Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door FreekH
Vandaag om 16:33:40
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Vervangen wissels flm profi door wob
Vandaag om 16:23:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Terschellinger Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:08:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door janvanbemmel
09 October 2025, 20:10:25
  

Auteur Topic: montage Faulhaber  (gelezen 8730 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7596
montage Faulhaber
« Gepost op: 27 February 2008, 10:31:01 »
Goedemorgen,

Ik heb een drietal Faulhaber motoren waarvan ik er 1 wil inbouwen in een zelfbouw motorchassis. Er is alleen 1 probleempje: er zitten geen schroefgaten in de askant van het motortje (eerlijk gezegd zitten er nergens schroefgaten). Dit maakt inbouw, op welke manier dan ook, wat complexer dan normaal.

Ik heb volgens mij drie reële mogelijkheden:

A) ik boor twee gaatjes in het motorfront en tap daar m2 schroefdraad in (nadeel: mogelijk metaalschilfers in het motorhuis met alle gevolgen van dien)

B) ik zaag een plaatje messing, ik maak dáár de schroefgaten in en lijm dit met industrielijm aan de motor vast (nadeel: blijft dat vastzitten?)

C) ik maak een soort halfrond 'bedje' waar de motor in valt en borg het met een klemconstructie (nadeel: dit is niet de meest starre verbinding tussen motor en aandrijving, vind het ook geen charmante oplossing).

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: montage Faulhaber
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2008, 10:41:07 »
Hoe vast moet dat dan zitten?
Ik heb motortjes wel gewoon vastgezet met dubbelzijdig plakband en dat functioneert prima. Voor een rond motortje zou ik dan inderdaad een soort bedje maken, maar dat hoeft niet eens al te nauwkeurig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7596
Re: montage Faulhaber
« Reactie #2 Gepost op: 27 February 2008, 11:04:06 »
Ik vind dat het behoorlijk vast moet zitten, maar wellicht voldoet een bedje inderdaad.

Ondertussen een mooie link gevonden: http://www.robotroom.com/MotorClampMountBlock.html
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: montage Faulhaber
« Reactie #3 Gepost op: 27 February 2008, 11:16:11 »
 :D
Ik zou niet boren, de kans dat de boor doorschiet en isolatie beschadigd is groot en boorgruis op de magneet krijg je niet gemakkelijk weg.
Lijmen is niet echt betrouwbaar, een motor kan warm worden en lijm heeft een hekel aan hitte.
Klemmen is de beste optie, als je een goed passende uitholling en een goed passende klem of beugel maakt gaat ie nooit meer los.

Succes, Albert.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: montage Faulhaber
« Reactie #4 Gepost op: 27 February 2008, 11:24:10 »
Klemmen is best, maar ik zou niet weten waarom lijmen problemen zou moeten geven. Bij SB-modellbau vinden ze lijmen heel gewoon.
Mischien sowieso wel nuttig om even bij SB Modellbau te kijken hoe ze dat daar over het algemeen aanpaken Paul. Zo te zien maken ze daar meestal een bedje en lijmen daar de motor in. Van die grijze tweecomponentenlijm werkt naar mijn ervaring prima.
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 11:26:29 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan Willem Wildeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: montage Faulhaber
« Reactie #5 Gepost op: 27 February 2008, 11:31:29 »
Die klem die je in de link ziet lijkt me niet echt best voor de koeling van je motor. Ik zou eerder een bedje maken waar je motor goed op draagt (of twee motorsteunen in de ronding van de motor) en de motor daar op vasttrekken met een smalle "band".
Ik heb zelf geen negatieve ervaring met lijmen. Diverse Mashima's met Araldite (het origineel van Bison kombi snel) vastzitten en geen enkel probleem.
Terwijl Mashima's er bekend om staan flink warm te worden.

groeten,

Jan Willem

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7596
Re: montage Faulhaber
« Reactie #6 Gepost op: 27 February 2008, 11:34:14 »
Heren dank u wel. Ik denk dat ik het op de volgende manier ga oplossen: ik maak een halfrond bedje waar de motor in past. Daarin komt een stukje dun antislip materiaal (fietsbandplakker?), dan de motor en vervolgens een beugel met schroeven.

Zodra de constructie klaar is maak ik een foto.

Groet, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

British Rail

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • The Closest Thing to Crazy
    • Fotopunten.nl
Re: montage Faulhaber
« Reactie #7 Gepost op: 27 February 2008, 11:36:23 »
Klemmen is best, maar ik zou niet weten waarom lijmen problemen zou moeten geven. Bij SB-modellbau vinden ze lijmen heel gewoon.
Mischien sowieso wel nuttig om even bij SB Modellbau te kijken hoe ze dat daar over het algemeen aanpaken Paul. Zo te zien maken ze daar meestal een bedje en lijmen daar de motor in. Van die grijze tweecomponentenlijm werkt naar mijn ervaring prima.
En die lijm is speciaal voor metalen en dat lijkt me de beste oplossing voor je probleem.

De eigenschappen van Kombi Metaal (hittebestendig tot 100 graden) en krijg je niet meer los.

Mvg,
Martijn v/d horst
Werken aan project Goathland in schaal 00

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7596
Re: montage Faulhaber
« Reactie #8 Gepost op: 27 February 2008, 11:42:49 »
Bison Combi metal is idd een perfect product! Ik heb de kast voor dit apparaat http://picasaweb.google.com/pcdegoede/UntitledAlbum/photo#5135215161200052466 (andere hobby) gebouwd van aluminium plaat en hoekprofiel. Allemaal verlijmd met Combi-metal. En wie weet hoe zwaar een hifi versterker met buizen is weet ook dat zoiets solide moet zijn.

Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: montage Faulhaber
« Reactie #9 Gepost op: 27 February 2008, 17:18:23 »
Paul.
Ik heb het zelfde probleem ook ervaren. Ik heb daar een half bedje voor gemaakt en gelijmd.Gaat echt perfect. Het bedje heb ik van aluminum gemaakt
rond 25 mm Een gat van 12mm geboord en door de helft gezaagt. en aan de onderkant zat nog genoeg materiaal op een draadje in te tappen.Ik heb nog wel een stukje voor je liggen. Stuur mij dan even een pb
De lijm die jij beschrijft is perfect ,heb ik ook gebuikt.
Met vriendlijke groeten
Jan van den Berg
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 17:28:52 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: montage Faulhaber
« Reactie #10 Gepost op: 27 February 2008, 17:26:52 »
paul bij al mijn N spoor loks met faulhaber motoren zijn de faulhabers gelijmd met de lijm die ze bij SB modellbau verkopen werkt zeer goed.

De lijm is makkelijk weer weg te halen mocht dat nodig zijn.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: montage Faulhaber
« Reactie #11 Gepost op: 27 February 2008, 17:33:24 »
Marco
Die lijm die jij gebruikt hoe moet je dat dan verwijderen ??? heb er Bison seconde lijm  voor gebruikt.
Mvrgr.
Jan van den Berg
« Laatst bewerkt op: 27 February 2008, 18:40:58 door Jan van den Berg. Reden: naam verkeerd geschreven »
J.v.d.Berg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re: montage Faulhaber
« Reactie #12 Gepost op: 27 February 2008, 19:23:40 »
Je kunt zo'n motortje ook goed vastlijmen met silicinenkit, dat spul waar ze bakkuipranden mee afdichten. Als je het zo inricht dat er een laag kit van 2 à 3 mm zit tussen de motor en het bed waar hij in ligt, dan is de motor meteen trillingvrij opgehangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2610
Re: montage Faulhaber
« Reactie #13 Gepost op: 27 February 2008, 19:32:10 »
Paul,

Hoe stevig de motor moet vastzitten, is afhankelijk van de weerstand die hij ondervindt van de aandrijving (actie = reactie). Bij een normale, niet al te zwaar belaste aandrijving moet je volgens mij (en mijn ervaring) kunnen volstaan met een klodder lijm uit een lijmpistool, een klodder goede contactlijm, of een stuk dubbelzijdig (schuim)tape. Mits aangebracht op schone en vetvrije oppervlakken natuurlijk.
Het voordeel van deze opties is, dat de lijm / het tape enigszins flexibel blijft en daardoor trillingen en schokken opvangt en dat het redelijk eenvoudig te verwijderen is.

Ton

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 576
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re: montage Faulhaber
« Reactie #14 Gepost op: 27 February 2008, 19:45:03 »
En die lijm is speciaal voor metalen en dat lijkt me de beste oplossing voor je probleem.

De eigenschappen van Kombi Metaal (hittebestendig tot 100 graden) en krijg je niet meer los.

Mvg,
Martijn v/d horst

Heb ik vroeger gebruikt om een carter te repareren van een klassieke brommer. Die brommer rijdt nog rond. ;D Zegt genoeg over de stevigheid van de lijmverbinding lijkt mij..