Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:09:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 09:05:59
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 08:40:16
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door puntenglijder
Vandaag om 08:34:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 08:23:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 07:31:52
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
  

Auteur Topic: Breedte divers Nederlands H0 materieel  (gelezen 2293 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Gepost op: 05 December 2020, 11:12:53 »
Graag zou ik willen weten of er Nederlands materieel in H0 is dat breder is als exact 1:87. Dan bedoel ik wel recente producties. Van een Lima Hondekop is algemeen bekend dat het treinstel te breed is, maar dat is oud materieel dat niet op mijn baan komt.

Bijvoorbeeld een Rivarossi 1300 is wat breder als een Artitec 1300, maar die kan ik met elkaar vergelijken.

Het gaat om de breedte tussen buitenkant spoor en de perrons op station Blaak komen.

Ik wil graag dat al het materieel mooi langs de perrons past zonder dat ik extra ruimte aan moet houden voor materieel dat net breder is als het in 1:87 zou moeten zijn.

Omdat het een giga karwei is om elke loc, rijtuig, treinstel of goederenwagen apart te passen zou ik graag van de Nederlands H0 rijders willen horen als ze met bepaalde treinen problemen ondervonden hebben langs perrons.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2020, 11:24:32 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands materieel
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2020, 11:21:38 »
Daar bestaat een norm voor: NEM 102
En in bogen NEM 103
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #2 Gepost op: 05 December 2020, 11:28:03 »
Hoi Klaas,

Het gaat er dus juist om of alle fabrikanten zich aan de norm houden. Als treeplanken of uitstekende delen aan draaistellen bij bepaalde modellen net buiten de norm vallen kom ik alsnog in de problemen bij de perrons......

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3296
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #3 Gepost op: 05 December 2020, 11:28:41 »
Denk dat de Roco 5/600 wel erg breed zal zijn met z'n uitstekende koppelstangen, weet niet of die binnen de normen valt. Ook de Fleischmann BR 65 zouden de cilinders breed uit kunnen vallen. Geen NS loc natuurlijk maar wel erg thuis op het luchtspoor.
Groeten,
Richard

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #4 Gepost op: 05 December 2020, 11:41:32 »
@Modellbahnwagen,

Heb de 65 018 gelijk vergeleken met de Roco 1600 en deze loc geeft geen problemen. Treinen die in Nederland rijden of hebben gereden komen bij mij wel op de baan, maar dat zijn er niet zoveel, dus die kan ik wel testen.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #5 Gepost op: 05 December 2020, 11:56:51 »
Ik vraag mij ook enkele dingen wel eens af . Is alles wel precies op schaal ? Denk het niet . Is aan de omstandigheden van de modelbouwwereld aangepast .
Bij stoomlokomotieven zijn de stangen die de delen "beschermen" aan de voorzijde van de cilinders niet te monteren of af te nemen ivm met de bogen die de lokomotief doormoet . Zie maar eens hoever het(de) wiel(en) , indien aanwezig bij dat type stoomlokomotief , zijdelings uitslaan in bogen .
Ook de koppelstangen van een rangeerdiesellok , oa NS 5/6/700 , kunnen een probleem zijn . Te breed uitgevoerd bij de modellen denk ik . Nooit opgemeten en gecontroleerd bij de 1:1 en 1:87 modellen .

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #6 Gepost op: 05 December 2020, 12:24:34 »
Even de schuifmaat over mijn Hippel gezet. Grootste breedte 33 mm. Dus ruimte zat als je voldoet aan NEM102
Die norm staat een breedte van 40 mm toe en dat is erg ruim vergeleken met het grootbedrijf. Ik denk niet dat er modellen zijn die daarvoor te breed zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4576
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #7 Gepost op: 05 December 2020, 12:35:21 »
De 1200 van Fleischmann is toch ook te breed, of was die nou juist te kort?

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #8 Gepost op: 05 December 2020, 14:45:03 »
Ouder Fleischmann materieel was te breed en te hoog, en vaak ook te kort.
Heb net nog wat meer materieel gemeten. Die 33 mm lijkt toch wel een vrij algemene breedtemaat te zijn.
Ik vond wel wat wagens die breder zijn, b.v. zelflossers van Roco en Eaos van Liliput. Die komen op 35 mm.
Een paar oudere Fleischmann rijtuigen komen ook aan 35 mm. Het breedste wat ik heb is een Fleischmann railbusje, die komt op 37 mm.
Ik heb maar 1 stoomloc, de USATC van Rivarossi, die zit keurig op 33 mm.
Ik hou het er nog steeds op dat alles binnen die 40 mm past die de NEM  aangeeft.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2486
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #9 Gepost op: 05 December 2020, 15:29:08 »
Hoi Klaas,

Ik heb ook even gemeten. De Roco 1600 komt door de trappetjes op 35 mm. en de Blokkendoos motorwagen op 37 mm. Dus ik gebruik de Blokkendoos om ruimte tussen spoor en perron te bepalen. Wil geen gapend gat als er een trein langs het perron staat !

Lima Hondekop en Fleischmann 1200 komen bij mij niet op de baan, dus daar hoef ik me niet druk over te maken.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Ik kan verder en ben benieuwd naar verdere reacties.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Bartje81

  • Offline Offline
  • Berichten: 1226
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #10 Gepost op: 05 December 2020, 16:14:38 »
Wordt je perron kaarsrecht of zit er ook een kromming in? Want dat kan ook nog wat uitmaken qua benodigde afstand tussen het spoor en het perron...!

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #11 Gepost op: 05 December 2020, 16:45:07 »
33 mm is omgerekend 2871 mm. Dat is niet super breed.

Voor het grootbedrijf geldt algemeen: hoe korter het voertuig, hoe breder het mag zijn. Logisch i.v.m. de uitzwaai in de bochten.
Voorbeeld Duitse personenrijtuigen: een standaard UIC 26,4 m rijtuig is 2825 mm breed, een drie-assig Umbaurijtuig 3090 mm.
Een 27,5 m restauratierijtuig is nog ietsje smaller, 2805 mm.

Maar dan heb ik het natuurlijk alleen over de "body" zeg maar.
Draaistellen hebben soms uitstekende delen die breder zijn.
Of treeplanken... de SSN heeft die van de K1A rijtuigen moeten aanpassen om ermee in Duitsland te mogen rijden.
« Laatst bewerkt op: 05 December 2020, 16:50:50 door VictorPM »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2337
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #12 Gepost op: 05 December 2020, 16:57:59 »
De Artitec C12c/C6400 zijn bijna 38mm breed, net als de Fleischmann pruisische coupe rijtuigen. De opmerking over de kromming is zeer valide, omdat ik zelf daar problemen mee gehad heb toen ik de Artitec C12c/C6400 had aangeschaft. Alhoewel de perrons bij mij kaarsrecht zijn, is er gelijk voor en na het perron een aanzet van een boog. Dat had tot gevolg dat de rijtuigen goed langs de perrons gingen behalve op het begin en einde van het perron.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26737
    • Pagina van klaas
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #13 Gepost op: 05 December 2020, 17:08:24 »
Meino, dat is de reden waarom ik ook de NEM103 noemde. Die geeft aan hoeveel extra ruimte je moet nemen in de bogen. En dat is dan weer afhankelijk van het soort rijtuigen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10769
Re: Breedte divers Nederlands H0 materieel
« Reactie #14 Gepost op: 05 December 2020, 17:22:04 »
Wordt je perron kaarsrecht of zit er ook een kromming in? Want dat kan ook nog wat uitmaken qua benodigde afstand tussen het spoor en het perron...!
Als je Blaak écht nabouwt zit er een flauwe slinger in het spoor.
No dress rehearsel, this is our life.