Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door roadster36
17 December 2025, 23:56:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
17 December 2025, 23:51:19
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
17 December 2025, 23:45:49
Contact gegevens Roco NL door Rob Ellerman
17 December 2025, 22:48:29
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
17 December 2025, 22:43:55
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door B2
17 December 2025, 22:41:00
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
Probleem met inloggen door Ronald Halma
17 December 2025, 22:25:08
ratelende 1300 van Electrotren door B2
17 December 2025, 22:19:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 December 2025, 22:13:57
Rondom Charlois door Alewijn
17 December 2025, 22:11:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
17 December 2025, 21:55:27
Toon hier je (model)TRAM foto's. door ChrisH
17 December 2025, 21:44:48
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
17 December 2025, 21:25:45
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
17 December 2025, 21:24:20
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
17 December 2025, 21:14:33
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
17 December 2025, 20:54:05
Bevestigen Digikeijs DR7111 lichtsein door Pukkie
17 December 2025, 20:51:00
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
17 December 2025, 20:48:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
17 December 2025, 20:32:43
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
17 December 2025, 20:31:04
Treinbaan (winterlandschap) in winkeletalage door WimC
17 December 2025, 20:18:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
17 December 2025, 20:09:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 December 2025, 19:47:21
3D print wagons: de benodigde onderdelen door Floris Dilz
17 December 2025, 19:18:38
LS Models 2025 door Corné81
17 December 2025, 18:47:38
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Ronald Halma
17 December 2025, 18:23:38
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door TonM
17 December 2025, 18:04:28
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door R1954
17 December 2025, 17:55:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 December 2025, 17:39:49
  

Auteur Topic: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal  (gelezen 4509 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Gepost op: 22 October 2020, 08:10:54 »
Ik heb hier een nieuwe Fielschmann Plan V 2-rail uitvoering liggen. Analoog.
Deze wil ik ombouwen naar 3-rail digitaal. Ook met nieuwe printplaten met binnenverlichting etc.
Het motorschild van dit treinstel is een digitaal voorbereid schild waar een NEM651 aansluiting op zit.
Ik wil nu even zeker weten hoe ik deze aan moet sluiten.
Mijn idee is om dit via de NEM651 aansluiting te doen. Ik heb daar een stekkertje voor.
Omdat deze dus al digitaal voorbereid is zou dit m.i. moeten werken, maar ik zie zoveel componentjes op het schild zittend dat ik twijfel.

Op de eerste foto zie je het schild zoals ik het uitgebouwd heb. De gele (pin 6) en witte (pin 5) draad zijn voor de front/sluit seinen.
De zwarte (via de printbanen verbonden met pin 4) is via het motorhuis verbonden met de assen en neemt dus ook stroom af.
De rode (pin 3) kwam via de originele print en zat aangesloten op stroomafname in de andere bak via de koppeling
Er zat een dummy stekker in dus koppelt met pin 1 en 2 en zo de motor via de koolborstels van stroom voorziet.

Mijn plan in nu:
-Rode draad eraf
-Gele draad eraf
-Witte draad eraf
-Via stekker pin 1 en 2 aansluiten op de motor uitgangen van de nieuwe print
-Zwarte draad aansluiten op de massa aansluiting van de nieuwe print

Is dit een goed plan? Doen die SMD componentjes (condensators??) tussen allerlei print banen op het motorschild nog iets? Kan ik die gewoon laten zitten?

Koen

H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2020, 09:07:43 »
Die componentjes zullen wel van de ontstoring zijn en daar heb je in de regel geen last van. Verder lijkt het plan me prima. Massa kan ook nog via het stekkertje (punt 4) als je dat mooier vindt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2020, 09:21:31 »
Bedankt, inderdaad is massa via pin 4 nog mooier, dan kan ik ook makkelijk de motor loskoppelen mocht dat nodig zijn. Goed punt.

Omdat dit een digitaal voorbereid schild is neem ik ook aan dat die componentjes kunnen blijven zitten. Maar mijn electra kennis schiet hier te kort. Ik snap sowieso niet zo goed waarom het nodig is dat er 4 van die dingen op zitten.

Ik heb ook een Sprinter op dezelfde manier omgebouwd, daar zat nog een oud schild in waarvan ik alles afgesloopt heb. Die werkt nu dus zonder enige condensator of weet-ik-veel-welk component.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2362
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2020, 10:21:57 »
Hallo Koen, e.a.

O.a. Uhlenbrock decoders zijn dusdanig grondstoffelijk dat de deSMD condensators geen probleem vormen. Voor het gebruik van de ESU LP Micro (bv 59827) raad ik aan om de onderstaand gemarkeerde condensatoren weg te halen, zoals in de handleiding aangegeven.



Uit de ESU LP handleiding paragraaf 6.8.5:
Citaat
Die beiden Motoranschlüsse müssen unbedingt potentialfrei sein, also keinerlei Verbindung zum Chassis/Gehäuse
oder den Rädern/Stromabnehmern besitzen. Insbesondere beim Umbau von Fleischmann®-Loks werden diese immer wieder übersehen.


Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 10:30:13 door Jan-Peter. Reden: Citaat uit handleiding toegevoegd. »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2020, 11:03:27 »
Bedankt en helemaal duidelijk, ik ga er een ESU lokpilot instoppen dus dan moeten ze inderdaad zeker weg.

Die laatste condensator tussen de koolborstels kan/moet/mag wel blijven zitten?

En om het weg te halen: is het het beste om ze los te solderne? of gewoon met een tangetje eraf draaien/trekken? Of is de kans op beschadiging dan te groot.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2020, 11:04:50 »
Het ding is al digitaal voorbereid dus er zijn geen ongewenste verbindingen. Dus dummy stekker er uit en decoder er in.
In dit geval alleen de stroomafname veranderen aangezien het een ombouw van 2-rail naar 3-rail is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2020, 11:15:31 »
Dat was ook mijn eerste idee Klaas maar ik begin inmiddels toch wel overtuigd te raken dat het anders ligt.
Diverse fabrikanten schijnen wat te kwistig te zijn met condensators waardoor sommige decoders niet goed functioneren of zelfs kapot kunnen gaan. Info die ik gisteravond en vanmorgen las op diverse forums.
Vandaar ook mijn vraag hier.

De condensators die Jan-Peter aangeeft ga ik sowieso verwijderen. Van die laatste tussen de twee koolborstels ben ik nog niet zeker. Ik wacht nog even af of er anderen zijn die daar iets over kunnen zeggen.

Koem
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2362
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2020, 11:16:40 »
Hallo Koen,

Ik zou indien mogelijk naar de soldeerbout grijpen. Dat gaat snel genoeg, en is veiliger voor de koperbanen.

@Klaas; mijn ervaring met de verschillende merken 'digitaal voorbereid' zijn nogal gemixt. De Fleischmann V is gemaakt terwijl er nog met FMZ decoders zonder PWM aansturing werden geadviseerd. Nieuwe decoders hebben iets andere eisen die ze stellen aan de motor. Voor de PWM aansturing zijn de condensatoren een zeer laag ohmse weerstand (naderend tot kortsluiting).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2020, 11:50:13 »
Ik ga er vanavond mee verder!

Nog wel de vraag over die laatste condensator Jan Peter? Kan die weg? Moet die weg? Beter van niet? Wat is jouw mening?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2020, 11:58:02 »
Dat is de condensator die tussen de motorpolen zit. Die hebben alle modellen en meestal blijven ze zitten na het vervangen van de dummystekker door de decoder zonder gevolgen voor het functioneren van de decoder.
En spoeltjes heb je ook in die smd bouwvorm. Gezien hun positie zijn de twee door Jan-Peter rood omcirkelde componenten links en recht eerder spoeltjes. Als dat zo is, dan wordt na verwijderen de verbinding tussen stekker en koolborstelhouders verbroken. Die verbinding moet je dan weer overbruggen. Ook dergelijke spoeltjes in de motorleidingen hebben alle modellen en ook die blijven meestal zitten zonder gevolgen.

Ik zou om te beginnen hooguit de bovenste component verwijderen en verder eerst eens kijken of je van de rest wel zo'n last hebt.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 12:03:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2362
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2020, 12:00:02 »
Hallo Koen,

Die kan blijven zitten. En geloof mij niet op mijn blauwe ogen, maar kijk even bij de Lok umbau support van ESU.
Hier is duidelijk te zien dat de condensator blijft zitten. Uiteindelijk (na ombouw ;)) zijn 'alle' elektromotoren hetzelfde > DC motor met permanent magneet.

ESU adviseert ook de inbouw zonder spoelen. (Is overigens met de LS1/LP1 wel anders geweest). De handleiding is een bron van kennis, zeker die van ESU.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 12:02:58 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3403
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2020, 12:03:01 »
@Henk: die twee links en rechts zijn componenten tussen koolborstels en massa. De hele buitenste ring is massa. Vanaf de koolborstels zie je ook printbanen naar boven lopen naar de stekker. Dus er is niets te overbruggen denk ik?

@Jan-Peter: bedankt, ik zal de link bekijken

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2362
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2020, 12:07:05 »
Nog even over de 'spoelen'.

Als het daadwerkelijk spoelen zouden zijn, dan is dat snel te checken met de multimeter in de continuïteitsmode (door-piepmode): moet dan vol sluiting geven (piepen).

(En bij gebrek aan een multimeter, batterijtje en lampje)

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 12:08:45 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27048
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2020, 12:08:29 »
De Fleischmann V is gemaakt terwijl er nog met FMZ decoders zonder PWM aansturing werden geadviseerd.
De FMZ decoders hadden ongetwijfeld PWM sturing, maar waarschijnlijk geen cruise control.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22756
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 22 October 2020, 12:13:39 »
@Henk: die twee links en rechts zijn componenten tussen koolborstels en massa. De hele buitenste ring is massa. Vanaf de koolborstels zie je ook printbanen naar boven lopen naar de stekker. Dus er is niets te overbruggen denk ik?

Ah ja, ik denk dat je gelijk hebt. Je kan altijd zonder de condensatoren, dat is het punt niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.