van de Trans Europ Express (2 juni 1957 - 2 juni 2007) werd de kop van een van de stuurstandrijtuigen in de oude rode TEE-kleur teruggeschilderd.
Bron: wikipedia

Persoonlijk vind ik die variant van JJG nog niet eens zo raar. Er wordt al zo lang geleurd met dit treinstel, dat een cosmetische opknapbeurt en rijvaardigheid (met het oog op transport) mij voorlopig het hoogst haalbare lijkt. Daarna kunnen we altijd nog wel verder fantaseren.

Groet,
michel
« Laatst bewerkt op: 21 May 2025, 10:52:20 door tothebeach »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #635 Gepost op: 21 May 2025, 10:37:26 »
Hier spreekt duidelijk dat er geen ervaring is met lange looptijden van projecten! Omdat de projectleiding meestal uit vrijwilligers bestaat zit daar wisseling in door overlijden e.d., continuiteit zoals in het bedrijfsleven is dan vaak afwezig en dat heeft dan kostbare en tijdrovende consequenties in het project! Uiteindelijk had de Tornado ketelproblemen om maar iets te noemen en het project romdom de "Unknown Warrior" is ronduit rampzalig.Als je perse een nieuwe motorwagen wilt zul je m.i. de Canadese combinatie op de rails moeten zetten om de aandacht op het project gericht te houden in plaats van de hele zaak in een loods te hebben staan in een uithoek!
Mvrgr
« Laatst bewerkt op: 21 May 2025, 10:39:04 door jjg koopmans »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5323
  • Team Mitropa - OHMB
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #636 Gepost op: 21 May 2025, 10:58:45 »
Een nieuwe TEE loc gaat er hier nooit komen, echt niet. Bouwen volgens het originele plan geeft, naast de enorme kosten, een machine die met de huidige wetgeving en eisen nooit toelating op het spoor gaat krijgen dus zou je met het oude uiterlijk een volledig nieuwe loc moeten engineeren. Voor een eenmalig project dus uitgesloten.
Er zijn dus maar een paar opties over.
-Rijvaardig stel met een bestaande, toegelaten diesellokomotief, waarbij rekening gehouden moet worden met de steeds strengere toelatingseisen wegens uitstoot.
Er zullen plaatsen ontstaan waar je niet meer mag komen.
-Niet gemotoriseerde replica van de oude loc bouwen en als hooguit versleepbaar treinstel (met elektrisch materieel) showen.
-De bestaande bakken conserveren/restaureren en alleen geschikt houden voor verplaatsing door toegelaten materieel. Gezien de historie eigenlijk de enige reële optie.
 
Natuurlijk hebben we allemaal onze wensen en dromen over hoe de wereld veel mooier zou kunnen zijn, mijn bijdrage daaraan is de wens dat een toegelaten 6 assige machine zijn chassis en techniek doneert aan een nieuw te bouwen TEE trekkracht, een beetje in lijn met de nieuwbouw OMCtjes op Railbus onderstel.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2025, 11:01:40 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11616
    • Mijn fotoarchief
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #637 Gepost op: 21 May 2025, 11:16:13 »
H in plaats van de hele zaak in een loods te hebben staan in een uithoek!
Mvrgr

Het is nou bepaald niet zo dat ze de plekken voor het uitkiezen hadden hoor... er is herhaalde malen aangegeven dat elke hulp voor het vinden van een locatie welkom was. Dat dit uiteindelijk uit de bus komt, geeft wel aan dat stallingsplek gewoon heel dun gezaaid is.

En op een bepaalde manier is deze situatie de erfenis van Dick Rensema. De Vrienden van het Spoorwegmuseum hebben, toen het stel weg moest van de Dijksgracht, aangeboden twee bakken over te nemen, te restaureren en in het spoorwegmuseum te plaatsen.

Maar voor Dick Rensema was het alles of niets. En de wens om het stel zo compleet mogelijk te houden snap ik wel. En dan helpt het natuurlijk niet als het NTM ophoudt te bestaan.

Het stel is alweer bijna 20 jaar in nederland, maar door gebrek aan werklocatie is het enige werk wat aan het stel vericht kon worden, zuiver cosmetisch.

Als de locatie in Leek voor een decennium (of twee) beschikbaar is. Komt er rust en kun je eindelijk beginnen met een gedegen restauratieplan.

En ik heb daar vertrouwen in en daarom doneer ik nog steeds 1 euro per verkocht exemplaar van "stoomtractie van de wederopbouw" aan de TEE.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 268
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #638 Gepost op: 21 May 2025, 20:33:36 »
... Bouwen volgens het originele plan geeft, naast de enorme kosten, een machine die met de huidige wetgeving en eisen nooit toelating op het spoor gaat krijgen...
Waar baseer jij dit op (dan heb ik niet niet over de kosten)? Ik lees het vaker maar zie het nooit hardgemaakt worden. Is dit een aanname/vermoeden van jou of ben je ter zake kundig? En waarop zou het dan concreet moeten vastlopen?
Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, ik ben gewoon benieuwd.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5344
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #639 Gepost op: 21 May 2025, 20:41:49 »
Voor alle duidelijkheid:

Een motorwagen zou men prima kunnen bouwen met behulp van donor onderdelen, het ging mij er puur om dat het geen rare samenstelling wordt met een heel ander type loc of een loc in het midden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #640 Gepost op: 21 May 2025, 21:06:27 »
Waar baseer jij dit op (dan heb ik niet niet over de kosten)? Ik lees het vaker maar zie het nooit hardgemaakt worden. Is dit een aanname/vermoeden van jou of ben je ter zake kundig? En waarop zou het dan concreet moeten vastlopen?
Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt, ik ben gewoon benieuwd.
Een tractievoertuig moet tegenwoordig voldoen aan sterkte eisen, heeft antiklim buffers, bij diesel aan luchtvervuilingseisen en ERMTS e.d. Je kunt op internet zoeken op de diverse
eisen want alles is door de EU en de railbedrijven gepubliceerd.
Mvrgr

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #641 Gepost op: 21 May 2025, 22:19:45 »
In alle gevallen is stap 1 het simpelwel rijvaardig krijgen en houden van de vier rijtuigen.
Als dat lukt heb je al aardig wat voor elkaar.
En dan kun je al beginnen om het stel als getrokken rijtuigen rond te rijden.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1751
  • Dieselpower rules!
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #642 Gepost op: 21 May 2025, 22:24:17 »

Interessant om te zien hoe discussies zich weer herhalen.
Deze discussie zag ik eerst toen het stel naar de Dijksgracht ging, dat er plannen waren om naar Lelystad te gaan, toen naar het NTM en nu weer.
Met dezelfde voors en tegens.

Voorlopig mooi dat het stel sowieso weer een plek krijgt, en dat er verder aan gewerkt kan worden om er wat moois van te maken. Wat de toekomst ook brengt.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4208
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #643 Gepost op: 22 May 2025, 13:14:04 »
Als je het doet, doe het dan goed. Liever 20 jaar langer sparen / lobbyen en uiteindelijk een TEE zoals hij was, dan sneller met rare combinaties willen gaan rijden.

Jeroen

nóg 20 jaar sparen en lobbyen? Dan is het stel al dwarsdoorgerot. En als je m al die 20 jaar wilt conserveren, hoe houd je je vrijwilligers gemotiveerd? Dan ben ik meer voor deze oplossing:

In alle gevallen is stap 1 het simpelwel rijvaardig krijgen en houden van de vier rijtuigen.
Als dat lukt heb je al aardig wat voor elkaar.
En dan kun je al beginnen om het stel als getrokken rijtuigen rond te rijden.

En zet er een Ludmilla voor, schilder die in de juiste kleuren dan heb je alvast iets. Dan kun je ook met de collectebus rondgaan, want je hebt iets om te tonen. Kun je daarna wel de kop van de Ludmilla afzagen en de DE-IV kop (rijtuig 5) ervoor zetten  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 May 2025, 13:17:50 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3965
Re: TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM
« Reactie #644 Gepost op: 22 May 2025, 14:16:55 »
Goed idee !
Eerst restaureren en dan als getrokken trein  mee gaan rijden. Het motorrijtuig is daarna aan de beurt.  (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen