Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Engelse wissel Roco-line vanaf paneel bedienen  (gelezen 11637 keer)

van der kuip

• Offline Offline
Engelse wissel Roco-line vanaf paneel bedienen
« Gepost op: 26 February 2008, 20:48:04 »
Geacht forum,

Voor het bedienen van wissels met momentschakelaars (druktoetsen) vanaf een paneel met getekende sporenplan bestaat een simpele methode: elke rijweg krijgt één druktoets op  het paneel.
Wil je dit toepassen op de Engelse wissel (Bäseler) van Roco-line, dan ontstaat er een probleem. De rechte rijwegen AC en BD kunnen met twee toetsen (1-3 resp. 2-4) ingesteld worden, maar wil je met deze toetsen de afbuigende rijwegen AD en BC instellen, dan zijn de wisseltongen onderling dusdanig verbonden dat als je op de knoppen 1-4 drukt, je niet de te verwachten rijweg AD krijgt, maar rijweg BC en als je op de knoppen 2-3 drukt, je niet de te verwachten rijweg BC krijgt, maar rijweg AD.  Wie weet een serieuze oplossing voor dit probleem?
P.S. ik gebruik Conrad-wisselmotoren, het schakelen gaat analoog.

Reinier Z.

• Offline Offline
Re: Engelse wissel Roco-line vanaf paneel bedienen
« Reactie #1 Gepost op: 26 February 2008, 21:51:47 »
Heb je rekening gehouden met het volgende: De tongen aan de zijde AB bepalen of je via C of via D rijdt, terwijl de tongen aan de zijde CD bepalen of je via A of via B rijdt.

Om even in jouw nummering te blijven: de knoppen 1 en 4 moeten dus de wisselaandrijving sturen die de tongen aan de BC zijde omlegt, terwijl de knoppen 2 en 3 de wisselaandrijving moeten sturen die de tongen aan de AD-zijde omlegt.
Reinier

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 26 February 2008, 22:13:25 »

Bron Wikipedia

Je bedoelt toch deze wissel?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

van der kuip

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2008, 09:33:14 »
Beste Reinier en Jaap,
het gaat om een zogenaamde DKW (of dubbele Engelse wissel) van Roco, nr. 42451. De wissel op Jaaps tekening is een gewone DKW, met binnenliggende tongen, die van Roco is een zgn. Bazeler wissel, met buitenliggende tongen. Het probleem zit hem in de onderlinge verbinding van de wisseltongen. Je hebt vier rijwegen, twee rechte (AC en BD) en twee afbuigende (AD en BC). Op het bedieningspaneel heb ik vier druktoetsen, knop 1 correspondeert met A, knop 2 met B, enz. De rechte rijwegen AC en BD kun je instellen door op de knoppen 1 en 3 resp. 2 en 4 te drukken. Wil je nu de afbuigende rijweg AD (A is verbonden met knop 1 en D met knop 4) instellen, dan lukt dat niet met de knoppen 1 en 4. Met 1 en 4 wordt nl. de afbuigende rijweg BC ingesteld. Hetzelfde probleem geldt voor de afbuigende rijweg BC (B is verbonden met knop 2 en C met knop 3). Dat lukt niet met de knoppen 2 en 3, want met 2 en 3 wordt de afbuigende rijweg AD ingesteld. Oplossing: misschien meer druktoetsen en hoe dan???

Tjeerd

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2008, 09:49:57 »
Ohja, dat ingewikkelde ding. Bij de modelbouwvereniging van Arnhem heb ik aan zo'n ding gesleuteld. Misschien heb je hier iets aan:

We gebruikte oude PTT-relais (24V met aan/aan contacten). Twee relais bewogen ieder een tong. Het omschakelen van de polariteit van de twee middenstukken gebeurde door het relais van de andere zijde. De relais werden bediend met tuimelschakelaars. De relais hadden (1) wel of (2) geen spanning. De tuimelschakelaars verlichtten ook LED's die op de bedieningsbak de rijweg weergaven. Het enige gekke was, dat rechtdoor ook rechtdoor was, maar afbuigend beide LED's JUIST ANDERSOM moesten staan. Verder werkte het prima.

Misschien ga ik hier te snel door de bocht om e.e.a. uit te leggen...
We hebben toch wel een paar uur eerst moeten nadenken. Een zogenaamd toestands diagram maken helpt wel. De rijrichting, rijweg en gewensde polarisatie van de tussenstukken.

mvg, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 February 2008, 11:03:44 »
Hallo

Een Engels wissel is niets anders dan twee in elkaar geschoven "normale"
wissels. Wim Ros heeft onlangs in een schema aangegeven hoe je met een diode-matrix een drieweg wissel kunt aan sturen. Zoek het in die richting. Jay Jay

Edit: Je komt niet onder 4 knoppen uit. Elke knop staat voor een "ingang" van de wissel.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 12:27:15 door Casey Jones »
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

modelspotter

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 February 2008, 12:07:26 »
1) Laten we eerst afspreken het nooit meer te hebben over een dubbel kruiswissel en dergelijke nonsens als we het hebben over een Engels wissel of Bäseler.

2) Een inventarisatie aan dit soort wisses leert:

- Märklin M en C (Trix): Bäseler (= Engels wissel met buiten het kruis liggende tongen)
- Märklin K: heel Engels wissel
- Fleischmann oud: heel Engels wissel
- Fmn Profi: heel Engels wissel
- Roco Line: heel en half Engels wissel en Bäseler
enz. enz.

Nu komt de grap:
In vroeger tijden werden de Märklin Bäseler en Fleischmann Engelsman bedient door slechts één spoel dat leidde er toe dat of een rijweg AC en (!) BD ontstond of een rijweg AD en BC. Maar de komst van Shinohara en andere werkelijkheidsgetrouwere wissels leidden tot de "onmogelijkheid" om een Engelsman van maar één spoel te voorzien, domweg omdat op die grotere afstand de beweging bijna niet is over te brengen en dan zouden die wissels duur worden.
Nu zijn bij vrijwel alle merken (behalve de Bäselers van MäTrix en de Engelsman van Fmn) inmiddels twee spoelen nodig.

Wil je nu gelijktijdig de combinatie AC/BD of AD/BC dan zul je zien dat dat niet meer kan... er is altijd maar één rijweg in te stellen:

Wissel A links dan is B automatisch (!) ook links, wissel C rechts dan is D ook (!)rechts en dus is alleen een rijweg AD (DA) ingesteld. Mechanisch is het niet mogelijk AD/DA en BC/CB tegelijk in te stellen omdat de wissels verbonden zijn met elkaar.

In tegenstelling dus tot vroegah: toen twee toetsen en per toets twee rijwegen (AD/DA en BC/CB of AC/CA en BD/DB), nu "helaas" vier toetsen en per toets slechts één rijweg (AD/DA of AC/CA of BC/CB of BD/DB).

Dus zul je niet onder het gebruik van vier toetsen uit kunnen.

Modelspotter

Nb.: Kruiswissels bestaan wel en bestaan uit vier gewone wissels, twee aan twee met elkaar als wisselverbinding verbonden, waarvan de afbuigingen elkaar kruisen. Elk wissel van een kruiswissel kan worden vervangen door een heel of half Engels wissel of kruising dan wel een driewegwissel. Op die wijze ontstaan complexe wiselstraten.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 12:43:56 door modelspotter »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 28 February 2008, 14:43:26 »
Even teruggaan naar het begin. Als ik het goed begrijp gaat het over het Baeseler wissel met catalogusnummer 42451.
Als ik de tekst in de Roco catalogus goed begrijp dan moeten daar 2 spoelenaandrijvingen aan. Het is dus een wissel met een z.g. parallelbeweging.

En dan moet je toch even terug naar de opmerking van Reinier: als je wilt kiezen tussen de sporen aan de oostzijde, dan moet je de tongen aan de westzijde bewegen, wil je kiezen tussen de sporen aan de westzijde, dan moet je de tongen aan de oostzijde bedienen. Als je dat simpele principe aanhoudt dan zie ik niet wat het probleem dan nog is.

Nog even een taalkundige correctie: het is Baeseler, en niet Bäseler. Baeseler is de naam van een persoon, en die werd nou eenmaal zo geschreven, en niet met een Umlaut.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

modelspotter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 February 2008, 14:57:21 »
Citaat
Nog even een taalkundige correctie: het is Baeseler, en niet Bäseler. Baeseler is de naam van een persoon, en die werd nou eenmaal zo geschreven, en niet met een Umlaut.

Wolfgang Bäseler (* 10. November 1888 in Arnstadt; † 14. August 1984 in Gauting) war ein deutscher Eisenbahningenieur

Doppelkreuzweiche „Bäseler“ an der westlichen Bahnhofsseite HeidelbergAnstelle üblicher Bauweise mit innenliegenden Weichenzungen (Bauart „Engländer“) besitzen Weichen der Bauart „Bäseler“ außenliegende Zungen. Weichen dieser Art werden heute nicht mehr eingebaut, sind aber gelegentlich noch anzutreffen. Lediglich im Modellbahnbau spielen sie noch eine gewisse Rolle.

Helaas Klaas...

Zie

www.verkehrswesen.tu-cottbus.de/fileadmin/eb/script/Skripte/0-6Begriffe.pdf

blad 10

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 15:07:47 door modelspotter »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 28 February 2008, 15:44:33 »
Otto, je hebt gelijk  :-[
Ik wist dat er maar 1 goede schrijfwijze is, en had het net verkeerdom onthouden.

PS: bij een google actie vind ik ook veel sites waar Baeseler wordt geschreven, zelfs bij een gerenommeerd blad als MIBA. Dus schiet mij maar lek, ik weet het niet meer.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 15:56:56 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 February 2008, 20:20:05 »
Otto, je hebt gelijk  :-[
 Dus schiet mij maar lek, ik weet het niet meer.

Dat zou jammer zijn vanwege je goede adviezen.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

van der kuip

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 28 February 2008, 21:48:06 »
Geacht forum,
jullie tentoongespreide kennis is mij bekend, maar evenzogoed bedankt voor de aandacht. Mijn puzzel is daarmee nog niet opgelost. Waar het mij nl. om gaat, is de bediening vanaf een paneel met getekend sporenplan (vergelijk bijv. Heki Gleisbildstellwerk), daarbij uitgaande van het  principe dat elke richting op het paneel één druktoets heeft. Bij een gewoon wissel is dat simpel: rechtdoor en afslaand hebben op het paneel elk een druktoets. Bij een Engels wissel (twee gewone wissels in éen) van Roco moet je dan twee druktoetsen per rijweg indrukken. Nogmaals kort uitgelegd: men neme voor de rechte rijweg AC knop 1-3 en voor de rechte rijweg BD knop 2-4. Als je eenmaal voor A knop 1 hebt vastgelegd en voor D knop 4, dan lijkt de duivel er mee te spelen wanneer je de afbuigende rijweg AD (knop 1 en 4) wilt kiezen, je krijgt dan namelijk de afbuigende rijweg BC (knop 2 en 3). Het omgekeerde doet zich ook voor: kies je rijweg BC (knop 2 en 3), dan krijg je rijweg AD. Ik pieker me suf, maar kan geen oplossing vinden.

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 28 February 2008, 22:09:08 »
Ok, gaan we verder kijken. Ik ken het Heki Gleisbildstellwerk niet, maar ik begrijp dat er bij een Engels wissel 4 druktoetsen zitten, op elke tak eentje. Hoe zit dat dan aangesloten? Gaat er van elke druktoets één draadje rechtstreeks naar een rode of groene draad van een wisselaandrijving? En zijn er dus twee knoppen die elk aan een groene, en twee die elk aan een rode draad aangesloten zitten?
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 22:20:25 door Reinier Z. »
Reinier

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 28 February 2008, 22:17:39 »
We kunnen de vraag ook anders stellen: de tongen aan de A-B zijde, met welke knoppen kun je die heen en weer laten kwispelen?
Idem voor de tongen aan de C-D zijde, welke knoppen laten die bewegen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2008, 22:22:52 »
 Ik volg jullie gesprek met belangstelling.  :D
   Even off -topic: In officiele Duitse tekst gebruikt men geen Umlaut maar ae of ue enz. (Zegt mijn Duitse zwager)
 Op het rangeerterrein van de Hoogovens hadden  ze ooit   een of mss wel meer E. wissels,die met de hand bediend werden,8 tongen  (Tegelijk !!)met een plaatselijke omzetter. De standen heetten 'Kruis"en "Dubbele Banaan '
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen