Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:09:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 09:05:59
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 08:40:16
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 08:34:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:23:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04

Auteur Topic: Proxxon, Dremel of Lidl roterende multitool  (gelezen 9965 keer)

Remunj

• Offline Offline
Re: Proxxon, Dremel of Lidl roterende multitool
« Reactie #15 Gepost op: 20 December 2020, 12:27:35 »
Een flexibele as kan je op de kop van je multitool bevestigen. Dan kan je makkelijker op moeilijke bereikbare plaatsen komen.
De spantang is de kop waar je je boortje, frees etc. in bevestigd. Die hebben verschillende diameters om goed te kunnen klemmen. Meestal zitten er verschillende bij.
Gr.
Eric

Stieven76

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 20 December 2020, 12:30:15 »
Ik heb zo'n goedkopere, maar dan van de Aldi ipv de Lidl. Ook met ene felxibele slang. Een oudere dremel heb ik ook liggen maar ik gebruik eigenlijk altijd die van de Aldi.
Zeker tevreden van voor de aantal keren dat ik het maar gebruik.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2020, 12:31:01 »
Ik mis nog de accu dremel in de suggesties. Perfect dingetje waarmee ik vrijwel alles doe. Sta er nog steeds van te kijken hoe lang die het op 1 lading doet.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2020, 12:39:06 »
Wat voor alle accu gereedschap geld is dat het makkelijk is maar echt regelmatig gebruikt moet worden. Weinig of niet gebruiken is de doodslag voor de accu's.
Mijn zoon is van de nieuwe generatie die alles op accu gebruikt, schroefmachines, cirkelzaag, decoupeerzaag, reciprozaag, geweldig spul uit de Makita prof serie. Geef mij maar gewoon mijn oude trouwe Metabo snoer machines, heb dan wel een accu boormachine erbij.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Carel Ruysink

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 20 December 2020, 13:00:46 »
Ik heb in de loop der jaren 3 Dremels met snoer(zwarte) en 2 van de Aldi versleten. Versleten lagers dus. Al snel rammel/jankbakken.
Twee jaar terug met een aanbieding de Dremel 8200 set met accu gekocht, met haaks opzetstuk en nog wat andere dingen.
Het ding loopt nog steeds fantastisch en het is niet te geloven hoe prachtig langzaam hij kan met nog steeds voldoende kracht.
Daarnaast ook een Proxxon met snoer aangeschaft vooral omdat de kolomboor van Dremel echt waardeloos is en die van Proxxon echt waardevol.
Ik heb die met lange hals omdat hij vlakker kan liggen en ook voor bij mijn Citroen BX op onbereikbare plekjes verroeste slangklemmen door te slijpen.
Tjonge wat heeft die auto veel retourslangen van de LHM die gaan lekken  :(
Nadeel van de Proxxon is het enorm hoge toerental zelfs in de langzaamste stand. Niet leuk voor plastic.

De combinatie van deze Dremel en deze Proxxon is echt super en beiden van zeer goede kwaliteit.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

RBlok

• Offline Offline
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
« Reactie #20 Gepost op: 20 December 2020, 13:09:42 »
Recent een Lidl (Parkside) accu tool gekocht en na twee dagen bij minimaal gebruik weer teruggestuurd. Kop zwabberde al (versleten lager). Gebruik andere Parkside tools wel tot volle tevredenheid. Nu een Proxxon; werkt prima en lijkt degelijk. 

Nullem

• Offline Offline
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2020, 13:12:48 »
Ik heb zo'n beetje dezelfde ervaringen als al door anderen geschetst.

Ooit zo'n parkside accudingetje gekocht naast de snoerproxxon met trafo, om even snel te kunnen werken...

Nadelen bleken:
het laadapparaatje wordt gloeiend heet bij opladen,
de aan/uit schakelaar zit op een ongelukkige plek en werkt bij mij erg stroef,
zodra het te behandelen materiaal wat harder is valt het machientje stil, hij trekt het niet.

Inmiddels heb ik een accuproxxonnetje erbij gekocht en dat werkt toch veel prettiger...

Groet!  Frans
Groet!  Frans

FRIE

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2020, 13:16:42 »
Heb zelf de Proxxon Micromot IBS/E 28 481.
Niet goedkoop maar werkt al jaren naar volle tevredenheid.

Erwin

Carel Ruysink

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2020, 13:17:44 »
Wat voor alle accu gereedschap geld is dat het makkelijk is maar echt regelmatig gebruikt moet worden. Weinig of niet gebruiken is de doodslag voor de accu's.

Bij onregelmatig gebruik altijd zorgen dat de accu helemaal vol is. De Lithiumaccu's kan je dan zonder zorgen een jaar of nog langer ongebruikt laren liggen.
Bij loodaccu's is dat veel zorgelijker door de veel sterker zelfontlading. Als die onder 40 a 50% van hun nominale spanning komen zijn ze (vrijwel) dood. Die moet je zeker om de twee maanden aan de lader hangen.
NiCad-accu's (wie heeft ze nog?) zijn weer een ander verhaal. Die kan je het beste helemaal leeg bewaren. Lastig bij accupakketten omdat al gauw een cel dan de omgekeerde spanning krijgt en die is dan ook dood.
Modelvliegers zetten over iedere cel een weerstand zodat ze allemaal heel langzaam leeg liepen naar nul. Vlak voor de wedstrijd werden ze helemaal volgeladen en later weer leeg in het schap dus.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2020, 13:25:56 »
Wat ik nog mis is de spantangen. Vaak zijn het 4 lip spantangen bij kleine diameter is de kans op slingeren erg groot.
Bij 3 lip spantang span je aktijd slingervrij in.
Uit mijn hoofd heeft Proxxon 3lip spantangen als ik het goed heb.

Dremel heeft 4 lip voor kleine diameter gebruik ik de boorkop die is wel goed te gebruiten.

Mvg Johan

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #25 Gepost op: 20 December 2020, 13:34:02 »
Begonnen met een cheap ding van action,een uitgebreide set met 100 extra's zoals schijfjes,freesjes etc,die lijkt heel erg op dat spul van Aldi/Lidl,maar al na een paar keer gebruiken stopte het ding ermee  >:(
Toen een dremel met snoer gekocht,werkt perfect  (y)
Als het om slijpschijfjes e.d. gaat,als je goedkoper wil qua reserve tools,die van action kosten geen drol en doen het voor het geld lang zat op de dremel.
Zeker met een actie zoals iemand op de 1ste pagina aangaf,kan je je voor 3-4 tientjes geen buil vallen,die van mij heb ik nu al meerdere jaren in gebruik (niet dagelijks),maar dat doet het gewoon goed.
Extra voordeel,als je er toch iets mee krijgt,van Dremel zijn ze goed bezig met hun service afdeling,een kennis van me had net na de garantie termijn problemen met z'n dremel,en na wat bellen werd m een nieuwe dremel toegestuurd  vergelijkbaar met wat hij had.
Kosten ? De verzendkosten en dat was t  (y)
Ik hoef geen cheap ass apparaat meer,hier telt i.d.d. goedkoop is duurkoop.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 December 2020, 13:41:23 »
Duidelijk, dan valt die van de Lidl voor mij af. Liever koop ik iets waar ik een tijd mee vooruit kan.
Ik wil er een met snoer. Ik heb gereedschap op accu wat handig is wanneer ik boven m'n hoofd moet werken (plafond maken bijvoorbeeld) of wanneer ik geen stopcontact in de buurt hebt.
Beiden is niet het geval bij het werken aan m'n treinbaan dus ik koop er een met snoer. Doet het altijd en geen geklooi met lege accu's.

Ik zie dat men hier 12v Proxxons met trafo gebruikt worden en 220v Proxxons met netsnoer.
Is het zo dat die 220v dingen moeilijker te hanteren zijn (want zwaarder of groter) dan die 12v?
Waarom hebben jullie voor het een of voor de ander gekozen?

Olav

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 December 2020, 14:43:26 »
Over die freesjes. Vraag aan je tandarts of hij/zij freesjes heeft die voor de patiënten niet genoeg pijn meer doen  ;D maar nog prima te gebruiken zijn bij de hobby.

Zelf een hele lading gekregen die sowieso niet meer gebruikt werden, splinternieuw  :)
Groeten

Olav

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 December 2020, 16:14:02 »
Hi All,

Zelf heb ik al jaren een Dremel met accu's in een koffer vol accessoires, zoals schijfjes, frezen, boortjes, slijpstenen, haakse kop en flexibele as. Die laatste twee gebruik ik eigenlijk nooit. De diamantschijfjes van HBM/Ali gebruik ik heel veel. Ze zijn solider dan de keramische slijpschijfjes, die nogal snel stuk willen gaan.
Het apparaat wordt voor allerhande klussen gebruik, ook behoorlijk zwaar slijpwerk. Ik ben er uitermate tevreden over. Het voordeel is dat je helemaal geen snoer hebt. Ik heb twee accu's in bedrijf en één op voorraad. Als de accu leeg begint te raken gaat de andere accu erin en wordt de accu, die eruit komt opgeladen. Dat duurt een paar uur.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 December 2020, 16:37:01 »
Ik kan niet in een ander zijn portemonnee kijken maar.... ben zelf altijd van liever goed dan goedkoop (zeker als ik het vaak denk te gaan gebruiken). Eerste goedkoper kloon gehad met flexibel kop. Werkte niet lekker en werd daarom ook bijna niet gebruikt.

Nu Dremel (accu versie) en daarbij ook nog de boorstandaard (maak je er mini kolomboor van) en haakse boorkop (om in de kleine hoekjes te komen). Ideaal en wordt zeer veelvuldig gebruikt.

Gr Frank