Doel:€250.00
Donaties:€55.00

Per saldo:€-195.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 18-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 01:29:10
Postwagen/Dg HSM P445 / NS 2001 in messing. Schaal 0. door roadster36
Vandaag om 00:56:55
Decoders N-spoor locomotieven gaan steeds kapot. door Debvd
Vandaag om 00:38:51
NS 6100 van GM&S door janw
Vandaag om 00:25:26
Falkensteiner bockerl door Reinout van Rees
Vandaag om 00:07:18
Projekt 083-338 door DE-II
20 oktober 2020, 23:58:36
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door Wim Vink
20 oktober 2020, 23:44:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
20 oktober 2020, 23:30:52
Ledlampjes in serieschakeling door NS264
20 oktober 2020, 23:23:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rondje_HO
20 oktober 2020, 23:11:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
20 oktober 2020, 23:06:45
Westlandbaan door SvenW
20 oktober 2020, 23:00:28
Falkenheim door Patrick1975
20 oktober 2020, 22:58:20
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:56:00
Overstappen op digitaal door NS1220
20 oktober 2020, 22:49:54
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door timtrein
20 oktober 2020, 22:41:40
Decoder overleden na ruim 3 maanden stilstand? door jerrytrein
20 oktober 2020, 22:39:51
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
20 oktober 2020, 22:39:27
Een nieuw begin in 0 door arnout
20 oktober 2020, 22:17:15
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
20 oktober 2020, 22:07:15
Bouw Bührtal III door cor_b
20 oktober 2020, 21:57:03
Buitenlust door Huib
20 oktober 2020, 21:48:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
20 oktober 2020, 21:37:29
Rocrail gebruikersgroep door ron.kraaijkamp
20 oktober 2020, 21:32:28
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
20 oktober 2020, 21:18:42
Houtlijm die niet watervast is, nog te koop? door René 4312
20 oktober 2020, 21:05:08
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
20 oktober 2020, 21:04:43
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
20 oktober 2020, 20:41:31
Bezetmelders vraag door Frank 123
20 oktober 2020, 20:20:31
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door Bartje81
20 oktober 2020, 20:01:31
  

Auteur Topic: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?  (gelezen 444 keer)

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1678
  • Niks kan tippen aan een E1700
TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Gepost op: 01 oktober 2020, 08:33:11 »
Vraagje aan de DCC-geleerden onder ons. Weet iemand of het document TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd is in het DCC protocol?

Dank!  :)
Vriendelijke groet, Servé.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Veroniek
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2020, 10:32:36 »
Ik ben geen DCC geleerde, maar ben wel zeer geïnteresseerd.  Heb hier nog nooit iets over gehoord.  Primeur ?

Ik heb geen scoop, dus ik kan het (nog) niet met zekerheid bepalen.
Maar op grond van de praktijk kun je wel tot een voorlopige conclusie komen.
A/ ABC van Lenz werkt niet met deze manier, anders zouden er veel meer rij - mogelijkheden zijn in een rem/stopsectie. Alleen de BM2 kent afremmen tot xxx, en die snelheid is in te voeren in de decoder.
B/ Er is nooit apparatuur op de markt gekomen voor deze mogelijkheden
C/ Het Zimo HLU systeem lijkt erop, maar maakt van veel minder mogelijkheden gebruik.  Omdat het alleen maar om software zou gaan is het onwaarschijnlijk dat ze deze methode gebruikt hebben.
D/ Geen enkel mij bekend systeem maakt gebruik van de mogelijkheden om functies op deze manier aan te sturen.  (Bijna) Altijd wordt dit via een stuurprogramma geregeld.

Kortom:  alles wijst er op dat dit nooit ingevoerd is.  Maar alleen uitlezen (wie ?) op een scoop zou daar duidelijkheid in kunnen verschaffen. 
Een dan opkomende vraag is:  als er al een systeem zou zijn met deze implementatie, kunnen de decoders dit dan wel aan ?  Zou op zijn minst betekenen dat alle decoders een update nodig hebben.   Wat ik ook niet weet is of de nu gebruikte decoders deze extra bits wel aankunnen.  Misschien raken ze helemaal van slag.
Dat zou ook de reden kunnen zijn, dat het niet ingevoerd is.  Het zou wel eens niet - compatibel met de "normale" DCC kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2020, 10:37:20 door VvKan. Reden: toevoeging »
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Veroniek
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #2 Gepost op: 01 oktober 2020, 13:49:43 »
Geen andere DCC geleerden, met scoop ?  Of is iedereen druk aan het meten ?
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3279
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #3 Gepost op: 01 oktober 2020, 14:09:00 »
Waarom meten? Het staat niet in de normen (railcommunity.org), dus wordt t niet gebruikt in Europa.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 19693
    • Pagina van klaas
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #4 Gepost op: 01 oktober 2020, 14:35:04 »
Het lijkt me ook technisch lastig te realiseren. Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties. Als de sectiescheiding wordt overbrugd door een trein levert dat kortsluiting op.
Ik vermoed dat dit systeem overbodig is geworden door het ABC systeem waar dit probleem niet optreedt.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor even stil.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2062
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #5 Gepost op: 01 oktober 2020, 16:45:37 »
En in software (itrain, traincontroller, koploper etc)  is dit natuurlijk allemaal ook simpel te regelen.

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 224
  • Veroniek
Re: TI-9.2.1 ooit geïmplementeerd in DCC?
« Reactie #6 Gepost op: 01 oktober 2020, 17:13:12 »
Het aangepaste protocol wordt alleen verzonden in de spoorsecties waar de snelheid beperkt moet worden. Dat betekent dat er in die secties iets anders wordt gestuurd dan in de overige secties.
Zo lees ik dat niet in de Engelse tekst.  Er staat volgens mij, ook gezien de rest van de gegevens, dat het gehele signaal overal uitgezonden wordt (de complete reeks in + en -), maar dat in rem- of stopsecties of baanvakken waar de apparatuur hiervoor is aangesloten, de reeks wordt gemodificeerd.  Daarmee niet alleen de snelheid beïnvloedend maar ook eventuele functies bedienend.  ABC is daartoe niet in staat.
Met van buitenaf komende instructies, stuurprogramma's dus, kun je natuurlijk hetzelfde effect bereiken.  Maar zonder gebruik van computer lijkt me dit een heel aardige optie, helaas niet ingevoerd.  Maar ja, dit is ook een voorstel uit 1998, dus de tijd/mogelijkheden hebben het achterhaald.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ