Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken  (gelezen 5256 keer)

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Hallo Allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik tijd had om met de hobby verder te gaan. Maar nu het weer wat slechter is buiten, de werkzaamheden iets gewijzigd en het bekende virus nog niet opger..*%# is had ik tijd voor de hobby. Met het tijd hebben komen ook de oude problemen weer naar voren. 1 daarvan is zeer hardnekkig. De oorzaak heb ik achterhaald maar nu de oplossing nog.

Ik stuur de baan aan met 1 digikeijs dr5000 centrale, en 3 digikeijs boosters. Nu lijkt het erop dat de boosters niet de gelijke spanning afgeven. Dit resulteert in het stoten van locs die over de rail las rijden van de een naar de andere booster (met name langzaam) of in kortsluiting slaande centrale. Nu heb ik wel eens gehoord dat dit op te lossen is met gelijkrichters. Maar hoe werkt dat? Iemand ervaring ermee of een doorverwijzing naar een draadje dat dit probleem behandeld is ook welkom.

Ik hoor graag.
Groet, Pallie

« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2020, 08:25:20 door pallie »
DB periode V-VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #1 Gepost op: 08 oktober 2020, 12:51:10 »
Gebruik je voor de drie boosters drie gelijke trafo's?

Zo niet dan krijg je het verschijnsel wat jij hebt. Dan zorgen dat je gelijke trafo's gebruikt voor de voeding van de boosters.

Een truc met een gelijkrichter heb ik nooit van gehoord. Die zorgt er alleen voor dat een wisselspanning gelijk gericht wordt maar maakt de spanningen niet gelijk aan elkaar.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #2 Gepost op: 08 oktober 2020, 13:06:46 »
Het woord trafo is in dit verband niet correct (denk ik)
In de handleiding van de Digikeijs booster staat dat die gevoed moet worden met gelijkspanning.
Bij de centrale wordt vermeld dat zo'n DC-voeding wordt meegeleverd.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #3 Gepost op: 08 oktober 2020, 14:32:10 »
En tegenwoordig een instelbare voeding. Zijn alle voedingen op dezelfde spanning ingesteld?

Een diode wordt weleens een gelijkrichter genoemd, maar verlaagt ook de spanning met ongeveer 0,6 volt.   Daarvoor moet je in één draad naar de rails twee antiparallel geschakelde diodes opnemen.
Waarschijnlijker is dat met gelijkrichter een zogenaamde brugcel wordt bedoeld. Die bestaat intern feitelijk uit twee keer twee antiparallel geschakelde diodes. Mits correct aangesloten zal die de spanning met ongeveer 1,2 volt verlagen.

Maar goed, eerst maar eens kijken of alle voedingen gelijk zijn ingesteld. Zo ja, dan meten of er daadwerkelijk sprake is van een spanningsverschil.
Hoe je dat doet, legt Klaas onderaan deze pagina uit.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #4 Gepost op: 08 oktober 2020, 14:41:49 »
In de handleiding van de booster geeft Digikeijs een simpeler controlemethode. Ze meten daar de spanning over de scheiding tussen twee boostergebieden met een universeelmeter op wisselspanningsbereik.
Als die spanning groter is dan 0,8 volt dan moet je de instellingen aanpassen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #5 Gepost op: 08 oktober 2020, 14:58:33 »
Het woord trafo is in dit verband niet correct (denk ik)
In de handleiding van de Digikeijs booster staat dat die gevoed moet worden met gelijkspanning.
Bij de centrale wordt vermeld dat zo'n DC-voeding wordt meegeleverd.
Klaas je hebt gelijk dat er in dit geval een gelijkspanning aangesloten moet worden.
Bij mijn weten bij de boosters niet meegeleverd.

Maar dan blijft nog steeds het feit dat ze alle drie gelijk moeten zijn ingesteld zodat de overgangsspanning miniem verschilt. Zoals inderdaad in de handleiding wordt aangegeven hoe dat te meten.

Gr.
Eric

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #6 Gepost op: 09 oktober 2020, 10:20:19 »
Hallo Allemaal,

Bedankt voor de vele reacties. Ik denk dat het antwoord op mijn vraag in ieder geval te vinden is met jullie expertise. Ik heb wel enige kennis van elektronica maar toe ik de site van Klaas (neem ik aan) bezocht werd mijn kennis even in de hoek geschopt.  :-X

Ik zal reageren op jullie vragen en mijn bevindingen bij de baan na het lezen van jullie berichten.
Ik heb in de digikeijs handleidingen gekeken en idd de verwijzing naar het spanningsverschil gevonden. Mag niet groter dan 0,8 zijn. Dit had ik al eerder gelezen maar omdat ik DC voedingen (geen travo's, excuus daarvoor) had dacht ik dat dit niet het probleem kan zijn. Maar na nog eens nagemeten te hebben zit er idd verschil in de spanningstoevoer. Ik meet op het hoogst 0,7 volt verschil en denk dat daar ook het de belabberde rijeigenschappen vandaan komen. Dit heb ik overigens gewoon gemeten per aansluiting aan de booster en op de baan. Niet zoals Klaas geschreven heeft. Maakt dat veel uit?

Nu denk ik dat digikeijs de gelijke voedingen levert. 3 van deze voedingen lijken identiek en een is alleen in het lampje afwijkend echter de achterzijde geeft de gelijke info weer. Geen van de voedingen beschikt over een potmeter oid om de spanning aan te passen. Ook lees ik niets over eventuele digitale instellingen waardoor de spanningsgelijkheid verbeterd zou kunnen worden.
Vanochtend nog wel even de voedingen onderling uitgewisseld om te kijken of er iets zou verbeteren maar niets blijkt minder waar.

Wat zou jullie tip zijn om aan te passen of wat zou ik kunnen doen om het verschil op te lossen. Het rijden nu is echt niet leuk.

DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #7 Gepost op: 09 oktober 2020, 10:36:13 »
Wat me nog niet duidelijk is: gebruik je de voedingen van Digikeijs of heb je andere? En als het andere zijn, welk zijn dat dan?
Overigens kan ik bij Digikeijs geen handleiding van hun voeding vinden.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #8 Gepost op: 09 oktober 2020, 11:03:01 »
Ik had een soortgelijk probleem met een boosterovergang. Weliswaar met andere componenten. Mogelijk is mijn oplossing voor je bruikbaar. Ik heb tussen de voeding en de booster een DCDC-converter. Daarmee regel ik indirect de uitgangsspanning van de booster. Sindsdien geen problemen meer.



Groet Juroen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #9 Gepost op: 09 oktober 2020, 12:02:12 »
Nu denk ik dat digikeijs de gelijke voedingen levert. 3 van deze voedingen lijken identiek en een is alleen in het lampje afwijkend echter de achterzijde geeft de gelijke info weer. Geen van de voedingen beschikt over een potmeter oid om de spanning aan te passen. Ook lees ik niets over eventuele digitale instellingen waardoor de spanningsgelijkheid verbeterd zou kunnen worden.

De instelbare Digikeijs voeding heeft aan de zijkant een schuifschakelaar waarmee je uit meerdere spanningen kan kiezen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #10 Gepost op: 09 oktober 2020, 18:53:22 »
Hallo Allen

Klaas het is deze. Even gecheckt en het zijn er 4 van het zelfde soort. Iig de gegevens die vermeld worden. Kun je daar wat mee?



Juroen, Waar gekocht?

Henk, Nee hierop niet aanwezig. Ik weet dat ze bij de DR 5000 later zijn bijgeleverd. Niet toen ik hem kocht.

Groet, Ruud
DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #11 Gepost op: 09 oktober 2020, 21:38:19 »
Lenovo, dat zijn adapters die bedoeld zijn voor laptops. De uitgangsspanning van 19V zou goed moeten zijn volgens de handleiding van de DR5000. En de stroom van 4,74A is ook ruim voldoende.

Je zou kunnen beginnen met te meten of de spanning uit die 4 adapters gelijk is. Dus puur de adapter, terwijl er niks aan hangt.

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #12 Gepost op: 10 oktober 2020, 23:14:19 »
Hallo Klaas,

Bedankt voor jouw hulp. Overigen ook natuurlijk.

Ik heb een meting uitgevoerd op alle 4 de voedingen. De metingen zijn 2x 41,6 volt, 1x 41,4 en 1x 42,4 volt. Lijkt niet veel afwijking maar die laatste toch 1 volt met de lichte voeding. Dit is meer dan de voorgeschreven 0,8 volt. Zal ik deze op de baan nu ook nameten? Baan staat wel vol met locs en wagens.

Ik zal sowieso even een proef houden met deze 3 voedingen. Dan weet ik iig of het iets van invloed is.

Ik hoor graag,
Groet, Ruud
DB periode V-VI

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #13 Gepost op: 11 oktober 2020, 09:02:10 »
Ongeveer 42 volt per voeding, dat kan niet kloppen. De aangegeven uitgangsspanning is 19V ongestabiliseerd. Dan kan het in onbelaste toestand iets meer zijn, maar geen 42V.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Digikeijs Centrale en Boosters: Kortsluiting door spanningsverschil baanvakken
« Reactie #14 Gepost op: 11 oktober 2020, 09:06:28 »
Kortom, op welke plek heb je dat gemeten en met wat voor meter (indien multimeter, in welke stand)?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.