Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.  (gelezen 3495 keer)

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.
« Gepost op: 22 oktober 2020, 14:29:22 »
Ik krijg voor de aankomende feestdagen een Orient Express set HO / DC als geschenk. Wat is voor mij belangrijk aan een treinset : uitgewerkte details - mooi geheel vormen - zo kort mogelijk bij de realiteit . Via google heb ik al een mogelijke preselectie gemaakt : Rivarossi-Roco-LS models-Liliput-Trix .

Graag jullie ervaringen 
« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2020, 22:10:01 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Silver Fox 2512

  • Offline Offline
  • Berichten: 498
Re: Orient Express : ervaringen gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2020, 14:43:53 »
Hoi WillyTEE,

Uit welk tijdperk wil je zo'n set hebben? Dat maakt een antwoord wat makkelijker.

Ikzelf verzamel modellen van voorbeelden uit tijdperk I, dus tot ongeveer 1925. De mooiste modellen naar voorbeelden uit die tijd zijn naar mijn mening van Hobbytrain. Ze zijn er in tijdperk I (teakhout en creme) en aangekondigd in het blauw voor tijdperk II (1925 - 1945). Trix heeft ook fraaie modellen in tijdperk I en II. Met de rest heb ik geen ervaring omdat ze geen modellen uit mijn tijdperk uit hebben uitgebracht. Wellicht kan een ander zijn ervaringen delen.

Groeten,
Peter

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Orient Express : ervaringen gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 22 oktober 2020, 15:18:54 »
Je vergeet nog een merk: Hobbytrain  ;)


Die maken ook echt schitterende rijtuigen (zie  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88535.0  ). Compleet met binneninrichtingen naar 100% voorbeeld, verlichting etc. Enige nadeel: ze rijden nogal stroef. Heb je er een flinke metalen Trix stoomlok voor hangen dan zou dit geen probleem moeten zijn, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om me erin te verdiepen. Toch zou ik ze zo weer kopen, gewoon omdat ze zo mooi zijn  :D  Veel zaken hebben wel een teakhouten of teakhouten/beige set in hun vitrine staan, mocht je ze een keer in het echt willen bekijken.


Hobbytrain komt overigens met twee sets CIWL "Simplon Orient Express" uit. Ik weet niet precies wanneer maar deze staan op de planning en bij diverse winkels in de voorbestellingen.




Hobbytrain H44022
https://www.lemkecollection.de/de/Uebersicht/Spur-H0/3er-Set-Personenwagen-CIWL-Ep.II-blau-Set-1




Hobbytrain H44023
https://www.lemkecollection.de/de/Uebersicht/Spur-H0/3er-Set-Personenwagen-CIWL-Ep.II-blau-Set-2


Vr. groet, Martijn.


P.S. Nog een draadje bij de Oosterburen:

https://www.wagonslits.de/phpbb2/viewtopic.php?t=1487&postdays=0&postorder=asc&start=25&sid=83936a9abba8c991d2de3b161224e02b


Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Orient Express : ervaringen gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 22 oktober 2020, 15:30:16 »
Overigens vroeg je nog om ervaringen, oeps. Met LS Models ook prima ervaringen. Ook echt prachtige rijtuigen, heel mooi in de lak en ook zeer gedetailleerd. En ze rijden ook nog eens heel mooi. Hun modellen zijn zeer waarheidsgetrouw. Echter hun sets soms weer wat minder. Ze willen nog wel eens de verkeerde fourgons (bagagerijtuigen) bij de sets stoppen (zie set 99004 hieronder, die combinatie zag er in werkelijkheid net iets anders uit) of de verkeerde tijdperken voor hun samenstelling claimen. Dat is overigens iets wat Trix ook wel doet.

Let op: wil je een trein samenstellen uit losse modellen (LS Models verkoopt losse CIWL rijtuigen) dan moet je er rekening mee houden dat je de fourgons bijna niet los kunt kopen. Wil je een complete samenstelling dan zul je dus direct voor een set moeten gaan.


LS Models 99004 - CIWL "Train Bleu"



https://www.modellbahnshop-lippe.com/Set%27s/Personenwagen-Set/LS+Models-99004/de/modell_337263.html

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Orient Express : ervaringen gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 22 oktober 2020, 15:55:34 »
Als het over de Orient Express gaat van voor 1940 dan is de samenstelling: 2 bagagewagens, 2 of meer slaapwagens en een restauratie rijtuig; en dan natuurlijk een mooie (stoom)loc.

Als je zo realistisch mogelijk wil zijn is er voor het tijdperk van de houten rijtuigen (1900-1925) maar een mogelijkheid; de  2 sets van Hobbytrain (H44010 en H44011) samen. Alle andere houten rijtuig opties zijn blauw en niet realistisch (zoals Trix en Märklin).

Bij de periode van de stalen rijtuigen (1925-1940) zijn er meer mogelijkheden, maar niet in een kant en klare set (en zeker geen Train Bleu set, Martijn ;D). LS Models is erg mooi (en duur) maar heeft zoals al aangegeven geen bagagerijtuig. Met RivaRossi rijtuigen kan je een mooie trein samenstellen, maar geschikte RivaRossi rijtuigen zijn moeilijk te vinden. Bij Roco en Liliput hoef je niet te gaan zoeken. Een combinatie van RivaRossi en LS Models biedt waarschijnlijk de beste mogelijkheden.

Een oplossing kan zijn om een Nostalgie Orient Express samen te stellen, dan heb je meer mogelijkheden en doe je het niet gauw fout.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Orient Express : ervaringen gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 22 oktober 2020, 16:08:06 »
Heb onlangs een stoomloc Liliput Wien  BR 18 451( groene versie ) gekocht . Zal wel mooi passen bij de Orient vermoed ik . De Nostalgie Orient Express is dat die van Rivarossi ? ben de set volgens mij onlangs nog tegengekomen maar twijfelde omwille van waarschijnlijk onterecht vooroordeel ( italiaans ) .
Wat is eigenlijk de relevantie van de uitgebreide set van Kato in het Orient verhaal 

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Orient Express : ervaringen gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 22 oktober 2020, 18:10:35 »
En je zegt "zo kort mogelijk bij de realiteit", moet de lok dan ook bij de rijtuigen passen qua tijd en uitvoering? Dan moet je eerst uitzoeken in welke periode jouw lok heeft gereden in die uitvoering en daar dan de bijpassende rijtuigen/set bij zoeken. Of maakt die combi je wat minder uit en wil je vooral dat het goed bij elkaar staat? Dan hoef je wat minder streng te zijn in je selectie en heb je dus ook veel meer keus.


Overigens kwam ik bij het zoeken net een topic tegen van mijzelf over de CIWL Nostalgie Istanbul Oriënt Express (NIOE)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73288.0

Ik weet niet of dit een optie voor je is? Dan heb je, zoals Fred/sncf231e al aangeeft, wat meer vrijheid aangezien deze in de modernere tijd reed en in verschillende samenstellingen.



... (en zeker geen Train Bleu set, Martijn ;D)...


 ;D   Wat vindt jij overigens als expert zijnde, van de nieuwe Hobbytrain sets? Is dit ook blauw/hout en dus niet realistisch?

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.
« Reactie #7 Gepost op: 22 oktober 2020, 22:29:09 »
Ik ben geen expert maar wel bovenmatig geïnteresseerd in CIWL.

De CIWL kleur was teak met sporadisch een creme vlak rond de ramen totdat de stalen restauratie en slaap-rijtuigen kwamen. Die waren blauw. Om nu in een luxe trein geen slordige kleurverschillen te hebben werden sommige teak rijtuigen (die in een trein met stalen rijtuigen meereden) blauw geschilderd. Omdat de eerste stalen rijtuigen slaaprijtuigen waren waren er dus in ieder geval blauwe houten restauratie rijtuigen. De blauwe Hobbytrain set is dus niet korrekt (maar wel mooi); de Hobbytrain teakkleur set is dus niet alleen mooi maar ook korrekt.

Het is echter niet eenvoudig om geheel korrekt CIWL treinen te laten rijden. De Orient Express die ik laat rijden in de video klopt ook niet, er ontbreekt een bagage wagen aan het eind van de trein.

<a href="https://www.youtube.com/v/s24ukOvHrYs" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/s24ukOvHrYs</a>

Groet
Fred

NB: de kleur van CIWL Pullman wagens is weer een ander verhaal.
Mijn website: http://sncf231e.nl/

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.
« Reactie #8 Gepost op: 22 oktober 2020, 22:45:09 »
Zo dicht mogelijk bij de realiteit : dit is waar ik ook in mijn TEE verzameling telkens naar streef . De juiste rijtuigen ( incl nummers ) in de juiste volgorde bij de juiste loc. Buiten deze verzameling is het vooral de historiek van de treinen die mij fascineert. Oa de Orient / Simplon Express en de DUITSE F treinen behoren daar toe.
Ik heb zopas de Rivarossi Nostalgie Orient Express aangeschaft voor een goede prijs. Niet te vergelijken met Hobbytrain maar we zien wel.
ik heb de beide sets van Hobbytrain gevonden : wordt besteld
Bedankt voor de goede raad

Mooie treinbaan Fred + mooie trein : de klimaatsverandering is voor jou alleszins geen slechte zaak
Willy

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.
« Reactie #9 Gepost op: 23 april 2023, 11:35:46 »
Fred.

Ik heb ook mijn zinnen gezet op de stalen Orient Express.

https://marnan.eu/artikel/254464/rivarossi-hr4384-h0-ciwl-rijtuigen-orient-express-140-jarig-jubileumpakket-5-delig.html

Kan je mij vertellen of deze set ook in Duitsland heeft gereden ?
Alvast bedankt.

Kees.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.
« Reactie #10 Gepost op: 23 april 2023, 12:09:07 »
Kees,

Tussen WW1 en WW2 had the Orient Express meerdere routes en vanaf ongeveer 1930 waren de treinen helemaal blauw (zoals de RivaRossi set). Ik weet niet wat er op de koersborden van de RivaRossi set staat, maar een van de routes was via Straatsburg-MUnchen-Wenen, dus door Zuid Duitsland, o.a. met DR Baureihe 18.

Groet
Fred
« Laatst bewerkt op: 23 april 2023, 12:11:36 door sncf231e »
Mijn website: http://sncf231e.nl/

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.
« Reactie #11 Gepost op: 23 april 2023, 12:15:03 »
Dank je wel Fred voor de info. (y)

Ga Marnan eens aanschrijven op zij de set willen mee nemen naar de beurs in Houten einde van het jaar.
Dan kan ik daar beslissen. ;)

Kees.
« Laatst bewerkt op: 23 april 2023, 12:16:53 door puntenglijder »

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4835
  • Modelspoor is emotie...
Re: Orient Express set: welke fabrikant kiezen? Ervaringen gevraagd.
« Reactie #12 Gepost op: 23 april 2023, 12:36:11 »
@ Willy: Ik heb hierboven nog nergens gelezen voor welk tijdperk je Oriënt Express samengesteld wilt zien. Met een groene BR 18.451 plaats je het geheel in begin tijdperk 2: dit gezien de kleur van de loc (Länderbahn, tp.1) maar al wel een DRG nummer (18.451). Als dat inderdaad de bedoeling is heb je een duidelijk aanknopingspunt en kun je van daaruit gericht gaan zoeken.

Hierbij nog een link waar een grote hoeveelheid CIWL samenstellingen te vinden zijn (je moet er wel even voor gaan zitten…):

https://forum.lrpresse.fr/viewtopic.php?t=26860

Rob
« Laatst bewerkt op: 23 april 2023, 13:46:28 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)