Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 05:49:59
Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 03:24:53
Lenz 2021 (spoor 0) door Martin Welberg
Vandaag om 03:10:08
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door roadster36
Vandaag om 02:23:28
Eerste kennismaking door saskia
Vandaag om 01:10:16
ESU Ecos 2 uit te breiden om meerdere treinen handbediend te laten rijden? door Jan-Peter
Vandaag om 00:39:03
BNLS-Werkspoor - NS 20 Kameel van Kleinspoor (en Artitec) door roadster36
Vandaag om 00:35:38
Wim Mesu NS 600/2000 in 0 door roadster36
24 januari 2021, 23:49:53
Raadplaatje door GerardvV
24 januari 2021, 23:41:27
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
24 januari 2021, 23:39:04
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Edsko Hekman
24 januari 2021, 23:30:35
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door Hans van de Burgt
24 januari 2021, 23:16:54
Diodeschakeling met stroomdetectie door Klaas Zondervan
24 januari 2021, 23:15:09
De Wadlander, een eilandbaan. door Noordernet
24 januari 2021, 23:09:45
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door hansberekvam
24 januari 2021, 23:09:42
Piko 2021, nieuws van de fabrikant door Spoors
24 januari 2021, 23:06:18
Model loco/DJH door Andries
24 januari 2021, 22:50:02
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door bosje77
24 januari 2021, 22:48:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
24 januari 2021, 22:34:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door tuurtje
24 januari 2021, 22:33:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Carl
24 januari 2021, 22:29:05
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
24 januari 2021, 22:23:32
De knutsels van een badeend door Modellbahnwagen
24 januari 2021, 22:22:33
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
24 januari 2021, 22:21:37
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Reinier Z.
24 januari 2021, 22:01:09
Hall sensoren type 49E door AlbertG
24 januari 2021, 21:51:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 januari 2021, 21:47:05
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
24 januari 2021, 21:34:41
RhB H0m, Albulisch door Boertje
24 januari 2021, 21:30:52
DAF YA 616 met M114 Houwitser door TEE-RAM
24 januari 2021, 21:26:34
  

Auteur Topic: Een nieuw begin in 0  (gelezen 6175 keer)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #30 Gepost op: 20 oktober 2020, 15:15:45 »
Twisk, dat is een leuk type stationsgebouw. Lekker klein, maar in 0 al snel indrukwekkend. Niet per sé iets waar een 3D printer voor noodzakelijk is; met een scherp mesje en wat Slaters plaat ga je ook wel een eind komen.

Ik ben benieuwd!

Mvg, Paul
Boomshanka!

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #31 Gepost op: 20 oktober 2020, 15:41:20 »
Daarom. Groot zat. Zal denk ik in half model gebouwd moeten worden ivm de ruimte. 3d printen is wel zo makkelijk en strakker als zelf snijden.

spoor0

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #32 Gepost op: 20 oktober 2020, 15:45:33 »
Ideeën voor de Noort Hollandse (lokaal/tram) lijnen kan je halen uit de volgende boekjes :

De Noorder stoomtram,  door Wim Verboom.
(Pirola Okt 1989)  IBSN 90 6455 092 1

Daar komt de tram uit Schagen,  Wim Verboom en Jan Beets
(Pirola Okt 2001)  ISBN 90 6455 372 0

Hierin staan behalve foto,s ook tekeningen van gebouwen en stationsemplacementen / Halte,s.

Erik Baas

  • Offline Offline
  • Berichten: 355
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2020, 16:02:45 »
Veel meer Noord-Holland op https://www.poldersporen.nl/ , oa. Alkmaar-Egmond, Alkmaar-Schagen, Hoorn-Venhuizen, enz.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #34 Gepost op: 20 oktober 2020, 16:02:55 »
Het is zeer te overwegen om een kopstation te bouwen als je niet veel ruimte hebt. Dat scheelt je een wisselstraat en daarmee houd je meer lengte voor de sporen over. En dan zou ik een kopstation van een voormalige tramlijn nemen. Bijvoorbeeld Bergen aan Zee of Medemblik.

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 // BMD16N, BMD16N-SD en andere elektronica // website: www.avontuurinminiatuur.com // vlog: www.youtube.com/user/avontuurinminiatuur

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #35 Gepost op: 20 oktober 2020, 16:32:55 »
Dat word het ook om die reden. Wilde eerst de kamer rond maar dan kreeg ik aan een kant een boog met een radius van 90cm en een rare slinger langs een wand. En ik heb geen zin om onder de baan door te kruipen of uitneembare secties.

Dus word het zo ongeveer als het nu ligt

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #36 Gepost op: 20 oktober 2020, 17:01:12 »
@Huib: slim idee van dat kopstation. Misschien ga ik dat met Kloosterp ook wel doen:



Foto ter inspiratie: komt dus ook op een modulebaantje in nul in de periode 1955 - 1970, maar dan dichter bij ‘70 en met een naoorlogs stationsgebouwtje in plaats van vooroorlogs.

Mvg, Paul
Boomshanka!

1795

  • Offline Offline
  • Berichten: 1275
    • Raamsdonk spoor 0
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #37 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:05:52 »
rondrijden is inderdaad erg lastig, tenzij je een heel grote zolder hebt, dan kan het.
Daarom is Raamsdonk ook zonder bogen, allemaal recht, niet rondrijden.
Maar aangezien heen en weer rijden toch wel eentonig is, dus aan de uiteinden van de baan, 2 fiddle yards gemaakt, waarmee je dus achteruit weer naar de andere kant kunt, via het achteruitrijdspoor, wat onzichtbaar is, achter de achterwand. Fiddle yard puur ivm lengtebesparing. Met wissels kost hetzelfde gewoon meer ruimte, om te beginnen de wissellengte. Alles kan (en is) geautomatiseerd, heeft gewerkt met koploper..

verder naoorlogs is ook deze, uit een kit gebouwd...
Spoor 0 is ook mooi.....Raamsdonk
http://1795spoor0.blogspot.com/

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #38 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:12:21 »
geinig gebouwtje. Beetje modern. Jij bouwt toch die halte met VAM losplaats.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #39 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:15:20 »
Het word daarom bij mij een L-vorm. dat idee van achter langs vind ik wel goed maar bij mij geen plek voor.
Daarom bij mij een fidele yard met opstel sporen van 1.20m ( een lok met 3 a 4 wagens ). Ik zat eerst aan een U-vorm te
denken maar had dan geen plek voor een werktafel.

Gr Arnout

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 979
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #40 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:37:41 »
Mijn fidleyard (cassette met 3 sporen) is 95 cm en ligt op 120 cm en kan op de rijlengte van De Fabriek best een levendig en "rangeer element geven. Ik heb geen personen vervoer (zie draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0).

Een L spoor geeft denk ik ook zo'n totale rij lengte van 6 meter. Minimaal wissels en een grote uitdaging.
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn
Bij voorkeur in Schaal 0.

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #41 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:41:14 »
Je kunt ook altijd iets doen met een opkladbaar/ophijsbaar/uitvouwbaar deel als je meer lengte wilt tijdens het rijden. Maak je gewoon een stuk zonder scenery wat je makkelijk kunt opzetten. Maar dat komt vanzelf wel. Ik ben 13 jaar geleden ook met twee modules begonnen. Plaatjes van vroegâh. Lekker bouwen, niet piekeren.

Grtz! Huib
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 20:07:29 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 // BMD16N, BMD16N-SD en andere elektronica // website: www.avontuurinminiatuur.com // vlog: www.youtube.com/user/avontuurinminiatuur

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:44:57 »
Ik denk dat dat wel klopt ja 6m rij lengte met de boog mee gerekend. Meer als genoeg ook.

Ik ben zelf niet zo'n rijder.

Ik was zaterdag bij iemand die een behoorlijke verzameling 0 had en die had o.a. in een Trainsafe buis een lok met 3 wagens.
Dat vond ik een mooie lengte en dat wil ik dan ook als leidraad hanteren. Het waren wel 3 behoorlijke wagens. Dus 4 wat kortere
moet ook passen.

Ik heb alleen personen vervoer uit 2 donderbussen, wat er ook 3 moeten worden. Die zijn meer voor de heb omdat ik
ze leuk vind met een br 64.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1237
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2020, 19:45:59 »
dat heb ik gezien. Wie weet komt het ooit. Daarom zei ik ook we zien wel wat er van terecht komt.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4504
Re: Een nieuw begin in 0
« Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2020, 20:08:36 »
geinig gebouwtje. Beetje modern. Jij bouwt toch die halte met VAM losplaats.

Dat is inderdaad mijn ambitie. En modern? Och, het is alweer 65 jaar geleden dat het origineel het licht zag en de hele serie van vier is ook alweer een tijdje geschiedenis.

Mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2020, 20:11:22 door Pauldg »
Boomshanka!