Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: To sound of niet to sound  (gelezen 5010 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #15 Gepost op: 04 oktober 2020, 15:46:42 »
De geluiden zijn nooit "op schaal".
Met geluid aan hoor je de normale rijgeluiden van de wielen op de rails niet.
En als je het geluid zachter zet, dan overheersen de geluiden van motor en/of overbrenging.
Op lage snelheid, met rangeren en optrekken/afremmen is het eigenlijk nog het leukst.

Ik zie het als een gimmick, voor zo af en toe.
Voor het bezoek is het leuk.
Voor mezelf zet ik de sound meestal uit.

Groet, Bas
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2020, 17:17:30 door wob »

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #16 Gepost op: 04 oktober 2020, 16:25:40 »
Inmiddels trek ik bij alle loc's met sound
de standaard speaker eruit en vervang ze
voor een megabass speaker van Roads and
Rails. Het geluid is veel beter, kan wat
zachter geprogameerd worden en dat is
prettiger. De standaard sugarcub van esu
mik ik meteen aan de kant. Dan liever een
I-phone speaker inbouwen. Natuurlijk moet
er soms wel gebruik gemaakt worden van de
freesbank, maar das hier geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2020, 16:27:36 door Stedahult »
Mvh Steef

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #17 Gepost op: 04 oktober 2020, 16:27:55 »
Bij mij in de collectie wel een aantal treinen met sounddecoders. Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die wel echte goederentreinen gaan filmen of treinen spotten op een station en thuis sounddecoders irrirant vinden.

Als je naar echte treinen gaat kijken kan het geluid ook niet uit  ;D

Het geluid zachter zetten kan altijd, maar ik vind het geluid juist een toevoeging op de hobby. Stoomlocs zonder geluid vind ik saai. Die horen juist kabaal te maken.....

Of ik ooit alles van sound ga voorzien hangt af van inkomsten, maar ik koop tegenwoordig alles gelijk zoveel mogelijk met geluid. Inmiddels met sound; Hondekoppen, plan V en T, plan U, 2200 in NMBS uitvoering, 1200's, 1300's, 25.5, Bentheimer V 100, 52 3879, 3737, 6317, DB 218, Sik en één van mijn1000's ( geen origineel geluid natuurlijk, maar ik weet toch niet hoe de echte klonken )

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #18 Gepost op: 04 oktober 2020, 16:30:32 »
Hoewel er ook voor batterij-rc rijders wel sound te krijgen is ga ik er nooit aan beginnen. Wat voor mij, smalspoor veldbaantjes, wel leuk was is een luidspreker met een dieselgeluid onder de baan.  Ik heb op een showtje eens een YouTube filmpje van een smalspoor diesel buiten beeld afgespeeld en tegelijkertijd mijn locje een rondje laten rijden. Net echt! Maar een luidspreker in een loc? Nee.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #19 Gepost op: 04 oktober 2020, 16:35:31 »
Als je naar echte treinen gaat kijken kan het geluid ook niet uit  ;D
Bij echte treinen is de geluidsbeleving anders.    Je hoort hem alleen goed als hij dichtbij is. Maar op je zolder blijf je hem horen, ook als hij al een eindje uit de buurt is.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #20 Gepost op: 04 oktober 2020, 16:41:22 »
De geluidsbeleving is inderdaad onvergelijkbaar. Zowel de kwaliteit, de 'vertaling' door een klein speakertje, de afstand object - ontvanger als de positie van het geluid in het spectrum van alle geluiden die je buiten hoort; een treintafel met tien jengelende sounddecoders die je allemaal even hard hoort op elk moment is onvergelijkbaar met een langsrijdende 1:1 goederentrein.

Bovendien, jongens het zijn modeltreinen, dat mag je toch wel horen?
Boomshanka!

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #21 Gepost op: 04 oktober 2020, 16:45:09 »
Heb van al mijn loks alleen een Rocky Rail 6400 met sound. Wil er wel nog eentje in mijn stoomlok en eentje in een rangeerlok. Verder lekker alles zonder. Als er een trein of 6 tegelijk rijden geeft dat al herrie genoeg.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #22 Gepost op: 04 oktober 2020, 16:58:46 »
Geluidsbeleving anders, ja natuurlijk. Het worden nooit echte treinen.

Maar een mat 64 zonder mooi optrekgeluid, daar vind ik ook weinig beleving aan.....

Pruttelend Sikje is toch leuker om mee te rangeren.

En zo zijn er nog veel meer geluiden die er voor mij gewoon bijhoren.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #23 Gepost op: 04 oktober 2020, 17:10:35 »
Ja maar... mat'64 heeft inderdaad een uniek aanzetgeluid. Ik zou het in mijn slaap herkennen. Alleen duurt dat optrekken in de praktijk meer dan een minuut. In die tijd heeft ie bij jou al minstens vijf hele rondjes gereden. Bovendien vraag ik mij af of je dat geluid van buitenaf ook op die manier waarneemt. Ik bedoel maar: je kan de situatie die bij het geluid hoort toch niet correct uitbeelden.

Neemt niet weg dat dit een afweging is die echt ieder voor zich moet maken. Wie sound fantastisch vindt zette het aan, omgekeerd is het fijn dat het ook zonder kan  :)
Boomshanka!

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #24 Gepost op: 04 oktober 2020, 17:15:38 »
Voor mij is not to sound.

Ik mis het niet. Ik vind het rolgeluid en sommige oudere motoren van zichzelf voldoende geluid.
Eventueel in de toekomst omroepberichten, maar die horen dan bij een station.

Wat met dan wel weer leukt lijkt zijn bedienbare stroomafnemers. Echter, daar gaat het hier niet over. Ik weet 't, zulke stroomafnemers zijn er al maar gaan volgens mij vaak gepaard met sound. Dus als ik dat echt wil, dan zal ik moeten knutselen.

Groet Juroen

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #25 Gepost op: 04 oktober 2020, 17:22:33 »
Net als bij Klaas was mijn eerste sound ervaring de Roco TEE DE IV. Maar ik vond het dan weer wel geinig :) Maar inderdaad op lager volume. Je moet het ding alleen horen als ie dichtbij is. Dan kan het speakertje de basjes ook nog wel aan. Als je het op fabriekniveau laat staan dan hoor je in principe alleen nog de hogere en midden frequenties.

Nadeel is dan wel dat de signaal/ruis verhouding van de decoder dan erg hoorbaar wordt. Je schroeft digitaal het geluid naar beneden maar de ruis die de decoder maakt gaat niet naar beneden. Ik vroeg mij af of je dit niet kon doen met een mini potmeter in één van de speaker draden. In theorie demp je dan al het geluid, inclusief de ruis. Dan laat je de decoder gewoon op full power staan en met de (logaritmische) potmeter regel je dan (al) het geluid lager. Inclusief de ruis. In het verleden wel eens gelezen dat iemand een speaker inclusief klankkast uit een telefoon of tablet gebruikte. Deze zijn ontworpen om toch een behoorlijke bas te kunnen produceren. Maar dat type speaker is niet meer verkrijgbaar en ik heb geen idee welke ik nu moet hebben. De Loksound 4 moet iets van 100 ohm speakers hebben dacht ik, en Loksound 3(.5) 8 ohm toch?

Verder vind ik het geluid alleen boeiend bij diesel en stoom. In een eloc of elektrisch treinstel is het gezoem van de modelmotor in combinatie met de decoder ook wel ok. Bij Elocs zou een geluidsmodule met alleen een typhoon en remgeluid al voldoende zijn Zoals in de Trix 1200 zat, alleen dan met echte typhoon en geen verkouden dromedaris. Verder zou het mooi wezen als de decoders voorzien waren van een aparte functie voor buiten geluid (wat je hoort als een trein langs rijdt) en cabine geluid (geklak van rijweerstanden, ATB bel en zo) Dat laatste hoor je niet te horen. Maar voor sommigen is het dan wel weer leuk om te beleven hoe de machinist het beleeft denk ik. Stations omroepen vind ik zonde van de geheugencapaciteit van de decoder. Die horen op een station en niet in een rijdende trein.

Ik wil ook het liefst overal geluid in nu (stoom en diesel). Mijn Bakkie lijkt wel bloot als ik hem op de baan zet naast een Piko 2200, Roco Sik en Rocky Rail 6400. Mijn Beel heeft de oude decoder van mijn DE1, dus die klinkt wat 'gek'. En mijn Roco 2400en kunnen ook wel wat geluid gebruiken.

Verder is het zoals anderen al zeiden: als de trein 'ver weg' is (op schaal) dan zou je hem niet meer moeten horen. Dat valt met de computer misschien nog wel te programmeren.

Mvg,

Robert

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #26 Gepost op: 04 oktober 2020, 17:49:04 »
Het leukste aan een sounddecoder vind ik dat je hem uit kan zetten en de weldadige stilte die dan optreedt. Ik heb een paar soundlocs omdat die modellen niet anders werden geleverd, maar daar blijft het wel bij. Ik vind de stoomgeluiden en de dieselgeluiden gewoon niet lijken op het grote voorbeeld. Het blijft gepiep. In elocs vind ik het om die reden nog het beste te harden. Dat lijkt tenminste nog op de geluiden van het grote voorbeeld.

En verder klinkt het altijd alsof je op een paar meter van de trein staat. Ik sta omgerekend meestal op een meter of 80 en dan hoor je de wielen op de rails het beste. Net als bij modellen zonder sound zeg maar. Komt mij goed uit, want ik vind treingeluiden op afstand, het leukst om te horen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #27 Gepost op: 04 oktober 2020, 18:04:43 »
@PaulDG,

Ik had het juist over de geluiden van de mat '64 die je hoort als je op het perron stond te kijken.

https://youtu.be/HhScv8R4Ai4
Even snel een voorbeeld gezocht. Er zijn misschien nog  filmpjes waar het beter te horen is.

Edit; wat hier volgens mij nog niet is genoemd is het " coasting " geluid. Het zingen van wielflenzen bij het berijden van bogen en wissels. Dat vind ik ook erg gaaf in een sounddecoder.

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2020, 18:11:27 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #28 Gepost op: 04 oktober 2020, 18:05:07 »
Ik vind dat geluid wel iets extra's hebben. Natuurlijk is het nooit echt. Maar modeltreinen zijn ook een compromis van de werkelijkheid. Je kunt iets nog zo goed gelijkend maken aan het grote voorbeeld, toch zullen op een gegeven moment concessies gedaan moeten worden. Dat is ook zo bij de railflenzen aan de wielen, de lengte van rijtuigen 1/100, 1/92 of 1/87. ivb met bochten. Ook zal de motor van de modelbaan loc zijn plaats moeten hebben, al helemaal bij een stoomloc. Want in de echte stoomloc zit geen elektromotor.
Dus ik maal er niet zo om. Je wilt de echtheid zo veel mogelijk benaderen. En dan speelt bijvoorbeeld de portemonnee ook nog mee. Tenzij je zo handig bent dat je alles zelf kan bouwen.
Terug naar sound of not to sound:
Als ik er sound ik kan maken dan probeer ik het. Ook omdat ik het leuk vind om te zien wat er tegenwoordig allemaal met die digitale techniek mogelijk is. En als ik er genoeg van heb zet ik hem wel uit. Maar ik krijg er nog steeds niet genoeg van......... ;)

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: To sound of niet to sound
« Reactie #29 Gepost op: 04 oktober 2020, 18:36:40 »
@Ruud B, helder, geluiden van buiten zijn ook realistischer na te maken. Die wisselgeluiden zijn ook wel mooi, maar dat kan ook zonder sounddecoder denk ik. Een chipje met het goede geluid bij de wissel en een reed contactje of zo moet werken. Voordeel van rail en wisselgeluid is ook het ontbreken van bastonen en dus makkelijker te verschalen  :)

Mvg, Paul
Boomshanka!