BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Kronefan op 16 oktober 2020, 14:32:56

Titel: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Kronefan op 16 oktober 2020, 14:32:56
https://www.volksstimme.de/lokal/wanzleben/zugunglueck-zug-in-der-boerde-entgleist?fbclid=IwAR2KA7zNXxCTK3kpvdNN8gRlEmjHuYYE6U-youWPF2YGsfsc5P0SHjmj0TY

Vrij vertaald ;

Op de vrije baan bij Dreileben is vrijdagmiddag een trein ontspoord. Eerste informatie betreft het een goederen loc die een personentrein mee had. Het ene deel van de trein ligt op de kop op het dak naast het spoor. De personentrein is zwaar beschadigd.

De gewonde machinist van de goederen locomotief kon zich op eigen kracht uit de omslagen trein redden. Het is verder onbekend of er meer gewonden zijn.

De aanwezige politie vermoedt in eerste instantie dat het ongeval gebeurt is na een technisch defect. Ook de brandweer is aanwezig bij het ongeval.

Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Pauldg op 16 oktober 2020, 14:38:26
Nou, dat heeft zelfs de Fyra V250 niet gepresteerd. Goede binnenkomer!  :o
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 oktober 2020, 14:40:15
Dit jaar heeft echt geen grenzen....

Wonderwel en gelukkig is het poersoneel niet gewond geraakt
Het is alsof de massa van de twee stellen zich over het locje hebben gedrukt
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Reinout van Rees op 16 oktober 2020, 14:43:50
Zoiets wordt in de tekst ook gesuggereerd. Dat het lokje, dat de treinstellen trok, is ontspoord en vervolgens door z'n vrachtje is aangereden.

Reinout
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: henk op 16 oktober 2020, 14:49:30
Kortkoppelmechaniek zal wel haken.  8)
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: VAM65 op 16 oktober 2020, 14:51:18
Zo te zien is de ICNG niet al te erg beschadigd. De loc daarentegen lijkt me total loss.
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Kronefan op 16 oktober 2020, 14:52:25
Ik vermoed dat de volgende link ook over dit ongeval gaat met wat meer informatie. De foto die er bij hoort bevestigd het niet.
Maar als ik het verhaal lees en naar de locatie kijk, komt het overeen. Gaat het over een ongeval met een loc en een nieuwe lege trein

https://www.news38.de/helmstedt/article230686524/Bahn-Niedersachsen-aktuell-Gueterzug-entgleist-Magdeburg-Hannover-Braunschweig-Helmstedt-Wolfsburg-Strecke-Verspaetung-Zug.html
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Reinout van Rees op 16 oktober 2020, 14:55:43
Dat is een testrit met een diesellok en wat goederenwagens. Tenminste zo wordt het beschreven. Ik heb de indruk dat de foto's er niet mee kloppen.

Reinout
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Jan Bennink op 16 oktober 2020, 14:59:04
Als ik goed op de foto's kijk lijkt het er op dat het stel op een zijspoor reed en een sein genegeerd heeft. Het zijspoor heeft een wisselverbinding met een klein spoortje met stootjuk. Zie Google Earth. De trein zou dan rechtdoor gereden kunnen zijn met alle gevolgen van dien. 't Is maar een idee.

groet, Jan
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Daan! op 16 oktober 2020, 15:01:35
De waarschijnlijke locatie. (https://www.google.com/maps/place/52%C2%B008'37.7%22N+11%C2%B021'11.3%22E/@52.1441242,11.3526397,148m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d52.1438092!4d11.3531504?hl=nl-NL)
@Jan, je verhaal lijkt gezien de foto's plausibel.
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 oktober 2020, 15:02:18
Ik zou iets minder conclusie in die tekst zetten  ;D Kan best zijn dat het materieel had moeten mee remmen, maar dat niet deed. Wat daar ook aan ten grondslag ligt. Dan ben je nergens mete met zo'n lokkie
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Reinout van Rees op 16 oktober 2020, 15:06:20
Op drehscheibe online (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?109,9482042) staat meer info. Het zou inderdaad zo zijn dat de trein door een stootbok reed. Of wat hieronder staat helemaal klopt is natuurlijk nog niet duidelijk...

Citaat
Der Unfallzug lief wohl unmittelbar hinter RB 16415 (planm. ab Dreileben um 10:09h), die über Gleis 4 (Bahnsteiggleis) fährt. Die Einfahrzugstraße konnte noch nicht einlaufen, da die RB noch im Durchrutschweg war. Die Weichen lagen noch so, dass der Unfallzug nach Gleis 4 fahren konnte. Als der Zug dann das Einfahrsignal passiert hatte (übrigens erst das erste überfahrene Signal) und sich komplett in Gleis 4 befand, hat die Zuglenkung angesteuert und den Fahrweg ins durchgehende Hauptgleis eingestellt - mit der Folge, dass die Schutzweiche umlief...

... maar de trein is in ieder geval op zo'n kort spoortje terecht gekomen dat ervoor bedoelt is dat je niet de hoofdbaan op komt. Kaboem.

Reinout
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Rondje_HO op 16 oktober 2020, 15:07:35
Hier ook nog een artikeltje:

https://www.mz-web.de/sachsen-anhalt/zugunglueck-in-der-boerde-triebwagen-ist-entgleist-und-ueberschlaegt-sich-37499338

Edit: nou, die kan de NS voorlopig nog even niet inzetten  :P


Dit jaar heeft echt geen grenzen....


Je zou het echt wel denken, hè?  ;D
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Arjan6511 op 16 oktober 2020, 15:12:02
In de titel van dit draadje mag ook zeker de lok worden genoemd. Wat daarmee is gebeurd vind ik veel erger.
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Kronefan op 16 oktober 2020, 15:12:19
Betere foto's. Loc van Alstom.
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Daan! op 16 oktober 2020, 15:13:23
Ik zou iets minder conclusie in die tekst zetten  ;D Kan best zijn dat het materieel had moeten mee remmen, maar dat niet deed. Wat daar ook aan ten grondslag ligt. Dan ben je nergens mete met zo'n lokkie

Klopt. Maar dan blijft wel staan dat de trein op een punt op het wissel is doorgereden waar het niet had gemoeten. Wat de oorzaak daarvan is, is inderdaad speculeren tot de oorzaak is achterhaald.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Kronefan op 16 oktober 2020, 15:15:36
In die laatste link worden anders al behoorlijke oorzaak met conclusie benoemd.

Citaat
Ein neuer Personenzug wurde mit einem Triebwagen überführt, als der Triebwagen bei Dreileben gegen einen Prellbock krachte. Dabei überschlug sich der Zug und landete auf dem Dach.

Citaat
Laut Auskunft der Bahn, soll der Zug zuvor an „mehreren haltezeigenden Signalen unzulässig vorbeigefahren" sein.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 oktober 2020, 15:26:12
Ten eerste staat er 'soll' dus nee, ze trekken geen enkele conclusie maar speculeren slechts van horen zeggen
Verder ben ik zeker niet anti-media maar nee, zeker in Duitsland geloof ik ze in zulke gevallen en zo snel echt niet op hun blauwe ogen hoor.
In dit geval zeker omdat ze 'meerdere seinen' noemen. Dat is gezien de situatie en nog een aantal andere factoren erg onwaarschijnlijk.
En ja, technisch gezien is het sein zonder toestemming gepasseerd. De vraag is echter of de machinist het sein genegeerd heeft.... die conclusie zou ik zeker niet durven te trekken
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: ReneN op 16 oktober 2020, 15:28:37
Het ICNG-stel lijkt idd nog te repareren, is echter de kopbak die de klap opving krom geraakt -wat je zo niet kunt zien- dan wordt het toch gedeeltelijke sloop.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 oktober 2020, 15:30:14
Ik heb eerlijk gezegd iets van 'who cares' maar  in elk geval, het is nog van de fabrikant dus of ze het herstellen of nieuw bouwen, ze zorgen maar dat NS hem netjes in handen krijgt te zijner tijd.
Onderzoek zal, afhankelijk van de uitkomst mogelijk, het hele circus nog meer vertraging opleveren ben ik bang.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Kronefan op 16 oktober 2020, 15:31:07
Bron ; treinreiziger.nl

In het Duitse Dreileben, tussen Maagdenburg en Braunschweig, is vrijdag een Duitse locomotief ontspoord. De locomotief trok twee nieuwe intercitytreinen (ICNG) van NS. Eén treinstel heeft forse schade opgelopen.

Ernstig beschadigd
Dat meldt een woordvoerder van NS tegenover Treinreiziger.nl. De trein was onderweg van Salzgitter (bij Braunschweig) naar Blankenburg. Wat de oorzaak van het ongeluk is, is nog onduidelijk. De machinist is licht gewond geraakt, maar heeft op eigen kracht de locomotief kunnen verlaten.

Bij het ongeluk is in elk geval één ICNG-treinstel ernstig beschadigd. Dat is te zien op foto’s die in Duitse media zijn verschenen. De treinstellen waren nog niet overgedragen van de fabrikant Alstom aan NS. Wat de gevolgen voor het testprogramma van de ICNG is, is onduidelijk.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Rob E. op 16 oktober 2020, 15:41:43
Hebben we de botsproef voor dit nieuwe materieel in de praktijk ook achter de rug....
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: henk op 16 oktober 2020, 15:43:36
En, hoe evalueren we die proef of moet het overnieuw?
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Daan! op 16 oktober 2020, 15:45:31
Hij moet opnieuw. Ze zoeken vrijwilligers om te dienen als passagiers.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Peter Kleton op 16 oktober 2020, 18:51:17
Uit het Duitse bericht begrijp ik, dat de lok+twee  treinstellen niet remmen kon en ,omdat de Verkeersleiding dat wist, men deze trein op een stootjuk heeft laten rijden.
Verderop  stond een stoptrein aan het perron , die zonder ingreep door de lok+treinstellen zou zijn aangereden.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Sicco Dierdorp op 16 oktober 2020, 18:54:26
Ah, dan is dat van die meerdere seinen ook verklaard
Dan is de vraag alleen (en die kunnen/hoeven we ook niet op te lossen hier) of het niet actief geremd zijn van de stellen een technisch defect of een bedieningsfout was.

Het waren trouwens de toekomstige 3105 en 3109
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Peter Kleton op 16 oktober 2020, 19:11:26
Dit speculeer ik hoor!
War denk je van een vergeten grote remproef ? Wat er dan is vergeten te doen , daar aan  waag ik mij niet .
Niet voor te stellen maar toch... :o
Peter
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: ivanzon op 16 oktober 2020, 20:10:29
Heeft een locomotief roll bars in het dak,of is het een kwestie van geluk dat het bij verwondingen gebleven is?

Als ik mag speculeren: Iets misgegaan met remleiding in de verloop koppeling. De enige zichtbare koppeling op de foto's (aan de voorkant van de loc) is een klassieke haak koppeling, dus daar is een hulpstuk voor nodig om dat met een Scharfenberg te koppelen,
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 16 oktober 2020, 20:11:57
Feit is dat de treindienstleider een treinramp heeft voorkomen door deze trein van het hoofdspoor af te leden en bewust volgens de gegevens op een ontspoorwissel te laten deraileren. De stoptrein verderop zal alleen last gehad hebben van de wegvallende bovenleidingsspanning.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Gerke op 16 oktober 2020, 21:05:24
Heeft een locomotief roll bars in het dak,of is het een kwestie van geluk dat het bij verwondingen gebleven is?

Als ik mag speculeren: Iets misgegaan met remleiding in de verloop koppeling. De enige zichtbare koppeling op de foto's (aan de voorkant van de loc) is een klassieke haak koppeling, dus daar is een hulpstuk voor nodig om dat met een Scharfenberg te koppelen,

Er is ook nog zoiets als het nemen van een remproef... Verplicht!
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 16 oktober 2020, 21:23:58
Dit speculeer ik hoor!
War denk je van een vergeten grote remproef ? Wat er dan is vergeten te doen , daar aan  waag ik mij niet .
Niet voor te stellen maar toch... :o
Peter
Het is en blijft een rare kombinatie. Luchtslangen van de  locomotief bevestigen aan een sleepkoppeling. Misschien remproef genomen voor vertrek en alles in orde maar dat tijdens het rijden toch een luchtslang geknikt is waardoor  de leiding afgesloten wordt. Ooit zelf eens bij de hand gehad met een 1200. Luchtslang met tywrsps toen zo geleid dat knikken niet meer mogelijk was.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: André82 op 16 oktober 2020, 22:21:21
Er is ook nog zoiets als het nemen van een remproef... Verplicht!
Het lijkt me sterk dat dit zijn eerste remming is die de mcn heeft ingezet, maar wie weet had die vanaf vertrek Grüne Welle, maar gezien het feit dat die achter de stopper zat lijkt me dat sterk. Bij het uitlezen van de loc zullen daar vast wel snel achter zijn.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: laurent op 16 oktober 2020, 22:41:22
Een bekende die met dit soort transporten rijdt en de eerste foto's toestuurde, reageerde vrij gevat op mijn opmerking of je met een schaku niet simpelweg ook op lucht kan remmen. Dat kan inderdaad... Mits je de remkraan open zet. :-X

Transport was onderweg naar Braunschweig waar RailAdventure het zou overnemen met koppelwagens.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Rondje_HO op 16 oktober 2020, 22:46:50
Feit is dat de treindienstleider een treinramp heeft voorkomen door deze trein van het hoofdspoor af te leden en bewust volgens de gegevens op een ontspoorwissel te laten deraileren. De stoptrein verderop zal alleen last gehad hebben van de wegvallende bovenleidingsspanning.

Als je erover nadenkt was dat wel een zware beslissing voor hem/haar, aangezien de machinist nog wel op de lok zat.
Titel: Re: nieuw Nederlandse ICNG treinstel van N.S. is in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Freek Jonkers op 16 oktober 2020, 23:06:12
Nou, dat heeft zelfs de Fyra V250 niet gepresteerd. Goede binnenkomer!  :o

Die werden dan ook met een koppelwagen gesleept. Maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen waren. De koppelwagen was te licht, oftewel te weinig ballast. En het gevolg daarvan kan zijn ontsporing en volgens mij is dat ook gebeurd, maar een koppelwagen die ontspoort en voor de rest geen schade oplevert haalt het nieuws niet.

Freek
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Freek Jonkers op 16 oktober 2020, 23:20:22
Het is en blijft een rare kombinatie. Luchtslangen van de  locomotief bevestigen aan een sleepkoppeling. Misschien remproef genomen voor vertrek en alles in orde maar dat tijdens het rijden toch een luchtslang geknikt is waardoor  de leiding afgesloten wordt. Ooit zelf eens bij de hand gehad met een 1200. Luchtslang met tywrsps toen zo geleid dat knikken niet meer mogelijk was.

Een andere mogelijkheid is dat de Mcn hogedruk overlading heeft toegepast, en als je dat niet goed uitvoerd en binnen de kortstmogelijke keer moet remmen houdt het ook op, kortom remt met de beste wil van de wereld niet meer. Het omgekeerde kan ook, vaste remmen, wat nog wel eens wil voorkomen met lage druk overlading met het opschroeven van de treinleiding druk.

Freek


Freek
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Gerke op 16 oktober 2020, 23:32:21

Ja, doei. Dan is er altijd nog de snelrem. LDO of niet. Treinleiding leeg, klaar. Dan remt 'ie. (als alles correct werkt, natuurlijk.)
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Erik Mijd op 17 oktober 2020, 09:04:00
op YouTube te zien.

https://www.youtube.com/watch?v=wX7KWx9LRy8
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Machinist Johan op 17 oktober 2020, 09:39:45
Een andere mogelijkheid is dat de Mcn hogedruk overlading heeft toegepast, en als je dat niet goed uitvoerd en binnen de kortstmogelijke keer moet remmen houdt het ook op, kortom remt met de beste wil van de wereld niet meer. Het omgekeerde kan ook, vaste remmen, wat nog wel eens wil voorkomen met lage druk overlading met het opschroeven van de treinleiding druk.

Freek

Dat een trein na een LDO niet meer wilt remmen heb ik nog nooit gehoord, danwel meegemaakt. Wel dattie niet los kwam, maar dat is van mijn oogpunt uit niet meer dan logisch
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Peter Kleton op 17 oktober 2020, 11:14:24
Even een vraag over remsystemen.
Ik heb genoeg gelezen over oudere remsystemen, met triplekleppen enzo.
Overlading is toch een  extra drukverhoging  d.m.v. de remkraan om de treinleiding sneller te vullen  na   het remmen ?
Dan kan je  dus  niet meteen remmen omdat de druk  in de treinleiding niet meteen gaat zakken om de triple klep te laten aanspreken.? Klopt dat ?
Of zit ik er naast ?
Peter
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Henk Boshuyzen op 17 oktober 2020, 13:14:56
Een andere mogelijkheid is dat de Mcn hogedruk overlading heeft toegepast, en als je dat niet goed uitvoerd en binnen de kortstmogelijke keer moet remmen houdt het ook op, kortom remt met de beste wil van de wereld niet meer. Het omgekeerde kan ook, vaste remmen, wat nog wel eens wil voorkomen met lage druk overlading met het opschroeven van de treinleiding druk.

Freek

Freek
Dit is niet correct, snelremming werkt altijd! Tenzij er natuurlijk geen doorgaande verbinding is tussen locomotiefen de aanhangende trein!
Onderzoek zal wel uitwijzen wat de vermoedelijk oorzaak kan zijn.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Thom op 17 oktober 2020, 13:37:30
Een bekende die met dit soort transporten rijdt en de eerste foto's toestuurde, reageerde vrij gevat op mijn opmerking of je met een schaku niet simpelweg ook op lucht kan remmen. Dat kan inderdaad... Mits je de remkraan open zet. :-X

Transport was onderweg naar Braunschweig waar RailAdventure het zou overnemen met koppelwagens.
Een sleepkoppeling heeft zelf geen kranen, het zijn louter 2 pneumatische verbindingen op de AK die uitlopen in 2 slangen die aangesloten worden op de normale verbindingsslangen die hun eigen kranen hebben.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Maartenw op 17 oktober 2020, 18:50:13
Bij de dieselloc gaat het om Henschel 30818 - ALS nr. 214 006-9 ( UIC nummer 92 80 1214 006-9 )
Dus een omgebouwde ex DB V100west.
Met ca. 62 ton geen licht locje.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Freek Jonkers op 17 oktober 2020, 21:45:47
Dit is niet correct, snelremming werkt altijd! Tenzij er natuurlijk geen doorgaande verbinding is tussen locomotiefen de aanhangende trein!
Onderzoek zal wel uitwijzen wat de vermoedelijk oorzaak kan zijn.

Dat klopt voor wat betreft "klassiek" gesleept materieel, maar voor het slepen van V250 en ICNG met klassieke beremming zijn er een aantal voorwaarden.

Freek
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Nederduitsemeester op 17 oktober 2020, 22:31:45
Dat klopt voor wat betreft "klassiek" gesleept materieel, maar voor het slepen van V250 en ICNG met klassieke beremming zijn er een aantal voorwaarden.
En wat zijn dat dan voor voorwaarden?

Ik heb genoeg gelezen over oudere remsystemen, met triplekleppen enzo.
Overlading is toch een  extra drukverhoging  d.m.v. de remkraan om de treinleiding sneller te vullen  na   het remmen ?
Dan kan je  dus  niet meteen remmen omdat de druk  in de treinleiding niet meteen gaat zakken om de triple klep te laten aanspreken.? Klopt dat ?
Of zit ik er naast ?
Peter
Zoals eerder al aangegeven, ook na een overlading kan er altijd geremd worden. Je zal maar net na het lossen maar een noodsituatie krijgen en je kan niet remmen......
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: bask185 op 17 oktober 2020, 22:54:55
Ik vind de ICNG er veel beter uitzien in dit zwarte jasje  ;)
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Thom op 17 oktober 2020, 23:34:30
Dat klopt voor wat betreft "klassiek" gesleept materieel, maar voor het slepen van V250 en ICNG met klassieke beremming zijn er een aantal voorwaarden.

Freek
Ongetwijfeld dat er handelingen nodig zijn om een stel sleepbaar te maken maar dat geldt voor praktisch elk materieel en daar is genoemd materieel echt niet bijzonder in.

Maar ook V250 en ICNG zijn geen uitzondering in het feit dat een snelremming altijd remwerking op moet leveren.
Dat is namelijk het hele principe van het bij wet voorgeschreven doorgaand zelfwerkend remsysteem.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Remystoom op 18 oktober 2020, 05:38:15
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Marco Staartjes op 18 oktober 2020, 10:53:24
Andere vraag: weet iemand waar deze ICNG treinstellen naar toe zouden gaan?
Van een ex-DB machinist hoorde ik dat er op de Rübelandbahn testritten zouden plaatsvinden?

http://115518.homepagemodules.de/t4196f80-Testfahrten-auf-der-Ruebelandbahn.html

Weet iemand daar meer van?

Marco.

Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Freek Jonkers op 18 oktober 2020, 11:47:36
Even wat rechtzetten omdat ik het idee krijg dat k niet goed begrepen wordt. Een snelremstand zal altijd zorgen voor een remming. De vraag is wel hoe groot die remdruk is. Kortom met "remmen voor geen meter" heb ik de klaarblijkelijk de suggestie gewekt dat er niet geremd werd in de snelremstand. Met "remmen voor geen meter" bedoel ik dat er niet aan het redelijk verwachtingspatroon betreffende het remmen voldaan wordt.
Dat kan als het remsysteem uitgeput wordt. Dat betekend dat er wel 5 bar treinleiding druk is, maar dat het remsysteem onvoldoende gevuld is om een remming  in werking te stellen die aan de verwachting voldoet.
Om dat te controleren kan de remkraan in de afsluitstand gezet worden. De treinleiding druk mag niet (buiten de marges dalen).
Bij de grote remproeven in de werkplaats houdt je daar rekening mee, omdat de remdruk gecontroleerd wordt en die moet aan bepaalde eisen voldoen.

Het slepen van stroomlijnmat met een loc is iets waar eigenlijk het stroomlijnmat niet op gebouwd is. Het materieel is er op gebouwd om zelf te remmen en niet om door een loc beremd te worden. Weliswaar is de basis van het remsysteem hetzelfde, maar technisch is er wel wat veranderd, van blokberemd naar schijfberemd, schijfberemd met of zonder toegevoegde blokkenrem, van pneumatisch naar electrisch pneumatisch, de toevoeging van de PMG, de dynamische rem, de toevoeging van beveiligingen, etc.

Voor het slepen van V250 was dat o.a. het afsluiten van de PMG, en het actief blijven van de ABI. De verbinding tussen loc en treinstel is in dit geval met een noodkoppeling die aanzienlijk minder kan hebben dan de standaard koppelingen (risico van koppelingsbreuk). Ik neem zonder meer aan dat dit ook voor ICNG geldt.
Hoemeer toeters en bellen er toegevoegd worden destemeer kans is er dat het met het slepen fout kan gaan.

Freek
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Dave....... op 18 oktober 2020, 12:03:09
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy

Dat is niet helemaal waar  ;)
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Joop_L op 18 oktober 2020, 12:07:03
Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Pneumatisch remmen kan al het materieel wel degelijk als er gesleept moet worden. Pneumatisch remsysteem is namelijk wettelijk de enige verplichte remsysteem bij treinen.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: André82 op 18 oktober 2020, 12:50:49
Ongetwijfeld dat er handelingen nodig zijn om een stel sleepbaar te maken maar dat geldt voor praktisch elk materieel en daar is genoemd materieel echt niet bijzonder in.

Maar ook V250 en ICNG zijn geen uitzondering in het feit dat een snelremming altijd remwerking op moet leveren.
Dat is namelijk het hele principe van het bij wet voorgeschreven doorgaand zelfwerkend remsysteem.
De V250 remde gewoon pneumatisch met zijn schijfremmen tijdens zijn overbrenging terug naar Italië. Het remde als een huis 😂😂
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Thom op 18 oktober 2020, 13:22:42
Ik had niet anders verwacht  ;D
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 oktober 2020, 13:30:11
Ik heb in Duitsland niet anders gezien dan transporten met treinstellen ingesloten door 4 assige rem/koppelwagons. Verbaast mij dat hier de stellen direct achter de lok gekoppeld is (in Duitsland wel te verstaan).

Mvg, Johan
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Thom op 18 oktober 2020, 13:38:04
Het slepen van stroomlijnmat met een loc is iets waar eigenlijk het stroomlijnmat niet op gebouwd is.
Dat is niet helemaal waar, want al het materieel is dat eigenlijk juist wél door de verplichting van een doorgaan zelfwerkend remsysteem ;)

Citaat
Het materieel is er op gebouwd om zelf te remmen en niet om door een loc beremd te worden. Weliswaar is de basis van het remsysteem hetzelfde, maar technisch is er wel wat veranderd, van blokberemd naar schijfberemd, schijfberemd met of zonder toegevoegde blokkenrem, van pneumatisch naar electrisch pneumatisch, de toevoeging van de PMG, de dynamische rem, de toevoeging van beveiligingen, etc.
Allemaal toevoegingen op het basis pneumatische remsysteem, maar alles daarvan is af te sluiten en je valt altijd terug op het pneumatische remsysteem.

Citaat
Voor het slepen van V250 was dat o.a. het afsluiten van de PMG, en het actief blijven van de ABI. De verbinding tussen loc en treinstel is in dit geval met een noodkoppeling die aanzienlijk minder kan hebben dan de standaard koppelingen (risico van koppelingsbreuk). Ik neem zonder meer aan dat dit ook voor ICNG geldt.
Hoemeer toeters en bellen er toegevoegd worden destemeer kans is er dat het met het slepen fout kan gaan.

Freek
Zo'n sleepkoppeling is gewoon gekeurd en breken echt niet zomaar ;)
Een van de mij bekende uitvoeringen is bv gewoon geschikt om tot 1100 ton treingewicht te trekken.

Bij bijv FLIRT sleepgereed maken raakt deze ongeremd. Heb ik zelf meegemaakt tijdens stage bij NS met het uitvoeren van die taak als
rangeerder. Stond er even van te kijken, maar bij dat moderne type kan je in ieder geval bij NS niet pneumatisch remmen wanneer je m sleept..
Omdat je dan het elektrische en pneumatische gedeelte afsluit.
Weet niet hoe het bij de ICNG zit natuurlijk.

Gr Remy
Toevallig met een andere Flirt als trekkracht voor de gesleepte Flirt ;)?
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: laurent op 18 oktober 2020, 16:04:12
Andere vraag: weet iemand waar deze ICNG treinstellen naar toe zouden gaan?
Van een ex-DB machinist hoorde ik dat er op de Rübelandbahn testritten zouden plaatsvinden?

http://115518.homepagemodules.de/t4196f80-Testfahrten-auf-der-Ruebelandbahn.html

Weet iemand daar meer van?

Marco.
Deze gingen naar de spuiterij in Polen. Vanaf Braunschweig zouden ze door RailAdventure gereden worden, inclusief koppelwagens.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Blausee-Mitholz op 18 oktober 2020, 16:28:46
Versnippering leidt alleen maar tot meer risico op tegenslag (en ongelukken) blijkt wel weer.

Mvg, Johan
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: timtrein op 18 oktober 2020, 17:27:03
Deze gingen naar de spuiterij in Polen. Vanaf Braunschweig zouden ze door RailAdventure gereden worden, inclusief koppelwagens.
Van Dreileben naar Braunschweig is pal westwaarts, Polen ligt de andere kant op... klinkt niet logisch  :-\
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Bert_Apd op 18 oktober 2020, 17:28:45
Nog een paar foto's, ook van de bergingswerkzaamheden...

>https://eisenbahn-kurier.de/startbeitraege/6009-zugentgleisung-auf-der-strecke-braunschweig-magdeburg?fbclid=IwAR1JxOyY6M2kKdvq2oybwJ4FwFKIkqmYQ-4knsgVq_Xak30N5qHu3lALsKQ

Groeten,
Bert
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: ingenium op 18 oktober 2020, 17:33:25
Van Dreileben naar Braunschweig is pal westwaarts, Polen ligt de andere kant op... klinkt niet logisch  :-\

Plus dat ze al een kleurtje hebben, of zat het er zo slecht op dat het opnieuw moest. Ja nu wel iig voorste treinstel.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Frank 123 op 18 oktober 2020, 17:43:34
Even niet terug gekeken of het al gezegd is maar: als ik die foto’s in Eisenbahn Kurier bekijk zou ik zeggen dat de NS toch bedacht heeft om ze zwart-geel te maken. Waarom zou je anders de Ns logo’s en klasse indeling er al op zetten?
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Remunj op 18 oktober 2020, 17:57:52
Heel simpel omdat de rest nog bestickerd moet worden. Dit is de basis.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Reinier Z. op 18 oktober 2020, 18:33:48
Klinkt toch onlogisch... Als er nu al een klassesticker opzit, dan zit die straks toch onder het blauw? 
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Jeronimos op 18 oktober 2020, 20:52:06
Uit verschillen bronnen haal ik het volgende:


De stellen worden gebouwd in Polen. Vanuit Polen gaan ze naar Salzgitter (Alstomvestiging). Vanuit Salzgitter gaan ze voor testen naar Blankenburg.


https://www.spoorpro.nl/materieel/2020/10/16/twee-icngs-betrokken-bij-ontsporing-in-duitsland/
https://www.railforums.co.uk/threads/brand-new-ns-icng-involved-in-serious-derailment-in-germany.210333/





Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: laurent op 18 oktober 2020, 20:58:32
Van Dreileben naar Braunschweig is pal westwaarts, Polen ligt de andere kant op... klinkt niet logisch  :-\
Ik heb meerdere bronnen... Een van mijn bronnen rijdt dit soort transporten dagelijks, de ander zit niet veel verder van het vuur af.

Transporten van RailAdventure maken wel vaker rare omwegen omwille van een omloop, snelheid (de loko boogies lopen max 40 of 60, afhankelijk van de serie) of ander transport dat dan zonder veel meerkosten meegenomen kan worden.

Hoe, wat, waar en waarom vertelt het verhaal verder niet. Ik geef aan wat ik weet en wat ik te horen krijg in een poging het verhaal hier sluitend te krijgen. En als je dat niet gelooft dan vind ik dat ook helemaal prima. ;)
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Jeroen Water op 18 oktober 2020, 22:28:20
Even niet terug gekeken of het al gezegd is maar: als ik die foto’s in Eisenbahn Kurier bekijk zou ik zeggen dat de NS toch bedacht heeft om ze zwart-geel te maken. Waarom zou je anders de Ns logo’s en klasse indeling er al op zetten?


Kijk je wat nauwkeuriger naar de foto’s dan heeft de 3105 inderdaad al logo’s en klasse-aanduidingen, maar de 3109, op de al gele koppen na, nog niet. De stellen worden echt nog wel geel/blauw. Mogelijk is de 3105 ergens voor gebruikt waar aanwezigheid van bestickering wenselijk was?


Jeroen
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Jos_1972 op 18 oktober 2020, 23:52:10
Misschien zit de gele kleur onder de zwarte laag en is dit folie welke wordt verwijderd zodra het treinstel wordt overgedragen. Dit om de lak te beschermen?
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: Thom op 19 oktober 2020, 00:09:28
Versnippering leidt alleen maar tot meer risico op tegenslag (en ongelukken) blijkt wel weer.

Mvg, Johan
Misschien moeten we maar stoppen met rijden van treinen, blijkbaar lost dat alle gevaarlijke problemen op met transport ervan.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: laurent op 19 oktober 2020, 00:42:33
Kijk je wat nauwkeuriger naar de foto’s dan heeft de 3105 inderdaad al logo’s en klasse-aanduidingen, maar de 3109, op de al gele koppen na, nog niet. De stellen worden echt nog wel geel/blauw. Mogelijk is de 3105 ergens voor gebruikt waar aanwezigheid van bestickering wenselijk was?


Jeroen
Ik weet dat er nog een stel naar de klimaatkamer in Wenen zou gaan. In mijn beleving zou dat de 3101 zijn, maar Alstom gaat mij natuurlijk niet om toestemming vragen daar een ander stel voor in te zetten. ;D ;D Ik kan er nog barweinig van vinden, behalve dat in september 2019 geschreven werd dat de 3103 onderweg was naar Wenen, terwijl de 3102 op dat moment net in de volledige beplakking werd getoond aan de buitenwereld. Er is vrij weinig te vinden over het stel, maar ter info: De 3108 kwam in mei als eerste Nederland binnen. Alhoewel er soms nog wel eens gegoocheld wordt met nummertjes om bijzondere nummers bij bepaalde klanten onder te brengen, zie ik niet zo in wat er zo bijzonder zou zijn aan de 3108 om juist die als eerst in Nederland te laten komen en latere stellen eerdere nummers te geven.

Ik zie net dat op Railwiki ook staat dat de stellen naar Polen onderweg waren ter afbouw. Mijn contact had het alleen over spuitwerk, maar umlackierung in het Duits is iets breder op te vatten. Het wordt natuurlijk allemaal gestickerd tegenwoordig.

Misschien zit de gele kleur onder de zwarte laag en is dit folie welke wordt verwijderd zodra het treinstel wordt overgedragen. Dit om de lak te beschermen?
Zwart is de basislaag, daaroverheen gaat het folie.
Titel: Re: Locomotief met Nederlandse ICNG treinstellen van NS in Duitsland ontspoord.
Bericht door: kar op 19 oktober 2020, 18:15:18
Nog een filmpje: https://youtu.be/rhmm90hkUw8