Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Breedte divers Nederlands H0 materieel  (gelezen 2080 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Gepost op: 05 december 2020, 11:12:53 »
Graag zou ik willen weten of er Nederlands materieel in H0 is dat breder is als exact 1:87. Dan bedoel ik wel recente producties. Van een Lima Hondekop is algemeen bekend dat het treinstel te breed is, maar dat is oud materieel dat niet op mijn baan komt.

Bijvoorbeeld een Rivarossi 1300 is wat breder als een Artitec 1300, maar die kan ik met elkaar vergelijken.

Het gaat om de breedte tussen buitenkant spoor en de perrons op station Blaak komen.

Ik wil graag dat al het materieel mooi langs de perrons past zonder dat ik extra ruimte aan moet houden voor materieel dat net breder is als het in 1:87 zou moeten zijn.

Omdat het een giga karwei is om elke loc, rijtuig, treinstel of goederenwagen apart te passen zou ik graag van de Nederlands H0 rijders willen horen als ze met bepaalde treinen problemen ondervonden hebben langs perrons.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2020, 11:24:32 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands materieel
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2020, 11:21:38 »
Daar bestaat een norm voor: NEM 102
En in bogen NEM 103

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2020, 11:28:03 »
Hoi Klaas,

Het gaat er dus juist om of alle fabrikanten zich aan de norm houden. Als treeplanken of uitstekende delen aan draaistellen bij bepaalde modellen net buiten de norm vallen kom ik alsnog in de problemen bij de perrons......

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2020, 11:28:41 »
Denk dat de Roco 5/600 wel erg breed zal zijn met z'n uitstekende koppelstangen, weet niet of die binnen de normen valt. Ook de Fleischmann BR 65 zouden de cilinders breed uit kunnen vallen. Geen NS loc natuurlijk maar wel erg thuis op het luchtspoor.
Groeten,
Richard

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2020, 11:41:32 »
@Modellbahnwagen,

Heb de 65 018 gelijk vergeleken met de Roco 1600 en deze loc geeft geen problemen. Treinen die in Nederland rijden of hebben gereden komen bij mij wel op de baan, maar dat zijn er niet zoveel, dus die kan ik wel testen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1911
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2020, 11:56:51 »
Ik vraag mij ook enkele dingen wel eens af . Is alles wel precies op schaal ? Denk het niet . Is aan de omstandigheden van de modelbouwwereld aangepast .
Bij stoomlokomotieven zijn de stangen die de delen "beschermen" aan de voorzijde van de cilinders niet te monteren of af te nemen ivm met de bogen die de lokomotief doormoet . Zie maar eens hoever het(de) wiel(en) , indien aanwezig bij dat type stoomlokomotief , zijdelings uitslaan in bogen .
Ook de koppelstangen van een rangeerdiesellok , oa NS 5/6/700 , kunnen een probleem zijn . Te breed uitgevoerd bij de modellen denk ik . Nooit opgemeten en gecontroleerd bij de 1:1 en 1:87 modellen .

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #6 Gepost op: 05 december 2020, 12:24:34 »
Even de schuifmaat over mijn Hippel gezet. Grootste breedte 33 mm. Dus ruimte zat als je voldoet aan NEM102
Die norm staat een breedte van 40 mm toe en dat is erg ruim vergeleken met het grootbedrijf. Ik denk niet dat er modellen zijn die daarvoor te breed zijn.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #7 Gepost op: 05 december 2020, 12:35:21 »
De 1200 van Fleischmann is toch ook te breed, of was die nou juist te kort?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #8 Gepost op: 05 december 2020, 14:45:03 »
Ouder Fleischmann materieel was te breed en te hoog, en vaak ook te kort.
Heb net nog wat meer materieel gemeten. Die 33 mm lijkt toch wel een vrij algemene breedtemaat te zijn.
Ik vond wel wat wagens die breder zijn, b.v. zelflossers van Roco en Eaos van Liliput. Die komen op 35 mm.
Een paar oudere Fleischmann rijtuigen komen ook aan 35 mm. Het breedste wat ik heb is een Fleischmann railbusje, die komt op 37 mm.
Ik heb maar 1 stoomloc, de USATC van Rivarossi, die zit keurig op 33 mm.
Ik hou het er nog steeds op dat alles binnen die 40 mm past die de NEM  aangeeft.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #9 Gepost op: 05 december 2020, 15:29:08 »
Hoi Klaas,

Ik heb ook even gemeten. De Roco 1600 komt door de trappetjes op 35 mm. en de Blokkendoos motorwagen op 37 mm. Dus ik gebruik de Blokkendoos om ruimte tussen spoor en perron te bepalen. Wil geen gapend gat als er een trein langs het perron staat !

Lima Hondekop en Fleischmann 1200 komen bij mij niet op de baan, dus daar hoef ik me niet druk over te maken.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik kan verder en ben benieuwd naar verdere reacties.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1200
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #10 Gepost op: 05 december 2020, 16:14:38 »
Wordt je perron kaarsrecht of zit er ook een kromming in? Want dat kan ook nog wat uitmaken qua benodigde afstand tussen het spoor en het perron...!

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #11 Gepost op: 05 december 2020, 16:45:07 »
33 mm is omgerekend 2871 mm. Dat is niet super breed.

Voor het grootbedrijf geldt algemeen: hoe korter het voertuig, hoe breder het mag zijn. Logisch i.v.m. de uitzwaai in de bochten.
Voorbeeld Duitse personenrijtuigen: een standaard UIC 26,4 m rijtuig is 2825 mm breed, een drie-assig Umbaurijtuig 3090 mm.
Een 27,5 m restauratierijtuig is nog ietsje smaller, 2805 mm.

Maar dan heb ik het natuurlijk alleen over de "body" zeg maar.
Draaistellen hebben soms uitstekende delen die breder zijn.
Of treeplanken... de SSN heeft die van de K1A rijtuigen moeten aanpassen om ermee in Duitsland te mogen rijden.
« Laatst bewerkt op: 05 december 2020, 16:50:50 door VictorPM »

meino

  • Online Online
  • Berichten: 2087
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #12 Gepost op: 05 december 2020, 16:57:59 »
De Artitec C12c/C6400 zijn bijna 38mm breed, net als de Fleischmann pruisische coupe rijtuigen. De opmerking over de kromming is zeer valide, omdat ik zelf daar problemen mee gehad heb toen ik de Artitec C12c/C6400 had aangeschaft. Alhoewel de perrons bij mij kaarsrecht zijn, is er gelijk voor en na het perron een aanzet van een boog. Dat had tot gevolg dat de rijtuigen goed langs de perrons gingen behalve op het begin en einde van het perron.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #13 Gepost op: 05 december 2020, 17:08:24 »
Meino, dat is de reden waarom ik ook de NEM103 noemde. Die geeft aan hoeveel extra ruimte je moet nemen in de bogen. En dat is dan weer afhankelijk van het soort rijtuigen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #14 Gepost op: 05 december 2020, 17:22:04 »
Wordt je perron kaarsrecht of zit er ook een kromming in? Want dat kan ook nog wat uitmaken qua benodigde afstand tussen het spoor en het perron...!
Als je Blaak écht nabouwt zit er een flauwe slinger in het spoor.
No dress rehearsel, this is our life.