Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal  (gelezen 4233 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Gepost op: 22 October 2020, 08:10:54 »
Ik heb hier een nieuwe Fielschmann Plan V 2-rail uitvoering liggen. Analoog.
Deze wil ik ombouwen naar 3-rail digitaal. Ook met nieuwe printplaten met binnenverlichting etc.
Het motorschild van dit treinstel is een digitaal voorbereid schild waar een NEM651 aansluiting op zit.
Ik wil nu even zeker weten hoe ik deze aan moet sluiten.
Mijn idee is om dit via de NEM651 aansluiting te doen. Ik heb daar een stekkertje voor.
Omdat deze dus al digitaal voorbereid is zou dit m.i. moeten werken, maar ik zie zoveel componentjes op het schild zittend dat ik twijfel.

Op de eerste foto zie je het schild zoals ik het uitgebouwd heb. De gele (pin 6) en witte (pin 5) draad zijn voor de front/sluit seinen.
De zwarte (via de printbanen verbonden met pin 4) is via het motorhuis verbonden met de assen en neemt dus ook stroom af.
De rode (pin 3) kwam via de originele print en zat aangesloten op stroomafname in de andere bak via de koppeling
Er zat een dummy stekker in dus koppelt met pin 1 en 2 en zo de motor via de koolborstels van stroom voorziet.

Mijn plan in nu:
-Rode draad eraf
-Gele draad eraf
-Witte draad eraf
-Via stekker pin 1 en 2 aansluiten op de motor uitgangen van de nieuwe print
-Zwarte draad aansluiten op de massa aansluiting van de nieuwe print

Is dit een goed plan? Doen die SMD componentjes (condensators??) tussen allerlei print banen op het motorschild nog iets? Kan ik die gewoon laten zitten?

Koen

H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22541
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 22 October 2020, 09:07:43 »
Die componentjes zullen wel van de ontstoring zijn en daar heb je in de regel geen last van. Verder lijkt het plan me prima. Massa kan ook nog via het stekkertje (punt 4) als je dat mooier vindt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 22 October 2020, 09:21:31 »
Bedankt, inderdaad is massa via pin 4 nog mooier, dan kan ik ook makkelijk de motor loskoppelen mocht dat nodig zijn. Goed punt.

Omdat dit een digitaal voorbereid schild is neem ik ook aan dat die componentjes kunnen blijven zitten. Maar mijn electra kennis schiet hier te kort. Ik snap sowieso niet zo goed waarom het nodig is dat er 4 van die dingen op zitten.

Ik heb ook een Sprinter op dezelfde manier omgebouwd, daar zat nog een oud schild in waarvan ik alles afgesloopt heb. Die werkt nu dus zonder enige condensator of weet-ik-veel-welk component.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 22 October 2020, 10:21:57 »
Hallo Koen, e.a.

O.a. Uhlenbrock decoders zijn dusdanig grondstoffelijk dat de deSMD condensators geen probleem vormen. Voor het gebruik van de ESU LP Micro (bv 59827) raad ik aan om de onderstaand gemarkeerde condensatoren weg te halen, zoals in de handleiding aangegeven.



Uit de ESU LP handleiding paragraaf 6.8.5:
Citaat
Die beiden Motoranschlüsse müssen unbedingt potentialfrei sein, also keinerlei Verbindung zum Chassis/Gehäuse
oder den Rädern/Stromabnehmern besitzen. Insbesondere beim Umbau von Fleischmann®-Loks werden diese immer wieder übersehen.


Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 10:30:13 door Jan-Peter. Reden: Citaat uit handleiding toegevoegd. »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 22 October 2020, 11:03:27 »
Bedankt en helemaal duidelijk, ik ga er een ESU lokpilot instoppen dus dan moeten ze inderdaad zeker weg.

Die laatste condensator tussen de koolborstels kan/moet/mag wel blijven zitten?

En om het weg te halen: is het het beste om ze los te solderne? of gewoon met een tangetje eraf draaien/trekken? Of is de kans op beschadiging dan te groot.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 22 October 2020, 11:04:50 »
Het ding is al digitaal voorbereid dus er zijn geen ongewenste verbindingen. Dus dummy stekker er uit en decoder er in.
In dit geval alleen de stroomafname veranderen aangezien het een ombouw van 2-rail naar 3-rail is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 22 October 2020, 11:15:31 »
Dat was ook mijn eerste idee Klaas maar ik begin inmiddels toch wel overtuigd te raken dat het anders ligt.
Diverse fabrikanten schijnen wat te kwistig te zijn met condensators waardoor sommige decoders niet goed functioneren of zelfs kapot kunnen gaan. Info die ik gisteravond en vanmorgen las op diverse forums.
Vandaar ook mijn vraag hier.

De condensators die Jan-Peter aangeeft ga ik sowieso verwijderen. Van die laatste tussen de twee koolborstels ben ik nog niet zeker. Ik wacht nog even af of er anderen zijn die daar iets over kunnen zeggen.

Koem
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 22 October 2020, 11:16:40 »
Hallo Koen,

Ik zou indien mogelijk naar de soldeerbout grijpen. Dat gaat snel genoeg, en is veiliger voor de koperbanen.

@Klaas; mijn ervaring met de verschillende merken 'digitaal voorbereid' zijn nogal gemixt. De Fleischmann V is gemaakt terwijl er nog met FMZ decoders zonder PWM aansturing werden geadviseerd. Nieuwe decoders hebben iets andere eisen die ze stellen aan de motor. Voor de PWM aansturing zijn de condensatoren een zeer laag ohmse weerstand (naderend tot kortsluiting).

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 22 October 2020, 11:50:13 »
Ik ga er vanavond mee verder!

Nog wel de vraag over die laatste condensator Jan Peter? Kan die weg? Moet die weg? Beter van niet? Wat is jouw mening?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22541
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2020, 11:58:02 »
Dat is de condensator die tussen de motorpolen zit. Die hebben alle modellen en meestal blijven ze zitten na het vervangen van de dummystekker door de decoder zonder gevolgen voor het functioneren van de decoder.
En spoeltjes heb je ook in die smd bouwvorm. Gezien hun positie zijn de twee door Jan-Peter rood omcirkelde componenten links en recht eerder spoeltjes. Als dat zo is, dan wordt na verwijderen de verbinding tussen stekker en koolborstelhouders verbroken. Die verbinding moet je dan weer overbruggen. Ook dergelijke spoeltjes in de motorleidingen hebben alle modellen en ook die blijven meestal zitten zonder gevolgen.

Ik zou om te beginnen hooguit de bovenste component verwijderen en verder eerst eens kijken of je van de rest wel zo'n last hebt.
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 12:03:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2020, 12:00:02 »
Hallo Koen,

Die kan blijven zitten. En geloof mij niet op mijn blauwe ogen, maar kijk even bij de Lok umbau support van ESU.
Hier is duidelijk te zien dat de condensator blijft zitten. Uiteindelijk (na ombouw ;)) zijn 'alle' elektromotoren hetzelfde > DC motor met permanent magneet.

ESU adviseert ook de inbouw zonder spoelen. (Is overigens met de LS1/LP1 wel anders geweest). De handleiding is een bron van kennis, zeker die van ESU.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 12:02:58 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2020, 12:03:01 »
@Henk: die twee links en rechts zijn componenten tussen koolborstels en massa. De hele buitenste ring is massa. Vanaf de koolborstels zie je ook printbanen naar boven lopen naar de stekker. Dus er is niets te overbruggen denk ik?

@Jan-Peter: bedankt, ik zal de link bekijken

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2349
  • Bnlx treinendokter.
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 22 October 2020, 12:07:05 »
Nog even over de 'spoelen'.

Als het daadwerkelijk spoelen zouden zijn, dan is dat snel te checken met de multimeter in de continuïteitsmode (door-piepmode): moet dan vol sluiting geven (piepen).

(En bij gebrek aan een multimeter, batterijtje en lampje)

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 22 October 2020, 12:08:45 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26772
    • Pagina van klaas
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 22 October 2020, 12:08:29 »
De Fleischmann V is gemaakt terwijl er nog met FMZ decoders zonder PWM aansturing werden geadviseerd.
De FMZ decoders hadden ongetwijfeld PWM sturing, maar waarschijnlijk geen cruise control.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22541
Re: Fleischmann Plan V motorschild gebruiken voor digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 22 October 2020, 12:13:39 »
@Henk: die twee links en rechts zijn componenten tussen koolborstels en massa. De hele buitenste ring is massa. Vanaf de koolborstels zie je ook printbanen naar boven lopen naar de stekker. Dus er is niets te overbruggen denk ik?

Ah ja, ik denk dat je gelijk hebt. Je kan altijd zonder de condensatoren, dat is het punt niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.