Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Wissel in keerlus  (gelezen 5114 keer)

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Wissel in keerlus
« Gepost op: 13 oktober 2020, 19:41:39 »
Beste modelbouwers ;
Ik moet toch even raad en advies van jullie. Ik wil een oversteek maken van links naar rechts vanuit de keerlus (Rood) naar rechter klimspoor (ook rood) zodat ik een grote boven baan kan maken met een wegneembare brug.
Maar nu komt mijn vraag.
Mag ik links in de keerlus een wissel leggen om de oversteek te maken met een wegneembare brug , zodat ik een trein op de boven baan ook los van de 2 onder banen kan laten lopen. Ik Maak gebruik van de Fleischmann profi zelfdenkende wissels, heb alle draadbruggen in de wissels weg gehaald.
Ik weet dat ik de functie van de keerlus soms ophef (Wisselstand over brug) .
Graag jullie mening.

« Laatst bewerkt op: 11 februari 2021, 02:27:26 door Bert van Gelder »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4662
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2020, 19:55:07 »
Hoi, ik snap nog niet direct waar je hem wil leggen en waar de diverse secties van je keerlusschakeling liggen maar....

Ik heb het bij mijn vorige baan ook gedaan. Was wel even goed plannen waar de diverse secties van keerlusschakeling moesten komen, volgens alle handleidingen kon het niet maar het werkte prima.

Is vooral kwestie van snappen hoe de keerlusmodule werkt en dat te combineren en simuleren met je verwachte treinloop (bv rijrichting) en bepalen of het kan.

Gr Frank

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15379
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2020, 20:17:12 »
Het plaatje:


jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2020, 22:50:50 »
Ik wil hem eigelijk 3/4 bocht van keerlus plaatsen (rode keerlus links van bovenbaan ) en dan een recht oversteek maken met demontabele brug naar het rode klimspoor rechts op de andere tafel .
Eigelijk zou ik dan een complete bovenbaan krijgen waar ik continu een trein kan laten sporen.
Het probleem is eigelijk dat mijn keerlus nu al tegen de muur aan licht , ik kan er geen wissel voor leggen.

gr

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 13 oktober 2020, 22:59:34 »
Je creëert dan een diagonale oversteek in een ovaal. In feite heb je dan twee keerlussen aan elkaar.
De diagonale oversteek moet je hoe dan ook isoleren, beide spoorstaven.

hgr

  • Online Online
  • Berichten: 269
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2020, 08:21:42 »
Kun je vanaf die wissel geen dubbelspoor maken, waarbij het binnenste spoor de keerlus wordt het buitenste spoor om de keerlus heen gaat en dat je oversteek wordt. De keerlus schuift dan wat naar rechts op en misschien moet je wat ruimte creëren tussen keerlus en einde tafel. Dan omzeil je het keerlusprobleem.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2020, 08:37:04 »
Is het niet mogelijk een wissel voor de keerlus te leggen en dan over te steken? Zie blauwe lijn in plaatje.



Groet Cees.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2020, 11:01:06 »
Beste Cees ,

Kijk dit is een optie ,had ik zelf niet bedacht.
Ik ga er over nadenken , want er komt nou een 3wegwissel onder een brug en/of berg te liggen.
Maar alvast bedankt voor deze tip.



VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 14 oktober 2020, 11:18:01 »
Asjeblief niet zo'n kreng (mijn mening) van een drieweg wissel.  Gewoon een gewone wissel gebruiken.
De bovenstaande oplossing is een mooie en goed bruikbare, maar je zou ook de wissel in de keerlus kunnen leggen.  Afhankelijk van welke keerlusmodule je wil gebruiken is het simpel of iets lastiger.  Met een Lenz LK200 hoef je niets te doen, met een andere zal je misschien moeten zorgen, dat de polariteit juist staat en de module verder uitgeschakeld is.  Maar het kan misschien ook zo zijn, dat de module wel een detectie krijgt om de juiste instelling (polarisatie) te verkrijgen, maar geen detectie nodig heeft om de volgorde weer af te sluiten.
Nog simpeler, in dit geval, is om de polarisatie te laten regelen door de stand van de keerluswissel links.  Want er kunnen toch geen 2 treinen in de keerlus, dus het is   of het grote ovaal rijden       of gebruik maken van de keerlus.

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 14 oktober 2020, 12:09:29 »
Het kan aan mij liggen, maar ik snap de functie van de keerlus niet. Als je die met een trein één keer neemt in de richting van de rode pijl, en dan maakt het daarna niet uit of je de keerlus met de klok mee of tegen de klok in neemt, dan rijdt die trein vervolgens altijd aan de linker kant van je baan tegen de richting van de rode pijl in!  Volgens mij zul je dus nog ergens anders ook een lus moeten leggen, want anders is het eenmalig iets!


 

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2020, 20:02:03 »
Beste VAM65;

Mijn keerlus is alleen aan de kant van de rode pijl naar binnen te rijden , dus als ik een ovaal wil maken met een gedeelte van de keerlus erin dan kan ik dat alleen maar in de richting van de rode pijl rijden.

gr

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4142
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2020, 20:36:34 »
Dat zie ik. Maar als je een keer door die lus heen bent gegaan, hoe kom je er dan de tweede keer in?

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 850
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 14 oktober 2020, 20:40:04 »
Jack,

Dat is wat ik mij ook afvraag: wat als er een trein door de keerlus heen is gegaan? Die verlaat dan de keerlus en rijdt tegen de richting van de rode pijl in weer terug en dan? Hij kan dan alleen maar in die tegengestelde richting blijven rijden dus zul je ergens moeten omlopen of het moeten allemaal treinstellen zijn. Dat kan natuurlijk best.
Maar als je nu met dat blauwe gedeelte een groot ovaal maakt heb je wel een enorm stuk spoor waar maar één trein tegelijk kan rijden want dat hele rode spoor is dan eensporig voor tweerichtingsverkeer als je begrijpt wat ik bedoel. Dat beperkt enorm in je treinbewegingen.

Groeten,
Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 15 oktober 2020, 06:29:33 »
Ik dacht het eerst ook. Maar het kan wel.
Als de trein de keerlus uitkomt rijdt die over de gele sporen (tegenspoor) naar het station (denk ik) links.
Als het een pendeltrein is kan die daar stoppen en van richting veranderen en weer terug naar de keerlus.

Maar persoonlijk vindt ik dit sporenplan niets. Alleen maar rails en amper plek voor scenery. Ik zou eerder kijken of je niet wat sporen weg kan laten.
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 15 oktober 2020, 08:48:44 »
Nee, dat kan niet, want als de trein uit de keerlus komt rijdt die ver boven de gele sporen.  Daar zitten geen wissels maar een hoogte verschil.
Het weglaten van een aantal sporen zou ook ruimte geven om ergens een tweede keerlus te maken, of om de keerlus ergens anders op aan te sluiten.  Nu is het zo vol, dat er in de breedte nergens meer ruimte voor is.
Scenery is natuurlijk naar smaak, veel rails en veel rijden een andere.