Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Wissel in keerlus  (gelezen 5058 keer)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2020, 09:43:55 »
Aan de rechterkant zit een wissel om van het rode spoor op de gele te komen. Pendelen kan dus wel. Als je dat wilt zou ik het groene spoor eruit halen (voegt eigenlijk niets toe) en in plaats daarvan bovenin een uitwijkspoor maken zodat daar een stoppunt is om op een tegentrein te wachten. Dat maakt het pendelen iets boeiender.

Groeten,
Bert

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2020, 13:02:04 »
Nee, dat kan niet, want als de trein uit de keerlus komt rijdt die ver boven de gele sporen.  Daar zitten geen wissels maar een hoogte verschil.
Jij hebt het over de sporen links.
Ik over de sporen rechts als je die lus uitkomt.
Dan kan je na de wissel via een geel, groen (dacht dat dat ook geel was) en blauw spoor naar het "station".
Daar keren en weer terug naar de keerlus.

Dus ja het kan wel.  ;D

En zoals Bert schrijft kan je daar best een spoor weglaten.
Sowieso vindt ik het sporenplan niet echt logisch en overvol. Maar dat is een persoonlijke mening.
Als het Jack zijn keus is om zoveel mogelijk rijden gaat met veel treinen.. prima. Ieder zijn eigen smaak.
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 15 oktober 2020, 15:51:33 »
 ;D  (keek alleen naar links)

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 15 oktober 2020, 20:26:27 »
Heren ; 

Het klopt dat mijn baan er druk is om het zo maar te zeggen ,misschien wel te.

Maar ik hou van rechte lijnen en van lange treinen ,en die komen het best tot hun recht  ( lijk mij )op lange open banen.
Dan is deze baan zo ontworpen dat ik met 3 treinen analoog apart kan sporen ,1 over de gele buiten baan , 2 over de grijsen binnen baan , 3 als het moet kan ik een complete trein de rij richting draaien op het rode klimspoor met keerlus die 12cm boven mijn buiten en binnen baan loopt.

MAAAAAAAR met deze baan kan ik ook met een lange trein over alle drie de banen sporen . zonder anderen treinen van de baan moeten weg te pakken. daarom de drukte van sporen. Het is wel natuurlijk een gedoe om alle wissels in de goede stand te zetten ,maar het kan.
Mijn doel is altijd geweest om niet met de handen aan de treinen ,treinstellen of wagons te komen , dit vind ik prachtig.

Daarom mijn vraag , kan ik in een keerlus ( Fleischmann profi ho 6199 )  een wissel leggen om  een ovaal te maken geheel op 12cm hoogte zodat hier ook continu een trein rond kon laten lopen , natuurlijk alleen in een richting i.v.m keerlus Fleischmann Ho 6199. Natuurlijk komt rechts boven op de rode baan ook nog een bocht wissel te leggen om een compleet ovaal te krijgen.



Ik hoop met enkele foto's mijn baan aan jullie te laten zien.
 



url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-2.jpeg][/url]



[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-10-15-at-19.14.4



Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 15 oktober 2020, 20:41:28 »
Ziet er wel goed uit zo Jack, had geen idee dat je er al zover mee gevorderd was. Ik dacht dat het nog in een ontwerp stadium was.

Antwoord op je vraag: ja dat kan als je je maar realiseert dat de keerlus dan effectief na die wissel pas begint. Je zult het ene railstuk van de 6199 dus dan ook voorbij die wissel moeten leggen. Kijk maar even bij Fleischmann naar het plaatje van die 6199: na de afbuigende kant van de wissel is daar een bochtstuk getekend maar dat mag best een, in dit geval linker, wissel zijn. Dan komt het volgens mij helemaal overeen met jouw situatie. Afbuigend blijft het dan gewoon een ovaal en rechtdoor ga je dan de keerlus in.

Groeten,
Bert

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2020, 20:42:58 »
Imposant !  Als een trein de keerlus doorloopt, dan pool je dus daarna de spanning op de baan om, handmatig door de regelaar de andere kant op te zetten ?
Hoe doe je dat dan als de trein rechts op de gele baan komt ?  Ook ompolen ?

Een wissel in de keerlus links heeft geen invloed op de polariteit van de rode baan.  Je schakelt pas om, als je de keerlus verlaat.  Die wissel sluit je met een overstekende baan weer aan op de rode baan rechts.  Je hebt dus een nieuwe rondom baan gemaakt, met overal dezelfde polariteit.  Dat is dus geen enkel probleem.
Het wordt pas een probleem, als er meerdere treinen op de rode baan rijden, waarvan er 1 de keerlus geheel doorloopt.  Dan wisselt de polariteit, dus gaan de andere treinen achteruit rijden.
Oftewel:  zolang er maar 1 trein in de rode baan rijdt en of de baan blijft volgen of door de keerlus gaat, is er geen probleem.  Dus het hangt van jouw bedoeling af.

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 15 oktober 2020, 20:50:05 »
als je je maar realiseert dat de keerlus dan effectief na die wissel pas begint. Je zult het ene railstuk van de 6199 dus dan ook voorbij die wissel moeten leggen.
Volgens mij niet.  Leg in de Fleischmann tekening maar een wissel in de keerlus en sluit die weer aan op het links inkomende stuk.  Is dan een gewone rondlopende baan en het eerste deel van de keerlusrail (=diode) heeft volgens mij geen enkele invloed.
Pas in het tweede deel, dus na de wissel, zit de dubbele isolatie, dus daar zal een trein pas stoppen en wachten op ompoling.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2020, 22:08:17 »
Ik schrijf precies hetzelfde als jij Veroniek;de dubbele isolatie zit inderdaad voorbij de nieuwe wissel. Er is alleen geen sprake van ompoling! Het is analoog. Bij dit type keerlusschakeling moet je binnenrijden (kan maar aan één kant), de trein stopt op het punt waar je de middelste onderbreking legt en gaat pas weer verder als je de rijrichtingsschakelaar de andere kant opdraait. Dezelfde polariteit dus.

Groeten,
Bert

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2020, 23:29:41 »
Hoi Jack,

De foto's van je baan zijn heel mooi, maar het zou handig zijn als je in jouw railplan de nieuwe verbinding eens laat zien.
Dan weet iedereen hoe je het in gedachten had en kunnen we gerichtere aanwijzingen geven :)

Groet, Victor

VvKan

  • Gast
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #24 Gepost op: 16 oktober 2020, 10:12:46 »
Hallo Bert V.   Klopt, nu ik het herlees . In eerste instantie dacht ik, dat je het over de eerste isolatie(rail) had. 
De losse isolatie en de tweede isolatie(rail) komen NA de nieuw in te bouwen wissel, de eerste isolatie(rail) komt zoals in de Flm tekening direct na de wissel van de keerlus.

jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #25 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:11:43 »
Hallo Victor;
Bij deze


jack is back

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #26 Gepost op: 16 oktober 2020, 22:52:14 »
Beste collega's;

De keerlus op rijden is geen probleem . De trein stopt pas bij het verlaten van keerlus   ,daar moet ik ompolen.

Dus net wat Vvkan schrijft , ik kan de wissel tussen de isolatie(rail's ) leggen, en als de zelfdenkendewissel dan staat in het verlaten van de keerlus. (om het zo maar even te beschrijven ) Dan kan ik in EEN  richting rechtsom altijd op het ovaal blijven rijden.

Wil ik de keerlus als normaal blijven gebruiken , dan moet ik de wissel in de keerlus omzetten ,zodat de keerlus weer compleet is , ik zal weer moeten ompolen , maar ik zal ook de wissel rechts boven moeten omzetten zodat de trein niet in tegengestelde richting op het ovaal blijft , maar bergaf de rode baan verlaat en naar de gele buiten baan op rijd.

Dit moet dan de oplossing zijn.!!!!!!

gr Jack



Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #27 Gepost op: 17 oktober 2020, 10:00:41 »
Hallo Jack,

Volgens mij gaat het zo niet werken. Als je het op deze wijze aansluit dan zit de keerlus namelijk tussen de twee wissels linksonder en zul je daar de isolaties van de 6199 moeten plaatsen. Staan beide wissels namelijk op rechtdoor dan heb je een normaal ovaal en daarin kun je de 6199 niet plaatsen. Het kan op zich dus wel maar dan moeten de isolaties in het stuk tussen de wissels en dit stuk zal dan ook net zo lang moeten zijn als je langste trein.
Je zegt overigens dat je als je op het ovaal blijft rechtsom rijdt maar je tekent linksom  ???.

Wat ik dacht dat je bedoelde en waarop mijn eerdere reactie gestoeld was, is dat je direct na de eerste wissel in de afbuigende lijn nog een wissel zou plaatsen die afbuigend het ovaal rond zou maken. In dat geval zouden de isolaties goed zitten als de laatste maar voorbij de tweede wissel zit. Maar met de foto van je baan zie ik dat dit niet kan omdat je daar een brug hebt zitten.

Als dit stuk te kort is voor je langste trein dan zou je kunnen kijken of je de nieuwe wissel als bochtwissel een stuk eerder achter de eerste wissel kan leggen. Daarmee wordt het stuk tussen de wissels langer. ik weet alleen niet of je daar de ruimte voorhebt.

Groeten,
Bert


VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2020, 10:30:31 »
Eigenlijk bestaat je baan uit 3 ovalen. Die kun je allemaal op dezelfde manier aansluiten (+ en -). Als je het rode stuk aan beide zijden dubbel isoleert en daar een keerlusschakeling  (bijvoorbeeld Lenz LK200) over heen zet, dan ben je er.



Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Wissel in keerlus
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2020, 10:40:18 »
De LK200 is alleen geschikt voor digitaal. Jack rijdt analoog.
In dat rode stuk wat je tekent moet hij die Fleischmann 6199 plaatsen. Dat is een keerlusschakeling speciaal voor analoge systemen.

Groeten,
Bert