Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS werkspoor - NS 3908 door Carel Ruysink
Vandaag om 17:33:57
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:30:14
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ChrisTM
Vandaag om 17:28:55
Metrostel schiet door en wordt kunstwerk door HRP
Vandaag om 17:28:33
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Rich M.
Vandaag om 17:05:20
Zimo decoder MX633, CV60 verandert niet de lichtintensiteit. door VvKan
Vandaag om 17:04:04
Piekstroom bij inschakelen servo's? door Locofiel
Vandaag om 17:03:15
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door spoorzeven
Vandaag om 16:58:41
Ermehuizen anno 1974 door Eric B
Vandaag om 16:48:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door GORILLUS
Vandaag om 16:45:05
Tussen Vlaamse velden... door Scratchbuilt
Vandaag om 16:41:35
ESU LokProgrammer, hoe andere decoders uitlezen? door DelticPower
Vandaag om 16:37:45
De Hondsrugbaan, H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:31:27
EifelBurgenBahn door Wim Vink
Vandaag om 16:29:02
Dönsdorfer Bauberichte door charp
Vandaag om 16:28:21
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Wim Vink
Vandaag om 16:27:43
Online presentatie tramlijn Alkmaar - Amsterdam door Pauldg
Vandaag om 16:12:28
VERPLAATST: Adventskalender, uit welke religie? door Bert van Gelder
Vandaag om 15:57:41
VERPLAATST: Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:44:05
VERPLAATST: Dinamo, wisselmotor werkt niet met PM32 en DMD917-v3. door Bert van Gelder
Vandaag om 15:42:54
Mauritsburg (H0) door cor_b
Vandaag om 15:41:29
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door arnout
Vandaag om 15:34:52
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Rob E.
Vandaag om 15:34:41
Amsterdam Weesperpoort als nieuw station door Modellbahnwagen
Vandaag om 15:14:31
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
Vandaag om 15:07:24
Dinamo PM32, MRP, ervaringen gevraagd. door bernardrood
Vandaag om 15:05:16
ET-30 Koppeling en Pantograaf door Quinzeedied
Vandaag om 15:00:59
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Kronefan
Vandaag om 14:58:22
BNLS-modulebaan: de module tekeningen door Edsko Hekman
Vandaag om 14:22:19
Depot + vervolg Vlieringen-2 door HRP
Vandaag om 14:05:23
  

Auteur Topic: Ledlampjes in serieschakeling  (gelezen 2337 keer)

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 336
  • Veroniek
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #45 Gepost op: 22 oktober 2020, 17:33:59 »
Wat is dan het verschil in zekering en weerstand?
Blijkbaar een moeilijke vraag om te beantwoorden. Of de moeite niet waard.

Ik zal een poging tot antwoord doen.  Zal zeker niet voor alles kloppen, maar het gaat om een verduidelijking.

Je hebt een stuwmeer en een pijpleiding naar de centrale.  Laten we zeggen dat de pijpleiding 50 meter verticaal is en het water in het stuwmeer ook 50 meter hoog staat.  Totaal 100 meter, dus op de turbine beneden staat 100 meter waterdruk, wat ongeveer 10 atmosfeer is.  De hoogte, dus 100 meter, noemen we nu VOLT, het spanningsverschil tussen boven (0 atmosfeer)  en beneden (10 atmosfeer).  Dat is dus het spanningsverschil (Voltage) tussen het ene draadje en het andere uit bijvoorbeeld een trafo.

Nou kunnen we een pijpleiding leggen van 1 meter doorsnee of een rietje gebruiken van 4 mm. doorsnee.  Dan is duidelijk, dat door de dikke pijp veel meer water kan lopen dan door het rietje.    Dat zou je op kunnen vatten als weerstand.  Want bij een lage weerstand (pijp) kan er veel meer water tegelijk naar beneden dan door het rietje.  Dus pijp = lage weerstand, rietje is hoge weerstand.  De hoeveelheid water die er door kan noemen we Ampere. Laten we zeggen hier 10 Ampere.

Maar stel nou voor, dat de turbine maximaal 12 atmosfeer kan hebben.  Dan zou, als het water in het meer sterk zou stijgen door overvloedige regenval, het hele systeem in de lucht vliegen als het water meer dan 20 meter zou  stijgen, omdat er dan meer water door de pijp stroomt  (meer dan 12 Ampere).
Dat willen we niet, dus we hebben een drukmeter ingebouwd, die meteen een klep bedient, zodat het water door een andere pijp wegstroomt.   Dat zouden we een zekering kunnen noemen.  Te hoge druk (Voltage), teveel water (Ampere), knal, zekering kapot.
Als de klep een echte doorbreek klep is, dan moet er een nieuwe klep in.  Dat is vergelijkbaar met de (ouderwetse) stoppen in de stoppenkast.  Als de klep weer dichtgedraaid kan worden, dan kun je dat zien als zo'n zekering die je met een knopje weer aan kunt zetten.

Er spelen nog meer factoren mee, maar dit is een simpele aanduiding van het verschil tussen weerstand (doorsnee van de pijp) en de zekering (veiligheidsklep).
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Jeroen Vreeken

  • Offline Offline
  • Berichten: 236
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #46 Gepost op: 22 oktober 2020, 17:43:57 »
Volgens mij stond er in dat draadje nu net dat het door de wasmachine kwam....

bellejt

  • Online Online
  • Berichten: 821
    • Onze site
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #47 Gepost op: 22 oktober 2020, 19:03:19 »
de brawa 3401 is gewoon een led met ingebouwde schakeling voor hogere spanning en dus ook een weerstand ertussen.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #48 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:28:25 »
Wat voor waarde heb je eigenlijk voor de zekering gekozen?

René

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19947
    • Pagina van klaas
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #49 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:31:35 »
De waarde van de zekering lijkt me niet zo interessant. Als er leds zijn die licht geven dan betekent het dat de zekering nog heel is. En als de zekering stuk is geeft er niks meer licht.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #50 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:34:49 »
Wat zeker is, is dat de zekering nog heel is. Gaat meer om het idee. (6 A?)

René

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #51 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:36:05 »
Kun je de spanning over de LEDs meten?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

René 4312

  • Offline Offline
  • Berichten: 533
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #52 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:47:30 »
je hebt nu leds in serie staan met leds die al een voorschakelprint of weerstand hebben om de spanning terug te brengen....... Je kan ze gewoon in parallel zetten.
Dit lijkt mij hier de beste oplossing. Waarom al die LED's met voorschakelweerstanden/diodes die geschikt zijn voor rond de 16 Volt in serie zetten? 4 LED's met 1 weerstand, ok maar...

René

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #53 Gepost op: 22 oktober 2020, 21:56:13 »
Eens met René: serie is meer voor "losse" LEDs die dan 1 weerstand krijgen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6462
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #54 Gepost op: 22 oktober 2020, 22:30:46 »
@Veronique
Citaat
Maar stel nou voor, dat de turbine maximaal 12 atmosfeer kan hebben.  Dan zou, als het water in het meer sterk zou stijgen door overvloedige regenval, het hele systeem in de lucht vliegen als het water meer dan 20 meter zou  stijgen, omdat er dan meer water door de pijp stroomt  (meer dan 12 Ampere).
Dat willen we niet, dus we hebben een drukmeter ingebouwd, die meteen een klep bedient, zodat het water door een andere pijp wegstroomt.   Dat zouden we een zekering kunnen noemen.  Te hoge druk (Voltage), teveel water (Ampere), knal, zekering kapot.
Als de klep een echte doorbreek klep is, dan moet er een nieuwe klep in.  Dat is vergelijkbaar met de (ouderwetse) stoppen in de stoppenkast.  Als de klep weer dichtgedraaid kan worden, dan kun je dat zien als zo'n zekering die je met een knopje weer aan kunt zetten.

Dank voor de poging tot uitleg :)

Ik ben mee in het verhaal, het maakt het niet aantrekkelijk om zonder kennis te gaan zitten "rommelen" met LED's
Mijn kennis gaat tot van eenvoudige lampjes aansluiten op een trafo.

Heb nu wel 2 lampjes met voorprint,  en ander LED lampjes met weerstand eraan ( al met Rene over gehad).



Hoop dat de foto duidelijk genoeg is.

Hoeft niet perse een schakeling tussen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19357
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #55 Gepost op: 23 oktober 2020, 10:16:34 »
Die kant-en-klaar oplossingen van de verschillende fabrikanten zijn nu net bedoeld voor mensen die de kennis nog niet hebben. Prima.

Nu hoeft je kennis echt niet uitgebreid te zijn om met leds te werken. Een paar vuistregels is genoeg.

1. De lichtopbrengst van leds regel je met stroom (ampère). Leds kunnen een maximale stroom verwerken en dat is meestal 20 miliampère (mA). Minder mag, meer niet. De stroom regel je met een voorschakelweerstand: hoe hoger de weerstand, hoe kleiner de stroom. Dan moet je rekenen met de Wet van Ohm, maar bij 12 volt laat een weerstand van 1000 ohm een stroom van ongeveer 10 mA door. Minder dan 560 ohm moet je bij 12 volt niet doen, hoger mag dus wel. Meestal levert een wat hogere weerstand een prettiger lichtopbrengst op. Bij leds in serie moet de weerstand nog lager worden gekozen.

2. Iedere led kent een doorlaatspanning, uitgedrukt in volt. De spanning die je gebruikt moet in ieder geval zo hoog zijn als de doorlaatspanning. Bij leds in serie moet je de doorlaatspanning bij elkaar optellen. Vier leds met een doorlaatspanning van 3 volt hebben dus minstens 12 volt nodig. Meer mag, desnoods 230 volt (uiteraard onverstandig), als de weerstand de stroom maar in de hand houdt.

Na een beetje experimenteren heb je genoeg kennis om met goedkope leds binnenverlichting in elkaar te frotten. De meeste hier die dat soort dingen doen, hebben geen opleiding in die richting. Mijn oppervuistregel is dat ik meestal een weerstand van 1000 ohm voor een led zet en dan kijken of de lichtopbrengst me bevalt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6462
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #56 Gepost op: 23 oktober 2020, 10:22:15 »
Probleem is ook dat je wel al die dingen koopt en weet dat je het kunt gebruiken maar dan heb je het thuis en kom je geen steek verder.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 19357
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #57 Gepost op: 23 oktober 2020, 10:39:14 »
Dan kies je gewoon de oplossingen van de fabrikanten en sluit je die aan zoals in de handleiding staat. Daar is niets mis mee.

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat het niet heel ingewikkeld is. Koop voor een paar euro wat leds en wat weerstanden en ga experimenteren. Bevalt het niet, dan ben je niet veel armer geworden.
Bevalt het wel, dan heb je een hoop geleerd. Bijvoorbeeld ook dat je best twee of drie lantaarnpaaltjes van Viessmann in serie kan zetten, maar dat je dan niet alle drie de weerstanden moet plaatsen en in plaats daarvan één weerstahd met de juiste waarde in de keten zet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 6462
  • Midland Industrie, NS IV.
    • Midland
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #58 Gepost op: 23 oktober 2020, 11:20:55 »
Zal ik zeker doen, diverse weerstanden heb ik ook in huis dus ik ga wel af op wat jij zegt hier ;D

Moet alleen batterijklip weer terug zien te vinden.

Gr Koen.
Klik op de wereldbol naar topic.
Mvg Koen. Betuwse oplossing:'kumt tied, kumt road'.
Johnny Cash Hey Hey Train.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 2624
Re: Ledlampjes in serieschakeling
« Reactie #59 Gepost op: 23 oktober 2020, 11:22:22 »
...
Probleem is ook dat je wel al die dingen koopt en weet dat je het kunt gebruiken maar dan heb je het thuis en kom je geen steek verder.
...
En laat daar nou eens een heel behulpzaam forum voor zijn  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0