Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:17:56
De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door MartinH0
Vandaag om 14:09:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:29:02
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door treinengup
Vandaag om 12:21:35
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:31:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
11 juni 2021, 23:15:14
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 35477 keer)

Spoorofiel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #180 Gepost op: 16 januari 2021, 10:55:47 »
Even nogmaals ter verduidelijking. Mat 54 werd gesleept met een koppelboom. Een starre lange loodzware buis die in de trein onder een bank lag of in de pakwagen stond zover ik mij herinner. Dus zal een treinstel gekoppeld met een koppelboom nooit hard kunnen rijden, het te slepen materieel is ook ongeremd. Kijk maar eens op de neus van mat 54, daar zie je boven de koppeling een oog zitten.
Groet, Alex

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3038
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #181 Gepost op: 16 januari 2021, 11:11:06 »
Als het niet meer kan of mag  rijden , zullen ze per oplegger naar het NTM moeten worden gebracht.
 Op een andere manier zal het niet kunnen lijkt mij zo,
Al   -zouden-  ze via het spoor tot Nieuw Vennep gebracht kunnen worden moeten ze de laatste kilometer toch  op een oplegger..
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4708
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #182 Gepost op: 16 januari 2021, 11:20:22 »
Dan ga ik, van de zijlijn en geheel zonder kennis in kwestie, ook een suggestie doen:

A) rijtuigen ter plaatse op bokken zetten
B) draaistellen verwijderen en in rijtuigwerkplaats rolvaardig maken
C) draaistellen terugplaatsen en bakken wegslepen

1 deel van de restauratie is dan al binnen :)

Mvg, Paul
Boomshanka!

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #183 Gepost op: 16 januari 2021, 11:40:15 »
Het transport van de 766 naar Ldd ging vanwege de lage automatische koppeling en het ontbreken van koppelwagens op een wat onorthodoxe wijze.
De 766 werd gesplitst en met de koppen tegen elkaar gezet.
Op de tussenbuffers van de A en de B werd een adapterplaat aangebracht en zo werd aan de loc gekoppeld.
Puntje van aandacht was dat het treinstel al enige jaren niet meer actief was geweest, dus er waren een aantal regelgevingsdingetjes en technische dingetjes die in de gaten gehouden moesten worden.
Beter goed gejat als slecht bedacht toch?  ;) Volkerrail deed dat jaren daarvoor ook al met mat '64 wat toen van Weert naar Zwolle getransporteerd werd.
Maar de TEE is in theorie (er vanuitgaande dat alles nog functioneerd) toch met een hulpkoppeling te vervoeren? En anders gewoon weer op de wat "onorthodoxe wijze"  (y)

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #184 Gepost op: 16 januari 2021, 11:41:48 »
Dan ga ik, van de zijlijn en geheel zonder kennis in kwestie, ook een suggestie doen:

A) rijtuigen ter plaatse op bokken zetten
B) draaistellen verwijderen en in rijtuigwerkplaats rolvaardig maken
C) draaistellen terugplaatsen en bakken wegslepen

1 deel van de restauratie is dan al binnen :)

Mvg, Paul
Goeie suggestie, maar aangezien de Dijksgracht voor 1 september van dit jaar leeg moet zijn, gaat dat 'm niet helemaal worden denk ik...

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • check www.roestrijden.nl
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #185 Gepost op: 16 januari 2021, 12:18:51 »
Beter goed gejat als slecht bedacht toch?  ;) Volkerrail deed dat jaren daarvoor ook al met mat '64 wat toen van Weert naar Zwolle getransporteerd werd.
Maar de TEE is in theorie (er vanuitgaande dat alles nog functioneerd) toch met een hulpkoppeling te vervoeren? En anders gewoon weer op de wat "onorthodoxe wijze"  (y)

Het NL-materieel is uit die periode is hier gewoon op ontworpen dus er was inderdaad niks nieuws onder de zon. Al het stroomlijnmaterieel tot en met mat '64 kan, tenzij er een Jacobsdraaistel zit, onderling zo gekoppeld worden.

Een treinsamenstelling van half/half mat '40/mat '64 is op die manier combineerbaar, maar dat terzijde.

De TEE is andere koek.
Het motorrijtuig is Nederlands en de rijtuigen Zwitsers. Die laatsten hebben een, voor ons, afwijkende bakkoppeling en koppelinghoogte en dan onderling ook nog eens afwijkend.

Dus onorthodox wordt eigenlijk de regel.

Treinen moeten rijden

RikM

  • Offline Offline
  • Berichten: 568
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #186 Gepost op: 16 januari 2021, 12:26:39 »
N.a.v. Suggesties van Pauldg. Aanvullend een mogelijk te dure oplossing maar eenvoudige en snelle optie voor het transport. Meen dat Railadventure transport met buggy’s heeft om problemen te vermijden.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2021, 12:30:00 door RikM »
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 147
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #187 Gepost op: 16 januari 2021, 13:13:22 »
waar is de nieuw meegeleverde hulpkoppeling gebleven ?

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #188 Gepost op: 16 januari 2021, 13:43:10 »
De tekeningen van die adapterplaten en speciale schriefkoppeling komen al uit de jaren 50, die losse mat’54 bakken die van verschillende fabrieken naar werkspoor moesten voor te combineren gingen dus gewoon over het spoor met die hulp middelen. Maar ik heb ook een foto gezien van een NS 4300 of 5000 met een mat’40 bak erachter net na de oorlog. Aangezien het stroomlijn materieel (tenzij jacobsdraaistel) allemaal dezelfde tussenbak constructie hebben, zal daar voor de oorlog al over nagedacht zijn. Het is er dus voor ontworpen en een transport nu zo laten plaats vinden is dus ook gewoon veilig en dat kan je aantonen bij ILT. Helaas zoals Jeroen aangeeft is het Zwitserse deel van de trein anders gekoppeld en ook nog eens niet op dezelfde hoogte. Bij Nederlands stroomlijn mat zit de tussenbak koppeling op dezelfde hoogte als een standaard schroefkoppeling. Nederlandse ingenieurs waren nog niet zo gek.

Rolvaardig zijn die bakken best nog wel, na de oceaan overgestoken te zijn, zijn ze na een paar jaar ook naar Nederland gesleept en hier ook van locatie naar locatie. De Benelux stond 30 jaar stil, is ook veilig naar Roosendaal gekomen, weliswaar ongeremd en met 40 km/h, en dus met remwagens. De TEE zal denk ik ook ongeremd moeten, met remwagens, gezien je nu niet meer kan vertrouwen op het remsysteem en met regelgeving zit je weer met verlopen revisie termijnen van de pneumatische onderdelen.

Voor het rolvaardig maken zullen alle aspotdeksel open moet, lagers inspecteren en van nieuw vet voorzien. Erg tijdrovend, maar bij de Benelux, 766 en 115 is dat ook zo gedaan voor transport na langdurige stilstand.

Daarna zal het mij inziens met sleepkoppeling en remwagens moeten en dus een lange lichtslang door de bakken van de TEE heen.

Ik roep niet vanaf de zijlijn perse, ik was net als Jeroen betrokken bij de 766 en Benelux.

Groeten Edwin.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #189 Gepost op: 16 januari 2021, 21:01:23 »

Op 14 augustus 2007 is de TEE overgebracht van Zwolle naar Amsterdam hier in 't Harde aan de kant gefotografeerd om 22:30 uur.
TEE stel gekoppeld aan DB wagon en achter zitten ook DB wagons als remwagons.

Mvg, Johan

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #190 Gepost op: 16 januari 2021, 22:44:09 »
Even nogmaals ter verduidelijking. Mat 54 werd gesleept met een koppelboom. Een starre lange loodzware buis die in de trein onder een bank lag of in de pakwagen stond zover ik mij herinner. Dus zal een treinstel gekoppeld met een koppelboom nooit hard kunnen rijden, het te slepen materieel is ook ongeremd. Kijk maar eens op de neus van mat 54, daar zie je boven de koppeling een oog zitten.
Groet, Alex
Een koppelboom was alleen een noodmiddel, maar werd niet gebruikt om een treinstel echt over de vrije baan te verslepen.
Gebruik van een koppelboom levert een onberemde trein op en je mocht een trein maximaal met 30 km/u mee verslepen.

Verslepen van materieel met een lage AK gebeurde dus altijd met een koppelwagen (waar de snelheid 80 km/u mee was en de gesleepte trein gewoon beremd was) of met koppelplaten als het een niet-AK zijde was maar dat had Jeroen al beschreven.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2152
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #191 Gepost op: 16 januari 2021, 23:16:13 »
Plan U is ook beremd op een koppelboom versleept. O.a. van Amersfoort naar Blerick in 2005:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10499
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #192 Gepost op: 16 januari 2021, 23:18:11 »
En hoe meer we met z'n allen doneren, hoe sneller we gaan zien hoe dit met de TEE gedaan gaat worden  (y)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

serie1200

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • Kedeng kedeng
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #193 Gepost op: 17 januari 2021, 14:41:50 »
Deze lag op 26-05-2006 in een van de bakken.

Ron

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #194 Gepost op: 17 januari 2021, 15:04:19 »
Plan U is ook beremd op een koppelboom versleept. O.a. van Amersfoort naar Blerick in 2005:

Gedurfd! Ik vermoed dat anno 2021 er geen vervoerder meer is die een treinstel op deze manier (langere stukken) over de hoofdbaan wil slepen...