Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 04:23:51
Rivarossi MDDm, losse onderdelen verkrijgbaar? door Jos B.
Vandaag om 00:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:09
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
01 November 2025, 23:47:35
Raadplaatje door chrvdv37402
01 November 2025, 23:43:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
01 November 2025, 23:25:08
Wat zijn de basis kleuren in pigment voor modelspoor? door Sikko
01 November 2025, 23:23:03
Rondom Charlois door Alewijn
01 November 2025, 23:16:08
Minibaan Visserskaai H0 door Alewijn
01 November 2025, 23:10:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Huup
01 November 2025, 22:27:23
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
01 November 2025, 22:23:00
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Ronald Halma
01 November 2025, 22:19:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Dave.......
01 November 2025, 21:56:58
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ferry As
01 November 2025, 21:54:39
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Pauldg
01 November 2025, 21:40:14
Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door Jan Breman
01 November 2025, 21:32:17
Update: baan in de tropen door phdirk
01 November 2025, 21:22:41
reed contact onder de baan door R1954
01 November 2025, 20:33:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
01 November 2025, 20:21:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ed K.
01 November 2025, 19:58:13
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
01 November 2025, 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 November 2025, 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 November 2025, 19:16:52
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
01 November 2025, 19:12:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
01 November 2025, 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
01 November 2025, 17:39:31
100 jaar MBS lok 4 door borotof
01 November 2025, 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
01 November 2025, 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
01 November 2025, 17:23:04
  

Auteur Topic: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?  (gelezen 1355 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1769
  • Niks kan tippen aan een E1700
TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Gepost op: 01 October 2020, 08:33:11 »
Vraagje aan de DCC-geleerden onder ons. Weet iemand of het document TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd is in het DCC protocol?

Dank!  :)
Vriendelijke groet, Servé.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2020, 10:32:36 »
Ik ben geen DCC geleerde, maar ben wel zeer geïnteresseerd.  Heb hier nog nooit iets over gehoord.  Primeur ?

Ik heb geen scoop, dus ik kan het (nog) niet met zekerheid bepalen.
Maar op grond van de praktijk kun je wel tot een voorlopige conclusie komen.
A/ ABC van Lenz werkt niet met deze manier, anders zouden er veel meer rij - mogelijkheden zijn in een rem/stopsectie. Alleen de BM2 kent afremmen tot xxx, en die snelheid is in te voeren in de decoder.
B/ Er is nooit apparatuur op de markt gekomen voor deze mogelijkheden
C/ Het Zimo HLU systeem lijkt erop, maar maakt van veel minder mogelijkheden gebruik.  Omdat het alleen maar om software zou gaan is het onwaarschijnlijk dat ze deze methode gebruikt hebben.
D/ Geen enkel mij bekend systeem maakt gebruik van de mogelijkheden om functies op deze manier aan te sturen.  (Bijna) Altijd wordt dit via een stuurprogramma geregeld.

Kortom:  alles wijst er op dat dit nooit ingevoerd is.  Maar alleen uitlezen (wie ?) op een scoop zou daar duidelijkheid in kunnen verschaffen. 
Een dan opkomende vraag is:  als er al een systeem zou zijn met deze implementatie, kunnen de decoders dit dan wel aan ?  Zou op zijn minst betekenen dat alle decoders een update nodig hebben.   Wat ik ook niet weet is of de nu gebruikte decoders deze extra bits wel aankunnen.  Misschien raken ze helemaal van slag.
Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat het niet ingevoerd is.  Het zou wel eens niet - compatibel met de "normale" DCC kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 October 2020, 10:37:20 door VvKan. Reden: toevoeging »

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2020, 13:49:43 »
Geen andere DCC geleerden, met scoop ?  Of is iedereen druk aan het meten ?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2020, 14:09:00 »
Waarom meten? Het staat niet in de normen (railcommunity.org), dus wordt t niet gebruikt in Europa.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26887
    • Pagina van klaas
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2020, 14:35:04 »
Het lijkt me ook technisch lastig te realiseren. Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties. Als de sectiescheiding wordt overbrugd door een trein levert dat kortsluiting op.
Ik vermoed dat dit systeem overbodig is geworden door het ABC systeem waar dit probleem niet optreedt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2020, 16:45:37 »
En in software (itrain, traincontroller, koploper etc)  is dit natuurlijk allemaal ook simpel te regelen.

VvKan

  • Gast
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #6 Gepost op: 01 October 2020, 17:13:12 »
Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties.
Zo lees ik dat niet in de Engelse tekst.  Er staat volgens mij, ook gezien de rest van de gegevens, dat het gehele signaal overal uitgezonden wordt (de complete reeks in + en -), maar dat in rem- of stopsecties of baanvakken waar de apparatuur hiervoor is aangesloten, de reeks wordt gemodificeerd.  Daarmee niet alleen de snelheid beïnvloedend maar ook eventuele functies bedienend.  ABC is daartoe niet in staat.
Met van buitenaf komende instructies, stuurprogramma's dus, kun je natuurlijk hetzelfde effect bereiken.  Maar zonder gebruik van computer lijkt me dit een heel aardige optie, helaas niet ingevoerd.  Maar ja, dit is ook een voorstel uit 1998, dus de tijd/mogelijkheden hebben het achterhaald.