Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:43:31
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 18:33:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
Vandaag om 17:59:51
Mijn-bouw Indonesie door MOVisser
Vandaag om 17:53:05
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:25:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door aad52
Vandaag om 16:52:47
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 16:23:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
Vandaag om 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
Vandaag om 13:25:51
Welke winkel voert deze merken? door Rondje_HO
Vandaag om 12:37:22
Modelspoorbaan van Einte door defender
Vandaag om 12:15:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
Vandaag om 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.0 door MOVisser
Vandaag om 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:10:43
44 Roco vs 44 Brawa door FransW
Vandaag om 07:59:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 07:50:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
Raadplaatje door grossraumwagen
07 September 2025, 22:16:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 September 2025, 22:00:18
Ontwikkelingen bij de Selfkantbahn (1.000mm) door frederik19630
07 September 2025, 21:59:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 September 2025, 21:33:04
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
07 September 2025, 21:12:54
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door einte
07 September 2025, 19:38:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
07 September 2025, 19:26:41

Auteur Topic: montage Faulhaber  (gelezen 8623 keer)

Pauldg

• Offline Offline
montage Faulhaber
« Gepost op: 27 February 2008, 10:31:01 »
Goedemorgen,

Ik heb een drietal Faulhaber motoren waarvan ik er 1 wil inbouwen in een zelfbouw motorchassis. Er is alleen 1 probleempje: er zitten geen schroefgaten in de askant van het motortje (eerlijk gezegd zitten er nergens schroefgaten). Dit maakt inbouw, op welke manier dan ook, wat complexer dan normaal.

Ik heb volgens mij drie reële mogelijkheden:

A) ik boor twee gaatjes in het motorfront en tap daar m2 schroefdraad in (nadeel: mogelijk metaalschilfers in het motorhuis met alle gevolgen van dien)

B) ik zaag een plaatje messing, ik maak dáár de schroefgaten in en lijm dit met industrielijm aan de motor vast (nadeel: blijft dat vastzitten?)

C) ik maak een soort halfrond 'bedje' waar de motor in valt en borg het met een klemconstructie (nadeel: dit is niet de meest starre verbinding tussen motor en aandrijving, vind het ook geen charmante oplossing).

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

• Online Online
Re: montage Faulhaber
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2008, 10:41:07 »
Hoe vast moet dat dan zitten?
Ik heb motortjes wel gewoon vastgezet met dubbelzijdig plakband en dat functioneert prima. Voor een rond motortje zou ik dan inderdaad een soort bedje maken, maar dat hoeft niet eens al te nauwkeurig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2008, 11:04:06 »
Ik vind dat het behoorlijk vast moet zitten, maar wellicht voldoet een bedje inderdaad.

Ondertussen een mooie link gevonden: http://www.robotroom.com/MotorClampMountBlock.html

Albert Bas

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2008, 11:16:11 »
 :D
Ik zou niet boren, de kans dat de boor doorschiet en isolatie beschadigd is groot en boorgruis op de magneet krijg je niet gemakkelijk weg.
Lijmen is niet echt betrouwbaar, een motor kan warm worden en lijm heeft een hekel aan hitte.
Klemmen is de beste optie, als je een goed passende uitholling en een goed passende klem of beugel maakt gaat ie nooit meer los.

Succes, Albert.

henk

• Online Online
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2008, 11:24:10 »
Klemmen is best, maar ik zou niet weten waarom lijmen problemen zou moeten geven. Bij SB-modellbau vinden ze lijmen heel gewoon.
Mischien sowieso wel nuttig om even bij SB Modellbau te kijken hoe ze dat daar over het algemeen aanpaken Paul. Zo te zien maken ze daar meestal een bedje en lijmen daar de motor in. Van die grijze tweecomponentenlijm werkt naar mijn ervaring prima.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 11:26:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan Willem Wildeman

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2008, 11:31:29 »
Die klem die je in de link ziet lijkt me niet echt best voor de koeling van je motor. Ik zou eerder een bedje maken waar je motor goed op draagt (of twee motorsteunen in de ronding van de motor) en de motor daar op vasttrekken met een smalle "band".
Ik heb zelf geen negatieve ervaring met lijmen. Diverse Mashima's met Araldite (het origineel van Bison kombi snel) vastzitten en geen enkel probleem.
Terwijl Mashima's er bekend om staan flink warm te worden.

groeten,

Jan Willem

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2008, 11:34:14 »
Heren dank u wel. Ik denk dat ik het op de volgende manier ga oplossen: ik maak een halfrond bedje waar de motor in past. Daarin komt een stukje dun antislip materiaal (fietsbandplakker?), dan de motor en vervolgens een beugel met schroeven.

Zodra de constructie klaar is maak ik een foto.

Groet, Paul

British Rail

• Offline Offline
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2008, 11:36:23 »
Klemmen is best, maar ik zou niet weten waarom lijmen problemen zou moeten geven. Bij SB-modellbau vinden ze lijmen heel gewoon.
Mischien sowieso wel nuttig om even bij SB Modellbau te kijken hoe ze dat daar over het algemeen aanpaken Paul. Zo te zien maken ze daar meestal een bedje en lijmen daar de motor in. Van die grijze tweecomponentenlijm werkt naar mijn ervaring prima.
En die lijm is speciaal voor metalen en dat lijkt me de beste oplossing voor je probleem.

De eigenschappen van Kombi Metaal (hittebestendig tot 100 graden) en krijg je niet meer los.

Mvg,
Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2008, 11:42:49 »
Bison Combi metal is idd een perfect product! Ik heb de kast voor dit apparaat http://picasaweb.google.com/pcdegoede/UntitledAlbum/photo#5135215161200052466 (andere hobby) gebouwd van aluminium plaat en hoekprofiel. Allemaal verlijmd met Combi-metal. En wie weet hoe zwaar een hifi versterker met buizen is weet ook dat zoiets solide moet zijn.

Jan van den Berg

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2008, 17:18:23 »
Paul.
Ik heb het zelfde probleem ook ervaren. Ik heb daar een half bedje voor gemaakt en gelijmd.Gaat echt perfect. Het bedje heb ik van aluminum gemaakt
rond 25 mm Een gat van 12mm geboord en door de helft gezaagt. en aan de onderkant zat nog genoeg materiaal op een draadje in te tappen.Ik heb nog wel een stukje voor je liggen. Stuur mij dan even een pb
De lijm die jij beschrijft is perfect ,heb ik ook gebuikt.
Met vriendlijke groeten
Jan van den Berg
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 17:28:52 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2008, 17:26:52 »
paul bij al mijn N spoor loks met faulhaber motoren zijn de faulhabers gelijmd met de lijm die ze bij SB modellbau verkopen werkt zeer goed.

De lijm is makkelijk weer weg te halen mocht dat nodig zijn.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Jan van den Berg

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2008, 17:33:24 »
Marco
Die lijm die jij gebruikt hoe moet je dat dan verwijderen ??? heb er Bison seconde lijm  voor gebruikt.
Mvrgr.
Jan van den Berg
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 18:40:58 door Jan van den Berg. Reden: naam verkeerd geschreven »
J.v.d.Berg

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2008, 19:23:40 »
Je kunt zo'n motortje ook goed vastlijmen met silicinenkit, dat spul waar ze bakkuipranden mee afdichten. Als je het zo inricht dat er een laag kit van 2 à 3 mm zit tussen de motor en het bed waar hij in ligt, dan is de motor meteen trillingvrij opgehangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2008, 19:32:10 »
Paul,

Hoe stevig de motor moet vastzitten, is afhankelijk van de weerstand die hij ondervindt van de aandrijving (actie = reactie). Bij een normale, niet al te zwaar belaste aandrijving moet je volgens mij (en mijn ervaring) kunnen volstaan met een klodder lijm uit een lijmpistool, een klodder goede contactlijm, of een stuk dubbelzijdig (schuim)tape. Mits aangebracht op schone en vetvrije oppervlakken natuurlijk.
Het voordeel van deze opties is, dat de lijm / het tape enigszins flexibel blijft en daardoor trillingen en schokken opvangt en dat het redelijk eenvoudig te verwijderen is.

Ton

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2008, 19:45:03 »
En die lijm is speciaal voor metalen en dat lijkt me de beste oplossing voor je probleem.

De eigenschappen van Kombi Metaal (hittebestendig tot 100 graden) en krijg je niet meer los.

Mvg,
Martijn v/d horst

Heb ik vroeger gebruikt om een carter te repareren van een klassieke brommer. Die brommer rijdt nog rond. ;D Zegt genoeg over de stevigheid van de lijmverbinding lijkt mij..