Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 21:48:29
Tuinspoor en zo door RK
Vandaag om 21:47:48
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 21:47:09
US diorama in H0 door JohnRobertGrunn
Vandaag om 21:43:49
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:34:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:23:27
Station Roodeschool door gdh
Vandaag om 21:22:40
lengte blok en bezetmelders door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:10:13
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
Vandaag om 21:03:29
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 21:01:23
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Mispoes
Vandaag om 20:59:38
Piko Br 78 door willem2
Vandaag om 20:59:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
  

Auteur Topic: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.  (gelezen 11473 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
« Reactie #15 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:13:23 »
Ik zou iets minder conclusie in die tekst zetten  ;D Kan best zijn dat het materieel had moeten mee remmen, maar dat niet deed. Wat daar ook aan ten grondslag ligt. Dan ben je nergens mete met zo'n lokkie

Klopt. Maar dan blijft wel staan dat de trein op een punt op het wissel is doorgereden waar het niet had gemoeten. Wat de oorzaak daarvan is, is inderdaad speculeren tot de oorzaak is achterhaald.

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #16 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:15:36 »
In die laatste link worden anders al behoorlijke oorzaak met conclusie benoemd.

Citaat
Ein neuer Personenzug wurde mit einem Triebwagen überführt, als der Triebwagen bei Dreileben gegen einen Prellbock krachte. Dabei überschlug sich der Zug und landete auf dem Dach.

Citaat
Laut Auskunft der Bahn, soll der Zug zuvor an „mehreren haltezeigenden Signalen unzulässig vorbeigefahren" sein.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #17 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:26:12 »
Ten eerste staat er 'soll' dus nee, ze trekken geen enkele conclusie maar speculeren slechts van horen zeggen
Verder ben ik zeker niet anti-media maar nee, zeker in Duitsland geloof ik ze in zulke gevallen en zo snel echt niet op hun blauwe ogen hoor.
In dit geval zeker omdat ze 'meerdere seinen' noemen. Dat is gezien de situatie en nog een aantal andere factoren erg onwaarschijnlijk.
En ja, technisch gezien is het sein zonder toestemming gepasseerd. De vraag is echter of de machinist het sein genegeerd heeft.... die conclusie zou ik zeker niet durven te trekken
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 15:28:49 door Sicco Dierdorp »

ReneN

  • Gast
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #18 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:28:37 »
Het ICNG-stel lijkt idd nog te repareren, is echter de kopbak die de klap opving krom geraakt -wat je zo niet kunt zien- dan wordt het toch gedeeltelijke sloop.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #19 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:30:14 »
Ik heb eerlijk gezegd iets van 'who cares' maar  in elk geval, het is nog van de fabrikant dus of ze het herstellen of nieuw bouwen, ze zorgen maar dat NS hem netjes in handen krijgt te zijner tijd.
Onderzoek zal, afhankelijk van de uitkomst mogelijk, het hele circus nog meer vertraging opleveren ben ik bang.

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #20 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:31:07 »
Bron ; treinreiziger.nl

In het Duitse Dreileben, tussen Maagdenburg en Braunschweig, is vrijdag een Duitse locomotief ontspoord. De locomotief trok twee nieuwe intercitytreinen (ICNG) van NS. Eén treinstel heeft forse schade opgelopen.

Ernstig beschadigd
Dat meldt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl. De trein was onderweg van Salzgitter (bij Braunschweig) naar Blankenburg. Wat de oorzaak van het ongeluk is, is nog onduidelijk. De machinist is licht gewond geraakt, maar heeft op eigen kracht de locomotief kunnen verlaten.

Bij het ongeluk is in elk geval één ICNG-treinstel ernstig beschadigd. Dat is te zien op foto’s die in Duitse media zijn verschenen. De treinstellen waren nog niet overgedragen van de fabrikant Alstom aan NS. Wat de gevolgen voor het testprogramma van de ICNG is, is onduidelijk.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4856
  • Modelspoor is emotie...
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:41:43 »
Hebben we de botsproef voor dit nieuwe materieel in de praktijk ook achter de rug....
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21670
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #22 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:43:36 »
En, hoe evalueren we die proef of moet het overnieuw?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #23 Gepost op: 16 oktober 2020, 15:45:31 »
Hij moet opnieuw. Ze zoeken vrijwilligers om te dienen als passagiers.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2020, 18:51:17 »
Uit het Duitse bericht begrijp ik, dat de lok+twee  treinstellen niet remmen kon en ,omdat de Verkeersleiding dat wist, men deze trein op een stootjuk heeft laten rijden.
Verderop  stond een stoptrein aan het perron , die zonder ingreep door de lok+treinstellen zou zijn aangereden.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3396
    • Flickr
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2020, 18:54:26 »
Ah, dan is dat van die meerdere seinen ook verklaard
Dan is de vraag alleen (en die kunnen/hoeven we ook niet op te lossen hier) of het niet actief geremd zijn van de stellen een technisch defect of een bedieningsfout was.

Het waren trouwens de toekomstige 3105 en 3109
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2020, 18:58:53 door Sicco Dierdorp »

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3700
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2020, 19:11:26 »
Dit speculeer ik hoor!
War denk je van een vergeten grote remproef ? Wat er dan is vergeten te doen , daar aan  waag ik mij niet .
Niet voor te stellen maar toch... :o
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #27 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:10:29 »
Heeft een locomotief roll bars in het dak,of is het een kwestie van geluk dat het bij verwondingen gebleven is?

Als ik mag speculeren: Iets misgegaan met remleiding in de verloop koppeling. De enige zichtbare koppeling op de foto's (aan de voorkant van de loc) is een klassieke haak koppeling, dus daar is een hulpstuk voor nodig om dat met een Scharfenberg te koppelen,

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #28 Gepost op: 16 oktober 2020, 20:11:57 »
Feit is dat de treindienstleider een treinramp heeft voorkomen door deze trein van het hoofdspoor af te leden en bewust volgens de gegevens op een ontspoorwissel te laten deraileren. De stoptrein verderop zal alleen last gehad hebben van de wegvallende bovenleidingsspanning.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
« Reactie #29 Gepost op: 16 oktober 2020, 21:05:24 »
Heeft een locomotief roll bars in het dak,of is het een kwestie van geluk dat het bij verwondingen gebleven is?

Als ik mag speculeren: Iets misgegaan met remleiding in de verloop koppeling. De enige zichtbare koppeling op de foto's (aan de voorkant van de loc) is een klassieke haak koppeling, dus daar is een hulpstuk voor nodig om dat met een Scharfenberg te koppelen,

Er is ook nog zoiets als het nemen van een remproef... Verplicht!
Met groet,

Ger.