Het transport van de 766 naar Ldd ging vanwege de lage automatische koppeling en het ontbreken van koppelwagens op een wat onorthodoxe wijze.De 766 werd gesplitst en met de koppen tegen elkaar gezet.Op de tussenbuffers van de A en de B werd een adapterplaat aangebracht en zo werd aan de loc gekoppeld.Puntje van aandacht was dat het treinstel al enige jaren niet meer actief was geweest, dus er waren een aantal regelgevingsdingetjes en technische dingetjes die in de gaten gehouden moesten worden.
Dan ga ik, van de zijlijn en geheel zonder kennis in kwestie, ook een suggestie doen:A) rijtuigen ter plaatse op bokken zettenB) draaistellen verwijderen en in rijtuigwerkplaats rolvaardig makenC) draaistellen terugplaatsen en bakken wegslepen1 deel van de restauratie is dan al binnen Mvg, Paul
Beter goed gejat als slecht bedacht toch? Volkerrail deed dat jaren daarvoor ook al met mat '64 wat toen van Weert naar Zwolle getransporteerd werd.Maar de TEE is in theorie (er vanuitgaande dat alles nog functioneerd) toch met een hulpkoppeling te vervoeren? En anders gewoon weer op de wat "onorthodoxe wijze"
Even nogmaals ter verduidelijking. Mat 54 werd gesleept met een koppelboom. Een starre lange loodzware buis die in de trein onder een bank lag of in de pakwagen stond zover ik mij herinner. Dus zal een treinstel gekoppeld met een koppelboom nooit hard kunnen rijden, het te slepen materieel is ook ongeremd. Kijk maar eens op de neus van mat 54, daar zie je boven de koppeling een oog zitten.Groet, Alex
Plan U is ook beremd op een koppelboom versleept. O.a. van Amersfoort naar Blerick in 2005: