Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: To sound of niet to sound  (gelezen 5014 keer)

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2658
  • Wel Belg, niet gek !
To sound of niet to sound
« Gepost op: 04 oktober 2020, 13:25:38 »
Aangezien dit het deel is voor de vraagstukken over digitaliseren, vermoed ik dat deze wel hier past.
Eerst en vooral, ik weet dat dit een heel persoonlijk iets is, en dat het dus ook van persoon tot persoon afhangt wat zijn/haar mening daarover is.

De vraag dus :

Afgelopen weekend in 1 van mijn loks een digitale decoder laten plaatsen omdat ik zelf de kap niet open kreeg. Het betrof een B-Models reeks 55 van de NMBS. Shopuitbater vroeg of het een sounddecoder mocht zijn of niet, ben overstag gegaan omdat ik nog geen Belgische diesel had met geluid, en daar ik ze vroeger ook heb zien rijden, leek het wel leuk.
Nu is dit niet de enige lok met sound die ik heb, maar standaard doe ik het meestal niet. In de meeste gevallen koop ik gewoon de analoge versie, en steek er vervolgens zelf een gewone digitale decoder in.
Meerprijs van een sound tov analoge lok is meestal rond de 100 euro, wat ook meestal de prijs is van een sounddecoder. In dat opzicht is de prijsstelling lijkt me meestal wel terecht.

In het verleden heb ik dus overwegend alleen een gewone digitale decoder aangekocht om te digitaliseren, maar ik merk wel dat als je er zo eentje hebt, dat het wel "leuker" is.
Geluidje op, lichtjes aan, en rollen maar op de rollenbank (wegens gebrek aan baan :) ).

Maar hoe ondervinden andere digitaal rijders de sound eigenlijk op hun baan ?
Is het een permanente toevoeging aan de hobbybeleving ? Laat je al je loks steeds met het geluid op rondrijden ? Ik kan me voorstellen dat op een treinbaan met als thema een zijbaantje op de boerenbuiten, waar met wat geluk 2 loks gelijktijdig voorbij rollen op hun gemakje dat het wel een meerwaarde is.
Maar ik kan me evenzeer inbeelden, dat als je een ovale baan hebt heel de speelkamer rond, wat een hoofdlijn als thema heeft en de ene na de andere trein doorkomt met geluid op, dat je er misschien wel helemaal gek van wordt ? Idem op een baan met opstelsporen. Als er zo een 5-6 treinen vlak naast elkaar staan met geluid op, dat je toch wel op de duur misschien wel oorbescherming moet opzetten van al dat lawaai ?

Wat zijn jullie ervaringen met sound op jullie loks ? Is het effectief een meerwaarde, en de 100 euro extra waard ( want uiteindelijk : 3 soundloks kopen, is eigenlijk gelijk aan 4 analoge loks met zelf digitale decoder  zonder sound inbouwen ).

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:32:39 »
Bij mij is een harde eis, er moet sound in ( kunnen)

Ik heb het volume wel zacht staan,anders wordt het teveel van het goede.
Persoonlijk vind ik het echt een aanvulling.

Als ik ‘S nachts rij ( met m’n gekke diensten gebeurd dat wel is ) kan ik het geluid via Koploper met één muisklik uitzetten.

Vind ik gelijk wat saaier haha.

Dat is mijn inbreng
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6338
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:36:40 »
Ook heel persoonlijk: ik vind het oervervelend, storend en juist speelgoedachtig. Bovendien hou ik van het geluid van een rustig snorrende elektromotor, een goede overbrenging en geklikklak van de rails. En dat hoor ik dan niet meer.

Boomshanka!

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:40:18 »
Het geklikklak zit vaak ook in de decoder hahaha  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Steel is king!
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:48:39 »
Inderdaad heel persoonlijk. Ik heb de afgelopen 10 jaar ca 60 loks (eigenlijk alleen stoom, slecht een hele enkele diesel en een paar e-locs) met sound gekocht. De laatste ,3-4 jaar doe ik dat niet meer. Doe precies zoals de TS al zegt, koop alleen nog analoog en zet er zelf een normale ‘zonder sound’ decoder in. En wel om dezelfde reden als PaulG aangeeft. Eigenlijk vind ik er geen z*k aan met geluid, zeker niet met meer dan 2 a 3 loks op de baan. Wel leuk vind ik bij de E-loks de beweegbare pantografen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #5 Gepost op: 04 oktober 2020, 13:51:08 »
Ik vind het helemaal niets en geef er al helemaal geen geld aan uit. Ik heb zegge en schrijve één soundlok, een Sik, omdat het er af fabriek in zit. En met teruggeschroefd volume is het best  grappig maar na 2 minuten vind ik het al irritant worden.

De sounddecoders uit m'n 1200's heb ik allemaal doorverkocht, evenzo uit m'n Class66 machines.

Gr, Ben.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #6 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:03:55 »
Al mijn locs hebben sounddecoders. Maar ik heb ze, als ik wat rond staat te lummelen met het spul, niet altijd aan. Dat ligt niet zozeer aan de decoders en speakers die ik gebruik maar vind het soms knap irritant als de wasdroger of wasmachine draait (washok naast mijn hobbykok) of in combi met de 3d printer.

Grote voordeel is als je overal decoders met geluid hebt is dat je het ook, zo nu en dan, uit kan zetten als je even geen behoefte eraan hebt.

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #7 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:06:40 »
hier zijn erbij met sound die enkel aangaat als de lok zichtbaar rijd. Als het geluid niet te hard is dan is het aangenaam.Ook wel eens een klaxon bij het binnenrijden van het station.Doet koploper netjes voor mij
Greetings,salutations,groetjes,

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #8 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:08:10 »
Ik zit er een beetje tussenin... ik hoef niet alle optrek en stationsgeluiden en koppelingen en diesel of elektra geluid, maar een trein die langzaam afremt voor een sein en dat je dan even subtiel wat piepende remmen hoort, of af en toe even de hoorn, dat is toch wel erg cool.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #9 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:30:53 »
Ik heb er nog nooit geld aan uitgegeven en zal dat ook niet doen.
Ik vind het geklik-klak van de rails en zo wel prettig (zoals Pauldg al schrijft).

Is het niet dat ik sommige geluids-effecten nogal kaal vind (een typhoon die niet echoot klopt gewoon eigenlijk niet), dan is het wel het beperkte spectrum dat er uit die kleine luidsprekers kan komen. Het is al snel erg schel en daardoor irritant. Bij de modelbouwzaak waar ik in het verleden kwam (Modelplaza Purmerend) reed een TEE met sound rond. Dat ding reed echter steeds hetzelfde rondje en stopte steeds op hetzelfde punt. Elke keer als de boel weer aanging een luide sis van remmen die gelost werden of zo, motor die weer opstartte en een luide typhoon-haal, waarna het ding zijn rondje weer begon.

Daar je de baan daar als bezoeker mocht besturen, was het eerste wat ik deed als ik op de treinenafdeling rondneusde, de TEE stilzetten...

Als we ooit op een punt komen dat een Belgische diesel zoals ACTS die ooit in dienst had (reeks 58 uit m'n hoofd?) in model hetzelfde dreunende dieselgeweld kan uitsturen terwijl hij de model-ingraving bij Baarn doorkruist, wil ik er wel eens over na gaan denken. Tot dan toe, niet.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #10 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:44:53 »
Ik heb ook graag stilte. Komt ook omdat ik gehoorapparaten heb. Als ik op een beurs kom waar een stand staat die allerlei ledlichtjes verkoopt en ook geluidseffecten, die aan staan, dan wordt ik al nerveus. Na een paar uur op een beurs nerft het verschrikkelijk. Ben dus blij als ik weer  buiten sta. Kun je dus voorstellen hoe het dan thuis zou zijn.....?
Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #11 Gepost op: 04 oktober 2020, 14:56:15 »
Het is al snel erg schel en daardoor irritant.
Een stukje dun schuimplastic voor de luidspreker dempt vooral de hoge tonen waardoor het een stuk aangenamer klinkt.

Ik rij analoog, dus ik heb geen treinen met decoders. Ik heb een TEE van Roco die alleen maar met sounddecoder verkrijgbaar was. Werkt ook analoog, maar ik vond het 3 keer niks. Heb hem omgebouwd naar analoog en de decoder verkocht.
Alleen het rijgeluid geeft op zolder al genoeg herrie.

freekvo

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
    • La Vie de la Reine - Frankrijk - [H0]
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #12 Gepost op: 04 oktober 2020, 15:27:38 »
Ik ben er nog niet uit. Aan de ene kant lijkt het me wel ontzettend leuk, een baan met geluid. Aan de andere kant rij ik met erg veel treinen tegelijk (of ga ik dat doen) en dan wordt het misschien een beetje teveel van het goede (zowel qua geluid als qua financiën). Bovendien rij ik bijna alleen met wat oudere locs die ik zelf digitaliseer. Daar moet dan natuurlijk ook wel genoeg ruimte in zitten.
Maar als iemand een leuke loc met sound ter overname heeft voor weinig, wil ik het wel eens gaan uitproberen   :angel:
Groet Freek

H0 : Fleischmann : profirails : Intellibox/Rocrail
La Vie de la Reine - Fr.

voorheen: La Domaine Convexe - Fr.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #13 Gepost op: 04 oktober 2020, 15:38:19 »
Voor mij hoeft dat geluid niet zo. Weliswaar heb ikwel een aantal (sinds vrijdag twee) loks met geluid, maar daar zal het ook wel zo'n beetje bij blijven, denk ik.
Wat ik vooral mis zijn de diepe, lage tonen. Ook wel logisch, de kleine luidsprekertjes zijn niet (of als, dan nauwelijks) in staat om die te produceren, hoewel ik moet zeggen dat het me wel verbaast wat die dingen nog wèl kunnen. Toch blijft het geluid erg aan de schrille kant. Misschien dat de methode van Klaas iets helpt, maar dan nog - ik mis de diepe bassen.

Verder vind ik dat het nog wel gaat als het volume op een bescheiden niveau is ingesteld en de lok vlak voor je op de baan of op tafel staat, maar een hoop van die dingen bij elkaar in een grote(re) ruimte (tentoonstellingen, Fremo) is voor mij zenuwtergend.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #14 Gepost op: 04 oktober 2020, 15:44:49 »
Vroeger vond ik sounddecoders ook overdreven maar sinds ik ooit een REE diesel heb gekocht (met absoluut fantastisch geluid) en twee kleine Fleischmann stoomlokjes, ben ik het toch wel gaan waarderen. Als ik nu een stoomlok zonder sound heb rijden mis ik het toch een beetje  :-\  Alleen E-loks hoef ik niet met sound, daarvan vind ik de modelmotoren ook wel genoeg klinken.

Overigens schroef ik ook altijd het standaard volume flink naar beneden, vanuit de fabrieksinstellingen lijkt het wel een 1 op 1 lok soms.



Als alternatief voor sounddecoders of bv. bij grotere stations kun je ook leuke achtergrondgeluiden aanzetten. Zo zet ik zelf bv. wel eens een van de volgende video's aan. Dat geeft best een realistisch effect.

https://youtu.be/JW5lynYVucY   of   https://youtu.be/aszYg8GxpJc

En voor een stad zou je deze kunnen gebruiken:   https://youtu.be/eopk1pZ5Xp8

Voorbeelden omroepen:
https://youtu.be/WCCsuPhajEo
https://youtu.be/dXvI86rPJvA
https://youtu.be/x-UA4GVlUJU

Voorbeeld omroep in de trein:
https://youtu.be/JBMKnmLVUoo