Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen  (gelezen 36217 keer)

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #180 Gepost op: 08 maart 2021, 10:33:23 »
male and female

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #181 Gepost op: 08 maart 2021, 10:36:38 »
Gerco, is dat Phrozen Rock Black? Ik heb dat ook omdat men zei dat het harder is, maar buiten dat het het schoonmaakbad snel ongelooflijk smerig maakt, blijven figuren net zo breekbaar. Ik vind ook de printlijnen duidelijker dan bij Elegoo Grey. Na het testen van verschillende resins, kom ik toch altijd weer uit op Elegoo Grey. Ik heb Anycubic Plant based resin geprobeerd, maar de fijnste details zijn helaas veel minder dan met voorgenoemde Elegoo.

Op Cults3d.com zitten ook nog wat gratis figuren. Zoektermen: stl, woman, man, figures
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #182 Gepost op: 08 maart 2021, 11:29:59 »
https://www.anycubic.com/collections/materials/products/copy-of-colored-uv-resin
Het poppetje is hier mee geprint.
Ben nog bezig met kijken welke resin vóór welke toepassing het beste is.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #183 Gepost op: 08 maart 2021, 12:22:02 »
Wij zijn in de bouwgroep aan het experimenteren met resins voor de verloren wasmethode. Je print dan gelijk in de was die de messing-gieter in de gips zet en....verbrand. Maar dan kan er wel in messing gegoten worden. Dus geen rubberen mal meer nodig.

Een speurtocht leert al snel dart dit veel voor ringen en sierraden word gedaan, maar niet voor modelbouwonderdelen. Waar de ene het afgerond wil hebben, willen wij het scherp, dus veel details. Dus Triall and Error en die flesjes zijn peperduur. We hebben Error gehad met BluecastX10 terwijl dat volgens de specificaties geschikt zou kunnen zijn. We zijn nu weer terug bij ons eerste testproduct en dat is een resin van Powercast (uit Turkije). Zij hebben de oudste soort (gewoon WAX genaamd) en sinds kort een hele lijn. Zero Shrinkage spreekt de messing modelbouwer wel aan dus dat gebruiken we nu.
Na 5 maanden testen laten we de prints binnenkort door VSH afgieten. Spannend.

Heeft een van jullie al ervaring met deze werkwijze?

Schermopname (907) by Nulpunt0, on Flickr

Schermopname (908) by Nulpunt0, on Flickr


De schoorsteen (zonder kroon) voor de LTM-51 (Gerrit)
Schermopname (897) by Nulpunt0, on Flickr

Dat boutje is 0,8 en je ziet de moer ook nog. Wel met de PC en een loupe. Met het blote oog? Gaan we binnenkort leren.
Schermopname (895) by Nulpunt0, on Flickr

Bluecast X10. (niet blauw maar groen) Zo krom als en hoepel. :'(
Schermopname (887) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 12:26:29 door FritsT »

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #184 Gepost op: 08 maart 2021, 15:26:23 »
Dankje voor de zoektips!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #185 Gepost op: 09 maart 2021, 16:23:36 »
De verloren was methode heeft ook wat krimp. Scherpe hoeken hoeft geen probleem te zijn. Het messing wat verhit is komt in de holte waar de was is weggesmolten. Maar ook messing krimpt als het stolt. Daarom moet je het wasmodel iets groter maken om de krimp op te vangen. Zo worden o.a de gouden kronen gemaakt. Het moedermodel kreeg altijd een aantal laklagen op de stomp zodat de kroon altijd op zijn plaats kon komen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9555
    • nulpunt
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #186 Gepost op: 14 maart 2021, 10:49:47 »
Even doorklikken naar het bouwverslag van de LTM-51, anders krijgen we doublures.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89596.msg3222205243#msg3222205243

IMG_0135 by Nulpunt0, on Flickr

12325
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2021, 10:51:18 door FritsT »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #187 Gepost op: 14 maart 2021, 11:12:22 »
Als je het ketelfront schuiner zet en dan print heb je minder last van de print lijnen die je nu ziet

Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #188 Gepost op: 14 maart 2021, 11:36:28 »
@FritsT

Netjes hoor  (y)
Ik ben erg benieuwd op wat voor laagdikte je geprint hebt?
En heb je de mogelijkheid in je in je slicer om bijvoorbeeld Anti-Aliasing aan te zetten?

Mvg,
Ad
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

JohnBR18

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #189 Gepost op: 14 maart 2021, 14:26:51 »
Ad,

ik ben degene die het print werk doe, in nauwe samenwerking met Frits.
We hebben geprint met een laag dikte van 0,035mm.
Anti-Aliasing gebruik ik niet. Als ik het goed heb, rond deze instelling de scherpe kantjes af. Wij zijn zo gedetailleerd aan het printen dat bij gebruik van deze instelling onze detaillering waarschijnlijk te niet wordt gedaan.
Daarnaast gebruik Chitubox als Slicing programma en deze ondersteund deze instelling niet.

JohnM



Ad_M

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
  • N-Spoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #190 Gepost op: 16 maart 2021, 12:39:43 »
Hoi John,

Ik zou zeggen probeer het op te zoeken en eens aan te zetten op 4x of gewoon aan, ik denk dat je dan ook grotendeels ook van die lijnen in je dome en de deur samen met het advies een je ideale hoek te vinden van jouw printer
Chitubox gebruik ik ook, en voldoet heel goed naar mijn mening, en Anti-Aliasing staat bij mij aan en wordt ondersteund door mijn 3D printers (misschien ook die van jou met de laatste versie?)



Ik denk dat het je printwerk ten goede komt qua details en afwerking, mits het ondersteund wordt
Pas op met settings zoals 0,035mm, niet elke stappenmotor kan dat aan, kijk dat goed na
Blijf veilig hangen op bijvoorbeeld 0,03mm en niets verder dan dat achter de komma, tenzij je zeker weet dat je printer dit aan kan
Dit voorkomt lijnen die je niet wilt

Persoonlijk print ik ook op hoog detail (op 0,01 mm laagdikte), dit fenomeen van zichtbare lagen heb ik lang niet meer gehad, dus het is mogelijk



Mijn twee cent en vele wegen naar Rome  (y)

Mvg,
Ad
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 12:59:22 door Ad_M »
Als je het niet meer trekt..., dan moet je duwen!

JohnBR18

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #191 Gepost op: 17 maart 2021, 10:57:56 »
Ad,

Als ik het goed zie gebruik je een Elegoo Mars printer. Ik heb een Anycubic Photon S. Die gebruiken een eigen file formaat voor het aansturen van Anti-Aliasing (extensie .pws), althans, zo heb ik het begrepen. Ik lees overal dat dit geen open formaat is en dan ook niet ondersteund wordt door Chitubox. In dat geval moet ik terug naar Photon Workshop.
Ik lees ook op sommige forums dat dat het Anti-Aliasing ook supported wordt door de .photons file.

Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat, dus ik ga zeker met Anti-aliasing testen, eerst met Photon Workshop en daarna met Chitubox (.photons). Dan kom ik er (hoop ik) vanzelf achter of .photons files Anti-aliasing ondersteunen.

Bedankt voor de info.

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #192 Gepost op: 21 maart 2021, 15:25:28 »
Beste mensen, sinds een week beschik ik ook over de Anucubic Photon printer maar ondervind problemen waar ik niet uitkom.

Om de printer te leren kennen en te ontdekken wat de mogelijkheden zijn heb ik een vuilcontainer in H0 geprint welke aardig is gelukt. Nu probeer ik ook een fiets, hier gaat het constant mis. De support zit aan de printplaat en de fiets plat op het FEP vel. Bij de aanhechting van het support aan het model laat de print los. Ik kan ook geen groter aanhechtpunt gebruiken omdat dit dan veel groter is dan het punt waar de aanhechting plaatsvind.



Dit keer vlak geprint met het zelfde resultaat.



Ik moet het denk ik zoeken in de juiste stand?

Zijn er onder jullie gevorderden die dit probleem herkennen?

JohnT
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2021, 15:37:27 door JohnT »

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1423
    • sleutelspoor
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #193 Gepost op: 21 maart 2021, 15:43:31 »
Kan je een foto laten zien met je supports en je print instelling?
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2021, 15:45:50 door Gerco van Beelen »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • Modelrailroading is fun
Re: 3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen
« Reactie #194 Gepost op: 21 maart 2021, 15:49:12 »
Beste 3D-printers,

ik begrijp heel goed dat jullie trots zijn op het bezit van zo'n printer. Maar waarom per se dingen willen printen die niet haalbaar zijn. Er zijn genoeg andere hele mooie dingen die dat wel zijn. Zie bijvoorbeeld de bruggen in schaal N. Een spaak van een wiel is 2 mm dik? In h0 is dat 0,023 mm. Zelf ge-etst is dat niet haalbaar. Het breek al als je er naar kijkt. Besteed je moeite om het 3D-printen onder de knie te krijgen aan wat minder filigraane objecten. De kans dat dat lukt en daarmee tot een positief gevoel leidt is vele malen groter dan een bij voorbaat onhaalbare kaart als een fiets met spaken in h0.

Veel plezier met het leerproces.
Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden