Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.  (gelezen 68083 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #15 Gepost op: 20 december 2020, 11:48:46 »
Hoi,

Dank voor de tips.

Ik mis dus wat ruimtelijk gevoel bij de indeling in N spoor.

Ik heb ook gekeken naar het soort trein verkeer.
In ieder geval het moderne materieel.

-  regionaal vervoer.
- wat licht goederenvervoer.

Met een lengte van 1, 30 tot 1, 40 mtr is een lange intercity ook op doorreis in dit plan.

Ikzelf laat het schaduwstation achterwege.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #16 Gepost op: 04 januari 2021, 13:03:39 »
Hoi,

Hier vanuit deze hoek ieders de beste wensen en dat we deze tijd maar goed mogen doorstaan.

Mijn N plan wat bijgeschaafd.

Na overwegingen dubbelsporig traject geschrapt.
Eerder uitgegaan van Flsm Piccolo maar er ws wordt het gewoon de standaard rail. Daar heb ik de wissels vervangen door de 22301, slankere wissels, handbediend die dan later gemotoriseerd kunnen worden, scheelt weer.
Ik volg redelijk wat Duitse fotograven op Instagram en daar blijkt dat ook op een enkelsporig traject wel wat leuks gebouwd kan worden en nog aardig met een keur aan materieel in moderne stijl gereden kan worden.
Mijn voorkeur gaat uit naar het rode DB materieel, maar nu zou alles er kunnen rijden behalve lange sneltreinen en ICE's.

Ondanks het schrappen van het dubbelsporig ontwerp blijft het ontwerp van een diagonaal liggende vallei.
Binnen de keerlus links blijft ruimte voor een kleine stop/halte.
Door de aanpassing past het hele plan beter in de ruimte en kan ik R2 bochten toepassen, met R3 erbij werd het toch krap en zou ik een diepere baan hebben moeten bouwen, daar waar ik nu op 60 cm zit moet ik dan uitbreiden naar 80 cm en dat is teveel.
Er blijft nu ruimte over voor een extra spoor op de voorgrond waar nog plek zou kunnen zijn voor een losspoor.
Hoe het stadje/dorp aan de stroom er verder uit gaat zien kan ik tijdens de bouw pas zien of er plek overblijft voor een station.

De bedoeling is nog steeds 2 banen te gaan bouwen als de kamers klaar zijn op een wandrailsysteem. Daarvan is de maximale diepte 60 cm.
Deze N baan zal in 2en of drie gedeeld worden. Hangt af hoe hanteerbaar alles wordt.
Daar moet ik me nog in verdiepen.







Voor het idee:(bron:Faller oid)



Gr Koen.


« Laatst bewerkt op: 04 januari 2021, 14:11:55 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2021, 13:24:10 »
Erg leuk plan! Slim bedacht ook, zo kun je toch rondjes rijden zonder dat je het gevoel hebt dat het steeds hetzelfde is. En je kunt er met meerdere treinen tegelijk op rijden, desnoods tegengesteld. Ook erg leuk om te automatiseren! En een paar mooie bruggen er in, en wat industrie langs een haven, altijd goed 8)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #18 Gepost op: 04 januari 2021, 13:26:49 »
Dat ligt ook in het verre verschiet dat automatiseren. Dit moet dan echt een ouderwets baantje worden waar je met een bakkie koffie of biertje naar kan kijken zonder teveel bouwverplichtingen ;D, alhoewel er veel huisjes bijkomen.

Al een baantje gezien geheel opgetrokken uit XPS!

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #19 Gepost op: 04 januari 2021, 15:29:13 »
Beter baanplan
En leuke verdeling scenery en rails
groet kees

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #20 Gepost op: 07 januari 2021, 11:44:57 »
Hoi,

Nog in twijfel.

Niet helemaal lekker loopt het traject langs de rivier.
Opgezet met flex en gewone stukken.
En hier de vraag is er een keerlusprobleem?

Links twijfel om tussen de trajecten nog een wissel te doen.
Aan de andere kant zorgt dat weer voor verkort traject. Nu is het juist zo mooi gescheiden.

Het idee achter de twee bruggen is dat er 1 eerder(voorheen dubbelsporig bedacht-wat nu geschrapt is)) lag en er een tweede ten behoeve van de zijlijn is bijgebouwd.



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2021, 14:21:56 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #21 Gepost op: 07 januari 2021, 12:12:02 »
Zoals hij nu is, is er volgens mij geen keerlus probleem. Als je die linker verbinding legt, dan heb je nog steeds geen keerlus probleem. Het zijn immers al 2 parallel sporen met dezelfde polariteit.

Ik zou die verbinding trouwens niet leggen, simpel omdat je er weinig mee zal bereiken. Als een trein komt vanaf de rechter boog richting de 2 bruggen dan kan hij dus de onderste of de bovenste brug pakken, hij komt dan op een ander punt uit.

Als je die wissels legt, creeer je een soort dubbel hoofdspoor dat net zo lang is dat treinen elkaar kunnen passeren. Je kan niet vanaf het bovenste spoor uitkomen in de groene lus helemaal links. Dus om daar te komen moet je bij de wissel helemaal rechts alsnog de afslsag naar beneden nemen en verkeerd spoor rijden.

Wat dan wel een mogelijkheid wordt, is dat 2 treinen gelijktijdig het station verlaten in beide richtingen. Die kunnen elkaar dan passeren bij de bruggen

Als je dit goed wilt doen, moet je eigenlijk ook nog een setje overloopwissel in de andere richting plaatsen. Of anders zo'n hosetrager constructie (bestaat dit in N?)

Dus daarom zou ik die 2 overloop wissels lekker weglaten, keep it simple.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #22 Gepost op: 07 januari 2021, 12:17:51 »
Hoi,

Daar kan ik wat mee.
Denk er nu zelfs over alles over 1 brug te laten gaan.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #23 Gepost op: 07 januari 2021, 12:22:41 »
Hoi Koen,

Dat laatste zou je kunnen doen, al vind ik de huidige oplossing leuker. Met de dubbelsporige brug (of twee enkelsporige naast elkaar) suggereer je twee lijnen die samenkomen. Terwijl je, als je het wissel verplaatst naar het begin van de lus je meer een ovaalbaan krijgt.
Daarnaast kruisen de twee lijnen elkaar in de bogen. Met je huidige situatie heb je ruimte genoeg voor rustige hellingen. Met het wissel na de brug worden deze hellingen ineens vrij kort.

Groet,
Michel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #24 Gepost op: 07 januari 2021, 12:29:22 »
Denk er nu zelfs over alles over 1 brug te laten gaan.
Dat snap ik heel goed dat zou kunnen zonder dat je treinenloop verandert, maar dat zou ik ook weer niet doen. Want in deze setup als een trein op een andere moet wachten, waar staat hij dan? Midden op de brug in het zicht, een beetje mooi te wezen.

Trek je die rechter wissel nu naar links vlak voor de lussen, dan staat 1 trein half in de tunnel te wachten. En zoals het nu is, heb je iets meer rijlengte.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #25 Gepost op: 07 januari 2021, 13:06:47 »
Hoi,

Dank voor de input.

Denk ook dat ik het zo laat, wil de brug van de hoofdlijn iets klassieker maken en de voorste brug wat moderner model.
Misschien trek ik ze op uit XPS.
Het is dus vooral een doorgaande enkelsporige hoofdlijn met een nieuwer aangelegde zijlijn waarvan het deel wat van voor het station aftakt wel bij het oudere deel van de lijn hoort.

Een andere truuk is dat ik geen verbinding maak tussen het station beneden en boven met een weg.
De halte boven wordt gescheiden middels een keermuur naar voren toe in zichtsgebied.

Het middendeel en rechtse deel ligt dan meer in een vallei en de linkerzijde meer op een heuvel.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

nkob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #26 Gepost op: 07 januari 2021, 13:53:23 »
links en rechts van de brug kan je een soort uiterwaarden met aanbruggen maken en in het midden de echte bruggen
Prima ontwerp verder en al bouwend verander je toch mischien wat .
groet kees

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #27 Gepost op: 07 januari 2021, 14:17:44 »
Bedenk me net dat ik de voorste brug nog iets schuiner kan leggen dan de achterste dan krijg je een tikkie meer onderscheid.

Er is een keur aan bruggen idd, ik denk idd aan een brug met aanbruggen of in ieder geval 1 stenen boogbrug.

Maar met xps-foam kun je veel doen ook.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2021, 14:39:52 »
Let je wel op je stijgingspercentage? Alle drie de bruggen liggen zo te zien op hetzelfde niveau, tenminste, ze gaan over hetzelfde water. Tenzij je de dubbelsporige brug veel hoger maakt heb je wel een probleem als je meteen vanaf de enkelsporige, onder het dubbelspoor door wil. En als je dan die dubbele brug hoger legt, heb je een probleem met de stijging daarvan a/d rechterkant vh station er naar toe. En aan de linkerkant, waar ook sporen boven en onder elkaar door kruisen... denk niet dat dit haalbaar is zo.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: N-rijder in spe. 2,80 mtr x 60 cm.
« Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2021, 14:59:33 »
Qua hellingen zit je met dit ontwerp toch niet zo slecht? Ik heb in N geen ervaring, maar mij lijken de hellingen toch zo'n ramp? Heeft N ook een hellingspercentagen van 3% of moet dit minder zijn?

In het rood heb ik de hellingen aangegeven, waarvan de helling aan de rechterkant wat kort zou kunnen zijn.

groet,
michel