BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: pallie op 07 oktober 2020, 21:40:55

Titel: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 07 oktober 2020, 21:40:55
Hallo Allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik tijd had om met de hobby verder te gaan. Maar nu het weer wat slechter is buiten, de werkzaamheden iets gewijzigd en het bekende virus nog niet opger..*%# is had ik tijd voor de hobby. Met het tijd hebben komen ook de oude problemen weer naar voren. 1 daarvan is zeer hardnekkig. De oorzaak heb ik achterhaald maar nu de oplossing nog.

Ik stuur de baan aan met 1 digikeijs dr5000 centrale, en 3 digikeijs boosters. Nu lijkt het erop dat de boosters niet de gelijke spanning afgeven. Dit resulteert in het stoten van locs die over de rail las rijden van de een naar de andere booster (met name langzaam) of in kortsluiting slaande centrale. Nu heb ik wel eens gehoord dat dit op te lossen is met gelijkrichters. Maar hoe werkt dat? Iemand ervaring ermee of een doorverwijzing naar een draadje dat dit probleem behandeld is ook welkom.

Ik hoor graag.
Groet, Pallie

Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Remunj op 08 oktober 2020, 12:51:10
Gebruik je voor de drie boosters drie gelijke trafo's?

Zo niet dan krijg je het verschijnsel wat jij hebt. Dan zorgen dat je gelijke trafo's gebruikt voor de voeding van de boosters.

Een truc met een gelijkrichter heb ik nooit van gehoord. Die zorgt er alleen voor dat een wisselspanning gelijk gericht wordt maar maakt de spanningen niet gelijk aan elkaar.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 oktober 2020, 13:06:46
Het woord trafo is in dit verband niet correct (denk ik)
In de handleiding van de Digikeijs booster staat dat die gevoed moet worden met gelijkspanning.
Bij de centrale wordt vermeld dat zo'n DC-voeding wordt meegeleverd.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: henk op 08 oktober 2020, 14:32:10
En tegenwoordig een instelbare voeding. Zijn alle voedingen op dezelfde spanning ingesteld?

Een diode wordt weleens een gelijkrichter genoemd, maar verlaagt ook de spanning met ongeveer 0,6 volt.   Daarvoor moet je in één draad naar de rails twee antiparallel geschakelde diodes opnemen.
Waarschijnlijker is dat met gelijkrichter een zogenaamde brugcel wordt bedoeld. Die bestaat intern feitelijk uit twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. Mits correct aangesloten zal die de spanning met ongeveer 1,2 volt verlagen.

Maar goed, eerst maar eens kijken of alle voedingen gelijk zijn ingesteld. Zo ja, dan meten of er daadwerkelijk sprake is van een spanningsverschil.
Hoe je dat doet, legt Klaas onderaan deze pagina uit.
 https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html)
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 oktober 2020, 14:41:49
In de handleiding van de booster geeft Digikeijs een simpeler controlemethode. Ze meten daar de spanning over de scheiding tussen twee boostergebieden met een universeelmeter op wisselspanningsbereik.
Als die spanning groter is dan 0,8 volt dan moet je de instellingen aanpassen.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Remunj op 08 oktober 2020, 14:58:33
Het woord trafo is in dit verband niet correct (denk ik)
In de handleiding van de Digikeijs booster staat dat die gevoed moet worden met gelijkspanning.
Bij de centrale wordt vermeld dat zo'n DC-voeding wordt meegeleverd.
Klaas je hebt gelijk dat er in dit geval een gelijkspanning aangesloten moet worden.
Bij mijn weten bij de boosters niet meegeleverd.

Maar dan blijft nog steeds het feit dat ze alle drie gelijk moeten zijn ingesteld zodat de overgangsspanning miniem verschilt. Zoals inderdaad in de handleiding wordt aangegeven hoe dat te meten.

Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 09 oktober 2020, 10:20:19
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. Ik denk dat het antwoord op mijn vraag in ieder geval te vinden is met jullie expertise. Ik heb wel enige kennis van elektronica maar toe ik de site van Klaas (neem ik aan) bezocht werd mijn kennis even in de hoek geschopt.  :-X

Ik zal reageren op jullie vragen en mijn bevindingen bij de baan na het lezen van jullie berichten.
Ik heb in de digikeijs handleidingen gekeken en idd de verwijzing naar het spanningsverschil gevonden. Mag niet groter dan 0,8 zijn. Dit had ik al eerder gelezen maar omdat ik DC voedingen (geen travo's, excuus daarvoor) had dacht ik dat dit niet het probleem kan zijn. Maar na nog eens nagemeten te hebben zit er idd verschil in de spanningstoevoer. Ik meet op het hoogst 0,7 volt verschil en denk dat daar ook het de belabberde rijeigenschappen vandaan komen. Dit heb ik overigens gewoon gemeten per aansluiting aan de booster en op de baan. Niet zoals Klaas geschreven heeft. Maakt dat veel uit?

Nu denk ik dat digikeijs de gelijke voedingen levert. 3 van deze voedingen lijken identiek en een is alleen in het lampje afwijkend echter de achterzijde geeft de gelijke info weer. Geen van de voedingen beschikt over een potmeter oid om de spanning aan te passen. Ook lees ik niets over eventuele digitale instellingen waardoor de spanningsgelijkheid verbeterd zou kunnen worden.
Vanochtend nog wel even de voedingen onderling uitgewisseld om te kijken of er iets zou verbeteren maar niets blijkt minder waar.

Wat zou jullie tip zijn om aan te passen of wat zou ik kunnen doen om het verschil op te lossen. Het rijden nu is echt niet leuk.

Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 oktober 2020, 10:36:13
Wat me nog niet duidelijk is: gebruik je de voedingen van Digikeijs of heb je andere? En als het andere zijn, welk zijn dat dan?
Overigens kan ik bij Digikeijs geen handleiding van hun voeding vinden.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Juroen op 09 oktober 2020, 11:03:01
Ik had een soortgelijk probleem met een boosterovergang. Weliswaar met andere componenten. Mogelijk is mijn oplossing voor je bruikbaar. Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter. Daarmee regel ik indirect de uitgangsspanning van de booster. Sindsdien geen problemen meer.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/voeding-molendaal.png)

Groet Juroen
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: henk op 09 oktober 2020, 12:02:12
Nu denk ik dat digikeijs de gelijke voedingen levert. 3 van deze voedingen lijken identiek en een is alleen in het lampje afwijkend echter de achterzijde geeft de gelijke info weer. Geen van de voedingen beschikt over een potmeter oid om de spanning aan te passen. Ook lees ik niets over eventuele digitale instellingen waardoor de spanningsgelijkheid verbeterd zou kunnen worden.

De instelbare Digikeijs voeding heeft aan de zijkant een schuifschakelaar waarmee je uit meerdere spanningen kan kiezen.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 09 oktober 2020, 18:53:22
Hallo Allen

Klaas het is deze. Even gecheckt en het zijn er 4 van het zelfde soort. Iig de gegevens die vermeld worden. Kun je daar wat mee?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-09-18.45.50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-09-18.45.50.jpg)

Juroen, Waar gekocht?

Henk, Nee hierop niet aanwezig. Ik weet dat ze bij de DR 5000 later zijn bijgeleverd. Niet toen ik hem kocht.

Groet, Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 oktober 2020, 21:38:19
Lenovo, dat zijn adapters die bedoeld zijn voor laptops. De uitgangsspanning van 19V zou goed moeten zijn volgens de handleiding van de DR5000. En de stroom van 4,74A is ook ruim voldoende.

Je zou kunnen beginnen met te meten of de spanning uit die 4 adapters gelijk is. Dus puur de adapter, terwijl er niks aan hangt.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 10 oktober 2020, 23:14:19
Hallo Klaas,

Bedankt voor jouw hulp. Overigen ook natuurlijk.

Ik heb een meting uitgevoerd op alle 4 de voedingen. De metingen zijn 2x 41,6 volt, 1x 41,4 en 1x 42,4 volt. Lijkt niet veel afwijking maar die laatste toch 1 volt met de lichte voeding. Dit is meer dan de voorgeschreven 0,8 volt. Zal ik deze op de baan nu ook nameten? Baan staat wel vol met locs en wagens.

Ik zal sowieso even een proef houden met deze 3 voedingen. Dan weet ik iig of het iets van invloed is.

Ik hoor graag,
Groet, Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2020, 09:02:10
Ongeveer 42 volt per voeding, dat kan niet kloppen. De aangegeven uitgangsspanning is 19V ongestabiliseerd. Dan kan het in onbelaste toestand iets meer zijn, maar geen 42V.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: henk op 11 oktober 2020, 09:06:28
Kortom, op welke plek heb je dat gemeten en met wat voor meter (indien multimeter, in welke stand)?
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2020, 09:25:08
Net even een testje gedaan. Gestabiliseerde voeding 15V gelijkspanning. Gemeten met universeelmeter op gelijkspanningsbereik geeft precies 15,00V aan. Gemeten op wisselspanningsbereik geeft 32V.
Pallie, het is zeer waarschijnlijk dat je meter verkeerd ingesteld was.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Karst Drenth op 11 oktober 2020, 10:49:45
Hoi,

Dit zou er zo ongeveer uit moeten komen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6491_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6491_2.jpg)

Wisselspanning geeft bij mij een paar honderd millivolt.

Onder belasting meet wat lastig, dan zou ik eerst verloopkabeltjes moeten maken ;)  Maarrr... met je meter op AC kun je op de TrackOut meten. De absolute waarde klopt dan waarschijnlijk niet, maar je kunt wel een idee van het verschil krijgen van de verschillende modules. Extra Info: De DR5000 en de DR5033 hebben exact dezelfde uitgangsversterker.

Grtzz,
Karst
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 oktober 2020, 11:16:43
Wisselspanning geeft bij mij een paar honderd millivolt.
Fabrikanten van multimeters gebruiken verschillende manieren om wisselspanning te meten. Daardoor kun je rare uitkomsten krijgen als je gelijkspanning meet op het wisselspanningsbereik. Als je de meetpennen omwisselt kun je soms iets heel anders zien.

PS: even mijn eigen suggestie uitgevoerd: als ik de meetpennen omwissel meet ik ineens 0,00.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 23 oktober 2020, 14:02:01
Hallo Allen,

Excuus voor de late reactie. ff een paar dagen met de kids. Ook gezellig (y)

Zoals jullie al schreven was de meting idd noet correct. Ik heb nu een betere meting kunnen doen. En wat blijkt, er zit nagenoeg geen verschil in de uitgang spanning. Helaas zou ik haast zeggen wat dat is voor mij de enige reden om aan te nemen dat de kortsluiting door veroorzaakt wordt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.06.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.23.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.37.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.37.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.50.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2020-10-22-22.42.50.jpg)

De waarden schelen niet veel. Dit zou het dus niet moeten zijn. Wat zou een volgende stap kunnen zijn?
De apparaten zijn iig wel ik de juiste manier aangesloten.

Zou een dergelijke storing voor kunnen komen als de secties niet goed gescheiden zijn? Of ga ik dan te snel?

Groet, Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Karst Drenth op 23 oktober 2020, 19:23:38
Citaat van: pallie
De waarden schelen niet veel. Dit zou het dus niet moeten zijn. Wat zou een volgende stap kunnen zijn?
De apparaten zijn iig wel ik de juiste manier aangesloten.

Zou een dergelijke storing voor kunnen komen als de secties niet goed gescheiden zijn? Of ga ik dan te snel?

Ok. Spanningen zien er goed uit. Als de secties niet 100% dubbelzijdig geisoleerd zijn kan het tot problemen leiden.

Maar... heel triviaal wellicht: Is de poling wel goed van de boosters ? maw wat gebeurt er bij/op de overgang als je bij 1 van de 2 boosters de uitgangsdraden omdraait ?


Grtzz,
Karst
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 oktober 2020, 19:48:40
Heb je ook de spanning op de boosterscheidingen gemeten, zoals in de handleiding is aangegeven?
Dan kom je er gauw genoeg achter als een booster verkeerd gepoold is.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 25 oktober 2020, 19:41:55
Karst,

Wanneer de locs over de raillas van de een naar de andere booster lopen dan gaat het mis. Te langzaam rijden dan schiet alles in de kortsluitingmodus. Snel overrijden, de locs reageren met een zware remming maar kunnen doorrijden.
Na het verwisselen van de draden blijft het beeld gelijk. (Rood en zwart omgedraaid voor de duidelijkheid.) dit bij 1 van de 3 boosters.

klaas,

Nee nog niet gedaan. Hoe meet ik dat het beste?

Wederom bedankt voor jullie hulp.

groet, Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 oktober 2020, 19:48:24
Staat toch in de handleiding van de 5033  (https://drive.google.com/file/d/10zEFDE68Hx8av3pLoj2o8-_Zhhd7ymnb/view)
Hoofdstuk 4.1
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 26 oktober 2020, 16:07:54
Te gemakkelijk vraag idd. Ik zal het eens gaan controleren.

Dank Klaas
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: ruudns op 26 oktober 2020, 17:07:31
Gekke vraag, ....heb je geen keerlus in die overgang?
Geef eens een tekening met de plaatsen van de boosters end.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 27 oktober 2020, 21:40:40
Hallo allen,

Het is opgelost. Ik heb de spanningen eens gemeten zoals Klaas aangaf. Van booster naar booster. Op de zelfde spoorstaaf, maar beide een andere booster, was een spanningsverschil van 12 volt af te lezen. Zoals Karst zich al afvroeg, is de polariteit goed? Niet dus. Maar ik vind het nog wel vreemd. Ik heb in de baan een strikt draadkleur protocol. Juist om dit tegen te gaan. Dus ook de aansluitingen van de booster had ik gelijk. Ik dacht, dan kan er niets mis gaan. Nu heb ik in de dr5000 en in een booster de draden omgewisseld. Nu meer ik bij elke overgang 0 volt en lopen de treinen zonder storing door. Heel blij mee maar hoe kan dat nu?

Ik hoor graag om het te kunnen begrijpen.
Dank alvast.
Groet Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 27 oktober 2020, 21:42:39
Hallo Dennis,
Geen keerlus aanwezig. Maar moet nog wel komen.
Tekening is iets teveel werk. Baan is aan de grote kant
Groet Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 27 oktober 2020, 22:33:19
Bij de polariteit gaat het niet alleen om de verbinding van de boosters naar de rails, maar ook om de verbinding tussen de Loconet B poorten van centrale en boosters. Zit daar misschien een verwisseling in?
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Karst Drenth op 28 oktober 2020, 08:28:31
Citaat
....maar ook om de verbinding tussen de Loconet B poorten van centrale en boosters....

Precies, ook kan het in de kabels zitten. Je kunt z.g. "Kruiskabels" en "Rechte kabels" hebben. Maakt voor de werking van LocoNet niet uit, maar draait wel de fase van het railsignaal 180 om ;)
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Klaas Zondervan op 28 oktober 2020, 09:24:06
Kijk ook even hier: https://www.digitrax.com/tsd/KB714/loconet-overview/ (https://www.digitrax.com/tsd/KB714/loconet-overview/)
Het gaat om de buitenste draden, 1 en 6. Die moeten op elke connector hetzelfde zitten.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Remunj op 28 oktober 2020, 10:27:59
Even een vraagje aan Karst.

Deze boosters hebben een ompoolfunctie bij kortsluiting als ik de handleiding goed begrijp.
Die zou dan dit probleem toch moeten tackelen?

Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Karst Drenth op 28 oktober 2020, 11:52:46
Doettie ook, dat is dat geluid dat Ruud hoort ;)

Overigens moet dan ook het blauwe LEDje aangaan...

Anywee, ik adviseer altijd die ompoling uit te zetten...  :P (is veel te langzaam om "netjes" te zijn)


Grtzz,

Karst

Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Remunj op 28 oktober 2020, 12:29:56
Dank je  ;D
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 05 november 2020, 16:44:49
Hallo Allen,

Even weer een update. Ik ben nu weer een tijdje aan het testen. Ook de 3de booster zit er weer tussen dus de baan is weer op volle sterkte terug. Locs rijden en zonder problemen rijden ze van booster naar booster. Wat mijn vraag betreft is die dan ook beantwoord.

Als het mag nog even een andere vraag. Past in de topic als ik hem verkeerd aan sluit. Maar.....

In mijn baanontwerp is het een pré dat de locs en treinen terug kunnen komen. Situatieschets:
Mijn baan is opgebouwd rondom het thema lange treinen in Duitsland. Het thema verraad dat er lange treinen op de baan rijden. Vanuit schaduwstations rijden treinen over een paradestrekke. Echter zitten er ook speelelementen in de baan natuurlijk. Een daarvan is een containerterminal. Treinen worden daar beladen, naar het rangeerterrein gereden en vandaaruit vertrekken ze naar de schaduwstations. Wanneer ze daar vertrekken komen ze een tegenklokse koers op de baan. Om het rangeergebied weer te kunnen bereiken moeten ze ergens draaien. Deze locatie is op dit moment in aanbouw. De treinen komen beneden en moeten dan een draai maken om met de klok mee weer in het rangeergebied moeten kunnen rijden.

Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?
Ter verduidelijking een foto met rijrichtingen. Hoop dat dit duidelijkheid brengt.
Even een foto. De  keerlus loopt van booster 3 naar booster 4.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/aa-booster.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/aa-booster.jpg)

Ik hoor graag.
Groet, Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: VvKan op 05 november 2020, 19:18:53
Ik zie 2 keerlussen.  In die dubbelsporige baan van boosterbereik 3 naar 4  boven de opstelsporen.  Beide sporen keren om.

De vraag beantwoordend:  nee, dat kan niet.  Dat is hetzelfde alsof je geen isolaties tussen de boosterbereiken zet.

Maar waarom dat zo moeilijk zien?  Je kunt toch simpelweg de keerlus geheel aan 1 booster toewijzen ?  Dat heeft toch niks te maken met een rode potloodstreep ?
En als je er dan toch 2 hebt:  eentje aan 3  en de andere aan 4.  Klaar.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 06 november 2020, 00:16:13
Hallo veroniek,
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Nee die potlood strepen geven alleen aan zoals het nu geregeld is. Alles is te wijzigen natuurlijk.

Groet Ruud
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Patrick Smout op 06 november 2020, 07:02:33
In mijn baan zitten 2 boosters met in totaal 4 overgangen.
Elke overgang is voorzien van een aangepaste keerlusmodule (cfr zelfbouw op basis van bezetmelding, niet op basis van kortsluiting).
Bij een standaard keerlusmodule is de in-en uitgang hetzelfde maar feitelijk schakel je ook om tussen 2 delen die anders gevoed zijn.
In mijn gewijzigde zelfbouw boosterovergangmodule wordt de boosteraansluiting voor de in- en uitgang afzonderlijk naar buiten gebracht. Meer is het niet.
Zo wordt de in- en uitgang van de keerlus gevoed door verschillende boosters en op die manier krijg je een nette overgang tussen boosters.
Maakt verder niet uit om het wel/niet common ground of H-brug zijn en of je wel/niet een gemeenschappelijke trafo gebruikt.
Het idee heb ik jaren geleden ook gedeeld met een commerciële aanbieder van een keerlusmodule op basis van bezetmelding. Mogelijk is die variant dus ook commercieel beschikbaar.
Meer nog, eigenlijk heb je enkel de variant nodig waar de booster-ingangen apart aan te sluiten zijn. Bij een gewone keerlus zijn het 2 draadjes extra (zelfde booster dan op beide ingangen).

mvg, Patrick Smout

Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Cambalou op 06 november 2020, 07:37:20
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Karst Drenth op 06 november 2020, 08:12:56
Citaat van: pallie
Nu is de vraag:
Kan ik een Digikeijs keerlusmodule gebruiken als de ingang van de lus binnen 2 boosterbereiken ligt?

Nee, dat kan/mag niet.

Citaat van: Pagina 24 Handleiding
Attentie! Bij alle hier getoonde aansluitvoorbeelden moet erop worden gelet dat de DR5013 [TRACK INPUT]-aansluiting met
dezelfde centrale of booster moet worden gevoed als de omliggende railsecties S0 en S3
!

Uiteraard geldt dit ook zonder gebruik van de S0/S3 secties.

De handleiding vind je hier: Handleiding (klik) (https://drive.google.com/file/d/10UddkWWjLOpYZ1zb_-lY5gjjfN_AF8pW/view)

Grtzz,
Karst
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: VvKan op 06 november 2020, 20:57:22
Bedoel je dat je een keerlus module per spoor moet gebruiken?
Ja, dat bedoel ik.  2 keerlussen = 2 modules, tenzij je absoluut zeker weet, dat er werkelijk NOOIT 2 treinen tegelijk een keerlus binnen kunnen rijden.  Maar dan  had je het stuk beter enkelspoor kunnen maken en beveiligen.
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: Patrick Smout op 06 november 2020, 21:03:43
Patrick: Wim RoSoft heeft de Booster Scheidingsmodule in het assortiment, volgens mij doet die wat jij bedoelt?
Correct, echter ik heb die van Rosoft nooit gebruikt maar ik ga ervan uit dat ze doen wat ze moeten doen.

mvg, Patrick
Titel: Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
Bericht door: pallie op 08 november 2020, 21:11:17
Hallo Allen,

Dank voor jullie meedenken. Ik kan weer verder. Alles loopt naar behoren en zal vast zo blijven. Volgende stap is het uitzoeken van de terugmeldingen. Voor mij is deze topic gesloten maar voel ej vrij om verder te gaan.

Groet en dank, Ruud