Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

West-Brabant wil maatregelen tegen mogelijke toename treinen met giftige stoffen door tijgernootje
Vandaag om 13:12:37
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door JaJo
Vandaag om 13:11:09
Ofwel DR5000 defect, ofwel 2x DR5033 defect. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:07:36
Armsein aansluiten door Raymond1972
Vandaag om 13:02:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R v/d Hoven
Vandaag om 12:59:50
DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App door ronaldvd2000
Vandaag om 12:51:10
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door SvenW
Vandaag om 12:33:05
Roco Silberling openmaken door Henk Veenstra
Vandaag om 12:26:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 12:10:29
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 12:02:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door BCh
Vandaag om 11:59:46
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 11:56:28
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 11:47:28
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:36:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarkSpoor
Vandaag om 11:26:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Peter45
Vandaag om 11:19:10
Functiemappen LS Models Benelux reeks 11.8 door MarkSpoor
Vandaag om 11:03:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door NS1220
Vandaag om 10:56:26
Bahnstrecke 5867 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:54:38
Update: baan in de tropen door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 10:52:43
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Eric v C
Vandaag om 10:51:10
N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm. door NS264
Vandaag om 10:50:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 10:47:27
Station Amsterdam Weesperpoort 1940-1975 door MOVisser
Vandaag om 10:43:56
Fotodijkje van NS1220 door NS1220
Vandaag om 10:40:11
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:27:00
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 08:25:21
Mini kennismaking met Minitrix vraag. door PietvanHees
Vandaag om 07:54:26
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door puntenglijder
Vandaag om 06:47:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Johnnytrein
Vandaag om 05:58:57
  

Auteur Topic: Restauratie TEE-treinstel, verplaatsing naar NTM en sponsoren gezocht.  (gelezen 30730 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #105 Gepost op: 26 december 2020, 23:51:05 »
De noodzaak van buffers ontgaat mij ook. Er is geen enkel Nederlands treinstel met buffers, ze hebben allemaal Scharfenberg of BSI koppelingen.
Buffers zal niet bedoeld zijn alsin zoals we die dingen al jaren kennen zoals toegepast bij conventioneel het stoot en trekwerk.

Bedoeld zijn zal de al enige tijd via de botseisen verplichte anti-klimbeveiliging bij treinstellen zoals te zien is bij bijvoorbeeld de Protossen;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Protos_(treinstel)#/media/Bestand:Connexxion_5033.jpg

Al het nieuw gebouwde materieel is daar van voorzien, aldan niet verstopt achter beplating.

Doet er verder ook niet toe, ik zie buffers: http://www.nmld.nl/de/objekt/2565
Zou de AK ook niet een druksterktetest moeten ondergaan als de motorwagen opnieuw gebouwd wordt?
Dat is een middenbuffer zoals toegepast is bij al het 'vaste' kortgekoppelde stroomlijnmaterieel tussen de eigen rijtuigen in in die tijd.
« Laatst bewerkt op: 26 december 2020, 23:54:50 door Thom »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20896
    • Pagina van klaas
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #106 Gepost op: 27 december 2020, 09:20:59 »
Buffers zal niet bedoeld zijn alsin zoals we die dingen al jaren kennen zoals toegepast bij conventioneel het stoot en trekwerk.

Bedoeld zijn zal de al enige tijd via de botseisen verplichte anti-klimbeveiliging bij treinstellen zoals te zien is bij bijvoorbeeld de Protossen;
Ik ken die antclimbers wel, maar waarom zitten die dan  b.v. niet op de VIRM?

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1681
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #107 Gepost op: 27 december 2020, 09:30:59 »
Dwalen we niet weer te ver af van de NS/SBB TEE treinstellen .

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #108 Gepost op: 27 december 2020, 11:00:54 »
Ik vind er weer erg veel mensen die vanachter hun PC en dergelijke weten waarom niet.
Ik mis hier een beetje het positivo-gevoel bij de meesten.

Jaren hebben we nostalgisch zitten dromen bij onze modellen van de NS 600/2000 van Wim Mesu.
En totaal uit het niets stonden er plotseling binnen een jaar twee stuks 1:1 in Nederland op het spoor.

Als we met zijn allen 30 echte paleizen en een totale verbouwing van het Binnenhof aan willen gaan, kunnen we ons ook de restauratie/herbouw van drie wagonnetjes en een motorwagen permitteren. Ja toch, zei Balkenende al.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6245
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #109 Gepost op: 27 december 2020, 11:15:42 »
Ik vind er weer erg veel mensen die vanachter hun PC en dergelijke weten waarom niet.
Ik mis hier een beetje het positivo-gevoel bij de meesten.

Het eindeloze getrut met de Duitse VT 11.5 is weinig bemoedigend.

Anderzijds:
in de VS rijdt toch weer een Big Boy. (y)

groeten
Hendrik Jan
Je bent nog lang niet zielig!

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #110 Gepost op: 27 december 2020, 11:16:51 »
Als ervaringsdeskundige (met miljoenen losgeprate subsidies) vind ik dat nu juist een redenatie van achter een pc!
U weet niet waarover u praat!!!!
Mvrgr

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #111 Gepost op: 27 december 2020, 11:47:36 »
Iemand was me al voor, maar ik post dit toch even:
https://www.youtube.com/watch?v=mHmpiU_lyf0

Vervang de loc voor de motorwagen van de TEE , en er is optisch een mooi
statisch geheel! Lekker pragmatisch toch? En relatief goedkoop!

Groet,
Collin
« Laatst bewerkt op: 27 december 2020, 11:51:14 door Nijboer »

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #112 Gepost op: 27 december 2020, 12:04:35 »
Als ervaringsdeskundige (met miljoenen losgeprate subsidies) vind ik dat nu juist een redenatie van achter een pc!
U weet niet waarover u praat!!!!
Mvrgr
Niet om lullig te doen, maar als je de weg weet, kun je dan die mannen en vrouwen van NTM niet op weg helpen om de benodigde fondsen binnen te harken? Niet noodzakelijkerwijs als uitvoerende, maar meer in een advies rol oid?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 9632
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #113 Gepost op: 27 december 2020, 12:08:04 »
Boeiende discussie. Uiteraard begint het allemaal met dromen maar op een gegeven moment moet er ook wel enig realisme in de plannen schuiven.
Een motorwagen bouwen en de rijtuigen restaureren is één maar daarna  moet je het ding ook nog rijvaardig houden. En ik zie eigenlijk niet zo'n grote markt voor ritjes met een TEE-stel. Liefhebbers genoeg om dat ding op de plaat te zetten, maar meerijden?
Het treinstel is inderdaad historisch waardevol omdat het TEE-tijdperk er mee begon, de Zwitsers-Nederlandse samenwerking en die binnen Europa. De vraag is of dat voldoende is om een nieuw motorrijtuig te gaan bouwen of dat een goede restauratie van één of meerdere rijtuigen voldoende is. Wat mij betreft is behoud van een fraai gerestaureerd stuurstandrijtuig voldoende als representant van dit type.

Ik denk dat we in de toekomst vaker tegen dit vraagstuk aan gaan lopen trouwens. Gaan we hele TGV's of VIRM's bewaren of is een koprijtuig voldoende?

En anders die NSM 1100 in TEE kleuren schilderen en ervoor zetten!  ;D
 
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4714
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #114 Gepost op: 27 december 2020, 12:18:49 »
Vermoedelijk gaat het fossiele brandstoffen aspect ook nog wel een rol spelen in het pakket van eisen en in de voorwaarden voor subsidieverlening. Stel dat je al groen licht krijgt voor de herbouw van een motorwagen en wat kan marchanderen met de veiligheidseisen vraag ik mij af of een overheidsinstantie nog wel fiat geeft voor een vehikel met twee brullende dieselmotoren uit het jaar blok.

Je kan zo’n motorwagen natuurlijk ergens in oost-Europa bestellen, dan verschepen naar Canada waarna je hem toevallig ‘vindt’ als een niet gesloopte motorbak. Dan kan je uitgaan van de eisen uit een ander constructiejaar  :angel: het is wel erg doorzichtig natuurlijk.
Boomshanka!

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1964
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #115 Gepost op: 27 december 2020, 12:26:49 »
Motorwagen op waterstof laten rijden en verder een goeie sound en diesel/oliegeurmodule erin plaatsen en klaar ;D
Groeten,
Richard

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3348
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #116 Gepost op: 27 december 2020, 12:49:03 »
Ik ken die antclimbers wel, maar waarom zitten die dan  b.v. niet op de VIRM?
Omdat het ontwerp IRM ruim van voor die tijd en verplichting is  ;)

Het geldt alleen voor nieuw gebouwd materieel, het is niet dat het bij revisie of renovatie ook ineens verplicht is. Dat zou ook bijna niet kunnne gezien hoeveel je dan aan het casco zou moeten verbouwen.

ingenium secundus

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 10444
    • Mijn fotoarchief
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #117 Gepost op: 27 december 2020, 13:02:27 »
Niet om lullig te doen, maar als je de weg weet, kun je dan die mannen en vrouwen van NTM niet op weg helpen om de benodigde fondsen binnen te harken? Niet noodzakelijkerwijs als uitvoerende, maar meer in een advies rol oid?

Het punt is hier dat mensen daadwerkelijk hebben aangeklopt bij de stichting TEE met toezeggingen van arbeidsuren, mankracht en subsidies om het stel te restaureren, inclusief motorwagen. Om daarna de deur in het gezicht gesmeten te krijgen omdat de stichting het allemaal beter wist en per se hun eigen plannen wilde doorzetten.

Eelco
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

De eerste BNLS'er die het corona-vaccin heeft gekregen :)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19738
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #118 Gepost op: 27 december 2020, 13:14:39 »
Om een dergelijke verzameling als "allegaartje" af te doen is dus wat minachtend.

Dat maak je er zelf van. Eclectisch dan? Ik ben in november 2019 in het museum geweest. Het oogde nog rommelig, maar dat kan zijn verbeterd. Het beleid lijkt momenteel te zijn 'binnen halen wat er binnen valt te halen en we zien wel hoe we daar een museum omheen bouwen'. Misschien niet raar voor een beginnend museum, maar ik ben van mening dat sommige stukken elders beter op hun plaats zouden zijn. Hopelijk kunnen alle herstelbeloften (F28, Catalina, metrostel, nu weer de TEE) worden nagekomen.

Op zich doet de term 'transport' het altijd goed in Nederland, dus wie weet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
Re: Restauratie TEE treinstel
« Reactie #119 Gepost op: 27 december 2020, 13:19:16 »
Niet om lullig te doen, maar als je de weg weet, kun je dan die mannen en vrouwen van NTM niet op weg helpen om de benodigde fondsen binnen te harken? Niet noodzakelijkerwijs als uitvoerende, maar meer in een advies rol oid?
Ik heb waarachtig wel wat anders te doen! Ook voor mij is een dag maar 24 uur!
Mvrgr