Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falcon10
Vandaag om 20:31:36
Raccordement diorama door Jeroenproj
Vandaag om 20:31:02
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 20:27:07
Blok kleurt niet mee in Koploper. door Rinuswaardenburg
Vandaag om 20:22:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 20:21:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 20:20:22
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 20:17:22
Roco MultiMaus, hoe moet je CV programmeren van 3 cijfers? door henk
Vandaag om 20:09:38
Albert's fantasie in schaal 0e door Scratchbuilt
Vandaag om 20:03:46
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Dave.......
Vandaag om 20:03:13
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Bahn-AG
Vandaag om 20:01:06
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door René 4312
Vandaag om 19:46:24
Aansluiten ledverlichting op trafo via rijregelaar, 3 a 5V door Alexander1973
Vandaag om 19:45:54
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 19:31:54
Artitec 2021 HO, accessoires. Nieuws van de fabrikant. door Niels B
Vandaag om 19:30:25
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door BartvD
Vandaag om 19:29:37
Restauratie TEE treinstel door Joop_L
Vandaag om 19:18:08
Digikeijs DR5013 schakelt keerluswissel niet? door shvanwijlen
Vandaag om 19:12:10
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door Te 2/2
Vandaag om 19:10:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 19:05:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 19:05:06
NL nummerborden voor Piko Benelux-hondekop door Duikeend
Vandaag om 18:56:50
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Te 2/2
Vandaag om 18:53:25
Lima locs, welke antislipbanden kun je gebruiken? door Carl
Vandaag om 18:44:46
Rheinburgh, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:37:19
Heen, En en Weer door Huup
Vandaag om 18:20:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 18:05:29
De Oude Pruis e.a. door ivanzon
Vandaag om 17:50:47
Waar is kurkplaat te koop ? door Luc2000
Vandaag om 17:43:51
Ringleiding en draad door Luc2000
Vandaag om 17:33:45
  

Auteur Topic: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models  (gelezen 2249 keer)

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 1880
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #15 Gepost op: 13 november 2020, 14:17:50 »
Heb even nog een aanpassing gedaan aan de openingspost, oa vergelijking van een B-Models bijgedaan ( wel geen Panonia, maar hiervoor gebruiken ze gewoon dezelfde wagon als de GATX die ik gebruikt heb voor de vergelijking ) met fotos.

Ja, de kortkoppelmechaniek zou inderdaad een issue kunnen zijn voor sommigen, al kan ik het zelf niet bewijzen wegens geen kleinere radiusen zelf ter beschikking.
Geen idee of er NL winkels zijn die Igra hebben, denk van wel, maar de wagons zijn ook nog maar net uit. Mijn leverancier had ze binnen, en de dag erna heb ik opgehaald, ze staan ook ngo niet op zijn site. Ik meen te herrineren dat de grotere Nederlandse jongens op Houten ook stonden met soms de Igra containerwagons, dus zou denken dat zij die ook wel zullen krijgen. Al weet ik uit goede bron, dat ik en nog 2 andere Nederlanders hier op het forum bijna 15% van de ganse oplage van Igra hebben gekocht  ;D
De gekendere Duitse webshops hebben inderdaad ook Igra in het assortiment.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #16 Gepost op: 22 november 2020, 11:17:24 »
Mogge,

Heb mijn wagens afgelopen week ontvangen en ik ben toch wel aangenaam verrast. Een tijdje geleden (kan de post niet meer vinden) is op DSO een bespreking geweest van een andere versie van de Igra-ketels en die was niet heel positief. Nu is de tendens op DSO sowieso nooit positief, wel bracht het me aan het twijfelen over de lang geleden gedane voorbestelling van de Pannonia's. De reden is denk ik begrijpelijk: Prijs voor een wagen is wat meer dan gemiddeld en aangezien de wagens in bloktrein rijden is het mooiste dan ook om een dergelijke trein uit te beelden. I.v.m. de lengte van de aankomst/vertreksporen op mijn baan had ik uitgerekend dat 14 wagens de max is, die heb ik dan ook besteld.

En dan ga je wel even twijfelen als je verhalen leest over problemen met de koppelingen/NEM-schachten, de schrijver op DSO had een hoop aanpassingen aan de wagen moeten doen. En daar heb ik geen zin in en al helemaal geen tijd voor. Ik weet ook wel dat er tegenwoordig veel modellen zijn die je niet kant en klaar uit de doos op de baan zet (de hobbyist verwacht ook steeds meer) maar ik had net een stam Kombimodell-wagens geprepareerd en als ik dan weer met 14 ketels zou moeten sleutelen icm de aanschafprijs zou het een "no go" worden.
Verkoper gemaild, we kennen elkaar goed dus twijfel voorgelegd. Annulering geen probleem.
Later mailtje van Niessen, diverse wagens verkocht en positieve berichten van klanten die hij ook de link naar post op DSO had doorgezet. Strekking was dat het allemaal best meevalt en men lang niet alle kritiekpunten herkent. Nu snap ik ook wel dat je als verkoper niet graag een order van deze categorie annuleert, bij Niessen is het vertrouwen groot. Bovendien was Bart de topicstarter (on)bedoeld verkenner van deze wagens, aangezien hij ze heeft afgehaald. Wat plaatjes en eerste bevindingen gekregen, toen werd het een "go!" (y)



Pluspunten zijn echt de scherpe opschriften, de mooie kleurstelling van het voorbeeld en natuurlijk de correcte uitvoering. Bij Piko en B-Models/VBV/Eurotankcar loopt de trap zoals gezegd over de kopse kant van de ketel, en aangezien deze knalgroen is en ook nog opschriften heeft werkt dat gewoon storend.

De wagens zijn een absolute blikvanger, reden om voor een bloktrein te kiezen zoals ik deze ook meerdere keren heb gespot langs de Rhein. De herkomst van deze trein is natuurlijk Nederland, de reguliere route is de lijn Botlek - Venlo v.v. Tractie wordt geleverd door de Ruhrtalbahn (RTB) waarvan ik geen model heb helaas. Er moet natuurlijk wel een moderne lok voor, dus met wat "dichterlijke vrijheid" wordt het afwisselend de PKP Cargo en Captrain (beide Vectrons van Roco).

Per wagen valt er toch wel wat te klussen, buffers zijn natuurlijk zo ingestoken, voor de andere losse onderdeeltjes is meer tijd nodig. De een wat meer dan de ander, bij sommige gele haken is wat teveel aan plastic te zien. De grote haak (neehee, niet voor de veerboot!) met beschermbeugel is het makkelijkst te monteren en zeker een blikvanger en daarmee aan aanvulling op het model.
Ook handig: Igra levert standaard de wagens met Roco-kortkoppelingskloon. Scheelt weer op wagenprijs  ;)

Over de koppelingen gesproken: Heb nu 2 wagens voorzien van buffers en koppelingen, deze via alle mogelijkheden door opeenvolgende wissels en bogen laten knallen op wat hogere snelheid dan ik normaal zou doen, en geen enkele keer overbuffering of het elkaar uit de rails drukken. Prima!
Ik was even bang voor NEM-schachten die te makkelijk in de lengte speling hebben (Mijn ook niet goedkope knikketels van ModellbahnUnion hebben daar wat last van, dat zie je terug als ze in een trein zitten), dit valt erg mee. Bart noemde al dat buffers in bogen elkaar raken, dit klopt maar dus zonde problemen. Overigens ook op mijn baan niet al te krappe bogen, hoofdbaan is R5/6.

Het bordes is wel een dingetje. Die staat inderdaad scheef en doet wel wat afbreuk aan het geheel. Ik had dit gehoopt op te lossen door een stukje van het grijze deel (drager van de ketel) weg te snijden, helaas nog niet helemaal perfect dus ga ik daar nog eens naar kijken. Bijbuigen van het bordes kan overigens wel, mits je voorzichtig doet. Wordt vervolgd.


Plaatje door Bart
Groeten, Arjan

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 6841
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #17 Gepost op: 22 november 2020, 13:04:08 »
Zijn dat allemaal unieke nummers, die ethanol wagens?


Nee, dat zijn allemaal dezelfde.


Even ter verduidelijking, Modelleisenbahn Nießen meldt nog wel dat het twee verschillende nummers betreft voor hun exclusieve set:

33 54 7846 227-8 ( TEN CZ-WASCO )
33 54 7846 229-4 ( TEN CZ-WASCO )


Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 2968
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #18 Gepost op: 22 november 2020, 14:11:09 »
Klopt,  die zijn afgelopen week aangekondigd.  Had ik het eerder geweten had ik die inderdaad ook besteld  8)
Groeten, Arjan

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 1880
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #19 Gepost op: 22 november 2020, 14:22:40 »
Ja, correct, Niessen heeft 2 exclusieve extra sets bij Igra geregeld gekregen, elk bestaand euit 2 wagons, met andere bedrijfsnummers als de enkele gewone wagons.
Ik heb 1 van de 2 sets bijbesteld, iets langer dan voorzien normaal voor de lengte van men treinen dan ik had voorzien. Maar we zien wel.
Bij mij komt trouwens de Roco 73986 Transpetrol Connecting Europe Vectron voor de trein, deze heeft blijkbaar ook deze trein eens gereden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #20 Gepost op: 22 november 2020, 15:11:03 »
Bedankt voor de tip Rondje_H0.
Nette prijs ook voor een set. Ik heb er gelijk één besteld. Zijn de wagennummers van de set overigens anders dan de wagens die los verkocht worden onder artikelnummer 96110001?

Gr. Frits

edit: Falcon gaf het antwoord reeds hierboven...  ::)
« Laatst bewerkt op: 22 november 2020, 15:21:05 door Fritsprt »

Falcon10

  • Online Online
  • Berichten: 1880
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #21 Gepost op: 22 november 2020, 17:15:50 »
Ja, die zijn anders frits.

33 54 7846 226-0 is voor de losse wagons.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #22 Gepost op: 22 november 2020, 17:18:36 »
Dank je. Ik heb de losse ook maar besteld...... gewoon, omdat het kan  ;D

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1576
Re: Pannonia Ethanol wagon, vergelijking Piko, B-models, Igra Models
« Reactie #23 Gepost op: 05 december 2020, 19:12:08 »
Inmiddels is het losse exemplaar van Lippe en de set van Niessen binnen. Bij alle drie zat het bordes en/of hekje scheef/los. Met veel geduld en Kristal Klear zit alles nu netjes recht op zijn plaats. Ook gelijk de losse onderdelen er maar aangezet. Dat is nog wel even een geduld klusje.



Ik zag deze wagens een tijdje geleden in Amsterdam staan en heb toen gelijk de Piko gekocht. Nu ik echter de Igra Models er naast zie staan dan is het echt overduidelijk dat de Piko een mooi gespoten, verkeerd model is.
Ik ben blij met het setje van 3  ;D

Als er interesse in foto's is van de Igra Models dan hoor ik het wel.

Gr. Frits