Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim1969
Vandaag om 15:37:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:51
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 15:32:09
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
Raadplaatje door henk
Vandaag om 14:49:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 11:16:49
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:59:35
Frans loodsje et cetera door GD
Vandaag om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo door ceuleer
Vandaag om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:53:28
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:47:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Noordernet
Vandaag om 08:18:13
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
  

Auteur Topic: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?  (gelezen 1303 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1767
  • Niks kan tippen aan een E1700
TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Gepost op: 01 October 2020, 08:33:11 »
Vraagje aan de DCC-geleerden onder ons. Weet iemand of het document TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd is in het DCC protocol?

Dank!  :)
Vriendelijke groet, Servé.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2020, 10:32:36 »
Ik ben geen DCC geleerde, maar ben wel zeer geïnteresseerd.  Heb hier nog nooit iets over gehoord.  Primeur ?

Ik heb geen scoop, dus ik kan het (nog) niet met zekerheid bepalen.
Maar op grond van de praktijk kun je wel tot een voorlopige conclusie komen.
A/ ABC van Lenz werkt niet met deze manier, anders zouden er veel meer rij - mogelijkheden zijn in een rem/stopsectie. Alleen de BM2 kent afremmen tot xxx, en die snelheid is in te voeren in de decoder.
B/ Er is nooit apparatuur op de markt gekomen voor deze mogelijkheden
C/ Het Zimo HLU systeem lijkt erop, maar maakt van veel minder mogelijkheden gebruik.  Omdat het alleen maar om software zou gaan is het onwaarschijnlijk dat ze deze methode gebruikt hebben.
D/ Geen enkel mij bekend systeem maakt gebruik van de mogelijkheden om functies op deze manier aan te sturen.  (Bijna) Altijd wordt dit via een stuurprogramma geregeld.

Kortom:  alles wijst er op dat dit nooit ingevoerd is.  Maar alleen uitlezen (wie ?) op een scoop zou daar duidelijkheid in kunnen verschaffen. 
Een dan opkomende vraag is:  als er al een systeem zou zijn met deze implementatie, kunnen de decoders dit dan wel aan ?  Zou op zijn minst betekenen dat alle decoders een update nodig hebben.   Wat ik ook niet weet is of de nu gebruikte decoders deze extra bits wel aankunnen.  Misschien raken ze helemaal van slag.
Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat het niet ingevoerd is.  Het zou wel eens niet - compatibel met de "normale" DCC kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2020, 10:37:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2020, 13:49:43 »
Geen andere DCC geleerden, met scoop ?  Of is iedereen druk aan het meten ?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4056
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2020, 14:09:00 »
Waarom meten? Het staat niet in de normen (railcommunity.org), dus wordt t niet gebruikt in Europa.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26755
    • Pagina van klaas
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2020, 14:35:04 »
Het lijkt me ook technisch lastig te realiseren. Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties. Als de sectiescheiding wordt overbrugd door een trein levert dat kortsluiting op.
Ik vermoed dat dit systeem overbodig is geworden door het ABC systeem waar dit probleem niet optreedt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2020, 16:45:37 »
En in software (itrain, traincontroller, koploper etc)  is dit natuurlijk allemaal ook simpel te regelen.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2020, 17:13:12 »
Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties.
Zo lees ik dat niet in de Engelse tekst.  Er staat volgens mij, ook gezien de rest van de gegevens, dat het gehele signaal overal uitgezonden wordt (de complete reeks in + en -), maar dat in rem- of stopsecties of baanvakken waar de apparatuur hiervoor is aangesloten, de reeks wordt gemodificeerd.  Daarmee niet alleen de snelheid beïnvloedend maar ook eventuele functies bedienend.  ABC is daartoe niet in staat.
Met van buitenaf komende instructies, stuurprogramma's dus, kun je natuurlijk hetzelfde effect bereiken.  Maar zonder gebruik van computer lijkt me dit een heel aardige optie, helaas niet ingevoerd.  Maar ja, dit is ook een voorstel uit 1998, dus de tijd/mogelijkheden hebben het achterhaald.