BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Servé op 01 oktober 2020, 08:33:11

Titel: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
Bericht door: Servé op 01 oktober 2020, 08:33:11
Vraagje aan de DCC-geleerden onder ons. Weet iemand of het document TI-9.2.1 (https://www.nmra.org/sites/default/files/standards/sandrp/pdf/ti-9.2.1.pdf) ooit geïmplementeerd is in het DCC protocol?

Dank!  :)
Titel: Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
Bericht door: VvKan op 01 oktober 2020, 10:32:36
Ik ben geen DCC geleerde, maar ben wel zeer geïnteresseerd.  Heb hier nog nooit iets over gehoord.  Primeur ?

Ik heb geen scoop, dus ik kan het (nog) niet met zekerheid bepalen.
Maar op grond van de praktijk kun je wel tot een voorlopige conclusie komen.
A/ ABC van Lenz werkt niet met deze manier, anders zouden er veel meer rij - mogelijkheden zijn in een rem/stopsectie. Alleen de BM2 kent afremmen tot xxx, en die snelheid is in te voeren in de decoder.
B/ Er is nooit apparatuur op de markt gekomen voor deze mogelijkheden
C/ Het Zimo HLU systeem lijkt erop, maar maakt van veel minder mogelijkheden gebruik.  Omdat het alleen maar om software zou gaan is het onwaarschijnlijk dat ze deze methode gebruikt hebben.
D/ Geen enkel mij bekend systeem maakt gebruik van de mogelijkheden om functies op deze manier aan te sturen.  (Bijna) Altijd wordt dit via een stuurprogramma geregeld.

Kortom:  alles wijst er op dat dit nooit ingevoerd is.  Maar alleen uitlezen (wie ?) op een scoop zou daar duidelijkheid in kunnen verschaffen. 
Een dan opkomende vraag is:  als er al een systeem zou zijn met deze implementatie, kunnen de decoders dit dan wel aan ?  Zou op zijn minst betekenen dat alle decoders een update nodig hebben.   Wat ik ook niet weet is of de nu gebruikte decoders deze extra bits wel aankunnen.  Misschien raken ze helemaal van slag.
Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat het niet ingevoerd is.  Het zou wel eens niet - compatibel met de "normale" DCC kunnen zijn.
Titel: Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
Bericht door: VvKan op 01 oktober 2020, 13:49:43
Geen andere DCC geleerden, met scoop ?  Of is iedereen druk aan het meten ?
Titel: Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
Bericht door: Falkenberg op 01 oktober 2020, 14:09:00
Waarom meten? Het staat niet in de normen (railcommunity.org), dus wordt t niet gebruikt in Europa.
Titel: Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
Bericht door: Klaas Zondervan op 01 oktober 2020, 14:35:04
Het lijkt me ook technisch lastig te realiseren. Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties. Als de sectiescheiding wordt overbrugd door een trein levert dat kortsluiting op.
Ik vermoed dat dit systeem overbodig is geworden door het ABC systeem waar dit probleem niet optreedt.
Titel: Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
Bericht door: jowi op 01 oktober 2020, 16:45:37
En in software (itrain, traincontroller, koploper etc)  is dit natuurlijk allemaal ook simpel te regelen.
Titel: Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
Bericht door: VvKan op 01 oktober 2020, 17:13:12
Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties.
Zo lees ik dat niet in de Engelse tekst.  Er staat volgens mij, ook gezien de rest van de gegevens, dat het gehele signaal overal uitgezonden wordt (de complete reeks in + en -), maar dat in rem- of stopsecties of baanvakken waar de apparatuur hiervoor is aangesloten, de reeks wordt gemodificeerd.  Daarmee niet alleen de snelheid beïnvloedend maar ook eventuele functies bedienend.  ABC is daartoe niet in staat.
Met van buitenaf komende instructies, stuurprogramma's dus, kun je natuurlijk hetzelfde effect bereiken.  Maar zonder gebruik van computer lijkt me dit een heel aardige optie, helaas niet ingevoerd.  Maar ja, dit is ook een voorstel uit 1998, dus de tijd/mogelijkheden hebben het achterhaald.