Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?  (gelezen 1119 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Gepost op: 01 oktober 2020, 08:33:11 »
Vraagje aan de DCC-geleerden onder ons. Weet iemand of het document TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd is in het DCC protocol?

Dank!  :)
Vriendelijke groet, Servé.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2020, 10:32:36 »
Ik ben geen DCC geleerde, maar ben wel zeer geïnteresseerd.  Heb hier nog nooit iets over gehoord.  Primeur ?

Ik heb geen scoop, dus ik kan het (nog) niet met zekerheid bepalen.
Maar op grond van de praktijk kun je wel tot een voorlopige conclusie komen.
A/ ABC van Lenz werkt niet met deze manier, anders zouden er veel meer rij - mogelijkheden zijn in een rem/stopsectie. Alleen de BM2 kent afremmen tot xxx, en die snelheid is in te voeren in de decoder.
B/ Er is nooit apparatuur op de markt gekomen voor deze mogelijkheden
C/ Het Zimo HLU systeem lijkt erop, maar maakt van veel minder mogelijkheden gebruik.  Omdat het alleen maar om software zou gaan is het onwaarschijnlijk dat ze deze methode gebruikt hebben.
D/ Geen enkel mij bekend systeem maakt gebruik van de mogelijkheden om functies op deze manier aan te sturen.  (Bijna) Altijd wordt dit via een stuurprogramma geregeld.

Kortom:  alles wijst er op dat dit nooit ingevoerd is.  Maar alleen uitlezen (wie ?) op een scoop zou daar duidelijkheid in kunnen verschaffen. 
Een dan opkomende vraag is:  als er al een systeem zou zijn met deze implementatie, kunnen de decoders dit dan wel aan ?  Zou op zijn minst betekenen dat alle decoders een update nodig hebben.   Wat ik ook niet weet is of de nu gebruikte decoders deze extra bits wel aankunnen.  Misschien raken ze helemaal van slag.
Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat het niet ingevoerd is.  Het zou wel eens niet - compatibel met de "normale" DCC kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 10:37:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2020, 13:49:43 »
Geen andere DCC geleerden, met scoop ?  Of is iedereen druk aan het meten ?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2020, 14:09:00 »
Waarom meten? Het staat niet in de normen (railcommunity.org), dus wordt t niet gebruikt in Europa.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2020, 14:35:04 »
Het lijkt me ook technisch lastig te realiseren. Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties. Als de sectiescheiding wordt overbrugd door een trein levert dat kortsluiting op.
Ik vermoed dat dit systeem overbodig is geworden door het ABC systeem waar dit probleem niet optreedt.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:45:37 »
En in software (itrain, traincontroller, koploper etc)  is dit natuurlijk allemaal ook simpel te regelen.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2020, 17:13:12 »
Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties.
Zo lees ik dat niet in de Engelse tekst.  Er staat volgens mij, ook gezien de rest van de gegevens, dat het gehele signaal overal uitgezonden wordt (de complete reeks in + en -), maar dat in rem- of stopsecties of baanvakken waar de apparatuur hiervoor is aangesloten, de reeks wordt gemodificeerd.  Daarmee niet alleen de snelheid beïnvloedend maar ook eventuele functies bedienend.  ABC is daartoe niet in staat.
Met van buitenaf komende instructies, stuurprogramma's dus, kun je natuurlijk hetzelfde effect bereiken.  Maar zonder gebruik van computer lijkt me dit een heel aardige optie, helaas niet ingevoerd.  Maar ja, dit is ook een voorstel uit 1998, dus de tijd/mogelijkheden hebben het achterhaald.