Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
Vandaag om 07:46:34
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Exact-Train 2025 door Falkenberg
11 September 2025, 22:51:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
11 September 2025, 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
11 September 2025, 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
11 September 2025, 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
11 September 2025, 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
11 September 2025, 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
11 September 2025, 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
11 September 2025, 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
11 September 2025, 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
11 September 2025, 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
11 September 2025, 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
11 September 2025, 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
11 September 2025, 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
11 September 2025, 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
11 September 2025, 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
11 September 2025, 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 September 2025, 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
11 September 2025, 18:12:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
11 September 2025, 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
11 September 2025, 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
11 September 2025, 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 September 2025, 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
11 September 2025, 17:02:06
  

Auteur Topic: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken  (gelezen 6115 keer)

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Hallo Allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik tijd had om met de hobby verder te gaan. Maar nu het weer wat slechter is buiten, de werkzaamheden iets gewijzigd en het bekende virus nog niet opger..*%# is had ik tijd voor de hobby. Met het tijd hebben komen ook de oude problemen weer naar voren. 1 daarvan is zeer hardnekkig. De oorzaak heb ik achterhaald maar nu de oplossing nog.

Ik stuur de baan aan met 1 digikeijs dr5000 centrale, en 3 digikeijs boosters. Nu lijkt het erop dat de boosters niet de gelijke spanning afgeven. Dit resulteert in het stoten van locs die over de rail las rijden van de een naar de andere booster (met name langzaam) of in kortsluiting slaande centrale. Nu heb ik wel eens gehoord dat dit op te lossen is met gelijkrichters. Maar hoe werkt dat? Iemand ervaring ermee of een doorverwijzing naar een draadje dat dit probleem behandeld is ook welkom.

Ik hoor graag.
Groet, Pallie

« Laatst bewerkt op: 08 October 2020, 08:25:20 door pallie »
DB periode V-VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2020, 12:51:10 »
Gebruik je voor de drie boosters drie gelijke trafo's?

Zo niet dan krijg je het verschijnsel wat jij hebt. Dan zorgen dat je gelijke trafo's gebruikt voor de voeding van de boosters.

Een truc met een gelijkrichter heb ik nooit van gehoord. Die zorgt er alleen voor dat een wisselspanning gelijk gericht wordt maar maakt de spanningen niet gelijk aan elkaar.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2020, 13:06:46 »
Het woord trafo is in dit verband niet correct (denk ik)
In de handleiding van de Digikeijs booster staat dat die gevoed moet worden met gelijkspanning.
Bij de centrale wordt vermeld dat zo'n DC-voeding wordt meegeleverd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2020, 14:32:10 »
En tegenwoordig een instelbare voeding. Zijn alle voedingen op dezelfde spanning ingesteld?

Een diode wordt weleens een gelijkrichter genoemd, maar verlaagt ook de spanning met ongeveer 0,6 volt.   Daarvoor moet je in één draad naar de rails twee antiparallel geschakelde diodes opnemen.
Waarschijnlijker is dat met gelijkrichter een zogenaamde brugcel wordt bedoeld. Die bestaat intern feitelijk uit twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. Mits correct aangesloten zal die de spanning met ongeveer 1,2 volt verlagen.

Maar goed, eerst maar eens kijken of alle voedingen gelijk zijn ingesteld. Zo ja, dan meten of er daadwerkelijk sprake is van een spanningsverschil.
Hoe je dat doet, legt Klaas onderaan deze pagina uit.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #4 Gepost op: 08 October 2020, 14:41:49 »
In de handleiding van de booster geeft Digikeijs een simpeler controlemethode. Ze meten daar de spanning over de scheiding tussen twee boostergebieden met een universeelmeter op wisselspanningsbereik.
Als die spanning groter is dan 0,8 volt dan moet je de instellingen aanpassen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8110
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #5 Gepost op: 08 October 2020, 14:58:33 »
Het woord trafo is in dit verband niet correct (denk ik)
In de handleiding van de Digikeijs booster staat dat die gevoed moet worden met gelijkspanning.
Bij de centrale wordt vermeld dat zo'n DC-voeding wordt meegeleverd.
Klaas je hebt gelijk dat er in dit geval een gelijkspanning aangesloten moet worden.
Bij mijn weten bij de boosters niet meegeleverd.

Maar dan blijft nog steeds het feit dat ze alle drie gelijk moeten zijn ingesteld zodat de overgangsspanning miniem verschilt. Zoals inderdaad in de handleiding wordt aangegeven hoe dat te meten.

Gr.
Eric

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #6 Gepost op: 09 October 2020, 10:20:19 »
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. Ik denk dat het antwoord op mijn vraag in ieder geval te vinden is met jullie expertise. Ik heb wel enige kennis van elektronica maar toe ik de site van Klaas (neem ik aan) bezocht werd mijn kennis even in de hoek geschopt.  :-X

Ik zal reageren op jullie vragen en mijn bevindingen bij de baan na het lezen van jullie berichten.
Ik heb in de digikeijs handleidingen gekeken en idd de verwijzing naar het spanningsverschil gevonden. Mag niet groter dan 0,8 zijn. Dit had ik al eerder gelezen maar omdat ik DC voedingen (geen travo's, excuus daarvoor) had dacht ik dat dit niet het probleem kan zijn. Maar na nog eens nagemeten te hebben zit er idd verschil in de spanningstoevoer. Ik meet op het hoogst 0,7 volt verschil en denk dat daar ook het de belabberde rijeigenschappen vandaan komen. Dit heb ik overigens gewoon gemeten per aansluiting aan de booster en op de baan. Niet zoals Klaas geschreven heeft. Maakt dat veel uit?

Nu denk ik dat digikeijs de gelijke voedingen levert. 3 van deze voedingen lijken identiek en een is alleen in het lampje afwijkend echter de achterzijde geeft de gelijke info weer. Geen van de voedingen beschikt over een potmeter oid om de spanning aan te passen. Ook lees ik niets over eventuele digitale instellingen waardoor de spanningsgelijkheid verbeterd zou kunnen worden.
Vanochtend nog wel even de voedingen onderling uitgewisseld om te kijken of er iets zou verbeteren maar niets blijkt minder waar.

Wat zou jullie tip zijn om aan te passen of wat zou ik kunnen doen om het verschil op te lossen. Het rijden nu is echt niet leuk.

DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #7 Gepost op: 09 October 2020, 10:36:13 »
Wat me nog niet duidelijk is: gebruik je de voedingen van Digikeijs of heb je andere? En als het andere zijn, welk zijn dat dan?
Overigens kan ik bij Digikeijs geen handleiding van hun voeding vinden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #8 Gepost op: 09 October 2020, 11:03:01 »
Ik had een soortgelijk probleem met een boosterovergang. Weliswaar met andere componenten. Mogelijk is mijn oplossing voor je bruikbaar. Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter. Daarmee regel ik indirect de uitgangsspanning van de booster. Sindsdien geen problemen meer.



Groet Juroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2020, 12:02:12 »
Nu denk ik dat digikeijs de gelijke voedingen levert. 3 van deze voedingen lijken identiek en een is alleen in het lampje afwijkend echter de achterzijde geeft de gelijke info weer. Geen van de voedingen beschikt over een potmeter oid om de spanning aan te passen. Ook lees ik niets over eventuele digitale instellingen waardoor de spanningsgelijkheid verbeterd zou kunnen worden.

De instelbare Digikeijs voeding heeft aan de zijkant een schuifschakelaar waarmee je uit meerdere spanningen kan kiezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #10 Gepost op: 09 October 2020, 18:53:22 »
Hallo Allen

Klaas het is deze. Even gecheckt en het zijn er 4 van het zelfde soort. Iig de gegevens die vermeld worden. Kun je daar wat mee?



Juroen, Waar gekocht?

Henk, Nee hierop niet aanwezig. Ik weet dat ze bij de DR 5000 later zijn bijgeleverd. Niet toen ik hem kocht.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2020, 21:38:19 »
Lenovo, dat zijn adapters die bedoeld zijn voor laptops. De uitgangsspanning van 19V zou goed moeten zijn volgens de handleiding van de DR5000. En de stroom van 4,74A is ook ruim voldoende.

Je zou kunnen beginnen met te meten of de spanning uit die 4 adapters gelijk is. Dus puur de adapter, terwijl er niks aan hangt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #12 Gepost op: 10 October 2020, 23:14:19 »
Hallo Klaas,

Bedankt voor jouw hulp. Overigen ook natuurlijk.

Ik heb een meting uitgevoerd op alle 4 de voedingen. De metingen zijn 2x 41,6 volt, 1x 41,4 en 1x 42,4 volt. Lijkt niet veel afwijking maar die laatste toch 1 volt met de lichte voeding. Dit is meer dan de voorgeschreven 0,8 volt. Zal ik deze op de baan nu ook nameten? Baan staat wel vol met locs en wagens.

Ik zal sowieso even een proef houden met deze 3 voedingen. Dan weet ik iig of het iets van invloed is.

Ik hoor graag,
Groet, Ruud
DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2020, 09:02:10 »
Ongeveer 42 volt per voeding, dat kan niet kloppen. De aangegeven uitgangsspanning is 19V ongestabiliseerd. Dan kan het in onbelaste toestand iets meer zijn, maar geen 42V.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2020, 09:06:28 »
Kortom, op welke plek heb je dat gemeten en met wat voor meter (indien multimeter, in welke stand)?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.