BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jack is back op 13 oktober 2020, 19:41:39

Titel: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 13 oktober 2020, 19:41:39
Beste modelbouwers ;
Ik moet toch even raad en advies van jullie. Ik wil een oversteek maken van links naar rechts vanuit de keerlus (Rood) naar rechter klimspoor (ook rood) zodat ik een grote boven baan kan maken met een wegneembare brug.
Maar nu komt mijn vraag.
Mag ik links in de keerlus een wissel leggen om de oversteek te maken met een wegneembare brug , zodat ik een trein op de boven baan ook los van de 2 onder banen kan laten lopen. Ik Maak gebruik van de Fleischmann profi zelfdenkende wissels, heb alle draadbruggen in de wissels weg gehaald.
Ik weet dat ik de functie van de keerlus soms ophef (Wisselstand over brug) .
Graag jullie mening.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/xxxxx_3.jpg)
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Frank 123 op 13 oktober 2020, 19:55:07
Hoi, ik snap nog niet direct waar je hem wil leggen en waar de diverse secties van je keerlusschakeling liggen maar....

Ik heb het bij mijn vorige baan ook gedaan. Was wel even goed plannen waar de diverse secties van keerlusschakeling moesten komen, volgens alle handleidingen kon het niet maar het werkte prima.

Is vooral kwestie van snappen hoe de keerlusmodule werkt en dat te combineren en simuleren met je verwachte treinloop (bv rijrichting) en bepalen of het kan.

Gr Frank
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Ronald Halma op 13 oktober 2020, 20:17:12
Het plaatje:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/xxxxx_3.jpg)
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 13 oktober 2020, 22:50:50
Ik wil hem eigelijk 3/4 bocht van keerlus plaatsen (rode keerlus links van bovenbaan ) en dan een recht oversteek maken met demontabele brug naar het rode klimspoor rechts op de andere tafel .
Eigelijk zou ik dan een complete bovenbaan krijgen waar ik continu een trein kan laten sporen.
Het probleem is eigelijk dat mijn keerlus nu al tegen de muur aan licht , ik kan er geen wissel voor leggen.

gr
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VictorPM op 13 oktober 2020, 22:59:34
Je creëert dan een diagonale oversteek in een ovaal. In feite heb je dan twee keerlussen aan elkaar.
De diagonale oversteek moet je hoe dan ook isoleren, beide spoorstaven.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: hgr op 14 oktober 2020, 08:21:42
Kun je vanaf die wissel geen dubbelspoor maken, waarbij het binnenste spoor de keerlus wordt het buitenste spoor om de keerlus heen gaat en dat je oversteek wordt. De keerlus schuift dan wat naar rechts op en misschien moet je wat ruimte creëren tussen keerlus en einde tafel. Dan omzeil je het keerlusprobleem.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Cees Baarda op 14 oktober 2020, 08:37:04
Is het niet mogelijk een wissel voor de keerlus te leggen en dan over te steken? Zie blauwe lijn in plaatje.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee_xxxx_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/idee_xxxx_3.jpg)

Groet Cees.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 14 oktober 2020, 11:01:06
Beste Cees ,

Kijk dit is een optie ,had ik zelf niet bedacht.
Ik ga er over nadenken , want er komt nou een 3wegwissel onder een brug en/of berg te liggen.
Maar alvast bedankt voor deze tip.


Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 14 oktober 2020, 11:18:01
Asjeblief niet zo'n kreng (mijn mening) van een drieweg wissel.  Gewoon een gewone wissel gebruiken.
De bovenstaande oplossing is een mooie en goed bruikbare, maar je zou ook de wissel in de keerlus kunnen leggen.  Afhankelijk van welke keerlusmodule je wil gebruiken is het simpel of iets lastiger.  Met een Lenz LK200 hoef je niets te doen, met een andere zal je misschien moeten zorgen, dat de polariteit juist staat en de module verder uitgeschakeld is.  Maar het kan misschien ook zo zijn, dat de module wel een detectie krijgt om de juiste instelling (polarisatie) te verkrijgen, maar geen detectie nodig heeft om de volgorde weer af te sluiten.
Nog simpeler, in dit geval, is om de polarisatie te laten regelen door de stand van de keerluswissel links.  Want er kunnen toch geen 2 treinen in de keerlus, dus het is   of het grote ovaal rijden       of gebruik maken van de keerlus.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VAM65 op 14 oktober 2020, 12:09:29
Het kan aan mij liggen, maar ik snap de functie van de keerlus niet. Als je die met een trein één keer neemt in de richting van de rode pijl, en dan maakt het daarna niet uit of je de keerlus met de klok mee of tegen de klok in neemt, dan rijdt die trein vervolgens altijd aan de linker kant van je baan tegen de richting van de rode pijl in!  Volgens mij zul je dus nog ergens anders ook een lus moeten leggen, want anders is het eenmalig iets!

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_4.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_4.png)
 
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 14 oktober 2020, 20:02:03
Beste VAM65;

Mijn keerlus is alleen aan de kant van de rode pijl naar binnen te rijden , dus als ik een ovaal wil maken met een gedeelte van de keerlus erin dan kan ik dat alleen maar in de richting van de rode pijl rijden.

gr
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VAM65 op 14 oktober 2020, 20:36:34
Dat zie ik. Maar als je een keer door die lus heen bent gegaan, hoe kom je er dan de tweede keer in?
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 14 oktober 2020, 20:40:04
Jack,

Dat is wat ik mij ook afvraag: wat als er een trein door de keerlus heen is gegaan? Die verlaat dan de keerlus en rijdt tegen de richting van de rode pijl in weer terug en dan? Hij kan dan alleen maar in die tegengestelde richting blijven rijden dus zul je ergens moeten omlopen of het moeten allemaal treinstellen zijn. Dat kan natuurlijk best.
Maar als je nu met dat blauwe gedeelte een groot ovaal maakt heb je wel een enorm stuk spoor waar maar één trein tegelijk kan rijden want dat hele rode spoor is dan eensporig voor tweerichtingsverkeer als je begrijpt wat ik bedoel. Dat beperkt enorm in je treinbewegingen.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Remunj op 15 oktober 2020, 06:29:33
Ik dacht het eerst ook. Maar het kan wel.
Als de trein de keerlus uitkomt rijdt die over de gele sporen (tegenspoor) naar het station (denk ik) links.
Als het een pendeltrein is kan die daar stoppen en van richting veranderen en weer terug naar de keerlus.

Maar persoonlijk vindt ik dit sporenplan niets. Alleen maar rails en amper plek voor scenery. Ik zou eerder kijken of je niet wat sporen weg kan laten.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 15 oktober 2020, 08:48:44
Nee, dat kan niet, want als de trein uit de keerlus komt rijdt die ver boven de gele sporen.  Daar zitten geen wissels maar een hoogte verschil.
Het weglaten van een aantal sporen zou ook ruimte geven om ergens een tweede keerlus te maken, of om de keerlus ergens anders op aan te sluiten.  Nu is het zo vol, dat er in de breedte nergens meer ruimte voor is.
Scenery is natuurlijk naar smaak, veel rails en veel rijden een andere.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 15 oktober 2020, 09:43:55
Aan de rechterkant zit een wissel om van het rode spoor op de gele te komen. Pendelen kan dus wel. Als je dat wilt zou ik het groene spoor eruit halen (voegt eigenlijk niets toe) en in plaats daarvan bovenin een uitwijkspoor maken zodat daar een stoppunt is om op een tegentrein te wachten. Dat maakt het pendelen iets boeiender.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Remunj op 15 oktober 2020, 13:02:04
Nee, dat kan niet, want als de trein uit de keerlus komt rijdt die ver boven de gele sporen.  Daar zitten geen wissels maar een hoogte verschil.
Jij hebt het over de sporen links.
Ik over de sporen rechts als je die lus uitkomt.
Dan kan je na de wissel via een geel, groen (dacht dat dat ook geel was) en blauw spoor naar het "station".
Daar keren en weer terug naar de keerlus.

Dus ja het kan wel.  ;D

En zoals Bert schrijft kan je daar best een spoor weglaten.
Sowieso vindt ik het sporenplan niet echt logisch en overvol. Maar dat is een persoonlijke mening.
Als het Jack zijn keus is om zoveel mogelijk rijden gaat met veel treinen.. prima. Ieder zijn eigen smaak.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 15 oktober 2020, 15:51:33
 ;D  (keek alleen naar links)
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 15 oktober 2020, 20:26:27
Heren ; 

Het klopt dat mijn baan er druk is om het zo maar te zeggen ,misschien wel te.

Maar ik hou van rechte lijnen en van lange treinen ,en die komen het best tot hun recht  ( lijk mij )op lange open banen.
Dan is deze baan zo ontworpen dat ik met 3 treinen analoog apart kan sporen ,1 over de gele buiten baan , 2 over de grijsen binnen baan , 3 als het moet kan ik een complete trein de rij richting draaien op het rode klimspoor met keerlus die 12cm boven mijn buiten en binnen baan loopt.

MAAAAAAAR met deze baan kan ik ook met een lange trein over alle drie de banen sporen . zonder anderen treinen van de baan moeten weg te pakken. daarom de drukte van sporen. Het is wel natuurlijk een gedoe om alle wissels in de goede stand te zetten ,maar het kan.
Mijn doel is altijd geweest om niet met de handen aan de treinen ,treinstellen of wagons te komen , dit vind ik prachtig.

Daarom mijn vraag , kan ik in een keerlus ( Fleischmann profi ho 6199 )  een wissel leggen om  een ovaal te maken geheel op 12cm hoogte zodat hier ook continu een trein rond kon laten lopen , natuurlijk alleen in een richting i.v.m keerlus Fleischmann Ho 6199. Natuurlijk komt rechts boven op de rode baan ook nog een bocht wissel te leggen om een compleet ovaal te krijgen.



Ik hoop met enkele foto's mijn baan aan jullie te laten zien.
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-4.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-4.jpeg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-3.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-3.jpeg)
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-2.jpeg](https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-2.jpeg)[/url]
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15-5.jpeg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-15.jpeg)
[img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-10-15-at-19.14.4


 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-10-15-at-19.14.40_4.jpeg)
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 15 oktober 2020, 20:41:28
Ziet er wel goed uit zo Jack, had geen idee dat je er al zover mee gevorderd was. Ik dacht dat het nog in een ontwerp stadium was.

Antwoord op je vraag: ja dat kan als je je maar realiseert dat de keerlus dan effectief na die wissel pas begint. Je zult het ene railstuk van de 6199 dus dan ook voorbij die wissel moeten leggen. Kijk maar even bij Fleischmann naar het plaatje van die 6199: na de afbuigende kant van de wissel is daar een bochtstuk getekend maar dat mag best een, in dit geval linker, wissel zijn. Dan komt het volgens mij helemaal overeen met jouw situatie. Afbuigend blijft het dan gewoon een ovaal en rechtdoor ga je dan de keerlus in.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 15 oktober 2020, 20:42:58
Imposant !  Als een trein de keerlus doorloopt, dan pool je dus daarna de spanning op de baan om, handmatig door de regelaar de andere kant op te zetten ?
Hoe doe je dat dan als de trein rechts op de gele baan komt ?  Ook ompolen ?

Een wissel in de keerlus links heeft geen invloed op de polariteit van de rode baan.  Je schakelt pas om, als je de keerlus verlaat.  Die wissel sluit je met een overstekende baan weer aan op de rode baan rechts.  Je hebt dus een nieuwe rondom baan gemaakt, met overal dezelfde polariteit.  Dat is dus geen enkel probleem.
Het wordt pas een probleem, als er meerdere treinen op de rode baan rijden, waarvan er 1 de keerlus geheel doorloopt.  Dan wisselt de polariteit, dus gaan de andere treinen achteruit rijden.
Oftewel:  zolang er maar 1 trein in de rode baan rijdt en of de baan blijft volgen of door de keerlus gaat, is er geen probleem.  Dus het hangt van jouw bedoeling af.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 15 oktober 2020, 20:50:05
als je je maar realiseert dat de keerlus dan effectief na die wissel pas begint. Je zult het ene railstuk van de 6199 dus dan ook voorbij die wissel moeten leggen.
Volgens mij niet.  Leg in de Fleischmann tekening maar een wissel in de keerlus en sluit die weer aan op het links inkomende stuk.  Is dan een gewone rondlopende baan en het eerste deel van de keerlusrail (=diode) heeft volgens mij geen enkele invloed.
Pas in het tweede deel, dus na de wissel, zit de dubbele isolatie, dus daar zal een trein pas stoppen en wachten op ompoling.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 15 oktober 2020, 22:08:17
Ik schrijf precies hetzelfde als jij Veroniek;de dubbele isolatie zit inderdaad voorbij de nieuwe wissel. Er is alleen geen sprake van ompoling! Het is analoog. Bij dit type keerlusschakeling moet je binnenrijden (kan maar aan één kant), de trein stopt op het punt waar je de middelste onderbreking legt en gaat pas weer verder als je de rijrichtingsschakelaar de andere kant opdraait. Dezelfde polariteit dus.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VictorPM op 15 oktober 2020, 23:29:41
Hoi Jack,

De foto's van je baan zijn heel mooi, maar het zou handig zijn als je in jouw railplan de nieuwe verbinding eens laat zien.
Dan weet iedereen hoe je het in gedachten had en kunnen we gerichtere aanwijzingen geven :)

Groet, Victor
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 16 oktober 2020, 10:12:46
Hallo Bert V.   Klopt, nu ik het herlees . In eerste instantie dacht ik, dat je het over de eerste isolatie(rail) had. 
De losse isolatie en de tweede isolatie(rail) komen NA de nieuw in te bouwen wissel, de eerste isolatie(rail) komt zoals in de Flm tekening direct na de wissel van de keerlus.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 16 oktober 2020, 22:11:43
Hallo Victor;
Bij deze

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-10-15-at-19.14.40_5.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-10-15-at-19.14.40_5.jpeg)
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 16 oktober 2020, 22:52:14
Beste collega's;

De keerlus op rijden is geen probleem . De trein stopt pas bij het verlaten van keerlus   ,daar moet ik ompolen.

Dus net wat Vvkan schrijft , ik kan de wissel tussen de isolatie(rail's ) leggen, en als de zelfdenkendewissel dan staat in het verlaten van de keerlus. (om het zo maar even te beschrijven ) Dan kan ik in EEN  richting rechtsom altijd op het ovaal blijven rijden.

Wil ik de keerlus als normaal blijven gebruiken , dan moet ik de wissel in de keerlus omzetten ,zodat de keerlus weer compleet is , ik zal weer moeten ompolen , maar ik zal ook de wissel rechts boven moeten omzetten zodat de trein niet in tegengestelde richting op het ovaal blijft , maar bergaf de rode baan verlaat en naar de gele buiten baan op rijd.

Dit moet dan de oplossing zijn.!!!!!!

gr Jack


Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 17 oktober 2020, 10:00:41
Hallo Jack,

Volgens mij gaat het zo niet werken. Als je het op deze wijze aansluit dan zit de keerlus namelijk tussen de twee wissels linksonder en zul je daar de isolaties van de 6199 moeten plaatsen. Staan beide wissels namelijk op rechtdoor dan heb je een normaal ovaal en daarin kun je de 6199 niet plaatsen. Het kan op zich dus wel maar dan moeten de isolaties in het stuk tussen de wissels en dit stuk zal dan ook net zo lang moeten zijn als je langste trein.
Je zegt overigens dat je als je op het ovaal blijft rechtsom rijdt maar je tekent linksom  ???.

Wat ik dacht dat je bedoelde en waarop mijn eerdere reactie gestoeld was, is dat je direct na de eerste wissel in de afbuigende lijn nog een wissel zou plaatsen die afbuigend het ovaal rond zou maken. In dat geval zouden de isolaties goed zitten als de laatste maar voorbij de tweede wissel zit. Maar met de foto van je baan zie ik dat dit niet kan omdat je daar een brug hebt zitten.

Als dit stuk te kort is voor je langste trein dan zou je kunnen kijken of je de nieuwe wissel als bochtwissel een stuk eerder achter de eerste wissel kan leggen. Daarmee wordt het stuk tussen de wissels langer. ik weet alleen niet of je daar de ruimte voorhebt.

Groeten,
Bert

Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VAM65 op 17 oktober 2020, 10:30:31
Eigenlijk bestaat je baan uit 3 ovalen. Die kun je allemaal op dezelfde manier aansluiten (+ en -). Als je het rode stuk aan beide zijden dubbel isoleert en daar een keerlusschakeling  (bijvoorbeeld Lenz LK200) over heen zet, dan ben je er.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_22.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/keerlus_22.jpg)
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 17 oktober 2020, 10:40:18
De LK200 is alleen geschikt voor digitaal. Jack rijdt analoog.
In dat rode stuk wat je tekent moet hij die Fleischmann 6199 plaatsen. Dat is een keerlusschakeling speciaal voor analoge systemen.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VAM65 op 17 oktober 2020, 10:53:26
Ah, dat had ik gemist. Ik meende dat de 6199 een wissel was. Ik ben niet zo thuis in Fleischmann. Maar we zijn het er over eens dat dat stuk rail de keerlus moet worden.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 17 oktober 2020, 15:20:34
Kan wel, maar...........   Links in het nu bruine stuk zit het eerste railstuk (diode) direct na de "keerluswissel".   Dan komt het bruine stuk naar de nieuwe wissel.  Verdergaand in de keerlus volgt dan ergens de railisolatie en vlak voor de wissel het tweede railstuk met onderbreking en diode. 
De nieuwe wissel zou  aan de bruguitgang voorzien moeten worden van een dubbele isolatie.

Wat gebeurt er nu ?  Een trein rijdt links het bruine stuk binnen en rijdt over de eerste dioderail.  Er gebeurt niets.  Afhankelijk van de stand van de wissel: A/  Rechtdoor:  de hele rode baan staat hetzelfde gepolariseerd, dus de trein kan gewoon doorrijden
 B/  Afbuigend:  de trein komt in het rode stuk en rijdt over de isolatie.  De trein stopt.  Bij ompolen van de regelaar rijdt de trein verder.  De rode baan volgend komt de trein weer van de andere kant richting brug en nieuwe wissel.   Vraag is dan welke spanning (poling) er in de keerlus staat. Daar zijn  gegevens van de keerlusmodules voor nodig, met name hoe de diodes zijn aangesloten.

Makkelijker is het dus om de wissel in de rode baan VOOR de keerluswissel te leggen, zoals Cees Baarda aangeeft,  of direct ACHTER de keerluswissel in de afbuigende baan, zoals Bert V bedoelt.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 17 oktober 2020, 18:50:31
De Betriebsanleitung (https://www.fleischmann.de/doc/an/2/de/BA_6199_200916.pdf) van Fleischmann bekijkend is het volgens mij niet mogelijk om in het bruine deel de eerste "Funktionsgleis" te plaatsen. Alles moet volgens de voorbeelden van Fleischmann in de keerlus zelf zitten en dat zou in dit geval dus het rode gedeelte zijn. De situatie die hier gecreëerd wordt komt volgens mij overeen met Fig. 2.

De twee gemakkelijkere opties die jij aangeeft Veroniek zijn te oordelen naar de foto's die Jack geplaatst heeft van de huidige situatie op zijn baan nagenoeg onuitvoerbaar.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: gruspoor op 17 oktober 2020, 18:56:12
Volgens de handleiding bestaat de 6199 uit 2 stukjes rails die aan in en uitgang van je keerlus moeten komen en twee railisolatie lasjes die op een afstand van 2x langste locomotief voor de uitgang moet komen. Een trein hoeft niet geheel in de sectie te passen. Dus de 6199 moet geheel in de rode sectie (in/isolatie/uit)
Groetjes Gert

Soest in H0

Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 17 oktober 2020, 19:04:05
Ik geloof dat je daarin gelijk hebt Gert. Het gaat inderdaad alleen om de locomotief. Eventuele verlichte en dus stroomafnemende rijtuigen zullen geen last hebben van het omdraaien van de polariteit en evenmin sluiting kunnen veroorzaken. M.a.w. het moet in de bestaande situatie in te bouwen zijn.

Groeten,
Bert

Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: 72sonett op 17 oktober 2020, 20:03:10
In dat rode stuk wat je tekent moet hij die Fleischmann 6199 plaatsen.
Hij kan de polariteit van het rode spoor ook schakelen met de wissels en een relais:  rode spoor binnenrijden via onderste wissel, stoppen, uitrijwissel op afbuigend zetten (en daarmee via relais ook rode spoor ompolen), uitrijden.
De rest van de baan houdt dan altijd dezelfde polariteit.
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 17 oktober 2020, 21:01:35
De twee gemakkelijkere opties die jij aangeeft Veroniek zijn te oordelen naar de foto's die Jack geplaatst heeft van de huidige situatie op zijn baan nagenoeg onuitvoerbaar.
Dan bedoel je het inpassen van een stuk dubbelsporige brug in het landschap, dus het landschap aanpassen.  Als dat niet de bedoeling is, dan kunnen die varianten inderdaad niet.
Maar even terug naar de keerlus, nu opgedeeld in een bruin stuk voor de nieuwe wissel, en een rood stuk achter de nieuwe wissel.  Past alles (werkzaam) achter de nieuwe wissel:  makkelijke oplossing.
Maar ook de oplossing in een "lange" keerlus, dus bruin en rood, kan volgens mij ook.  Nieuwe wissel staat op afbuigen:  de gewone keerlus.  Nieuwe wissel staat op rechtdoor:  gewoon ovaal.  Het potentiële probleem ontstaat, wanneer een trein al door de keerlus gegaan is en vanaf rechts weer terug wil komen. Als de wissel op rechtdoor staat, krijgt het linkse deel van de keerlus via de denkende wissel de juiste polariteit, dus kan de trein doorrijden.  Maar als de wissel op afbuigen staat, moet de trein stoppen.  Maar dat kan niet meer met de denkende wissel, daar moet een apart stopstuk voor gemaakt worden, dat tegelijkertijd met de wissel aan/uit staat.
Dus afhankelijk van lengtes, wensen en toegevoegde eisen kan gekozen worden
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VictorPM op 17 oktober 2020, 22:46:16
Denkende wissels zijn er niet voor om polariteit te wisselen, die zijn ervoor om een enkele rail aansluitend aan het puntstuk wel of niet stroomloos te zetten.
Tegengestelde polariteit moet je echt uit de buurt houden van zo'n denkend puntstuk.

Edit: De Fleischmann 6199 set lijkt me een goede oplossing, de beschrijving is duidelijk (voorbeeld 2 toepassen).
Alleen de vorm (2x overweg) past natuurlijk niet op de brug.
Maar misschien is de functie van de dingen wel na te bouwen als je kunt achterhalen wat er precies in de overwegen verstopt zit. Een set diodes, lijkt me.

2e edit: onzin van die overwegen, alleen in spoor N bestaat de set uit twee overwegen. Had ik even over het hoofd gezien.
https://www.fleischmann.de/de/product/11710-0-0-0-0-0-0-005007006-0/products.html
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 17 oktober 2020, 22:51:02
Ik ken de bouwwijze van de onderdelen van de 6199 niet voldoende om te weten of het kwaad kan dat de inrijrail los in een gesloten ovaal komt te liggen (situatie met doorgaande nieuwe wissel). Het feit dat Fleischmann expliciet vermeld dat de keerlus maar in één richting kan worden bereden doet mij vermoeden van wel maar dat kan ik natuurlijk mis hebben.
Wel heb ik het uit verhaal van Jack begrepen dat hij een trein die door de keerlus is gegaan ten allen tijde naar beneden naar de binnenbanen wil sturen en dus niet andersom over het ovaal wil laten rijden. Als hij dat echter vergeet ontstaat er volgens mij dan wel een probleem bij dat inrijstuk.

Simpelste oplossing volgens mij is alles in het rode deel plaatsen (zoals het in fig. 2 staat), geen gedoe met denkende wissels (zoals Victor aangeeft: moet je in deze situatie niet willen) en mocht hij een keer per ongeluk vergeten om de trein die door de keerlus is gegaan naar beneden te sturen dan kan het ovaal zonder problemen in tegengestelde richting bereden worden. Maar goed, alles moet dan wel in het rode deel ingepast kunnen worden.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 18 oktober 2020, 10:35:33
Als altijd naar de beneden baan gereden wordt:  leg de eerste inrij-diode rail direct achter de keerluswissel. De wissel kan rustig in het midden gelegd worden, heeft geen enkele invloed.
Ik persoonlijk zou echter voor de mogelijkheid kiezen om toch het ovaal geheel in "tegengestelde" richting te kunnen berijden, is weer eens wat anders.  En als het bij punt 1 toch fout gaat, is er niks aan de hand.
Kosten? Een paar extra isolaties, een schakelaar, zo gewenst 1 diode, en nog wat kabel.  Ik denk minder dan 10 euro.

Dus vraag aan Jack:  altijd naar de beneden baan of niet ?
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 18 oktober 2020, 16:42:43
Beste helpers;

Ik vind het geweldig hoe jullie mij proberen te  helpen , maar helaas kan ik niet op elk bericht direct antwoorden omdat ik ook nog gelukkig mag en kan werken .

Maar ik lees met veel aandacht jullie reacties ,  en dit word mij plan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-10-18-at-16.11.27_1.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-10-18-at-16.11.27_1.jpeg)

VvKAN

Ik wil kunnen rond sporen zowel links als rechtsom op de rode boven baan .
Dat moet nu lukken omdat het keerlus garnituur nu op de brug ligt ,en hier heb ik aan 45cm tussen 1 en 2 genoeg om een locomotief te kunnen laten ompolen . dit ompolen gebeurt bij schakeling 2 en ik mag alleen vanuit de bocht het keerlus garniteur  bij 1 oprijden .

Als ik op de rode boven baan rij en ik laat de linkse rechte wissel (op recht stuk links naast muur)op recht doorstaan en de gebogen wissel links onder in bocht naar rechts over brug afbuigen dan heb ik toch gewoon een ovaal.
Dan zou ik toch gewoon rondjes kunnen draaien op de boven rode baan. En is de keerlus uitgeschakeld.

Wil ik gebruik maken van de keerlus dan moet ik linker rechte wissel gewoon rechtdoor laten staan, bochtwissel naar keerlus zetten over keerlus garniteur 1  ,ompolen bij 2 en weer verder in tegengestelde richting over boven baan kunnen rijden op het rode ovaal of     Als ik rechtsboven wissel omzet weer naar beneden kan rijden naar de gele buitenbaan
Dit word nu mij plan.

Gr Jack


Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: VvKan op 18 oktober 2020, 17:04:27
Goed plan.  Dan kun je de  "denkende" wissels zo nodig van een stopstuk voorzien, om te voorkomen dat je over een verkeerd staande wissel rijdt bij het met de klok mee rijden.
Ik bedoel de keerluswissel links (die na het verlaten van de keerlus in afgebogen toestand staat)  en ook de nieuwe wissel, die ook verkeerd staand achtergebleven is.
Dit alleen voor de veiligheid, als je vergeet de wissels weer in de juiste stand te zetten.

Veel plezier en succes met de aanpassing, die een mooi stukje rijden toevoegt.

(En laat het resultaat nog eens horen / zien.  Ik ben zeer benieuwd)
PS.  Ik vond het erg leuk om weer eens in het analoge tijdperk te verkeren. Ben zelf behoorlijk gedigitaliseerd, alhoewel voor sommigen niet genoeg. ;)
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 18 oktober 2020, 17:59:17
Beste VvKan;

Tuurlijk  hou ik jullie op de hoogte, maar het zal wel wat maanden gaan duren i.v.m bouwen van wegneembare brug bij deuropening en het op hoogte brengen van rechter rode ovaal.

Dank je wel.

gr Jack
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: Bert V op 18 oktober 2020, 19:23:12
Prima plan zo Jack, dat moet helemaal gaan lukken  (y).

In plaats van denkende wissels zou je ook kunnen overwegen om de wissel helemaal linksonder en die rechtsboven te koppelen, zodat je wanneer je ervoor kiest om boven in het ovaal te blijven rijden de wissel bij de keerlus ook altijd goed staat (wissel bij de brug rechtdoor = wissel rechtsboven afbuigend) . Op het moment dat je wel de keerlus wilt gebruiken schakelt de wissel rechtsboven dan weliswaar mee maar daar heb je geen hinder van en kun je tijdig weer omzetten als je besluit om vanuit je keerlus nog even op het ovaal te blijven.

Groeten,
Bert
Titel: Re: Wissel in keerlus
Bericht door: jack is back op 23 december 2020, 20:46:38
Het is gelukt; 

Ik heb nu een bovenbaan met keerlus .
Kan nu met 3 treinen apart sporen maar ook met een trein over de gehele baan. hier mijn baanoverzicht.
De oversteek is gemaakt met een uitneembare aluminium brug.
gr en fijne feestdagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.18.45.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.18.45.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.41.20.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.41.20.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.38.11.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.38.11.jpeg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.37.57.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/WhatsApp-Image-2020-12-23-at-20.37.57.jpeg)