Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:00:39
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 17:56:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Albert de Heer
Vandaag om 17:46:19
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 17:45:41
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 17:27:34
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:23:18
Modeltreinen Pierre Dominique door Rob Ellerman
Vandaag om 17:09:49
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
Vandaag om 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:59:08
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen  (gelezen 41581 keer)

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: 3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen
« Reactie #75 Gepost op: 01 January 2021, 16:59:55 »
(y)

Eigenlijk ben ik nog op zoek naar het programma dat deze structuur berekend als support:

Deze zit in de trams van Guido Manndorf op Imaterialise. Ze zijn sterk en toch makkelijk te verwijderen, ze zijn flexible en kunnen plat gedrukt worden bij het eruit nemen.

Die zou ik ook graag in mijn projecten willen gebruiken.

Gr Joke

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
Re: 3D/RM IG: Anycubic photon voor modelbouw gebruiker ervaringen
« Reactie #76 Gepost op: 01 January 2021, 17:02:29 »
Mooi ontwerp van het hek van Joke. Ik zou dit op de PLA printer printen en niet op de AnyCube.

Ik ben nu bezig met accu bakken voor de ombouw van een 2e DAPOL Class 08 (0) naar een NS 500/600. Doe er ook een paar voor een mede hobbyist.

Geprint met clear resin op 0,02.

Deze 2 heb ik een grondverf laagje gegeven om details te kunnen zien (de accu bak is 56 mm).

Ook met andere kleine projectjes bezig om de AnyCube verder te kunnen doorgronden. Ik heb nu wel al geleerd dat als je iets voor een PLA printer hebt ontwikkeld dat dit lang niet altijd een op een over gezet kan worden naar een resin print file. Gewoon omdat methodiek van printen anders is.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

MartinH0

• Offline Offline
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #77 Gepost op: 01 January 2021, 19:15:19 »
Ik heb een Phrozen sonic mini en de instellingen die ik vond waren exact gelijk aan de sonic mini 4k.
Hij heeft ook een mono LCD,  alleen een iets lagere resolutie als de 4k versie.

Met nieuwe instellingen gaat het al een stuk beter. Het geheel was vandaag steviger dan eerst en (bijna) onvervormd.
Sommige printdelen zijn < 0,5 mm "dik"  ;D

Nieuwe resin instellingen met lagere lift snelheid en langere belichtingstijden. Alles gevonden door te speuren op internet.

Wat ik aan het printen ben laat zich raden:  :D

Foto's zal ik nu wel maken en volgen later.

Met vriendelijke groet, Martin

Ad_M

• Offline Offline
  • N-Spoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #78 Gepost op: 01 January 2021, 19:43:40 »
Ben heel benieuwd Martin, zou er nu niet meer zacht / snotterig uit komen zo?
Dat is het belangrijkste, fijn dat je je printer gemeld hebt hier, belangrijk detail  :laugh:

Met deze setting zit je wel redelijk veilig, zeker als tijd je vriend is, vandaar kan je verder bouwen naar snelheid vs detail
Zelf zou ik naar 0,025 (afhankelijk of je stappenmotor het aan kan) of naar 0,02 mm (hele getallen is veiliger) laagdikte gaan met seinen om een mooi scherpe rand en je slotbout netjes er op te krijgen als detail?
En je plaat iets minder vol zetten, zodat je fep wat minder belast wordt (maar dat is al zwaar gecompenseerd met deze lift speed settings) maar dat ben ik

Zie wel dat je bord er niet heel op gaat komen aan de onderkant, je hebt hier een eiland gecreëerd zo ver ik kan zien...  :'(

Er is nog best wel tijdwinst te behalen binnen deze settings, mocht het je boeien  ;D
Nogmaals, ben HEEEEL benieuwd naar het resultaat Martin

Mvg,
Ad
« Laatst bewerkt op: 01 January 2021, 19:52:28 door Ad_M. Reden: eiland gezien »
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #79 Gepost op: 01 January 2021, 19:45:55 »
Hoi Martin,

Mooi dat het nu beter gaat. Heb je die seinen zelf getekend?

Gr. Frits
Groet Frits

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 02 January 2021, 12:34:00 »
Bedankt voor de reacties waar ik weer van kan leren  (y)
Hier een detail foto van de print. Ik meen begrepen te hebben dat dit doorhangen (boven de rode ovaal) tussen de steunpaaltjes (rode cirkels) het "gordijn" effect heet.
Ik moet dus meer ondersteuning geven dan de autostand in Chitubox aangeeft.

Na een tijdje (uur+) onder de UV lamp gelegen te hebben voelt het geheel nu helemaal stevig aan. Ik moest de boel echt losknippen nu en dat is een hele verbetering.

Het avontuur met SLA begint vorm te krijgen  :D

@Frits; ja het is een eigen ontwerp waar ik al mee begonnen was voordat Digikeijs ermee op de markt kwam. Maar ik ga ermee door omdat ik graag 3mm ledjes wil gebruiken zodat de lichtjes van de seinen ook van opzij goed gezien worden. Ik plaats tenslotte de seinen in alle richtingen en ik wil ze dan wel zien en er lol aan beleven. Met de filament printer ben ik aardig in de buurt gekomen en er staan op de modulebakken van de club een aantal van mijn seinen maar deze printer opent een nieuwe dimensie.

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #81 Gepost op: 02 January 2021, 12:55:48 »
Hoi Martin,

Fijn dat het al beter gaat. Is het een idee om de seinen plat op de rug te printen? Dan zou je alleen nog wat support hebben onder de mast.

Gr. Frits
Groet Frits

MartinH0

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: 02 January 2021, 13:54:51 »
Voordat ik verder ga printen heb ik nog vragen over de light off delay tijd.

Zie hieronder de calculator (ook weer van internet). Er wordt vanuit gegaan dat de light off delay time een optelsom is van lift tijd + retract tijd + 2 tot 3 seconden rusttijd.

Als ik de instellingen van mezelf bekijk, kom ik op minimaal 14 seconden, wat ik ook heb ingesteld. Let op dat dit vanuit mm/min berekend is.

Als ik de instellingen van Joke bekijk, kom ik op 4,9 (5) seconden instelling maar er staat 1 seconde.
Overigens kost de resin van Joke $400 per halve liter  ;D

Is het uitgangspunt niet goed of is de instelling van Joke niet goed. Dat laatste betwijfel ik gezien de mooie resultaten van haar.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #83 Gepost op: 02 January 2021, 15:33:04 »
En je plaat iets minder vol zetten, zodat je fep wat minder belast wordt (maar dat is al zwaar gecompenseerd met deze lift speed settings) maar dat ben ik
Mijn plaat staat eigenlijk altijd vol. Ik vul alle gaatjes zoveel mogelijk op, de ruimte en tijd efficient gebruiken. Heb daar nooit een probleem mee gehad.

@Martin: een uur onder de UV? Je bent het bruin aan het bakken. Ik doe 4 minuten, dan is het al goed. Wil je dat het verteerd? Als een uur een normale instelling zou zijn, dan had dat Wash & Cure ding van Anycubic niet alleen 2, 4 en 6 minuten als keuzen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #84 Gepost op: 02 January 2021, 16:04:02 »
 ;D Dat zijn HK$ en is het enigste dat zich ergens niet aanpassen laat.

Die lampen zijn cool, wil je de STL delen, dan kan ik hem op mijn laten lopen. 8)

Wat betreft light off calculator die ken ik niet en wil op het moment niet mijn tijden veranderen.

Wat betreft de Curing tijd is wel heel erg lang, maar hangt ook een beetje af van wat voor UV bron je gebruikt.

The Wash en cure heeft een UV LED licht balk in de zijkant en de delen draaien eraan voorbij met alle zijden. Ik weet die kost wat maar is een zeer practisch en voorkomt kliederen. Ik gebruik voor kleine fijne delen niet meer als 2 minuten. Te lang en je print wordt bros. Te kort en het plakt nog.

Voor grotere -dikkere delen gebruik ik 6 minuten of 2x 3 minuten en keer zodat de kant die op de plaat ligt nog eens anders belicht wordt.

Wat me opvalt is dat je zeker de settings voor je ondersteuning massief kan optimeren. In het internet heb ik een goede beschrijving daarvoor gevonden. Die het effect van elke setting beschrijft.
https://www.instructables.com/Best-Support-Settings-for-ResinSLADLPLCD-3D-Printi/

Heb gisteren 2 stoelen met deze beschrijving opgezet.

De linker is gedraaid tot er minimaal rode zonen aanwezig waren en bij de rechter heb ik voor een rechte print gekozen met de ondersteuning in bereiken die je niet ziet.

Het idee is dat bij het contact punt minimale ondersteuning is en daardoor is het makkelijker de ondersteuning weg te knippen. Ronde ondersteuning zorgt voor minder schaden dan rechte contact punten. Ik zet altijd handmatig ondersteuning, automatisch vergeet vaak stukken afhankelijk van je settings. Je settings bij handmatig heeft een invloed op de automatic setting.

Gr Joke
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 16:06:00 door Tulpendaal »

BartvD

• Offline Offline
  • Relax, it is only a hobby.
« Reactie #85 Gepost op: 02 January 2021, 16:39:53 »
@Martin: een uur onder de UV? Je bent het bruin aan het bakken. Ik doe 4 minuten, dan is het al goed. Wil je dat het verteerd? Als een uur een normale instelling zou zijn, dan had dat Wash & Cure ding van Anycubic niet alleen 2, 4 en 6 minuten als keuzen.

Sven heeft een goed punt. Ik heb een goedkope Chinese lamp met draai plateau. 20 minuten is genoeg. Dan voelt het al stevig aan en niet plakkerig. Te lange cure tijden. Ben een keer spul vergeten en heeft toen de hele nacht op het tableautje staan draaien. De volgende ochtend een O... Sh''''t moment. Werkstuk was inderdaad meer verkeurd maar ook was het zijn stevigheid kwijt en brak makkelijk doormidden.

Cure tijd hangt af van je lamp maar zou het zeker niet te lang doen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

jaco1988

• Offline Offline
  • Heerlijk dat hobbyen, je komt tijd te kort
« Reactie #86 Gepost op: 02 January 2021, 16:52:31 »
Interessant deze post, volg het met interesse
Vriendelijke groet Jaco

Ad_M

• Offline Offline
  • N-Spoor
« Reactie #87 Gepost op: 02 January 2021, 20:40:00 »
Even wat anders

Ik ga dit plaatje toch maar eens delen, zeker na Joke haar opmerking over de hoeken en zo min mogelijk support schoot me dit te binnen
Betreft hier te printen laagdikte vs print hoek

Drawn by Michael Van Kesteren

Kijken wat jullie ervaring hiermee is, ik heb er veel aan gehad
Leuk om jullie reacties te lezen hier  ;D

Mvg,
Ad
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #88 Gepost op: 03 January 2021, 08:20:38 »
Morgen Ad

Bedankt voor de tekening, nog niet helemaal zeker welke conclusie ik daaruit moet trekken. Heb je een text bij het plaatje of een link.
Ik begrijp dat er een verband is tussen de pixel size en de layer thickness. En dus de hoek die gebruikt wordt voor de wanden in je model tijdens het printen. Dus voor dunnere 0.025-0.03mm lagen krijg ik de beste struktuur bij een hoek van hoogstens 27-32°.
Het plaatje laat ook goed zien het effect op de gladheid van de wanden tijdens het printen.

Hmm nog maar eens doordenken bij mijn hek ::)

gr Joke

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #89 Gepost op: 03 January 2021, 08:25:27 »
Bart, bij je super gave containers, kan je ons verraden hoe je de binnenkant doet, is de container hol, of met infill.
Ik heb 1 keer een relatief grote vorm met infill geprint, daar had ik aan het eind resin vloeistof ingesloten.
Ik weet dat er de mogelijkheid is voor drain holes maar bij een infill moeten dan zeer veel gaatjes gemaakt worden.
Iemand daar al ervaring mee.
gr Joke